Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips voor eerste brouwproces

Gestart door JamMasterJustin, 08-11-2016 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Er wordt dus geadviseerd (als de gisting niet is afgelopen) ook over te hevelen na het lageren ondanks dat ik al heb overgeheveld voor het nagisten (dus een tweede overheveling)?

William

Citaat van: JamMasterJustin op 20-11-2016  12:41 uEr wordt dus geadviseerd (als de gisting niet is afgelopen) ook over te hevelen na het lageren ondanks dat ik al heb overgeheveld voor het nagisten (dus een tweede overheveling)?

De laatste zou ik niet doen om het overhevelen zelf. Ik hevel altijd wel over na het lageren maar dat is dan op het moment van bottelen. Ik hevel het dan over in de bottelmandfles waar de gekookte en afgekoelde bottelsuikeroplossing al in zit.

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 20-11-2016  12:41 uEr wordt dus geadviseerd (als de gisting niet is afgelopen) ook over te hevelen na het lageren ondanks dat ik al heb overgeheveld voor het nagisten (dus een tweede overheveling)?

Ik was er niet bij toen je ging overhevelen, maar ik vermoed dat je overgeheveld hebt op het moment dat ik bedoel. Extra overhevelen is niet nodig en is zelfs ongewenst omdat je dan last kunt gaan krijgen van oxidatie.

Sander van Dijk

Misschien is het goed om ook eens de bierbrouw cursus op de wiki te lezen. http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

Het hele brouwproces is daar duidelijk in stapjes uitgelegd en ook alle termen zijn daar ook duidelijk uitgelegd.

Qua wel of niet overhevelen zul je wel nooit een eenduidig advies krijgen, omdat daar altijd discussie over is.

JamMasterJustin

Ik waardeer de berichten enorm. Het is voor een beginnende brouwer als mijzelf best moeilijk om (doordat er voor sommige stappen geen goed of fout is) een keuze te maken. Ik heb gisteren eens gekeken naar mijn nagist-/lageringsvat en daar ligt toch grofweg een halve centimeter bezinksel die weer zal opstuiven (als ik straks de suikeroplossing voor het bottelen er doorheen roer). Ik denk er daarom aan om toch weer over te hevelen. Het jongbier was namelijk erg troebel. Waar ik mij het meest zorgen over maak, is er voldoende gist in het jongbier aanwezig blijft voor de hergisting. Maar aangezien ik daar nog niemand een punt van heb zien maken, lijken dat onterechte zorgen mijnerzijds :)

Voor het volgende proces wil ik een siliconen slang halen om het overhevelen en bottelen makkelijker te maken.

Ik gebruik nu nog nieuwe flessen. Ik verwacht dat ik deze niet hoef te ontsmetten, maar wel moet desinfecteren?

Thamerdal

Citaat van: JamMasterJustin op 22-11-2016  10:52 uIk waardeer de berichten enorm. Het is voor een beginnende brouwer als mijzelf best moeilijk om (doordat er voor sommige stappen geen goed of fout is) een keuze te maken. Ik heb gisteren eens gekeken naar mijn nagist-/lageringsvat en daar ligt toch grofweg een halve centimeter bezinksel die weer zal opstuiven (als ik straks de suikeroplossing voor het bottelen er doorheen roer). Ik denk er daarom aan om toch weer over te hevelen. Het jongbier was namelijk erg troebel. Waar ik mij het meest zorgen over maak, is er voldoende gist in het jongbier aanwezig blijft voor de hergisting. Maar aangezien ik daar nog niemand een punt van heb zien maken, lijken dat onterechte zorgen mijnerzijds :)

Voor het volgende proces wil ik een siliconen slang halen om het overhevelen en bottelen makkelijker te maken.

Ik gebruik nu nog nieuwe flessen. Ik verwacht dat ik deze niet hoef te ontsmetten, maar wel moet desinfecteren?
Overhevelen zou ik inderdaad doen en daarna meteen suikeroplossing erbij en bottelen. Flessen even met oxi of starsan behandelen is altijd goed :-)

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 22-11-2016  10:52 uIk waardeer de berichten enorm. Het is voor een beginnende brouwer als mijzelf best moeilijk om (doordat er voor sommige stappen geen goed of fout is) een keuze te maken. Ik heb gisteren eens gekeken naar mijn nagist-/lageringsvat en daar ligt toch grofweg een halve centimeter bezinksel die weer zal opstuiven (als ik straks de suikeroplossing voor het bottelen er doorheen roer). Ik denk er daarom aan om toch weer over te hevelen. Het jongbier was namelijk erg troebel. Waar ik mij het meest zorgen over maak, is er voldoende gist in het jongbier aanwezig blijft voor de hergisting. Maar aangezien ik daar nog niemand een punt van heb zien maken, lijken dat onterechte zorgen mijnerzijds :)

Als je bottelsuiker wil toevoegen door de bottelsuiker door het bier te roeren ontkom je er niet aan om vooraf het bier over te hevelen.

Tenzij je het bier weken hebt laten staan nadat de vergisting was afgelopen zweeft er nog voldoende actieve gist in het bier voor de hergisting op fles. Bij een lange lagering van het bier kan het verstandig zijn bottelgist toe te voegen, zeker als het om een zwaar bier gaat. Een lange lagering is niet noodzakelijk als je een zogenaamde cold crash toepast. Daarbij koel je het bier naar zo'n 4 ºC en houd je die temperatuur 2 tot 3 dagen aan. Door de lage temperatuur zakken gistcellen en grote eiwitten uit. Het gevolg is dat je geen overmaat hebt aan minder actieve gistcellen in het bier dat je bottelt.

JamMasterJustin

Bedankt voor je reactie wederom! Mij lijkt het toevoegen van suiker op deze wijze het meest eenvoudig.

Ik zou als alternatief anderhalf mini suikerklontje per halve liter-fles kunnen toevoegen en mengen met het jongbier. Dan heb ik 4,6 gram suiker / halve liter jong bier (of krijg ik dan een bierbommetje, het is wat aan de hoge kant?).

Maar als ik overhevel en vervolgens suiker toevoeg, dan kan ik de hoeveelheid suiker beter doseren naar 7,5 / 8 gram suiker per liter jongbier.

Overhevelen en suikeroplossing lijkt mij het minst gedoe, maar als jullie daar anders over denken hoor ik het graag (ik realiseer mij dat dat een extra overheveling met extra risico op oxidatie is...)

Rich

Citaat van: Jacques op 22-11-2016  21:11 uTenzij je het bier weken hebt laten staan nadat de vergisting was afgelopen zweeft er nog voldoende actieve gist in het bier voor de hergisting op fles.

Sterker nog, mijn ervaring is dat zelfs als je langdurig coldcrashed en gelatineklaring gebruikt zodanig dat zelfs de koudewaas weg is komen de flessen nog op druk, duurt alleen iets langer. Je ziet dan een zeer gering depot.

bjorri

Citaat van: JamMasterJustin op 23-11-2016  07:41 uIk zou als alternatief anderhalf mini suikerklontje per halve liter-fles kunnen toevoegen en mengen met het jongbier. Dan heb ik 4,6 gram suiker / halve liter jong bier (of krijg ik dan een bierbommetje, het is wat aan de hoge kant?).
Ik heb voor alle bieren altijd één miniklontje in een grolschfles gedaan, dan zit je op ruim 6 gr/l en dat is (voor mij?) voldoende. De klontjes passen net door de hals, soms met wat kracht. Alleen Pale Ale doe ik ik slechts één klontje per liter of zelfs per anderhalve liter. Maar dat type hoort gewoon weinig CO2 in. Toch komt daar ook nog een schuimkraag op bij inschenken.

JamMasterJustin

Vandaag heb ik een idee gekregen over het toevoegen van het suiker bij het bottelen. Die kleine zakjes wat je bij de koffie krijgt bevattem 4 gram suiker. Ideaal om toe te voegen per halve liter bier!

Van die zakjes heb ik nog een partij liggen, dus voldoende voor 40 halve liters. Dat zou mij schelen om over te hevelen dan kan het bezinksel is het lagervat blijven en kan ik het suiker rechtstreeks op de fles bijvoegen.

Vinden jullie 4 gram te veel? Zo ja, dan ga ik overhevelen en een suikeroplossing in water maken en dat bijvoegen in het bottelvat.

Dugraph

Citaat van: JamMasterJustin op 24-11-2016  12:25 uVinden jullie 4 gram te veel? Zo ja, dan ga ik overhevelen en een suikeroplossing in water maken en dat bijvoegen in het bottelvat.

Hangt ervan af hoeveel koolzuur je wil hebben. 8 gr/ltr zit voor de meeste bieren echt aan de bovengrens. Je kunt de suikerzakjes ook door 2 delen en in 33cl flessen gaan bottelen. Zit je op 6 gr/ltr...

Zelf werk ik met een 10 ml injectiespuitje (verkrijgbaar bij de drogist). Ik los suiker op in water en spuit een afgemeten hoeveelheid suikerwater in een flesje, afhankelijk van het biertype gemiddeld 6 gr/ltr.

JamMasterJustin

Bedankt voor je reactie. Het wordt een tripel dus ik dacht wel aan een gezonde hoeveelheid koolzuur. Ik zal de zakjes ook even afwegen.

mbroek

Citaat van: JamMasterJustin op 24-11-2016  14:29 uBedankt voor je reactie. Het wordt een tripel dus ik dacht wel aan een gezonde hoeveelheid koolzuur. Ik zal de zakjes ook even afwegen.

8 gr/liter is prima voor een Tripel.

JamMasterJustin

Korte update: inmiddels gebotteld. Ik heb daar aast een oude koelkast met een Inkbird aangeschaft om het temperaturen iets stabieler te laten verlopen. Over een week of twee mogen we eindelijk proeven.

Nogmaals bedankt!

JamMasterJustin

Ik heb gisteren even bekeken wat de hergisting doet. Ik hield tijdens het bottelen een flesje over dat ik voor 2/3de kreeg gevuld (ik heb - zo realiseerde ik mij later - wel de volledige suikergift van 4g/0,5l gegeven aan dit flesje). Ook was er bij dit flesje iets meer bezinksel meegekomen, waardoor dit flesje min of meer is opgegeven.

Ik kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen om te kijken of er al koolzuur op 't flesje zat. De fles knalde open, een lichte wolk aan koolzuur kwam eruit en het bier was drinken (voorzover bier op 22 a 23 graden drinkbaar kan zijn...). Mag ik hieruit afleiden dat de hergisting voldoende is verlopen (het staat nu krap een week... Dat lijkt mij behoorlijk kort). Of zal ik dit weekend een flesje openen en kijken of het bier bij het schenken goed schuimt en of het koolzuur zich met het bier heeft vermengd?

Ik ga dit weekend overigens ook een nieuwe batch brouwen. Deze laat ik gisten op 21 graden. Ik wil het hergisten daarom (zelfde gistkast) ook terugbrengen naar 21 graden. Dat lijkt mij geen probleem, toch? 

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 02-12-2016  12:20 uIk heb gisteren even bekeken wat de hergisting doet. Ik hield tijdens het bottelen een flesje over dat ik voor 2/3de kreeg gevuld (ik heb - zo realiseerde ik mij later - wel de volledige suikergift van 4g/0,5l gegeven aan dit flesje). Ook was er bij dit flesje iets meer bezinksel meegekomen, waardoor dit flesje min of meer is opgegeven.

Ik kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen om te kijken of er al koolzuur op 't flesje zat. De fles knalde open, een lichte wolk aan koolzuur kwam eruit en het bier was drinken (voorzover bier op 22 a 23 graden drinkbaar kan zijn...). Mag ik hieruit afleiden dat de hergisting voldoende is verlopen (het staat nu krap een week... Dat lijkt mij behoorlijk kort). Of zal ik dit weekend een flesje openen en kijken of het bier bij het schenken goed schuimt en of het koolzuur zich met het bier heeft vermengd?

Ik ga dit weekend overigens ook een nieuwe batch brouwen. Deze laat ik gisten op 21 graden. Ik wil het hergisten daarom (zelfde gistkast) ook terugbrengen naar 21 graden. Dat lijkt mij geen probleem, toch?

Dat er na een week al voldoende koolzuur in het bier zit kan heel goed. Dat is bij mij ook regelmatig.

Flessen die niet geheel gevuld worden hebben meer kopruimte waarin niet opgelost koolzuurgas zit. Bij het ontkurken komt dat gas in een keer vrij. Daarnaast heb je de fles ook een overmaat aan bottelsuiker gegeven.
Een ander flesje openen ter controle is daarom een goed idee.

Als het bier voldoende koolzuur heeft kan het uit de vergistingskast. Het koolzuur kan door de lagere temperatuur beter oplossen in het bier. Je koelkast is dan vrij en waardoor je de kunt temperatuur instellen die optimaal past bij de volgende vergisting.

JamMasterJustin

Voldoende koolzuur en het bier smaakt goed! Bedankt voor al jullie tips, info en hulp!

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 04-12-2016  09:44 uVoldoende koolzuur en het bier smaakt goed! Bedankt voor al jullie tips, info en hulp!

Veel succes met het volgende brouwsel. Dat is nou het mooie van onze hobby, je blijft altijd bezig.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.