Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wortkoeler nodig?

Gestart door Martijn0172, 05-11-2016 20:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Deze week heb ik een brouw beginnerset gekocht tezamen met een RVS soeppan van 21l. Ik wil eens onderzoeken of het brouwen wat voor mij is. Ik heb ingrediënten voor 8 liter IPA en 8 liter tripel, ik wil dus deze twee brouwsels uitproberen. In principe heb ik alles in huis, behalve een wortkoeler, kan er natuurlijk 1 gaan kopen maar dan geef ik eigenlijk het dubbele budgettair uit (zit er nu al overheen) met het risico dat ik het brouwen toch niet leuk vind. Is het risico op besmetting erg groot als ik het wort ga afkoelen met behulp van de pan in mijn badkuip? natuurlijk als ik het brouwen leuk vind is het geen probleem om een wortkoeler te gaan kopen

foz

8 liter moet wel lukken.

marc0871

Zo'n hoeveelheid deed ik in een uurtje in de spoelbak.
2 Keer water verversen en een paar keer roeren. Zowel in de pan als in het koelwater.
Met een zak ijsklontjes in je koelwater zal het wel sneller kunnen.

Martijn0172

Dank voor de reacties, ik ga het dus zonder koeler proberen!

marc0871

Een wortkoeler is nog steeds aangeraden.
Zeker als je grotere hoeveelheden gaat brouwen.

Gossi

Kan prima in de brouwemmer. Sluit hem af en leg op de plaats van het waterslot een schoon washandje. Laat hem in bad afkoelen. Daarna gist er in en ik laat hem de eerste dagen rustig in bad staan met water van ongeveer 20 graden. Perfect.

Martijn0172

Als ik het brouwen leuk ga vinden dan ga ik zeker ook een wortkoeler kopen.

Zooms

Citaat van: Martijn0172 op 05-11-2016  22:35 uAls ik het brouwen leuk ga vinden dan ga ik zeker ook een wortkoeler kopen.

Verstandig!

RayVelcoro

Gooi anders ff een aantal 1.5 ltr petflessen voor 80% gevuld met water in de vriezer. Dan ben je zo klaar. Blijven roeren is ook erg belangrijk.

HoppyBrewBoy

Ik zet mijn pan met 14 L heet wort altijd in de gootsteen met koud water, laat de kraan lopen voor aanvoer van koud water en roeren. Aan het einde een paar bakken ijs uit de vriezer erbij voor de laatste temperatuurdaling naar 20-25 graden en ik ben in een half uur klaar.

Fermon

Citaat van: HoppyBrewBoy op 06-11-2016  17:26 uIk zet mijn pan met 14 L heet wort altijd in de gootsteen met koud water, laat de kraan lopen voor aanvoer van koud water en roeren. Aan het einde een paar bakken ijs uit de vriezer erbij voor de laatste temperatuurdaling naar 20-25 graden en ik ben in een half uur klaar.

Op deze manier heb ik ook een tijdje gekoeld, en werkt prima.
Uiteindelijk toch besloten om een platenkoeler te kopen en dat werkt toch mooier. 

HoppyBrewBoy

Citaat van: Vrumona op 06-11-2016  17:42 uOp deze manier heb ik ook een tijdje gekoeld, en werkt prima.
Uiteindelijk toch besloten om een platenkoeler te kopen en dat werkt toch mooier.

Kan ik me voorstellen, lijkt me makkelijker. Wat was je overweging in de zin van spiraalkoeler versus platenkoeler?

Emanuel

Eerste brouwsels in de winter buiten gekoeld... Omdat ik vrij snel meer liters ging brouwen toch een spiraal koeler aangeschaft. Hier is nu 50 liter in 20 minuten afgekoeld. Zelf koos ik voor een spiraalkoeler omdat ik die makkelijker schoon te maken vind. Daarbij ontsmet je deze tijdens de laatste 10 minuten van het koken in het wort.

Fermon

Citaat van: HoppyBrewBoy op 06-11-2016  17:55 uKan ik me voorstellen, lijkt me makkelijker. Wat was je overweging in de zin van spiraalkoeler versus platenkoeler?

Mijn keuze viel voor de platenkoeler omdat je koelt tijdens het hevelen... anders eerst koelen daarna overhevelen.
Naar mijn mening gaat het op deze manier sneller, en minder kans op infecties.

Martijn0172

Ik krijg het wort binnen 20 minuten van kook naar 25c door de pan in het aanrecht te leggen, er omheen te spoelen en met behulp van 4 koelellementen (voor in de koelbox)

Bram86

Citaat van: Martijn0172 op 09-11-2016  16:35 uIk krijg het wort binnen 20 minuten van kook naar 25c door de pan in het aanrecht te leggen, er omheen te spoelen en met behulp van 4 koelellementen (voor in de koelbox)

Hoeveel liter?

Martijn0172

Citaat van: Bram86 op 09-11-2016  18:28 uHoeveel liter?

8 liter, staat in de 1e post

RayVelcoro

Ik zou voor dergelijk kleine hoeveelheden niet investeren in een spiraalkoeler. Pan in de badkuip, water in de badkuip flink blijven roeren en veel ijs er bij om van 35 graden richting de 20 graden te komen is ruim afdoende.

Als je richting brouwsels van 25 ltr+ gaat zul je opzoek moeten naar een bijpassende koeler. Of mooi zelf maken van roodkoper/rvs mantelbuis. 

Martijn0172

Een vriend van mij is CV monteur, ik heb hem al gevraagd eens rond te kijken voor een warmtewisselaar.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.