Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraagje over het brouwen van een Quadrupel

Gestart door Underdike, 18-10-2016 01:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Underdike

Hallo allemaal,
Over iets minder als 2 weken willen we een Quadrupel brouwen... dus ik heb me een beetje voorbereid door Quadrupel-recepten op te zoeken in "bewezen recepten", en na wat puzzelen ben ik op het recept uitgekomen dat onder de streep staat.
Het is geen kopie van een ander recept, maar vrij vertaald naar aanleiding van wat ik gezien hebt.
Ik heb rekening gehouden met de voorraad die we nog hebben liggen, en verder heb ik het berekend door gemiddelden te nemen van andere recepten. Ik denk dat dit het aantal kilo's granen & suiker moet zijn voor net boven de 50 liter bier (we zijn met 6, willen 6 kratten bier brouwen).

De vragen:
- Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren, en hadden misschien wat anders opgeschreven (ik wil per se korrelgist gebruiken), maar zien jullie verder nog overduidelijke fouten ?
- BrouwHulp, Beersmith etc. kom ik echt niet uit, ik ben te oud & digibeet vrees ik. Wat is het SG dat ik met dit recept na koken ga halen ? Hoe bereken ik dat ?
- Is het aan te raden bvb de helft (of meer ?) van de suiker pas na 4 dagen vergisting toe te voegen, om de moeilijkere suikers beter te laten omzetten ?
- Er van uitgaande dat de vergisting goed verloopt (terug tot ergens tussen 1020 en 1015 na 2 a 3 weken), hoeveel gram per liter bottelsuiker heft een Quadrupel nodig?

Gr,
Paul

Watergebruik / maischschema:
-   Maisch-water : 58 liter
-   Spoelwater : 29 liter
62/63 graden Celsius : 30 minuten
70-72 graden Celsius : 30 minuten > daarna spoelen tot helder en afstorten
90 graden Celsius spoelwater > spoelen tot helder & afstorten
Koken 75 a 90 minuten... tot SG van ergens tussen 1090 en 1110 na koken ??

Ingredienten:
7500 gram Pils mout 3 EBC
6000 gram Pale mout 3 EBC
1500 gram Tarwe mout 3 EBC
1000 gram Cara Crystal  120 EBC
75 gram chocolade mout 900 EBC
Totaal: 16075 gram graan storting

Suiker:
2500 gram donkere kandij suiker

Hops:
145 gram Hallertau Perle bloemen (5.7 % alfa), vanaf begin koken
35 gram Hallertau Perle bloemen (5.7 % alfa), 10 minuten voor einde koken

Gist:
6 zakjes Fermentis B-256 Abbaye 11,5 gram/stuk

Serge VL

Ik heb alles eens ingegeven in BrouwHulp met volgend resultaat:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerktest
Naam receptquadrupel
Brouwdatum18-10-2016
BiertypeQuadrupel
Volume55,0 l
Begin SG1,091 SG
Berekende kleur (Morey)79 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
58,00 lMaischwater
23,64 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,000 kgDingemans PilsmoutDingemans3 EBC45,3 %
7,000 kgDingemans Pale Ale moutDingemans7 EBC31,7 %
1,500 kgBrewferm® TARWEMOUT LICHT 3 EBCBrewferm3 EBC6,8 %
1,000 kgCara 120Dingemans120 EBC4,5 %
0,075 kgChocolademoutDingemans900 EBC0,3 %
2,500 kgkandijsuiker 425EBCSupermarkt425 EBC11,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust71,0 °C10 min.30 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
145,0 gHallertau Perle (Brouwland)pellets5,0% (herrekende waarde na hop veroudering)80 min.31,0 IBU
35,0 gHallertau Perle (Brouwland)pellets5,0% (herrekende waarde na hop veroudering)10 min.2,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
66gr = 0.86mln gistcellen/ml/P°safbrew Abbaye (BE-265)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting15,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting23,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering10,0 °C
Eind SG berekend1,013 SG
Bottelsuiker8gr/l
Eind alcohol gehalte na hergisting op fles (berekend)10.6%

Underdike

Dank je wel Serge, heel vriendelijk!

Ik zie dat de hoeveelheden pils & pale mout iets opgehoogd zijn, ik neem aan omdat anders het SG 1090 niet gehaald werd?
Het rendement staat op 70%, volgens mij halen we meestal rond de 80%, heeft dat veel invloed?

RienP

Op zich niks mis mee. Tarwemout heeft naar mijn mening geen meerwaarde in het recept, maar geeft ook weer geen rare resultaten. Verder is 5 zakjes voldoende gist.

Verder zou ik meer suiker toevoegen (+/- 15% van de stort). Je kan de suiker inderdaad ook vanaf dag 3/4 van de vergisting toevoegen. Dat mag zelfs alle suiker zijn. Je kan hierbij eventueel ook een deel als kristalsuiker toevoegen.

Voor het bottelen zou ik  7 gram/liter gebruiken.

Serge VL

Citaat van: Underdike op 18-10-2016  10:41 uDank je wel Serge, heel vriendelijk !

Ik zie dat de hoeveelheden pils & pale mout iets opgehoogd zijn, ik neem aan omdat anders het SG 1090 niet gehaald werd ? correct
Het rendement staat op 70%, volgens mij halen we meestal rond de 80%, heeft dat veel invloed ?
Natuurlijk heeft het rendement invloed, maar over wel rendement speek je? het extractie rendement? Dat is het theoretische rendement net voor het koken dat BrouwHulp aangeeft als Brouwzaal rendement en dus die 70% is of het echte Brouwzaal rendement (finaal rendement van het brouwen met alle verliezen inbegrepen)?

De BrouwHulp uitdraai op 80%:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerktest
Naam receptquadrupel
Brouwdatum18-10-2016
BiertypeQuadrupel
Volume55,0 l
Begin SG1,091 SG
Berekende kleur (Morey)79 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd80 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
58,00 lMaischwater
21.12 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
8,000 kgDingemans PilsmoutDingemans3 EBC40,9 %
6,500 kgDingemans Pale Ale moutDingemans7 EBC33,2 %
1,500 kgBrewferm® TARWEMOUT LICHT 3 EBCBrewferm3 EBC7,7 %
1,000 kgCara 120Dingemans120 EBC5,1 %
0,075 kgChocolademoutDingemans900 EBC0,4 %
2,500 kgkandijsuiker 425EBCSupermarkt425 EBC12,8 %

Maischschema
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust71,0 °C10 min.30 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
145,0 gHallertau Perle (Brouwland)pellets5,0% (herrekende waarde na hop veroudering)80 min.31,0 IBU
35,0 gHallertau Perle (Brouwland)pellets5,0% (herrekende waarde na hop veroudering)10 min.2,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
66gr = 0.84mln gistcellen/ml/P°safbrew Abbaye (BE-265)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting15,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting23,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering10,0 °C
Eind SG berekend1,012 SG
Bottelsuiker8gr/l
Eind alcohol gehalte na hergisting op fles (berekend)10.3%

Underdike

Ik had begrepen dat de tarwemout gebruikt wordt voor betere schuimstabiliteit, komt in verschillende recepten voor?
'K zit nog wel een beetje te puzzelen waarom via BrouwHulp Serge op een paar kilo meer graan uitkom dan waar ik uitkwam door verschillende recepten te middelen (kilo's per liters)... iemand een suggestie?
Ik kan ook de suiker ophogen naar 15%, moet ik dan gewoon dit 1 op 1 aftrekken van het graan?
Ik kan bijvoorbeeld 2 kilo donkere kandijsuiker tijdens de kook toevoegen, en dan na 3 a 4 dagen vergisting nog 2 kilo kristalsuiker nastorten (gekookt in water).

RienP

De toevoeging van tarwe voor schuimstabiliteit is niet noodzakelijk. Dat is volgens mij een overblijfsel uit de tijd dat de mout minder van kwaliteit is dan nu.

Underdike

Gisteravond uren zitten puzzelen, rekenen, passen & meten... en ik ben de weg alweer kwijt ;D
Ik was zo trots op mijn geknutselde recept, maar geloof dat ik weer opnieuw kan beginnen...

Serge VL

De potentiële opbrengst voor pils (81%), tarwe (80%) en pale (80%) mout schilt maar 1% dus je kan er eentje uit laten of de andere aanpassen zolang de totale hoeveelheid maar het zelfde blijft.
Wat betreft de kleur, als je alle pale mout er moest uitlaten gaat dit ook maar 2 EBC verschil maken.

Veel reken plezier  :degroeten:

Underdike

En toen kwam ik bij Brouwmarkt in Almere... en was de pale mout geheel uitverkocht, en niet bekend wanneer het weer binnen zou komen.
Affijn, toen kon ik weer opnieuw gaan beginnen... en heb uiteindelijk besloten niet alleen de pale mout te gaan vervangen, maar met info van deze topic, het forum, en enkele andere sites besloten er maar een groot experiment van te gaan maken.
In plaats van met Dingermans mout te werken (tot nog toe steeds gedaan), maak ik deze maar van Weyermann mouten... en neem ik gelijk de kans die Belgische serie van ze uit te proberen waar ik al vaker naar gekeken heb.
Hele recept ter plekke op papier gezet, andere mouten, geen chocomout gebruiken, en maar hopen dat het lekker wordt.
Thuis gekomen tweede experiment opgestart: Proberen met BrouwHulp te werken. Ik hoop dat het gelukt is, want wil niet steeds op de goedheid van anderen leunen (zoals eerder vandaag Serge)... "mijn" recept erin geklopt... en ik geloof dat het nog redelijk uitkomt ook  ;D
Enige waar ik niet uit kwam is dat ik 2,5 kilo donkere kandijbrokken met een EBC van 350 wil gebruiken, maar BrouwHulp zegt steevast dat dat maar een 10 EBC heeft... dus ik heb net gedaan alsof ik 250 EBC siroop erin stop, maar het gaat toch echt kandij-brokken zijn.
Ik probeer hieronder het recept te printen... effe kijken of dat lukt.
Ik ben natuurlijk nog meer benieuwd hoe het uiteindelijk gaat smaken  :proost: :weetniet:

Diegenen die hierboven hulp gebonden hebben... dank !

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKeut Quadrupel
Brouwdatum
BiertypeQuadrupel
Volume52,0 l
Begin SG1,097 SG
Berekende kleur (Morey)80 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
58,00 lWater uit Zutphen
26,19 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
8,000 kgPilsmoutWeyermann3 EBC39,0 %
7,000 kgAbbey MaltWeyermann45 EBC34,1 %
1,000 kgSpecial WWeyermann300 EBC4,9 %
1,000 kgCaraBelgeWeyermann33 EBC4,9 %
0,000 kgCarafa Special IWeyermann900 EBC0,0 %
2,500 kgDonkere kandijsiroopZelf gemaakt250 EBC12,2 %
1,000 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,9 %

Maischschema
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.30 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,4 l/kg

Hop
68,7 gPerlepellets8,0%60 min.33,6 IBU
20,0 gPerlepellets8,0%10 min.2,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
69,0 g....Safbrew Abbaye (-)bovengist

Underdike

PS Het lukt! Ik heb op mijn oude dag leren BrouwHulp gebruiken  ;D 8) :groots:

Bram86

Je kan in de databank je eigen ingrediënten toevoegen en daar het EBC meegeven. Ook handig om bijvoorbeeld alfazuren aan te passen

SanderH

Je hebt alleen 0 kg staan bij de Carafa Special I, is dat opzettelijk?

Biertje1985

Als ik geen pale mout voor handen heb gebruik ik 2/3 pilsmout en 1/3 munchener mout. Dan kom je op het zelfde sg en EBC uit. Voor de moutigheid kan je wellicht het aandeel munchener iets groter maken. Ik weet dat er voorstanders en tegenstanders zijn van dit idee maar ik heb er goede ervaringen mee. Ik wil daar verder geen discussie over starten daar is al een topic voor. Pilsmout en munchener koop ik altijd in 25 kg zakken dus die heb ik doorgaans altijd. Just FIY. Het recept is mooi ge evolueert overigens het ziet er smakelijk uit.  :degroeten:

Serge VL

Underdike,
Als ik naar je moutsamenstelling kijk en de verhoudingen toch volgende opmerking:
De Cara Belge gaat weinig extra toevoegen aan je smaak pallet, de smaken dat die heeft zitten ook in de Abby malt en de special W.
Ik zou Cara Belge er gewoon uitlaten en het % van de Special W optrekken,
Moest je bijvoorbeeld de Cara Belge vervangen door de Cara red zou dit wel een verrijking zijn van je smaakpalet. maar eenvoud siert in de meeste gevallen.

Meestal maak ik voor mij zo een overzichtje, dat zegt veel wat je eigenlijk aan het toevoegen bent van mout smaken aan je bier.
Even de omschrijving van een Qadrupel er bijhalen:

Citeer.
26D. Belgian Dark Strong Ale
Overall Impression: A dark, complex, very strong Belgian
ale with a delicious blend of malt richness, dark fruit flavors,
and spicy elements. Complex, rich, smooth and dangerous.
Aroma: Complex, with a rich-sweet malty presence,
significant esters and alcohol, and an optional light to
moderate spiciness. The malt is rich and strong, and can have a
deep bready-toasty quality often with a deep karamel
complexity. The fruity esters are strong to moderately low, and
can contain raisin, plum, dried cherry, fig or prune notes. Spicy
phenols may be present, but usually have a peppery quality not
clove-like; light vanilla is possible. Alcohols are soft, spicy,
perfumy and/or rose-like, and are low to moderate in intensity.
Hops are not usually present (but a very low spicy, floral, or
herbal hoparoma is acceptable). No dark/roast malt aroma. No
hot alcohols or solventy aromas.
Appearance: Deep amber to deep coppery-brown in color
(dark in this context implies more deeply colored than
golden). Huge, dense, moussy, persistent cream- to light tancolored
head. Can be clear to somewhat hazy.
Flavor: Similar to aroma (same malt, ester, phenol, alcohol,
and hop comments apply to flavor as well). Moderately maltyrich
on the palate, which can have a sweet impression if
bitterness is low. Usually moderately dry to dry finish, although
may be up to moderately sweet. Medium-low to moderate
bitterness; alcohol provides some of the balance to the malt.
Generally malty-rich balance, but can be fairly even with
bitterness. The complex and varied flavors should blend
smoothly and harmoniously. The finish should not be heavy or
syrupy.
Mouthfeel: High carbonation but not sharp. Smooth but
noticeable alcohol warmth. Body can range from medium-light
to medium-full and creamy. Most are medium-bodied.
Comments: Authentic Trappist versions tend to be drier
(Belgians would say more digestible) than Abbey versions,
which can be rather sweet and full-bodied. Traditionally bottleconditioned
(or refermented in the bottle). Sometimes known
as a Trappist Quadruple, most are simply known by their
strength or color designation.
History: Most versions are unique in character reflecting
characteristics of individual breweries, produced in limited
quantities and often highly sought-after.
Characteristic Ingredients: Belgian yeast strains prone to
production of higher alcohols, esters, and sometimes phenolics
are commonly used. Impression of a complex grain bill,
although many traditional versions are quite simple, with
caramelized sugar syrup or unrefined sugars and yeast
providing much of the complexity.
Saazer-type, English-type or
Styrian Goldings hops commonly used. Spices generally not
used; if used, keep subtle and in the background.
Style Comparison: Like a larger dubbel, with a fuller body
and increased malt richness. Not as bitter or hoppy as a tripel,
but of similar strength.
Vital Statistics: OG: 1.075 – 1.110
IBUs: 20 – 35 FG: 1.010 – 1.024
SRM: 12 – 22 ABV: 8.0 – 12.0%
Commercial Examples: Achel Extra Brune, Boulevard The
Sixth Glass, Chimay Grande Réserve, Gouden Carolus Grand
Cru of the Emperor, Rochefort 8 & 10, St. Bernardus Abt 12,
Westvleteren 12
Tags: very-high-strength, amber-color, top-fermented,
western-europe, traditional-style, malty

Dus eigenlijk goed dat je de Carafa er uit gehaald hebt.

Underdike

Dank jullie voor de aanvullende info !
Ik had nog getwijfeld om die CaraBelge eruit te halen, maar vond het uiteindelijk wel een leuk concept om alle 3 de mouten uit die 'Belgische' serie van Weyermann te gebruiken, naast het basis pilsmout.
Toen ik alles in BrouwHulp had gezet (onder het vloeken bij mijn digibetisme), plus de donkere kandijbrokken, had ik al meer dan voldoende kleurintensiteit... dus kon de kleurmout er weet uit.
Ik ga hem zo op deze manier maar gewoon maken, en als ik dan het gevoel heb dat er wat aan mist verander ik het recept wel voor de volgende keer (mét Special W of CaraRed).

Underdike

SG werd niet 1097 maar 1083... dus het (geschatte) brouwzaalrendement in BrouwHulp kan ik aanpassen naar beneden ;)
Heb het maar gewoon zo gelaten, het wort was op geur & kleur, smaakte naar verwachting... En met dit SG moeten we nog op de 9% ABv uitkomen.

Ben echt heel benieuwd naar hoe deze gaat smaken, eerste keer da'k helemaal zelf een recept heb geknutseld zonder lenen of beetje stoeien & spelen met andere (bewezen) recepten ! ;D

Brouwers

Citaat van: Underdike op 30-10-2016  19:52 uSG werd niet 1097 maar 1083... dus het (geschatte) brouwzaalrendement in BrouwHulp kan ik aanpassen naar beneden ;)
Heb het maar gewoon zo gelaten, het wort was op geur & kleur, smaakte naar verwachting... En met dit SG moeten we nog op de 9% ABv uitkomen.

Ben echt heel benieuwd naar hoe deze gaat smaken, eerste keer da'k helemaal zelf een recept heb geknutseld zonder lenen of beetje stoeien & spelen met andere (bewezen) recepten ! ;D
Ik denk dat het wel boven de 10% gaat uitkomen. Abbaye heeft een svg van 82% volgens Fermentis. Tel daarbij 17% suiker in de stort bij op en dan kom je al gauw richting een svg van 90%. Denk dat het ook maar beter is dat je rendement iets lager is uitgevallen ;D

Underdike

Citaat van: Brouwers op 30-10-2016  21:44 uIk denk dat het wel boven de 10% gaat uitkomen. Abbaye heeft een svg van 82% volgens fermentis. Tel daarbij 17% suiker in de stort bij op en dan kom je al gauw richting een svg van 90%. Denk dat het ook maar beter is dat je rendement iets lager is uitgevallen ;D
OK, dat wordt afwachten dus...  :proost:

Underdike

De Quadrupel staat lekker te vergisten, het waterslot bubbelt er op los!
Het schema in de klimaatkast is begonnen met 20 graden, en de eerste 5 dagen iedere 24 uur de temperatuur 1 graad omhoog.
Woensdag (na 3 dagen dus) ga ik nog 2 kilo suiker nastorten als toetje.

De vraagjes:
- na hoeveel tijd zal ik het bier van de gistkoek gaan overhevelen?
- na dag 5 (op 25 graden), terug naar 20 graden?
- als het braaf omlaag komt en blijft staan... direct bottelen of nog x dagen laten staan?
- na het bottelen, flesjes op een bepaalde temperatuur houden? Voor hoe lang?

Jacques

Citaat van: Underdike op 31-10-2016  22:22 uDe vraagjes:
1 - na hoeveel tijd zal ik het bier van de gistkoek gaan overhevelen?
2 - na dag 5 (op 25 graden), terug naar 20 graden?
3 - als het braaf omlaag komt en blijft staan... direct bottelen of nog x dagen laten staan?
4 - na het bottelen, flesjes op een bepaalde temperatuur houden? Voor hoe lang?

1. Laat niet de klok maar het proces leidend zijn. Zodra je merkt dat de vergisting duidelijk minder wordt kun je overhevelen. Op deze wijze raak je veel gist kwijt terwijl je minimaal last hebt van het nadeel van het overhevelen (oxidatie en onvoldoende afbraak diacetyl). Doordat er nog vergisting plaatsvindt wordt er nog beschermende koolzuur gevormd en is er voldoende gist in het bier voor de afbraak van diacetyl.

2. Wederom laat het proces leidend zijn. Zorg eerst dat al suikers vergist zijn. Dat kun je stimuleren door de temperatuur heel lichtjes te verhogen totdat het waterslot nagenoeg geheel stil staat en je minstens 2 dagen geen verlaging van het SG hebt. Pas daarna de temperatuur verlagen.

3. Laat het bier nog een paar dagen staan om de gist de kans te geven uit te zakken. Het beste is de hoeveelheid gist in je fles te beperken.

4. Kamertemperatuur (± 20 ºC) is voldoende. Door op 22 tot 25 ºC gaat de hergisting op de fles wel sneller. Het bier pas koel weg gaan zetten om het te bewaren en verder te laten rijpen als het bier voldoende koolzuur heeft. Te controleren door een flesje te openen. Proost!

Underdike

Underdike

We hebben gisterenavond het jongbier van de gistkoek afgeheveld naar een schoon/vers gistvat, en tegelijkertijd het SG gemeten. Mooie dikken smeuige beige laag op de bodem, en de geur was heerlijk...
SG was terug van 1083 naar 1019, dus al boven de 9%ABV alcohol aangekomen. We zagen nog kleine bubbeltjes naar het oppervlakte komen, dus de vergisting loopt nog.
We zullen nu om de zoveel dagen het SG meten totdat het gelijk blijft, zodat we kunnen cold-crashen.

Toch nog wat vraagjes:
1) Het jongbier was nog flink troebel, dus er mag nog wel wat uit suspensie vallen... we werken voor het eerst met een klimaatkast... op welke temperatuur zetten we hem om te cold-crashen?
2) Hoe lang moeten we cold-crashen tot we kunnen gaan bottelen?
3) We hebben het jongbier gisteren even geproefd... Het was niet zozeer het zoetige wat ik had verwacht, maar eerder graanachtig. Het was een vrij harde smaak die leek op de rauwe mout die we proefden tijdens het schroten... Blijft dat straks hangen, of wordt dat soepeler naar gelang we het bier ouder laten worden? (Quadrupels moeten nog een paar maanden op fles blijven toch?)

Gr,
Paul

Underdike

PS: we hebben na het overhevelen op een schoon vat de gistkast terug op 22 graden gezet... hoop dat iemand de vragen van mijn post hierboven over coldcrashen kan beantwoorden.... want wij zitten nu op onbekend terrein ::)

Robert1968

Cold crashen pas al het SG een paar dagen constant is.
Temperatuur zo laag mogelijk (commercieel vaak bij -1C). Doel is zoveel mogelijk gist en overige troebelheid veroorzakende stoffen te laten bezinken, dus pas stoppen als de helderheid voor jou aanvaardbaar is (meestal enkele dagen).

Zeker een zwaar bier evalueert in de tijd en komt meer en meer in balans. Proef het bij het bottelen nog eens.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.