Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Blueberry cream ale 10 L

Gestart door Ricky, 05-10-2016 18:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Ricky

Hallo medebrouwers.

Dit gaat mijn eerste batch worden en ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden.

2 kg: Pale mout
0,250 kg: Kristal mout
0,250 kg: Mais vlokken

7,5 L maisch water / 7.5 L spoel water

7,65 g Cluster HOP (60 min)
7,65 g Cluster HOP (30 min)

Cream Ale yeast blend.

2 kg diepvries blauwe bes na 7 dagen in gistingvat.

Zien jullie hier iets in wat niet klopt of misschien anders zouden doen?

mvg Ricky

William

Je hebt veel spoelwater tov maischwater en je maisch is redelijk dik (3 liter/kg). Als je 11 liter maischwater en 4 liter spoelwarer gebruikt is alles meer in balans.

Verder geen rare dingen

Heb je al eerder een moutbrouwsel gemaakt of wil je direct starten met fruitbieren?

Ricky

Dankjewel voor je reactie,

Ik heb nooit eerder een moutbrouwsel gemaakt. Ik ga ook de geschroten mout kopen aangezien ik eerst wil kijken of dit een leuke hobby is en geen 100 voor een schrotenmolen wil betalen.
Ik ben wel van plan om hierna (mits het goed gaat) een stout te maken maar inderdaad wil ik beginnen met een fruitbier.

Je hebt helemaal gelijk over een te dikke maisch en heb de fout in mijn berekening gevonden.

tdp

Op welke temperatuur ben je van plan te maischen?
Zou niet mijn keuze zijn om met een dergelijk recept te beginnen. Vooral de eerste keer/keren brouwen loop je tegen veel dingen aan waarop je niet direct antwoord hebt. Vaak is het dan handig om niet te spannend te beginnen, om zo in ieder geval de basisprincipes onder de knie te krijgen. Anderzijds, laat je vooral niet door mij ontmoedigen :)

Succes!

Ricky

Citaat van: tdp op 05-10-2016  23:19 uOp welke temperatuur ben je van plan te maischen?
Zou niet mijn keuze zijn om met een dergelijk recept te beginnen. Vooral de eerste keer/keren brouwen loop je tegen veel dingen aan waarop je niet direct antwoord hebt. Vaak is het dan handig om niet te spannend te beginnen, om zo in ieder geval de basisprincipes onder de knie te krijgen. Anderzijds, laat je vooral niet door mij ontmoedigen :)

Succes!

Was eerst van plan de "standaard maisch- schema te volgen (52, 63, 73, 78) maar ga misschien toch voor de 1 stap maischschema (66 graden) ik "denk" mijn temperatuur wel stabiel te kunnen houden.
Je zal misschien gelijk hebben om gelijk met zo'n recept te komen maar een standaard "pils" wil ik niet als eerste brouwsel maken. Ik zat te denken aan een IPA of stout maar vraag me dan af, zijn er dan ook makkelijke recepten

Brouwers

Citaat van: tdp op 05-10-2016  23:19 uOp welke temperatuur ben je van plan te maischen?

Succes!

Ik zie niet in wat dit recept moeilijk zou maken. Enig puntje zou de gist zijn. Met vloeibare gist is vitaliteit helaas niet constant vanwege de varierende leeftijd. Dus voor het brouwen goed op de houdbaarheisdatum letten. Als de gist niet te oud moet het wel lukken is mijn idee.

tdp

Op zich is het ook niet moeilijk, het is gewoon ingredi├źnten afwegen ;) Vandaar ook mijn toevoeging van het niet laten ontmoedigen :)

Groet,

Ricky

Ik ga mijn best doen. Bier brouwen is ook "trail and error" lijkt mij.
Maar heb in de tussentijd wel wat meer recepten gevonden van RIS en IPA die ook meteen op mijn verlanglijst gaan.

Vergelijkbare Topics (7)

18875

Reacties: 11
Gelezen: 3345

6802

Reacties: 10
Gelezen: 3334

26641

Reacties: 21
Gelezen: 6241

10837

Reacties: 7
Gelezen: 3291

31859

Reacties: 20
Gelezen: 3691

15175

Reacties: 5
Gelezen: 2443

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.