Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Session wheat rye bier - 2.0% alc.

Gestart door Biertje1985, 19-08-2016 09:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Biertje1985

Omdat ik een licht alcoholisch "sessie" bier wil brouwen heb ik dit topic even gestart, wellicht zijn er andere wie ook met dit recept willen experimenteren of dan wel tips en aanvullingen voor mij hebben?

Dit bier bestaat voornamelijk uit tarwe en rogge. (Wellicht laat ik de melanoidinmout ook wel weg.) :degroeten:

Ik heb de volgende bronnen gebruikt bij het samenstellen / overnemen van dit vrij simpele recept :

http://beerandwinejournal.com/rye-wit-session-beer/

http://somethingfermenting.com/2015/08/19/roggewit-bier-voor-de-laffe-borrelaar/#comment-2339

Hierbij het recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptSession Wheat Rye
Brouwdatum11-08-2016
BiertypeOverige bieren
Volume20,0 l
Begin SG1,020 SG
Berekende kleur (Morey)4 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)11 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lHellevoets kraanwater
1,00 gCaSO4
2,00 mlMelkzuur
6,98 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
62 mg/l7 mg/l39 mg/l62 mg/l58 mg/l81 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,400 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC72,7 %
0,450 kgRoggemoutWeyermann6 EBC23,4 %
0,075 kgMelanoidinmoutWeyermann50 EBC3,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
52,0 °C1 min.1 min.9,4 l/kg
Stap162,0 °C10 min.25 min.9,4 l/kg
72,0 °C8 min.30 min.9,4 l/kg
78,0 °C5 min.5 min.9,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,0 gStyrian Goldingspellets6,8%60 min.11,2 IBU
15,0 gSimcoepellets15,2%koudhop0,0 IBU
15,0 gCitrapellets12,4%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
5,0 gSafale American (US-05)bovengist

RienP

Dat is best veel roggemout. Echter als je dun maischt en langzaam filter zou het geen filterproblemen moeten geven.

Bij laag SG bieren moet je ook iets anders denken dan bij "standaard" bieren. Over algemeen moet je voor meer cara en ander body verhogende mouten zorgen om geen heel waterig bier te krijgen. Het hoge rogge aandeel helpt hier zeker bij. Ik zou ook iets onderenten met de gist (dus minder als mr malty of de software aangeeft). De gist produceert dan wat meer esters, waardoor het bier ook wat meer body krijgt.

Ik vraag me alleen af of je voldoen enzymen in je moutstort hebt (echt een vraag van mijn kant). Misschien dat iemand anders hier wat over kan zeggen?

Laat ook weten hoe het is geworden. Ik vind dit soort brouwsels altijd interessant om over te lezen.  :brouwen:

Thamerdal

Persoonlijk zou ik toch wel voor zo'n 25% pils/pale mout kiezen. Gevoelsmatig.

Biertje1985

Citaat van: RienP op 19-08-2016  11:19 uDat is best veel roggemout. Echter als je dun maischt en langzaam filter zou het geen filterproblemen moeten geven.

Bij laag SG bieren moet je ook iets anders denken dan bij "standaard" bieren. Over algemeen moet je voor meer cara en ander body verhogende mouten zorgen om geen heel waterig bier te krijgen. Het hoge rogge aandeel helpt hier zeker bij. Ik zou ook iets onderenten met de gist (dus minder als mr malty of de software aangeeft). De gist produceert dan wat meer esters, waardoor het bier ook wat meer body krijgt.

Ik vraag me alleen af of je voldoen enzymen in je moutstort hebt (echt een vraag van mijn kant). Misschien dat iemand anders hier wat over kan zeggen?

Laat ook weten hoe het is geworden. Ik vind dit soort brouwsels altijd interessant om over te lezen.  :brouwen:

In tegenstelling van wat vaak aangenomen wordt kan je tarwe tot 100% storten, ook daar zitten namelijk ruim de benodigde enzymen in.
Voor de body heb ik inderdaad een stevige stort Roggemout, dat is meer dan doorgaans gebruikelijk is. Goed idee over de gist, dit ga ik zeker meenemen.  En een wat hogere vergistingstemperatuur zullen wel wat extra esters geven, omdat US-05 al erg clean is zal dit vast niet storend zijn.

Ik heb expres voor een recept zonder caramouten gekozen om te kijken of er een fatsoenlijke body in dit bier komt met tarwe en rogge. Zoals de Amerikaanse brouwcollega's aangaven zat er aan hun bier voldoende body. Ik ben erg benieuwd of ik dat ook vind want ik hou niet van dunne bieren.

Filteren daar heb ik geen last van met mijn een-pan installatie, ik krijg daar werkelijk alles gefilterd omdat ik eigenlijk al filter tijdens het maischen. (Grainfather principe)

William

Citaat van: Biertje1985 op 19-08-2016  12:07 uIn tegenstelling van wat vaak aangenomen word kan je tarwe tot 100% storten, ook daar zitten namelijk ruim de benodigde enzymen in.

Hou er rekening mee dat bij een hoog tarweaandeel  (>70%) filtreren / spoelen zeer langzaam gaat doordat er geen kafjes aanwezig zijn.

Biertje1985

Citaat van: William op 19-08-2016  12:11 uHou er rekening mee dat bij een hoog tarweaandeel  (>70%) filtreren / spoelen zeer langzaam gaat doordat er geen kafjes aanwezig zijn.
Ik kon niet wachten en ben maar begonnen met brouwen.

Ging top met spoelen (niet verwacht), het spoelwater was 78 graden, de stort is vrij klein op een grote oppervlakte dus dat liep prima.
Hierbij een aantal foto's van de stort.

Met het sg zat ik 1 puntje te hoog dit klinkt als niks maar bij deze stort praten we dan over 5% te hoog, (Rendement 80%) dus dit ondervang ik met een beetje water in het gistvat. Nu aan het koken as-we-speak nog 50 minuten van de 60 te gaan.

marc0871

Citaat van: RienP op 19-08-2016  11:19 uDat is best veel roggemout. Echter als je dun maischt en langzaam filter zou het geen filterproblemen moeten geven.

Vanuit het destillatieforum had ik begrepen dat rogge tot 5X zijn gewicht aan zetmelen kan omzetten. gerstemout maar 3X
Het wordt niet voor niets ingezet bij de productie van bourbon; maïs heeft géén enzymen.

Biertje1985

Citaat van: marc0871 op 19-08-2016  13:13 uVanuit het destillatieforum had ik begrepen dat rogge tot 5X zijn gewicht aan zetmelen kan omzetten. gerstemout maar 3X
Het wordt niet voor niets ingezet bij de productie van bourbon; maïs heeft géén enzymen.
Dat is een zeer interessante, kwestie. Met andere woorden, door de rogge worden het zetmeel zelfs nog beter omgezet.
Dat is iets wat ik zeker in mijn aantekeningen ga zetten. Ik heb erg veel vertrouwen in dit wort moet ik zeggen, het ruikt ook heerlijk tijdens de kook.

mbroek

Als je andere gist dan de US-05 in huis hebt, zoals voor Engelse Ale, dan zou ik die overwegen. De US-05 gist nog behoorlijk door, je moet eigenlijk een gist gebruiken die niet zo diep uitgist.

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 19-08-2016  13:42 uAls je andere gist dan de US-05 in huis hebt, zoals voor Engelse Ale, dan zou ik die overwegen. De US-05 gist nog behoorlijk door, je moet eigenlijk een gist gebruiken die niet zo diep uitgist.
Ik heb nog Wyeast 1968 ESB gist slurrie, maar daar heb ik al 2 bieren mee gedaan. En die US-05 die is lekker clean, die gist ken ik (En bijna iedereen) goed zodoende kan ik de moutstort dus beter evalueren.
Je zet me wel aan het denken, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik denk dat die US-05 hem wel doortrekt naar 1004 en die 1968 wellicht niets/weinig doet want die stopt doorgaans bij 1014. en het begin SG is 1020.
Al had ik hem kunnen "over" enten met ESB. (Lekkere gist overigens voor veel stylen die Wyeast ESB, en kraakhelder bier)

Ik had de batch moeten splitsen, helaas geen capaciteit meer voor. Binnenkort maar een paar extra mandflessen aanschaffen. :biersmile:

Mocht het niet bevallen, brouw ik deze nog een keer kosten zijn bijna niets met zo een kleine moutstort. :brouwen:

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 19-08-2016  14:42 uIk heb nog Wyeast 1968 ESB gist slurrie, maar daar heb ik al 2 bieren mee gedaan. En die US-05 die is lekker clean, die gist ken ik (En bijna iedereen) goed zodoende kan ik de moutstort dus beter evalueren.
Je zet me wel aan het denken, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik denk dat die US-05 hem wel doortrekt naar 1004 en die 1968 wellicht niets/weinig doet want die stopt doorgaans bij 1014. en het begin SG is 1020.
al had ik hem kunnen "over" enten met ESB. (Lekkere gist overigens voor veel stylen die Wyeast ESB, en kraakhelder bier)

Ik denk als je begint bij 1020 dat die stopt bij 1008 (schatting). In ieder geval een paar puntjes hoger dan de us05. Volgende keer proberen dan.
Een Session APA hier was mij ook iets te ver doorgegist met de us05.
Straks ook nog uitkijken met je bottelsuiker, die moet ook zuinig aan en niet te zuinig want dan wordt het weer plat bier.

Biertje1985

Citaat van: mbroek op 19-08-2016  15:45 uIk denk als je begint bij 1020 dat die stopt bij 1008 (schatting). In ieder geval een paar puntjes hoger dan de us05. Volgende keer proberen dan.
Een Session APA hier was mij ook iets te ver doorgegist met de us05.
Straks ook nog uitkijken met je bottelsuiker, die moet ook zuinig aan en niet te zuinig want dan wordt het weer plat bier.
2% vol koolzuur kom ik op 3,5 gram per liter en een eind alcohol volume procent van 2,2% lijkt me wel prima. Genoeg koolzuur.

Ik ben het met je eens, ik moet dit een keer herhalen met een andere gist de ESB of een andere Engelse gist. Welke gist denk jij?
Maar ik moet nog zo veel brouwen, dat ik dit jaar geen recepten meer hoef te verzinnen  :nut:

Biertje1985

Ik weet het, volgende keer 3068 Weihenstephan Weizen, die lijkt me wel lekker hierbij, geeft veel body  (en banaan boven de 18,5 graden.)

Noujah goed ik loop weer op de zaken vooruit, al heb ik deze gist liggen voor een Weizenbock.

Ik denk dat de vergisting in 3 a 4 dagen gedaan is met zo weinig suiker, daarna nog even een paar dagen koudhoppen en dan laat ik weten wat het geworden is.
(En of er body aan zit met de US-05)

Brouwers

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de uitkomst. Heb in de nabije toekomst ook een session bier in de planning. Deze moet wel iets sterker worden 3.5-4%. Wil deze met een ondergist maken om dat frisse van een pils te krijgen icm Cascade. Het wordt in ieder geval een uitdaging om nog iets van smaak uit de mout te krijgen ;D

Biertje1985

Citaat van: Brouwers op 19-08-2016  17:21 uIk ben in ieder geval benieuwd naar de uitkomst. Heb in de nabije toekomst ook een session bier in de planning. Deze moet wel iets sterker worden 3.5-4%. Wil deze met een ondergist maken om dat frisse van een pils te krijgen icm Cascade. Het wordt in ieder geval een uitdaging om nog iets van smaak uit de mout te krijgen ;D
Ik heb een pils van 3,5℅ geproefd, zat volgens mij carapils, munchener en als basis pilsmout in met een s-189 gist was deze vergist met Columbus en Cascade. Erg lekker maar het lijkt totaal niet op dit bier. Misschien een ondergister met wat rogge erin? Voor de body?

mbroek

Citaat van: Biertje1985 op 19-08-2016  16:00 u2% vol koolzuur kom ik op 3,5 gram per liter en een eind alcohol volume procent van 2,2% lijkt me wel prima. Genoeg koolzuur.

Ik ben het met je eens, ik moet dit een keer herhalen met een andere gist de ESB of een andere Engelse gist. Welke gist denk jij?
Maar ik moet nog zo veel brouwen, dat ik dit jaar geen recepten meer hoef te verzinnen  :nut:

Mijn Session APA met 5 gr/liter gedaan, meer dan voldoende, iets minder had ook genoeg geweest. Met jouw 2% lijkt 3,5 gr/liter wel goed.

Ik zat in ieder geval wel aan een Engelse/Schotse gist te denken, maar de vergisting kan dan wel vrij lang gaan duren. Witbier gist?
Het teveel aan recepten probleem heb ik her ook, beter dan tekort aan ideeën.

Biertje1985

Hoofdvergisting op 20 graden is gedaan, ik heb nu overgeheveld en de koudhop toegevoegd, de STC ingesteld op 15 graden.

Hierna ga ik terugkoelen naar een graad of 4 voor een lagering.

Smaak jongbier, heel vlak weinig bitter maar wel stevig van body  ;D, SG eind hoofdvergisting 1008. (Nu 1.6% alcohol)

Ik ben benieuwd zover gaat het volgens plan. hopende dat het sg nog een paar puntjes zakt.

(Koudhop 15 gram citra en 15 gram Simcoe)

bultje76

Heel benieuwd hoe dit bier uiteindelijk geworden is, kun je daar wat meer over zeggen?

Bij mij staat een dergelijk bier ook binnenkort op de planning.

Biertje1985

Ja hoor, ik zou een hoop dingen nu anders doen.
Het bier is vrij dun, veel en stevig schuim en de smaak
Is niet erg lekker.

Toch zie ik wel mogelijkheden met andere gist, en zonder drooghop.

Alleen een type nobelhop voor bitterheid erin,
Het nog wel drinkbaar worden. Ik denk ook dat
Een meer gebalanceerde verhouding tarwe/rogge wellicht het bier beter drinkbaar maakt. Ik wil je best een paar flessen sturen want ik krijg het hier niet erg goed weg. :degroeten:

Tijdens een proefavond werd het bier wel beter ontvangen dan brewdog nanny slate. Nu het bier niet vers meer is denk ik dat dat wel veranderd is. Een tip van een medebrouwer was een beetje lactose toevoegen al ben ik zelf daar niet van overtuigd.

Wellicht dat havermout nog wat extra body kan genereren, al lijkt me dat niet zo lekker.

RienP

Misschien wat Munchener mout ter vervanging van een deel tarwe? Hoe zou je smaak nu omschrijven?

bultje76

Dank voor de info, jammer dat het bier niet zo lekker is geworden.

Biertje1985

Citaat van: RienP op 11-10-2016  12:50 uMisschien wat Munchener mout ter vervanging van een deel tarwe? Hoe zou je smaak nu omschrijven?
Vlak, rogge, wat zurig van de tarwe, waterig doordat er weinig hop in zit, en toch wat vettig van de eiwitten.
Toch is het zelfs best wel goed geklaard het bier, zeker voor de hoeveelheid tarwe. Ik denk dat ik geen US-05 had moeten gebruiken maar een Weihenstephaner Weisse gist of een Engelse ESB gist of dergelijk, met een lage vergistingsgraad. Gistprofiel US-05 is veel te clean voor dit bier.

Vergelijkbare Topics (7)

38115

Reacties: 36
Gelezen: 7096

26878

Reacties: 5
Gelezen: 2717

8622

Gestart door ed

Reacties: 22
Gelezen: 8075

42284

Reacties: 12
Gelezen: 1653

30406

Gestart door Johannesdeloper

Reacties: 2
Gelezen: 1817

34837

Gestart door Thom

Reacties: 7
Gelezen: 2496

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.