Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kleur quadrupel te licht

Gestart door Sjoerd, 06-01-2017 21:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Ik heb van de week een Chimay blauwachtige gebrouwen. Ik dacht dat ie met 10% Cara 120, 8% bruine bastaardsuiker en 2% donkere kandijsuiker wel donker genoeg zou worden. Ik hou niet zo van geroosterde smaken, vandaar. Helaas is dit niet het geval en heeft hij een caramelachtige kleur. Hij staat nu 3 dagen te gisten en mijn vraag is of ik er nog wat aan kan doen. Zelf dacht ik aan het toevoegen van 200 ml candico kandijsiroop? Als dat een optie is, kan ik hem er dan zo bij doen als ik het wort overhevel in de mandfles voor het lageren? Ik hoor het graag. Groet Sjoerd

SanderH

Zonder te weten wat je verder hebt gebruikt aan basismout en wat de EBC waardes van de gebruikte suikers zijn, blijft het gissen. Maar als je voor de overige 80% gewoon pilsmout hebt gebruikt zou je theoretisch op 55 EBC kunnen uitkomen.
Even snel ingevuld in BrouwHulp:
Heb al vaker wat lichtere quads gezien, die toch goed smaakten.

Extra suikers toevoegen kan, maar of die nog veel aan kleur gaan doen? Het alcohol percentage opkrikken dat wel.

Jochen

Je zou naar het schijnt Clarimalt (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/hulpstoffen-bierbereiding/hulpstoffen/d/clarimalt-Brewferm-100ml-130-gr#.WHAJclxBbIc) kunnen toevoegen...

Langs de andere kant, als de smaak OK is, zou je dan wel het risico willen lopen om nog een en ander toe te voegen?

Heb zelf ook het probleem gehad dat mijn bruin bier veel te bleek uitgevallen is, maar heb het gewoon zo gelaten ... volgende keer meer geluk ;)

Sjoerd

10% donkere tarwemout 20 EBC, begin SG 1080. Hij komt dus nog iets hoger uit

SanderH

Citaat van: Sjoerd op 06-01-2017  22:22 u10% donkere tarwemout 20 EBC, begin SG 1080. Hij komt dus nog iets hoger uit

Je volledige recept zou dus al meer helpen. De tarwemout was je vergeten te vermelden. De hoeveelheid die je hebt gemaakt of wilde maken, is ook bepalend. wellicht is het toevoegen van kandijsuiker, donker, met wat gekookte water op het eind van de hoofdgisting een optie. Of dit ook daadwerkelijk de kleur voldoende verhoogd... daar mag een ander wat over zeggen.

Sjoerd

27 liter, maar misschien moet ik het inderdaad maar zo laten en niet zeiken. Smaak is belangrijker dan kleur.

SanderH

Recept zoals in dit voorbeeld, toevallig ook een quadrupel:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk72
Naam receptQuadrupel Rutger
Brouwdatum02-10-2016
BiertypeQuadrupel
Volume40,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)68 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement77,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Anna Paulowna
9,00 lGedemineraliseerd water
1,40 gCaSO4
10,90 mlMelkzuur
24,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l5 mg/l38 mg/l134 mg/l51 mg/l49 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
14,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC83,8 %
1,000 kgCaramunich IWeyermann90 EBC6,0 %
0,700 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC4,2 %
1,000 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC6,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.1 min.2,2 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.25 min.2,2 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.2,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
73,0 gHallertau Traditionpellets6,0%60 min.20,2 IBU
50,0 gHallertau Traditionpellets6,0%40 min.12,1 IBU
10,0 gPerlepellets8,0%5 min.0,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
46,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

verteld ons veel meer.

Opzetje voor een quad van een bevriende brouwer die met zijn installatie is aan het spelen/ombouwen.

Sjoerd

Ik heb hem zelf even ingevuld en kom op 58 EBC, maar hij doet veel lichter aan. Misschien doordat ie nog vol met gist zit, we gaan het zien.

Underdike

La Trappe Quadrupel is ook erg licht van kleur... en best lekker

j.heesters3

Citaat van: Sjoerd op 06-01-2017  22:40 u27 liter, maar misschien moet ik het inderdaad maar zo laten en niet zeiken. Smaak is belangrijker dan kleur.

Indedaad, daar doe je het toch voor, om een lekker bier te brouwen. Zolang het niet voor een wedstrijd is, so what? Geniet ervan zou ik zeggen.

Jos

Sjoerd

Vandaag gebotteld, tikje licht, maar na lageren toch mooi van kleur geworden. Ik had 75 flesjes, dus nu afwachten of ie lekker is.

EBC

Citaat van: SanderH op 06-01-2017  22:13 uZonder te weten wat je verder hebt gebruikt aan basismout en wat de EBC waardes van de gebruikte suikers zijn, blijft het gissen. Maar als je voor de overige 80% gewoon pilsmout hebt gebruikt zou je theoretisch op 55 EBC kunnen uitkomen.
Even snel ingevuld in BrouwHulp:
Heb al vaker wat lichtere quads gezien, die toch goed smaakten.

Extra suikers toevoegen kan, maar of die nog veel aan kleur gaan doen? Het alcohol percentage opkrikken dat wel.

Er wordt hier wel met de verouderde EBC definities gewerkt ...

Tegenwoordig is 55 EBC bijna zwart

Jacques

Citaat van: EBC op 30-01-2017  18:14 uEr wordt hier wel met de verouderde EBC definities gewerkt ...

Tegenwoordig is 55 EBC bijna zwart

Er is bijna geen enkele mouterij noch brouwerij die met de nieuwe EBC definities werkt. Dit is al vaker geconstateerd op dit forum.

Vergelijkbare Topics (7)

15764

Reacties: 13
Gelezen: 7188

13518

Reacties: 13
Gelezen: 4125

11130

Reacties: 32
Gelezen: 11297

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.