Blond bier (Recept uit "Verander water in bier") met te hoog start SG

Gestart door Martijn0172, 30-11-2016 15:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Na vorige week ingrediënten, een walsmolen en het boek "Verander water in bier" te hebben aangeschaft ben ik aan de slag gegaan met het probeer recent Blond bier (6,5%) uit het boek.

Recept:
2,2kg pilsmout + 0,4kg Munchenermout
maischschema:
8 liter water
62c, 30 min
72c,  30 min (na 20 min kwam het nog niet door de zetmeelproef, na 30 min wel)
78c, 5 min

Hierna gespoeld met 6 liter en kwam uit op ongeveer 10,5 liter

Hierna gaan koken
15 gram Hallertau Hersbur bij kook
7 graam Saaz na 65 en 10 min mee koken

Na het koken had ik nog 6 liter over en dit in het gistingsvat gedaan (met safbren t58, 11,5 gr)

En nu komt het, ik heb een start SG van 1092 (bij ongeveer 20c). In het recept staat geen start SG genoemd maar het zou na vergisting tussen de 1013 en 1016 hebben. Volgens een tabel uit het boek om het alcoholgehalte uit zou het dan ongeveer een alcoholpercentage hebben tussen de 9,6 en 9,9%. Dit is dus ruim 3,5% meer dan het recept

Komt dit doordat er relatief veel vocht verdampt is tijdens het koken? En zo ja is het slim om water bij te voegen? Zit sinds 15.00 in de vergistingsemmer

Dugraph

Er lijkt relatief veel te zijn verdampt ja. Hoeveel had je over moeten houden?

Je kunt er nog water bij doen; volgens Bouwhulp 1,80 ltr - herstel 2,60 ltr... Of je kunt dit accepteren en genieten van een extra zwaar blondje...

EvdBroek

Citaat van: Martijn0172 op 30-11-2016  15:24 uKomt dit doordat er relatief veel vocht verdampt is tijdens het koken? En zo ja is het slim om water bij te voegen? Zit sinds 15.00 in de vergistingsemmer

Ik zou inderdaad nog water toevoegen. Let wel op dat de temperatuur van het water niet te veel afwijkt van de temperatuur zoals die nu is.

Martijn0172

Dank voor het meedenken, ik heb 2 liter water toegevoegd. Ik zit nu aan de 8 liter en SG 1064, met de verwachte eind SG zit ik precies aan de 6,5%

Blijkbaar verdampt er bij mij ongeveer 4 liter per uur, de recepten in het boek zijn gebaseerd op 2,5liter verdamping per uur. Ik zal bij mijn volgende brouwsel ongeveer 1,5l meer spoelwater toevoegen. Mijn volgende brouwsel wordt de Westmalle tripel kloon  ;D

Vik75

BrouwHulp of een ander brouw pakket is een handige tool.
Hierin kan je je installatie in zetten en zo ook rekening houden met de verdamping.

Biertje1985

Citaat van: Martijn0172 op 30-11-2016  17:34 uDank voor het meedenken, ik heb 2 liter water toegevoegd. Ik zit nu aan de 8 liter en SG 1064, met de verwachte eind SG zit ik precies aan de 6,5%

Blijkbaar verdampt er bij mij ongeveer 4 liter per uur, de recepten in het boek zijn gebaseerd op 2,5liter verdamping per uur. Ik zal bij mijn volgende brouwsel ongeveer 1,5l meer spoelwater toevoegen. Mijn volgende brouwsel wordt de Westmalle tripel kloon  ;D
Gewoon wat kraanwater toevoegen. voor de vergisting. Wort is wat dunner maar dat zal niet veel uitmaken.

Martijn0172

Citaat van: Vik75 op 30-11-2016  17:50 uBrouwHulp of een ander brouw pakket is een handige tool.
Hierin kan je je installatie in zetten en zo ook rekening houden met de verdamping.

Ik heb het ook geïnstalleerd maar het is voor mij nog nog even iets te veel abacadabra. Mijn idee is om eerst de handelingen onder de knie te krijgen en daarna te gaan finetunen

Eric v B

Citaat van: Martijn0172 op 30-11-2016  17:52 uIk heb het ook geïnstalleerd maar het is voor mij nog nog even iets te veel abacadabra. Mijn idee is om eerst de handelingen onder de knie te krijgen en daarna te gaan finetunen
Probeer eens een recept in BrouwHulp te zetten. Al doende leert men! Het valt best wel mee als je het een paar keer gebruikt hebt. BrouwHulp kan je ook helpen de brouwhandelingen onder de knie te krijgen. In BrouwHulp kun je zien wat bepaalde aanpassingen in een recept voor een uitwerking hebben op je brouwsel.

nico.derks

Ga niet overbodig door met spoelen.
Je hebt kans dat je nadelige stoffen uit de kaftjes mee spoelt.
Dit zal zeer zeker de schuimkraag negatief beinvloeden.
Gewoon leidingwater voldoet.

Martijn0172

Een viertal dagen heeft er zeer veel activiteit plaats gevonden. Sinds zondag staat het waterslot stil en vandaag heb ik het overgeheveld naar een ander vat. Ik heb nu een SG1020, dit lijkt mijn goed op schema bij een start SG1064 en een beoogd SG1013-1016 ?

Jacques

Citaat van: nico.derks op 01-12-2016  16:48 uGa niet overbodig door met spoelen.
Je hebt kans dat je nadelige stoffen uit de kaftjes mee spoelt.
Dit zal zeer zeker de schuimkraag negatief beinvloeden.
Gewoon leidingwater voldoet.

??? Aan looistoffen uit kafdeeltjes wordt van alles toegeschreven, vaak te onrechte. Zo zijn ze veel minder smaaknegatief dan verondersteld wordt. Je hebt ze zelfs nodig voor wat 'pit' aan je bier. Anders gezegd zonder looistoffen is je bier saai en karakaterloos. Pas als je heel veel spoelt met spoelwater dat een pH heeft boven de 8 krijg je teveel van en geeft dat een smaakafwijking.

Looistoffen uit de kafdeeltjes werken overigens niet schuimnegatief als zodanig.

Martijn0172

Dit brouwsel op 18 december gebotteld. Het is niet gecontroleerd vergist maar in een kamer van ongeveer 19 ºC. Bier is voldoende drinkbaar maar er zit een licht zuurtje in die er niet thuis in hoort. Ik zou haast denken dat er een scheutje citroensap doorheen zit, het zuurtje blijft in de nasmaak. Lijkt dit op een infectie die ik omschrijf?

Juindorper

Citaat van: Martijn0172 op 20-01-2017  21:58 uDit brouwsel op 18 december gebotteld. Het is niet gecontroleerd vergist maar in een kamer van ongeveer 19 ºC. Bier is voldoende drinkbaar maar er zit een licht zuurtje in die er niet thuis in hoort. Ik zou haast denken dat er een scheutje citroensap doorheen zit, het zuurtje blijft in de nasmaak. Lijkt dit op een infectie die ik omschrijf?
Als je na een maand nog zuur proeft dan kun je wel uitgaan van een infectie.
Ik weet niet wat je onder een 'licht zuurtje' verstaat maar vaak bedoeld men gewoon smerig zuur.
Als het komende tijd erger wordt dan komt het in elk geval niet meer goed.

hansHalberstadt

Citaat van: Martijn0172 op 20-01-2017  21:58 uDit brouwsel op 18 december gebotteld. Het is niet gecontroleerd vergist maar in een kamer van ongeveer 19 ºC. Bier is voldoende drinkbaar maar er zit een licht zuurtje in die er niet thuis in hoort. Ik zou haast denken dat er een scheutje citroensap doorheen zit, het zuurtje blijft in de nasmaak. Lijkt dit op een infectie die ik omschrijf?
Zal waarschijnlijk een infectie zijn. Zelf zou ik geen ongekookt kraanwater gebruiken, hoewel velen denken dat kraanwater vrijwel steriel is. (Ik ga eerdaags en proefje doen om te bepalen of kraanwater inderdaad niet gekookt hoeft te worden) Hoe heb je je apparatuur ontsmet welke in aanraking komt met afgekoelde wort?

Martijn0172

Schoongemaakt met puro oxi pro. Ik filter toen met een kaasdoek, die was uitgekookt

Paard

CiteerZelf zou ik geen ongekookt kraanwater gebruiken, hoewel velen denken dat kraanwater vrijwel steriel is. (Ik ga eerdaags en proefje doen om te bepalen of kraanwater inderdaad niet gekookt hoeft te worden) Hoe heb je je apparatuur ontsmet welke in aanraking komt met afgekoelde wort?

Ik brouw regelmatig high gravity (tientallen keren) en vul dan aan met gewoon kraanwater en ik heb nog nooit een infectie gehad, echter kan ik mij goed voorstellen dat er ergens tussen de leiding en het vergistingsvat een infectie plaatsvindt.

Mark Mout

Citaat van: Martijn.. Mijn volgende brouwsel wordt de Westmalle tripel kloon  ;D

Ha! De één zit amper in het gistvat en er staat al een ander op het program! Brouwvirusje?

Martijn0172

Citaat van: Mark Mout op 21-01-2017  11:35 uHa! De één zit amper in het gistvat en er staat al een ander op het program! Brouwvirusje?

Dit topic is al wat ouder  ;)

De Westmalle is ook al gebotteld en momenteel een IPA in de nagisting

Martijn0172

Vrijdag het biertje compleet uitgeschonken met gist depot en het zuurtje was door de bitterheid van het gist niet meer waarneembaar. Het heften elkaar blijkbaar op. Zaterdag had ik een speciaalbiertocht georganiseerd voor vrienden en dit biertje als eerste gedronken en het viel in de smaak. Ik betwijfel dan of het een infectie was. Misschien een paar slechte flesjes

Rich

Zit je ook bij Oasen? Ik heb water van "Zuiveringsstation ZS Rodenhuis" en had vroeger ook bij vrijwel elk bier, en vooral met Engelse giststammen, een vreemd zuurtje en een onaangename harde bitterheid. Weg nu ik osmosewater gebruik.

Martijn0172

Ja ik zit ook bij Oasen maar bij een ander zuiveringstations (ZS De Steeg). Ik heb een Westmalle tripel kloon momenteel in de hergisting op de fles maar daar herken ik het niet in, maar even in de gaten houden dus.

Vergelijkbare Topics (7)

20714

Reacties: 1
Gelezen: 2315

5331

Gestart door klaas

Reacties: 3
Gelezen: 3360

43858

Gestart door DC31

Reacties: 15
Gelezen: 1725

23079

Gestart door dannyronald

Reacties: 1
Gelezen: 1992

11173

Gestart door BBG

Reacties: 21
Gelezen: 8295

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.