Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Honingbier (mouten, hoppen en gist)

Gestart door Lange Möpper, 23-12-2016 00:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Lange Möpper

Mede-dorstigers...

Ik ben alweer een dik jaar bezig met het brouwen, en dit gaat me redelijk af. Ik schrijf zelf veel recepten, die niet altijd perfect onder een type zijn te zetten, maar toch heel behoorlijk smaken. Er is alleen een nieuw te maken recept waarbij ik jullie hulp even nodig heb, omdat ik er niet helemaal uit kom.

Aankomende zomer ga ik bij een ambachtelijk evenement bij ons in het dorp een bier brouwen. De wijlen geestelijk vader van de stichting waar dit gaat plaatsvinden was houtbewerker en imker. Daarom wil ik graag een honingbrier gaan brouwen. Maar moet deze van tevoren natuurlijk wel even gaan proberen.

1) Ik wil graag pale ale gaan gebruiken voor mijn bier. Welk percentage van deze mout lijkt jullie het beste?

2) Ook wil ik (denk ik) een crystal mout gaan gebruiken. Dit is er in tarwe, rogge en gerst. Er wordt veel tarwemout gebruikt bij de honingbieren. Waarom is dat? en kan ik ook goed de anderen gebruiken? en waarom een crystal en geen gewone mout?

3) Ik heb ook de volgende mouten gelezen die je kan toevoegen.... die ik niet ken, en dus ook de eigenschappen niet. Maar het zou zonde zijn om een erg lekkere niet gestort te hebben. Zouden jullie me er wat over kunnen vertellen?
- Carapils
- Zuurmout
- Meladonine
- Dextrine
- Vienna

4) Voor de hoppen ga ik voor Brewers Gold, EK Goldings en Styrian Goldings. Goede keuze?

5) over de tijd van het toevoegen van de honing lees je verschillende berichten, de één kookt het nog 10 minuten mee, en de ander laat hem pas na de hoofdgisting gisten. Wat is de beste methode hiervoor?

6) De batch moet ongeveer 15 liter worden. Hoeveel honing moet ik dan toevoegen? Je moet het nog wel net proeven, maar niet overheersend zijn. Ik heb imkerhoning tot mijn beschikking,

7) Voor de gisten denk ik aan de  1728 Scottish Ale of de 1469 Yorkshire Ale van Wyeast. Welke zouden jullie kiezen?

Bedankt voor het meedenken.

iloveoxytocin

Ik zie dat je een uitgebreide keuze aan ingrediënten hebt. Wat zou je ideale balans zijn van elk, in het eindproduct? Als je honing een centrale plaats zou willen zetten, zou je (m.i.) voldoende kunnen hebben aan 1 mout (pale ale), 1 hop (naar je smaak), en 1 cleanere gist (ik zou een Amerikaanse ale pakken, maar dat ben ik, na een ervaring met imkerhoning).

Betreft honing methoden: niet meekoken, dan gaan de fijnere geurstoffen verloren. Het is al antibacterieel van zichzelf (te hoge suikerconcentratie), dus je hoeft het niet te desinfecteren. Als je voldoende hygiëne maatregelen hanteert, start je gist snel genoeg om te concurreren met sporen van wat er dan van nature in zit. Er is veel op internet hierover te vinden; ik ga uit van wat imkers me konden vertellen.

Betreft honing smaak en hoeveelheid: wat voor een imkerhoning heb je? Per seizoen heb je verschillende, per locatie bijenhuis ook. Ik heb honingdauwhoning gebruikt, en dat was echt heel mooie honing, welke vervolgens ook een dikke stempel op het bier drukt. De hoeveelheid honing heeft dus ook te maken met welk type honing je toevoegt.

Armin

Misschien lekker om er een hout smaakje bij te doen.
Past naar mijn idee wel een beetje bij dit evenement, houtbewerker en imker.

Jochen

Ik heb de honing pas toegevoegd na een 4-tal dagen hoofdgisting. Had ergens gelezen dat het dan iets beter uitgist, omdat de gist anders de makkelijke suikers eerst neemt...
Gewoon wat dichter bij de verwarming geplaatst (zodat hij iets beter vloeibaar is), verder niks speciaal mee gedaan. Was ook honing rechtstreeks van bij de imker.
Meekoken zou ik zeker niet doen, heb ooit gelezen dat anders de geneeskrachtige eigenschappen verliest ...

De meesten vonden het een geslaagd biertje. De honing is iets meer aanwezig dan in bv de Barbar. Volgende keer ga ik mss nog net iets meer honing toevoegen (of mss bottelen met honing ipv suiker).

Het recept wat ik toen gebruikt heb kan je hier terug vinden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30500.msg467189.html#msg467189

Lange Möpper

Citaat van: iloveoxytocin op 23-12-2016  14:56 uBetreft honing smaak en hoeveelheid: wat voor een imkerhoning heb je? Per seizoen heb je verschillende, per locatie bijenhuis ook. Ik heb honingdauwhoning gebruikt, en dat was echt heel mooie honing, welke vervolgens ook een dikke stempel op het bier drukt. De hoeveelheid honing heeft dus ook te maken met welk type honing je toevoegt.

Ik heb een standaard bloemenhoning voor de eerste brouw genomen. Heb een pot van 450 gram. Volgende keer wil ik graag heidehoning proberen, maar  dat hadden ze nu niet beschikbaar.

Citaat van: Armin op 24-12-2016  16:03 uMisschien lekker om er een hout smaakje bij te doen.
Past naar mijn idee wel een beetje bij dit evenement, houtbewerker en imker.

Hoe zou ik dat kunnen doen? Eikenhoutsnippers tijdens de gisting in de batch doen? Moet dat dan gedroogd of vers zijn?
De Närke is gegist in een eikenhouten vat, en heb weleens meegekregen dat hobbybrouwers dat als alternatief doen.

iloveoxytocin

Ik had ook 15 L, en heb 1150 g honing gebruikt, voor een goed aanwezige smaak.

Je kunt lageren met (eiken)houten snippers, maar bedenk je waar je je op richt qua eindsmaak. Zoek het forum daarop of online om je dosering te vinden; het gebruiken van eikenhouten vaten zijn een vak apart en snippers zijn makkelijk in gebruik. Smaken variëren geloof ik in Amerikaans of Frans eiken en licht/medium/heavy toasted.

Edolem

Over dit rijtje?
- Carapils
- Zuurmout
- Meladonine
- Dextrine
- Vienna

Dextrine en zuurmout zou ik links laten liggen nu.
De overige soorten zou ik in de tijd gewoon een keertje in kkleine hoeveelheden aankopen en mee proberen:
- Maar carapils is in een lichte kleur te krijgen en is erg mooi in geringe hoeveelheden in bijv. pils. Als net die extra 'moutigheid en goede schuim'
- meladonine heb ik ooit aangekocht in te grote hoeveelheden, en heb het her en der wel gebruikt. Niet echt meerwaarde ontdekt. Blijkt het goed te doen in Bokken, meen ik. Het geeft wat meer brood/moutigheid/body.
- Vienna is van een heel andere categorie en behoort tot de basismouten naast pilsmout, palemout en als je wilt Munich. Ik vind het een heel nobel en verfijnde basismout die ik heerlijk vind in bijv. een volmout Pils (mag die dan nog pils heten???). Ook goed te gebruiken in alle andere bieren met wat meer body. Ik zou je willen aanraden: koop eens 5 kg of zo en maak een batch met alleen Vienna met een ondergister als S189 of S23.

Lange Möpper

Citaat van: iloveoxytocin op 26-12-2016  12:24 uIk had ook 15 L, en heb 1150 g honing gebruikt, voor een goed aanwezige smaak.

Je kunt lageren met (eiken)houten snippers, maar bedenk je waar je je op richt qua eindsmaak. Zoek het forum daarop of online om je dosering te vinden; het gebruiken van eikenhouten vaten zijn een vak apart en snippers zijn makkelijk in gebruik. Smaken variëren geloof ik in Amerikaans of Frans eiken en licht/medium/heavy toasted.

Lastiger dan het lijkt dus. Ben wel fan van op eiken gerijpt bier, dus ga het vast nog wel een keer proberen.
Denk dat ik het in het beginstadium van dit bier toch even achterwege laat.

Lange Möpper

Citaat van: Edolem op 30-12-2016  00:10 uOver dit rijtje?
- Carapils
- Zuurmout
- Meladonine
- Dextrine
- Vienna

Dextrine en zuurmout zou ik links laten liggen nu.
De overige soorten zou ik in de tijd gewoon een keertje in kkleine hoeveelheden aankopen en mee proberen:
- Maar carapils is in een lichte kleur te krijgen en is erg mooi in geringe hoeveelheden in bijv. pils. Als net die extra 'moutigheid en goede schuim'
- meladonine heb ik ooit aangekocht in te grote hoeveelheden, en heb het her en der wel gebruikt. Niet echt meerwaarde ontdekt. Blijkt het goed te doen in Bokken, meen ik. Het geeft wat meer brood/moutigheid/body.
- Vienna is van een heel andere categorie en behoort tot de basismouten naast pilsmout, palemout en als je wilt Munich. Ik vind het een heel nobel en verfijnde basismout die ik heerlijk vind in bijv. een volmout Pils (mag die dan nog pils heten???). Ook goed te gebruiken in alle andere bieren met wat meer body. Ik zou je willen aanraden: koop eens 5 kg of zo en maak een batch met alleen Vienna met een ondergister als S189 of S23.

Kijk, dit zijn reacties waar je wat aan hebt, zeker voor een beginner (reken ik mezelf na 1,5 brouwjaar nog steeds onder).
Waarom geen dextrine en zuurmout? Ben ze al meerdere keren tegengekomen in recepten voor honingbier.
Zou je me ook wat over de crystalmouten kunnen vertellen?

Vergelijkbare Topics (7)

30130

Reacties: 13
Gelezen: 4370

8978

Reacties: 144
Gelezen: 48270

3928

Reacties: 143
Gelezen: 53294

28070

Gestart door orangeloo

Reacties: 3
Gelezen: 2706

01-03-2015 11:20 u
door orangeloo
23637

Reacties: 28
Gelezen: 8921

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.