Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Metaalsmaak aan mijn bokbier bier

Gestart door Fermon, 06-11-2016 16:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Fermon

Beste bierbrouwers,

Afgelopen lente heb ik een bokbier bier gebrouwen en de hele zomer laten rijpen. Ik heb gisteren een flesje geprobeerd maar in de afdronk zat een metaal/ijzer smaakje. Ik heb dit ook getest door het schuim op de rug van mijn hand uit te smeren en dan ruiken, en er kwam inderdaad een metaal geur van af. (Dit vertelde Jacques laatst in een ander topic)

Waar kan deze smaak geur vandaan komen (metaal natuurlijk(denk ik), maar welk onderdeel?)

Ik gebruik een rvs pan, een zelfgemaakte hevelfilter van koper, een platenkoeler, een hevel van koper voor na het koken, dit met een rvs pannensponsje als filter, en een plastic gistvat.
Dit alles is grondig schoongemaakt met oxi pro, en Star San.

Nu heb ik laatst ook een tripel gebotteld, en een pilsener gebrouwen, ook met deze spullen, nu hoop ik niet dat hier ook een metaalsmaak aan zit.

William

Oxidatie is de voornaamste reden van metaalgeur/smaak. Kijk eens kritisch waar er zuurstof in het proces komt. Mijn ervaring is dat donkere mouten er iets gevoeliger voor zijn.

Heeft dus niet zoveel met fysiek "ijzer" te maken.

Fermon

Citaat van: William op 06-11-2016  16:05 uOxidatie is de voornaamste reden van metaalgeur/smaak. Kijk eens kritisch waar er zuurstof in het proces komt. Mijn ervaring is dat donkere mouten er iets gevoeliger voor zijn.

Heeft dus niet zoveel met fysiek "ijzer" te maken.

Oké dat wist ik nog niet. Ik heb tijdens het brouwen wel na het maischen/filteren (ik heb 1 pan dus na het maischen filter ik het door middel van een hevelfilter in een emmer en dan weer terug de schone pan in) het wort in de pan gegoten, normaal doe ik dit met een hevel...

Dit heb ik niet gedaan bij mijn laatste 2 brouwsel, deze heb ik overgeheveld, dus hoop dat het overgieten de oorzaak is..

Ik zal het wel laten weten wanneer ik mijn andere bier ga proeven.

William

Citaat van: Vrumona op 06-11-2016  16:17 uOké dat wist ik nog niet. Ik heb tijdens het brouwen wel na het maischen/filteren (ik heb 1 pan dus na het maischen filter ik het door middel van een hevelfilter in een emmer en dan weer terug de schone pan in) het wort in de pan gegoten, normaal doe ik dit met een hevel...

Ik heb ook een tijd lang met één pan gewerkt. Tijden het filtreren / spoelen liet ik het wort in de bottelemmer lopen via een slang tot op de bodem van de emmer. De bottelemmer bevatte een kraantje. Als de pan schoon was liet ik het wort via een een slang aan het kraantje weer op de bodem van de pan lopen. Zo heb je minimaal zuurstofinslag.

Juindorper

Een aparte pan om te koken is de investering wel waard. Die kun je tevens gebruiken voor je spoelwater.

Fermon

Citaat van: Juindorper op 06-11-2016  16:28 uEen aparte pan om te koken is de investering wel waard. Die kun je tevens gebruiken voor je spoelwater.

Zou wel makkelijk zijn maar... volgens mijn wederhelft heeft het nu wel genoeg geld gekost ::).

Fermon

Citaat van: William op 06-11-2016  16:26 uIk heb ook een tijd lang met één pan gewerkt. Tijden het filtreren / spoelen liet ik het wort in de bottelemmer lopen via een slang tot op de bodem van de emmer. De bottelemmer bevatte een kraantje. Als de pan schoon was liet ik het wort via een een slang aan het kraantje weer op de bodem van de pan lopen. Zo heb je minimaal zuurstofinslag.

Goed idee, heb nog een extra emmer liggen, kraantje erin maken, slangen heb ik nog wel. Top dank je

Juindorper

Citaat van: Vrumona op 06-11-2016  16:31 uZou wel makkelijk zijn maar... volgens mijn wederhelft heeft het nu wel genoeg geld gekost ::).
Je kunt haar zo'n pan geven met de verjaardag om soep in te koken.

Fermon

Citaat van: Juindorper op 06-11-2016  16:39 uJe kunt haar zo'n pan geven met de verjaardag om soep in te koken.

Haha, kan het proberen. Duurt alleen nog even helaas ;D

Jacques

Citaat van: Vrumona op 06-11-2016  16:02 uBeste bierbrouwers,

Afgelopen lente heb ik een bokbier bier gebrouwen en de hele zomer laten rijpen. Ik heb gisteren een flesje geprobeerd maar in de afdronk zat een metaal/ijzer smaakje. Ik heb dit ook getest door het schuim op de rug van mijn hand uit te smeren en dan ruiken, en er kwam inderdaad een metaal geur van af. (Dit vertelde Jacques laatst in een ander topic)

Waar kan deze smaak geur vandaan komen (metaal natuurlijk(denk ik), maar welk onderdeel?)

Ik gebruik een rvs pan, een zelfgemaakte hevelfilter van koper, een platenkoeler, een hevel van koper voor na het koken, dit met een rvs pannensponsje als filter, en een plastic gistvat.
Dit alles is grondig schoongemaakt met oxi pro, en Star San.

Nu heb ik laatst ook een tripel gebotteld, en een pilsener gebrouwen, ook met deze spullen, nu hoop ik niet dat hier ook een metaalsmaak aan zit.

Oxidatie kan een metaalachtige smaak gegeven, maar een belangrijke bron is ook... metaal. Metalen pannensponsjes ruiken sterk naar metaal. Die zou ik achterwege laten.

Verder zijn ook bepaalde donkere (gebrande) moutsoorten een bron voor een metaalachtige smaak.

hansHalberstadt

Citaat van: Vrumona op 06-11-2016  16:31 uZou wel makkelijk zijn maar... volgens mijn wederhelft heeft het nu wel genoeg geld gekost ::).
Je wordt toch nog wel een paar keer jarig neem ik aan. Misschien kun je haar ook eens voorrekenen wat commerciële speciaalbieren kosten en hoeveel je daarmee per brouwsel uitspaart? En dat compromissen sluiten waarvan je al bij voorbaat kunt weten dat het resultaat tegenvalt alleen maar weggegooid geld is?

Eric v B

Citaat van: Vrumona op 06-11-2016  16:41 uHaha, kan het proberen. Duurt alleen nog even helaas ;D
Sinterklaas of Kerst is ook een mooie gelegenheid om een pan cadeau te doen  :pan:

Vergelijkbare Topics (7)

21964

Gestart door derek

Reacties: 12
Gelezen: 6863

10008

Gestart door wige00

Reacties: 17
Gelezen: 7967

36552

Reacties: 21
Gelezen: 6718

25626

Reacties: 7
Gelezen: 2359

14918

Reacties: 5
Gelezen: 3138

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.