Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Prijs voor moutpakket vs ''losse koop''?

Gestart door WillemBr, 13-11-2016 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

WillemBr

Beste brouwers,

Ik vroeg mij af wat het prijsverschil was tussen samengestelde moutpakketten en de werkelijke prijs van de ingrediënten.

Weet iemand bijvoorbeeld hoe veel de losse ingrediënten kosten van de (arsegan) moutpakket Special I.P.A.?

Het is mij niet gelukt dit goed op te zoeken.

bjorri

Losse ingrediënten zijn goedkoper maar je grootste slag is als je iets voorraad gaat opbouwen. Met andere woorden: grotere hoeveelheden tegelijk inslaan. Gerst per baal is veel voordeliger dan in zakjes van een kilo.

WillemBr

Zeker! Maar ik ben zo benieuwd hoe veel het in prijs kan schelen.

goom

Citaat van: WillemBr op 13-11-2016  21:06 uZeker! Maar ik ben zo benieuwd hoe veel het in prijs kan schelen.
Makkie
Zoek de prijzen op www.Brouwmarkt.nl
En je weet het

Haagse Wouter

Voorbeeld:
Pakket van 20 L kost 20 euro van Arsegan. BrouwHulp geeft voor mijn laatste weizen 3,50 per 10 liter aan.

mbroek

Het voordeel van zelf alles samenstellen is niet alleen de prijs die veel lager is, maar je vrijheid om zelf te bepalen wat er gebruikt wordt. Het wordt dan echt je eigen bier wat je brouwt en is ook leuker dan een pakket grondstoffen te gebruiken.

RienP

Als ik een IPA brouw kom ik over het algemeen duurder uit dan de standaard pakketten. Maar dat heeft meer met hophoeveelheden te maken en dus de daarbij horende kosten. Het is dus maar net om welk type bier het gaat. :brouwen:

mbroek

Citaat van: RienP op 14-11-2016  11:37 uAls ik een IPA brouw kom ik over het algemeen duurder uit dan de standaard pakketten. Maar dat heeft meer met hophoeveelheden te maken en dus de daarbij horende kosten. Het is dus maar net om welk type bier het gaat. :brouwen:

Ja, maar dan doe je genoeg lekkers er in. Ik haal die 3,5 Euro per 10 liter van Haagse Wouter ook zelden, gemiddeld is dat het dubbele maar nog steeds goedkoper als een pakket. Overigens, de Arsegan IPA is 29 Euro.

marc0871

Voorgesneden groente en vlees is ook duurder dan wanneer je zelf snijdt.
Zelfde verschil.

Bij mij ligt het tussen de 15 en 20 euro, voor 20 liter,  afhankelijk van wat ik maak.
Losse ingrediënten is altijd goedkoper.

Peterrr

Aan de andere kant als je een keer een bier wilt proberen zonder alle losse verschillende hoppen, granen te hoeven aanschaffen.
Zou ik zeggen lekker makkelijk en succes verzekerd (mits je een beetje brouwen kan  :D).

Grt Peter

WillemBr

Hoe kan ik achter de samenstelling van het mout komen in zo'n pakket? Dan kan ik de losse ingrediënten kopen.

BrouwMout.nl

Citaat van: WillemBr op 14-11-2016  18:34 uHoe kan ik achter de samenstelling van het mout komen in zo'n pakket? Dan kan ik de losse ingrediënten kopen.

Van welke pakketten zou je het recept willen? https://www.brouwmout.nl/?product=recept-service

Dan zal ik ze hier posten.

marc0871

Of het er bij alle pakketten op de site van de Brouwmarkt zo uitgebreid bij staat als bij die Special I.P.A. weet ik niet, maar daarbij stond;

Pilsmout,
Palemout,
Caramunich,
Special B.
Grootste aandeel eerst, neem ik aan.

Centennial,
Cascade.

Utramoss.

Fermentis Safale US-05.

Lijkt mij een mooi boodschappenlijstje.
De Pils- en Palemout zou je in het groot (25 kilo) kunnen kopen, want die gebruik je vaker. Per 5 kilo kan ook.
De Caramunic en de Special B zou ik per kilo kopen. Daar heb je voor een aantal bieren genoeg aan.
Ultramoss hoef je ook niet elke keer te kopen.
Voor een paar brouwsels gist in huis hebben, is geen overbodige luxe.

WillemBr

Citaat van: BrouwMout.nl op 14-11-2016  18:47 uVan welke pakketten zou je het recept willen? https://www.brouwmout.nl/?product=recept-service

Dan zal ik ze hier posten.

Heel stiekem wil ik deze:
https://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-moutpakket-special-i-p-a.html

Maar de IPA op Brouwmout ben ik ook benieuwd naar.

WillemBr

Citaat van: marc0871 op 14-11-2016  19:02 uOf het er bij alle pakketten op de site van de Brouwmarkt zo uitgebreid bij staat als bij die Special I.P.A. weet ik niet, maar daarbij stond;

Pilsmout,
Palemout,
Caramunich,
Special B.
Grootste aandeel eerst, neem ik aan.

Centennial,
Cascade.

Utramoss.

Fermentis Safale US-05.

Lijkt mij een mooi boodschappenlijstje.
De Pils- en Palemout zou je in het groot (25 kilo) kunnen kopen, want die gebruik je vaker. Per 5 kilo kan ook.
De Caramunic en de Special B zou ik per kilo kopen. Daar heb je voor een aantal bieren genoeg aan.
Ultramoss hoef je ook niet elke keer te kopen.
Voor een paar brouwsels gist in huis hebben, is geen overbodige luxe.

Caramunich welk type? 1, 2 of 3?

Welk merk van het andere mout? Kan van namelijk van 3 merken komen alle 3 geloof ik

tdp

Zou me niet zo druk maken van welke leverancier deze komt. Zit absoluut verschil in, maar als beginner (wat je volgens mij bent, afgaand op al je vragen) zou ik me daar nog niet mee bezig houden.

Bestel een dergelijk pakket, probeer dit te brouwen, of pak een recept van het forum en bestel daarop de ingrediënten.  :brouwen:

marc0871

Citaat van: tdp op 15-11-2016  11:59 uZou me niet zo druk maken van welke leverancier deze komt. Zit absoluut verschil in, maar als beginner (wat je volgens mij bent, afgaand op al je vragen) zou ik me daar nog niet mee bezig houden.

Bestel een dergelijk pakket, probeer dit te brouwen, of pak een recept van het forum en bestel daarop de ingrediënten.  :brouwen:

Dit.
Bier wordt het toch wel ;)

Haagse Wouter

Citaat van: mbroek op 14-11-2016  13:49 uJa, maar dan doe je genoeg lekkers er in. Ik haal die 3,5 Euro per 10 liter van Haagse Wouter ook zelden, gemiddeld is dat het dubbele maar nog steeds goedkoper als een pakket. Overigens, de Arsegan IPA is 29 Euro.

Ligt aan de hop hè :p.
Een weizen is ook ultra goedkoop. Geen speciaalmouten en weinig hop.

mbroek

Citaat van: Haagse Wouter op 16-11-2016  19:00 uLigt aan de hop hè :p.
Een weizen is ook ultra goedkoop. Geen speciaalmouten en weinig hop.

Ja, telt allemaal mee. Daarom zei ik ook dat ik zelden jouw kosten haalde. Moet ik trouwens nog steeds een brouwen een weizen.

Haagse Wouter

Citaat van: mbroek op 16-11-2016  19:50 uJa, telt allemaal mee. Daarom zei ik ook dat ik zelden jouw kosten haalde. Moet ik trouwens nog steeds een brouwen een weizen.

Europese biersoorten zijn altijd wel goedkoop denk ik. Minder hop en veel goedkopere hop ook nog.
Als je een Amarillo IPA maakt ben je gewoon 10 euro aan alleen de hop kwijt.

Vergelijkbare Topics (7)

40078

Reacties: 7
Gelezen: 1289

20136

Reacties: 2
Gelezen: 3073

32588

Reacties: 8
Gelezen: 2924

3557

Reacties: 4
Gelezen: 5851

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.