Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips voor eerste brouwproces

Gestart door JamMasterJustin, 08-11-2016 22:24 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Beste allemaal,

Sinds een paar weken ben ik mij aan het verdiepen in het hobbybrouwen van bier. Komend weekend wil ik starten met mijn eerste brouwproces (naast een eerder brouwproces met een bierkit van de Xenos (om dit al brouwen te noemen op dit forum, is misschien al vloeken in de kerk?))

De stappen van het proces (schroten, maischen, filteren, spoelen, koken met hop, afkoelen, gisten, bottelen en nagisten) zijn als ik mij niet vergis redelijk helder. Ik ben enigszins bang dat ik het brouwen onderschat, terwijl ik op veel sites lees dat de basis van het brouwen relatief eenvoudig is.

Ik zou graag ongeveer 18 a 24 liter bier willen produceren. Naar een goed recept voor een beginner ben ik nog zoekende. Veel recepten die ik online vind, zijn redelijk moeilijk te volgen... Daardoor vraag ik mij dus af of ik het niet onderschat. Anyhow, wat ik graag wil produceren is een relatief sterk (10 a 12 procent) blond bier met een gezonde bonk smaak. Ik wil graag beginnen met het schroten of geschroot mout kopen. Ik wil liever niet beginnen met het brouwen vanaf blik.

Mijn materiaal
Aangezien ik dit een testsetje wordt, heb ik nog wat redelijke basis spullen / beginners spullen.

Ik heb een ketel van 30 liter die ik als brouwketel wil gebruiken. Ik heb (daar heb ik bij het filteren een vraag over, zie hierna) een fijnmazige zeef in de vorm van een kegel (maar dan met een bot / stomp uiteinde). Ik heb de foto's bijgevoegd

brouwpot

kegelvormige filter

Ik wil als startset (ik wil nog geen honderden euro's spenderen) de Brewferm startpakket "Deluxe" via Brouwland kopen https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/startpakketten/startpakketten-bierbrouwen/d/Brewferm-startpakket-deluxe#.WCI5pygzlyY. Tenzij jullie dat uiteraard afraden... Het lijkt mij een relatief goedkoop begin?

Daarnaast wil ik voor de zekerheid een digitale thermometer en een apart fijnmazig vergiet erbij hebben. Ik heb bij Ikea beugelflessen zien staan van 0,5l voor 0,90 euro per stuk. Die lijken mij te voldoen en ik vind de beugelfles iets gezelliger dan de kroonkurk.

Ingrediënten heb ik nog helemaal niet en daar kom ik nog niet echt wijs uit (mede door de grote verschillen in de recepten die ik vind)

Mochten jullie opmerkingen of bedenkingen hebben bij het materiaal / de uitrusting dan hoor ik het graag :)

Vragen over brouwproces

Over het brouwproces heb ik een aantal vragen.
1) Het schroten. Zoals jullie zien heb ik geen schrootmolen. Ik vraag mij af of jullie mij adviseren geschroot mout te kopen of dat dat wordt afgeraden? Ik lees op internet dat handmolens voor koffie wel kunnen malen, maar dat dat een wezenlijk verschil in kwaliteit (smaak en kleur) geeft omdat de granen worden gemalen ipv gedeukt. Doe ik er verstandig aan toch een schrootmolen te kopen of kan ik als eerste proces gerust met geschroot mout (kant en klaar) kopen?

2) Het maischen en filteren. Ik lees op internet dat sommige mensen niet filteren, maar het draf uit de ketel halen, zodat het wort overblijft. Ik vraag mij af of ik met de kegelvormige filter die als het ware in het water kan 'hangen' en het na het maischen eruit kan halen. Het lijkt mij eenvoudig en het scheelt behoorlijk wat werk. En het voorkomt onnodige toevoeging van zuurstof bij het overhevelen? Of kan ik bijvoorbeeld ook een neteldoek gebruiken waar ik de mout in doe tijdens het maischen?

Ik vraag mij alleen af of het mout dan voldoende in de brouwketel circuleert om alle stoffen over te dragen.

3) Begrijp ik goed dat de hop wordt toegevoegd voor het filteren en spoelen? En mag het wort voor het spoelen eigenlijk niet droogvallen?

4) Hebben jullie een goed, niet al te moeilijk recept? Ik zou graag een kant en klaar gist willen gebruiken. Het gebruik van een gipsstarter lijkt nog redelijk Chinees voor mij.

Ik hoor graag van jullie! Ik hoop dat ik een mooie eerste batch kan maken die zal smaken, waardoor ik hopelijk snel meer ga bijleren.

JamMasterJustin

Korte update: ik ga qua recept een basispakket van Brouwland nemen. Ik wil graag dat het eerste brouwproces slaagt. Althans dat er zoveel mogelijk kans op slagen is. Ik neem het pakket Gabriel (
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/brouwpakketten/Brewferm-moutpakketten/d/moutpakket-Brewferm-gabriel-vr-20-ltr#.WCLjbrXtTYU.

Denken jullie dat het brouwpakket (het materiaal) voldoende is? Of is een gistemmer ipv een hermetisch sluitend vat een 'no go'?

Daarnaast maak ik mij enige zorgen over het koelen van het wort. Ik wil graag in eerste instantie met water en ijsklontjes proberen. Is het (als eerste brouwproces) aan te bevelen de brouwpan met wort in een specibak met iksklontjes te zetten?

Eric v B

Je moet geen flesjes van de Ikea pakken. Flesjes moeten bruin zijn ivm invloed van licht op de smaak van je bier. Verder vraag ik me af of ze geschikt zijn voor de druk die in je fles onstaat tijdens de hergisting (niet nagisting!) op de fles.

Persoonlijk zou ik met een licht (qua alcohol) bier beginnen om wegwijs te worden met je brouwspullen en het proces. Zelf ben ik begonnen met een half brouwpakket (10 liter).

Maak gebruik van brouwsoftware (BrouwHulp, BrouwVisie of een van de andere).

JamMasterJustin

Dank voor je reactie. Geen doorzichtige flesjes dus. Dan toch maar kroonkurk flessen van Brouwland meenemen.

Bedoel je met een halfbrouw pakket een pakket waarbij je de mout vloeibaar in blik geleverd kreeg?

broeder

Hoi,
Hop toevoegen tijdens het koken van het wort.
Of dat maischen en spoelen met die kegel een topper wordt vraag ik mij af. Zelf werk ik met een hevelfilter. Maar je zou ook kunnen beginnen met een maischzak (kijk onder tags bij BIAB).
Je kan flesjes kopen, maar je kan natuurlijk ook statiegeld bierflesjes gebruiken.
Succes, broeder Willem

Haagse Wouter

Qua mout: zolang je het snel gebruikt kun je het wel geschroot kopen.  De meeste bedrijven schroten, vacuüm het en sturen op. Als je dichtbij Den Haag zit mag je ook zo langskomen om te schroten.

Qua flesjes: drink een krat bier op en spoel binnen een dag de flesjes om. Vervolgens voor gebruik ontsmetten en je bent er.

Qua hop: hop voeg je toe na het filteren en spoelen. Je hebt dan wort dat je een tijd kookt en hopt dus.

Rich

Niet te spastisch kleine fouten proberen te corrigeren (zoals bijv een graadje te koud maischen), meestal kom je dan van de regen in de drup. Gewoon rustig het draaiboek afwerken en aandacht erbij houden, noteren wat er de volgende keer beter kan.

JamMasterJustin

Dank voor jullie reacties! Het helpt enorm.

@ Wouter: ik woon helaas niet in Den Haag, maar in zuid-Limburg. Ik waardeer je/jullie advies en jouw aanbod enorm!

@ Broeder: de BIAB is een mooie tip om mee te starten. Dat ga ik doen. Via dit forum heb ik al wat handige tips gevonden, waardoor ik een eerste brouw kan maken en hopelijk snel verder kan komen in het proces.

Ik heb vandaag ook met Brouwland gebeld. Zij raden mij aan jodium te kopen om de aanwezigheid van zetmeel te testen bij het maischen. Lijkt mij prima om te doen en op zich niet al te moeilijk... Is het zo simpel als een theelepel maisch op een schotel leggen en daar vervolgens twee a drie druppel jodium op aan te brengen en op verkleuring te letten?

Over het BIAB heb ik ook nog een vraag: ik lees dat mensen de zak met draf in het spoelwater hangen en vervolgens 10 a 15 minuten laten rusten/trekken. Ik denk eraan om de zak erin te hangen en het spoelwater erover te gieten. Dat lijkt mij meer in de buurt te komen bij het idee van het spoelen? Of zie ik dan iets over het hoofd? Ik ben ook bang dat door het laten hangen van de zak met draf in het spoelwater het bier een groentesmaak gaat krijgen?

Rich

Je kan voor je eerste keer ook gewoon niet spoelen, dan is het een kwestie van maischen in je totale volume water en na het maischen de zak uitknijpen en overgaan tot de kook. Je hebt dan een lager rendement dus je moet iets meer mout gebruiken maar je kan wel een hele stap overslaan. Je zou dan de volgende keer het spoelen kunnen introduceren, zo zie je gelijk wat dat doet met je wort.

Haagse Wouter

Ik gebruik zelf BIAB en wil graag naar hevelfilter gaan omdat je dan makkelijker spoelt.
Bij hogere batches wordt het namelijk steeds moeilijker om te doen met BIAB. Voor batches tot een kilo of 4 vind ik het ideaal.

Laatst hebben we ongeveer 7 kg mout gedaan, dit ging met z´n tweeën net niet eigenlijk.
Het is onwijs zwaar en onwijs heet. Het uitknijpen is al een enorme klus.
In je eentje is het onmogelijk zonder een handig ophangsyteem (takel b.v.). Als je dat wel hebt is het al een stuk makkelijker.

Spoelen doet trouwens niet iedereen met BIAB. Veel mensen nemen in een keer het totaal water.
Dus als je een 20L batch brouwt en je verwacht tijdens het maischen/filteren 3 liter te verliezen en bij het koken 4 liter dan begin je met 27L.
Maar is lastig om te weten hoeveel je gaat verliezen als je systeem nog niet is gebruikt.

Rich

Ik haal (op 10-12L in het gistvat) een rendement van 65% ongeveer, ik kan er met die volumes mee leven.

JamMasterJustin

Super voor jullie reacties. Ik heb het volgende inmiddels op de planning (en ik heb inmiddels een relatief goedkope schrootmolen op de kop kunnen tikken (€ 46,50).

Ik beschrijf hierna nog even kort mijn voorgenomen proces met daarachter nog een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden. Mochten jullie op- en/of aanmerkingen hebben, dan hoor ik het graag.

1) Ik koop dus het brouwpakket Gabriel en het startpakket Deluxe (zie hiervoor), ik heb een brouwketel met de (nog te kopen) BIAB;
2) Schroten van het mout op 1mm en vooraf bevochtigen (met een plantenspuit?) 50 mg per 5 kg mout;
3) Maischen met behulp van de BIAB met een omgekeerde kleine zeef op de bodem van de brouwketel om aanbranden te voorkomen. Ik koop een jodiumtinctuur om de aan-/afwezigheid van zetmeel bij het maischen te bepalen;
4) Ondertussen opwarmen van het spoelwater;
5) Na het maischen zet ik een vergiet op de brouwketel (Idealisk van Ikea, deze is 34cm breed en past daarom op de brouwketel) en ik spoel vervolgens het draf. Hier heb ik nog een vraag over: zou ik het spoelwater verdelen over het draf met een vergiet en vervolgens water erin gieten middels een grote maatbeker?
6) Koken van het wort
7) Toevoegen van het hop d.m.v. hopzakje (dan hoef ik dus niks te filteren?)
8 ) Het koelen ga ik vooralsnog proberen met ijsklontjes, in een bad vol ijs en water (mocht het brouwen bevallen, dan koop/maak ik later een spiraalkoeler);
9) Overhevelen van het wort in de gistemmer en bevestigen van het deksel en het waterslot (vullen met wodka of water? daar lees ik verschillende reacties over. Wodka zou de kans op infectie verkleinen als er vervuiling in de stop zou komen);
10) Na het gisten overhevelen in het tweede vat middels het kraantje aan de gistemmer en het slangetje (om kletteren te voorkomen), zodat ik van het bezinksel af ben;
11) toevoegen van suikers, roeren en bottelen
12) wachten
13) ontkurken en genieten

Ik hoor graag wat jullie van dit voorgenomen plan vinden

Ik heb één filmpje gezien waarin wordt gesteld dat snel koelen van het wort niet nodig is, maar dat je het wort in een emmer kan doen om het 'vanzelf' te laten koelen. Ik lees op deze site dat het bier dan een gekookte groente smaak kan krijgen. Koelen wordt toch aangeraden, neem ik aan?

_M_M_

Hoe sneller het gekoeld is, hoe beter..  Persoonlijk zou ik gaan voor een hevelfilter, (deze zijn voor een tientje te maken met kraantje) dan heb je een hoger rendement en geen kans dat je je  brouwzak meteen vernield ivm aanbranden enz. Maak je nog niet druk om zetmeel omzetting en jodium tincturen.  Geniet gewoon eerst van je brouw sessie en documenteer wat er gebeurt en loop het riedeltje door, wat Rich ook al oppert.

Het koelen kan op verschillende manieren. Je kunt het inderdaad in een bad met ijsklontjes zetten, een Spiraalkoeler gebruiken maar ik gebruik liever een platen koeler.  Deze zijn mooi compact.

Ook al heb je tijdens de kook je hop in een zakje zitten, er komt toch een hoop zooi bij kijken..  Tijdens de kook klonteren de eiwitten ook samen en het is aan te raden deze niet in zijn geheel bij je te vergisten wort te kieperen maar dat kun je enigzins voorkomen door flink te whirlpoolen op het eind van de kook, waardoor deze in een kegel op de bodem van je kookketel komen te liggen.

Zorg er vooral voor dat je secuur en hygiënisch te werk gaat, dan zul je veel plezier gaan beleven in deze hobby

Eric v B

Citaat van: JamMasterJustin op 09-11-2016  12:58 uDank voor je reactie. Geen doorzichtige flesjes dus. Dan toch maar kroonkurk flessen van Brouwland meenemen.

Bedoel je met een halfbrouw pakket een pakket waarbij je de mout vloeibaar in blik geleverd kreeg?
Ik bedoelde eigenlijk een moutpakket. Blik (vloeibaar) kan ook maar wat doe je dan met de andere helft? Houdbaarheid van een geopend blik is volgens mij niet zo lang. Van een blik zou ik wel gewoon de volledige hoeveelheid brouwen. Ook al was het de eerste keer.

JamMasterJustin

Gisteren van start gegaan met het brouwproces. Wat vreemd was dat tijdens het maischen de temperatuur onderin de pan lager was dan bovenin de pan. Ik was in de veronderstelling dat dat andersom zou zijn. Juist omdat de warmte van beneden komt. Heel vreemd. Verder lijkt 't goed te zijn gegaan. Hopen dat het gisten vandaag goed gaat beginnen. Maar ik ga dat gistvat dichtlaten, zoals voorgeschreven.

Welke suiker kan ik het beste gebruiken bij het bottelen? Ik heb een tripel gebrouwen

Nogmaals dank voor jullie reacties. De BIAB was/is echt een uitkomst!

Jeukstaardt

Citaat van: JamMasterJustin op 13-11-2016  08:39 uWelke suiker kan ik het beste gebruiken bij het bottelen? Ik heb een tripel gebrouwen

Gewone kristalsuiker werkt prima

JamMasterJustin

Beste allemaal,

Even een update. Het gisten is gestart. Het borrelt al goed in het waterslot. Het toverde toch een glimlach op mijn gezicht.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is (en waarvan ik hoop dat jullie het kunnen beantwoorden):
a. mijn start SG is 1070, terwijl het volgens de beschrijving 1092 zou moeten zijn. Ik kan krijg dus (naar verwachting) een tripel van rond de 7% ipv 9%. Kan ik dit nog veranderen?
Ik heb 135 minuten gemaischt op 67 graden (de verkoper in Brouwland raadde mij aan niet de verschillende stappen in temperatuur te volgen bij de eerste keer brouwen). Na het maischen heb ik gespoeld en gekookt. Aan het begin heb ik hop toegevoegd en een tweede hoeveelheid hop en glucose bij de laatste 15 minuten. Nu lees ik op internet dat ik de suiker (in tegenstelling tot de inhoud van het recept) beter na de kook had kunnen toevoegen... Klopt dat? Het zou de lage(re) start SG kunnen verklaren;

b. ik vind het moeilijk inschatten wanneer ik moer gaan lageren (overhevel naar tweede vat). Ik lees op internet variabelen van een week tot twee weken en soms zelf langer...? Of überhaupt niet lageren. Ik realiseer mij dat het afhankelijk van de gisting afhankelijk is, maar een verschil tussen één of twee weken lijkt mij een groot verschil. Wat raden jullie bij benadering aan en hoe schat ik in dat de hoofdgisting is afgelopen?

c. Kan ik bij relatief hoog eind SG dan nog suiker toevoegen in het gistvat om meer alcohol te creeeren en het dan nog een paar dagen laten gisten?

d. hoe lang moet het bier in het lagervat blijven staan en moet op dat vat ook een waterslot of juist niet (ik heb een 30 liter vat voor grofweg 17 liter bier (ik wil mogelijk nog wat gekookt water bijvoegen (om op 20 liter uit te komen), maar ik ben bang dat dat het alcoholpercentage verder naar beneden haalt)? Ik was in de veronderstelling dat het nagisten op de fles plaatsvond, maar ik denk nu dat het in het lagervat plaatsvindt. Ik kom daar dus niet zo goed wijs uit.

Zouden jullie mij nog eens willen helpen?

Johannesdeloper

Citaat van: JamMasterJustin op 14-11-2016  08:53 uBeste allemaal,

Even een update. Het gisten is gestart. Het borrelt al goed in het waterslot. Het toverde toch een glimlach op mijn gezicht.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is (en waarvan ik hoop dat jullie het kunnen beantwoorden):
a. mijn start SG is 1070, terwijl het volgens de beschrijving 1092 zou moeten zijn. Ik kan krijg dus (naar verwachting) een tripel van rond de 7% ipv 9%. Kan ik dit nog veranderen?
Ik heb 135 gemaischt op 67 graden (de verkoper in Brouwland raadde mij aan niet de verschillende stappen in temperatuur te volgen bij de eerste keer brouwen). Na het maischen heb ik gespoeld en gekookt. Aan het begin heb ik hop toegevoegd en een tweede hoeveelheid hop en glucose bij de laatste 15 minuten. Nu lees ik op internet dat ik de suiker (in tegenstelling tot de inhoud van het recept) beter na de kook had kunnen toevoegen... Klopt dat? Het zou de lage(re) start SG kunnen verklaren;

b. ik vind het moeilijk inschatten wanneer ik moer gaan lageren (overhevel naar tweede vat). Ik lees op internet variabelen van een week tot twee weken en soms zelf langer...? Of überhaupt niet lageren. Ik realiseer mij dat het afhankelijk van de gisting afhankelijk is, maar een verschil tussen één of twee weken lijkt mij een groot verschil. Wat raden jullie bij benadering aan en hoe schat ik in dat de hoofdgisting is afgelopen?

c. Kan ik bij relatief hoog eind SG dan nog suiker toevoegen in het gistvat om meer alcohol te creeeren en het dan nog een paar dagen laten gisten?

c. hoe lang moet het bier in het lagervat blijven staan en moet op dat vat ook een waterslot of juist niet? Ik was in de veronderstelling dat het nagisten op de fles plaatsvond, maar ik denk nu dat het in het lagervat plaatsvindt. Ik kom daar dus niet zo goed wijs uit.

Zouden jullie mij nog eens willen helpen?

a. Accepteer gewoon die  SG 1070. Met suiker erbij doen riskeer je een infectie door vervuiling in de suiker. Je zou het eventueel kunnen koken en laten afkoelen.
    Maar de smaak wordt minder (dunner en minder moutig). Volgende keer rekening houden met een lager rendement.
b. Hou het proces van het borrelen in je waterslot goed in de gaten. Als dat terug is gevallen naar bv elke 2 minuten een blub, ga dan je SG meten.
    Dan heb je de keuze het jong bier in hetzelfde vat te laten of over te hevelen. Ik hevel over als er veel gistslurrie op de bodem ligt en er voldoende potentie is
    om het bluppen van het waterslot door te laten gaan in een vers vat.
    Als het bier al min of min uitgegist is hevel ik niet over.
c.  Vervolgens wacht je tot alles is uitgeblupt. (als je even op het deksel van je vat drukt moet het bluppen bij een goed luchtdicht vat). Meet dan het SG
     Meet vervolgens na 2 dagen weer het SG. Als het SG gelijk is aan de vorige keer. Zet het vat in je koelkast of bijvoorbeeld een koude schuur waar het 3 graden is en laat          het daar nog 2 a 3 dagen staan.

Hevel vervolgens zo, dat je zo weinig mogelijk lucht laat inslaan, naar een bottelvat. Kook als je 20 liter hebt 120g suiker in 120 cl water en laat het afkoelen naar 20gr. voeg dit toe aan je bottelvat en roer het voorzichtig door zodat de suiker gelijkmatig is verdeeld.

Underdike

Heb je misschien gekookt met de deksel op de pan, zodat je niet voldoende versamping kreeg ? Of was de kook te kort of niet fel genoeg?
Als je 't nu nog zwaarder wilt maken, kan je na een dag of 3 nog kristalsuiker toevoegen aan je gistvat (opgelost in kokend water, afgekoeld toevoegen, suiker:water in gewichtverhouding 1:2).
Na die 3 dagen zijn veel moeilijker te vergisten suikers al omgezet, je voegt dan makkelijk om te zetten suikers toe... en krijgt dan een zwaarder bier dat als 't goed is droog en doordrinkbaar is.
I
Ik zit niet in de buurt van mijn computer, maar ie kan best veel suiker toevoegen 1/2 tot 1 kilo gok ik?

JamMasterJustin

Bedankt voor je reactie! Ik zal vanavond een suikeroplossing maken en toevoegen. Als je kan uitrekenen hoeveel suiker er bij kan, dan hoor ik 't graag.

Ik denk overigens dat de kook niet fel genoeg was. Na het bijvoegen van de tweede zak hop en het suiker kakte het koken wat in. Het duurde toen weer een poos voordat het wort kookte. Dat is wel een punt van aandacht voor volgende keer.

Ik zag overigens dat je in Brouwland zelf kan schroten (voor het geval je geen schrootmachine hebt)

Underdike

Ik ben onderweg naar Polen voor werk, dus ik kom aan voorrekenen niet toe...
Uit mijn hoofd, en een beetje onze laatste brouwsel met veel suiker in mijn geheugen bekijkende... met een kilo kristalsuiker pak je een 15 SG punten op, dus een 1,5% alcohol of zo (je zit nu op een schemaatje wat tegen de 7% gaat uitkomen, dus dat is wat te pimpen.
Aan de andere kant, met een kilo suiker voeg je ook 2 liter (smaak- & kleurvrij) water toe, en er moet nog wel smaak aan zitten...

Ik zou waarschijnlijk mezelf niet kunnen bedwingen en een tussenoplossing willen knutselen.
Ergens tussen de 0,5 en 0,75 kilo kristalsuiker met een koffiekopje water in een steelpannetje, en dan zo min mogelijk water als lukt toevoegen om de suiker op te lossen tegen de tijd dat het gaat koken. Dan kom je ergens rond de 8% uit en heb je niet je smaak en bitterheid te veel verdunt?
Volgende keer beter koken! Wij koken bijvoorbeeld niet zozeer tot een X aantal minuten, maar koken tot het gewenste SG zo ongeveer is bereikt.

Eric v B

Citaat van: JamMasterJustin op 14-11-2016  11:45 uBedankt voor je reactie! Ik zal vanavond een suikeroplossing maken en toevoegen. Als je kan uitrekenen hoeveel suiker er bij kan, dan hoor ik 't graag.

Ik denk overigens dat de kook niet fel genoeg was. Na het bijvoegen van de tweede zak hop en het suiker kakte het koken wat in. Het duurde toen weer een poos voordat het wort kookte. Dat is wel een punt van aandacht voor volgende keer.

Ik zag overigens dat je in Brouwland zelf kan schroten (voor het geval je geen schrootmachine hebt)
Je kunt BrouwHulp of BrouwVisie downloaden (ff Googelen), je recept invoeren en dan suiker toevoegen in je recept.

JamMasterJustin

Citaat van: Johannesdeloper op 14-11-2016  10:04 ua. Accepteer gewoon die  SG 1070. Met suiker erbij doen riskeer je een infectie door vervuiling in de suiker. Je zou het eventueel kunnen koken en laten afkoelen.
    Maar de smaak wordt minder (dunner en minder moutig). Volgende keer rekening houden met een lager rendement.
b. Hou het proces van het borrelen in je waterslot goed in de gaten. Als dat terug is gevallen naar bv elke 2 minuten een blub, ga dan je SG meten.
    Dan heb je de keuze het jong bier in hetzelfde vat te laten of over te hevelen. Ik hevel over als er veel gistslurrie op de bodem ligt en er voldoende potentie is
    om het bluppen van het waterslot door te laten gaan in een vers vat.
    Als het bier al min of min uitgegist is hevel ik niet over.
c.  Vervolgens wacht je tot alles is uitgeblupt. (als je even op het deksel van je vat drukt moet het bluppen bij een goed luchtdicht vat). Meet dan het SG
     Meet vervolgens na 2 dagen weer het SG. Als het SG gelijk is aan de vorige keer. Zet het vat in je koelkast of bijvoorbeeld een koude schuur waar het 3 graden is en laat het daar nog 2 a 3 dagen staan.

Hevel vervolgens zo, dat je zo weinig mogelijk lucht laat inslaan, naar een bottelvat. Kook als je 20 liter hebt 120g suiker in 120 cl water en laat het afkoelen naar 20gr. voeg dit toe aan je bottelvat en roer het voorzichtig door zodat de suiker gelijkmatig is verdeeld.

Ik had je bericht niet gezien. Dank voor je reactie en goede tips!

Ik twijfel dus heel erg of ik wel of geen suiker moet toevoegen. Ik neig ernaar het wel te doen (drang naar perfectie qua alcoholpercentage...) en hopelijk kan ik 't op de voorgestelde manier doen, zonder dat het ten koste van de smaak gaat.

Het overhevelen ga ik doen! Het roept wel meer vragen bij mij op (dan bedoel ik niet vervelend naar jou, maar als onwetendheid van mij)

Als ik het jongbier heb gebotteld. Moet ik het gebottelde bier dan nog een poos (2 weken?) op een warme plek laten staan en daarna een week op een koele? Het lijkt redelijk gelijk te zijn aan wat er bij het overhevelen / de lagering gebeurt, maar alleen is er nieuwe suiker toegevoegd

Ik hoor het graag :)

Underdike

Nadat je gebotteld hebt moet de toegevoegde bottelsuiker (4-8 gram per liter jongbier) door het laatste beetje aanwezige gist tot koolzuur worden omgezet, en dat gaat 't beste op een warmere plaats (20 a 22 graden of zo). Daarna mag het bier nog een paar weekjes rijpen (meer/minder afhankelijk van het soort bier).

Neetje

Citaat van: Johannesdeloper op 14-11-2016  10:04 ua. Accepteer gewoon die  SG 1070. Met suiker erbij doen riskeer je een infectie door vervuiling in de suiker. Je zou het eventueel kunnen koken en laten afkoelen ...

Suiker in wateroplossing kan wel maar met meer water en/of alcohol drukt je bitterheid terug en wordt de balans slechter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.