Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept Kerstbier

Gestart door BurgerhoutseBrouwers, 22-09-2016 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

BurgerhoutseBrouwers

Hoi,

We willen graag een kerstbiertje gaan maken. Deze moet blijkbaar lang rijpen dus gaan we dit weekend van start. Dit is het recept (overgenomen uit een boek).
Voor een brouwsel van 23 liter start sg 1063, eind sg 1012
Storting:
Pilsmout   4,4kg
Biscuitmout: 500 gram
Caramunicmout: 350 gram
Kristalmout: 300 gram
Geroosterde tarwemout: 100 gram
Carafa speciaal mout: 100 gram

Maischtijd: 1 uur
Maischtemperatuur: 67 graden

Spoelwater: 27 liter
Kooktijd 1 uur en 10 minuten
Hop:
Challenger 18 gr
styrian golding 52 gram
steranijs 10 gr
kaneelstokjes 2 stuks
nootmuskaat 1 theelepel
lichte kandijsuiker 500 gram

Gist: Wyeast 1028 London ale

Nu heb ik een paar vraagjes. We hebben nu al een aantal bieren gebrouwen en lopen steeds tegen dezelfde dingen aan. In dit boek gebruiken ze een eenstapsmaischschema. Ik lees verschillende ideeen over verschillende maischstappen. Is het verstandig om die eenstapsmaischschema aan te houden of toch voor een ander schema te kiezen.

Dan het spoelen. Er staat 27 liter spoelwater. Bedoelen ze dan dat we er eigenlijk 27 liter bij moeten gooien? Na het maischen stoppen we in de ketel een filter op de bodem en tappen we eerst een aantal keer wat liters wort door om het helderder te krijgen. Daarna hangen we de slang in een emmer en tappen we langzaam het wort af. In de ketel gooien we langzaam warm water over het maischbed. Dat water dat we er langzaam over heen gooien, is dat die 27 liter? En moet het dan echt 27 liter zijn of moet je daar het beslagwater nog van af trekken. Meestal stoppen we met spoelen als we ongeveer 25 liter wort hebben. Is de methode die we nu aanhouden goed of zijn er betere/makkelijkere/handigere manieren om te spoelen. Hoe langzaam moet je het wort eigenlijk aftappen, of maakt dat ook niet zo heel veel uit.

We willen langzaamaan van superbeginners overgaan in iets meer bekwame brouwers dus alle feedback is welkom.

Groeten

DLB

CiteerIs het verstandig om die eenstapsmaischschema aan te houden of toch voor een ander schema te kiezen.

Een eenstapsschema is prima met de kwaliteit van de mout van tegenwoordig. Wij gebruiken altijd een dergelijk schema en dat werkt uitstekend.

CiteerIn de ketel gooien we langzaam warm water over het maischbed. Dat water dat we er langzaam over heen gooien, is dat die 27 liter? En moet het dan echt 27 liter zijn of moet je daar het beslagwater nog van af trekken.

Het water dat je gebruikt bij het naspoelen van je bostel (moutbed) is inderdaad je spoelwater. Is er ook ergens vermeld hoeveel maischwater je gaat gebruiken want dat mis ik nog. Voor maischwater + spoelwater lijkt mij 27 L wat weinig, maar alleen als spoelwater lijkt mij dat weer wat veel.
Op zich kan het geen kwaad om door te spoelen tot je 25 L hebt. Houdt wel in de gaten dat je SG vooraf aan de vergisting klopt.

BurgerhoutseBrouwers

Beslagwater is 14 liter. Ik ga er dan vanuit dat je moet starten met 14 liter water. Je kan niet heel veel meer doen aan het SG net voor gisten toch? Of heb ik dit fout?

Rene Haring

Kijk anders even naar volgend youtube filmpje. David Heath brouwt hetzelfde kerstbier.

DLB

CiteerJe kan niet heel veel meer doen aan het SG net voor gisten toch? Of heb ik dit fout?

Jawel dat kan wel, mits je start SG nog te hoog is na het koken. Je kunt dan berekenen hoeveel extra water je moet toevoegen om de gewenste SG te krijgen (wel water eerst even koken).
In dat kader is het ook aan te raden om bij het spoelen het SG van het spoelwater in de gaten te houden. Deze moet niet heel laag worden. Je verdund daarmee alleen maar je wort.

bastiaanD

Als je een echt kerstbier gaat brouwen zou je kunnen overwegen om tijdens de vergisting en lagering kerstkruiden toe te voegen. Denk aan kaneel, kruidnagel en steranijs. Ik heb een paar maanden geleden zoiets gemaakt en ben zeer tevreden met het resultaat.

hobbybob

5,7 kg mout totaal en 14 liter maischwater wordt een dik beslag

Jouw instellingen verlangen 41 liter ( voor 23 liter?? ) staat alles wel goed?

Zelf maisch ik altijd 4 ltr/kg dus;

5,7 x 4 = 23 liter maischwater, dan zou je met jouw instellingen op 18 liter spoelwater komen.

BurgerhoutseBrouwers

Hm ok ja het staat er toch echt bij. Hier is een foto van het recept

Herman

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 25-09-2016  21:09 uHm ok ja het staat er toch echt bij. Hier is een foto van het recept
Waar is de foto dan?

BurgerhoutseBrouwers

Goeie vraag. Ik probeer het nog een keer

BurgerhoutseBrouwers

Nog steeds niks. Ik zet het bestand in die balk van imageshack. Maar het werkt op een of andere manier niet. Hij zegt overigens ook dat ik geen jpg kan uploaden. Beetje vreemd

BurgerhoutseBrouwers

BurgerhoutseBrouwers

Yes gelukt!

Maar er staat dus echt 14 liter beslagwater. Is 4 ltr/kg beter? Want dan gaan we dat gewoon aanhouden. Wat zijn eigenlijk de nadelen van een te dik/dikker beslag? De hoeveelheid spoelwater snap ik nog steeds niet helemaal.

Jacques

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 01-10-2016  02:05 uWat zijn eigenlijk de nadelen van een te dik/dikker beslag? De hoeveelheid spoelwater snap ik nog steeds niet helemaal.

Nadelen: moeilijker kunnen roeren, grotere kans op aanbranden en een verlaging van je rendement door inhibitie van de enzymen. Maar voor het laatste moet je wel op een veel dikker beslag zitten (kleiner dan 1: 2,5).

BurgerhoutseBrouwers

Ok bedankt. Dan rest alleen nog de vraag het maischschema. De een zegt 67 is prima de andere zweert bij een meerstapsmaischschema. Ga je echt een heel ander bier proeven als je een ander schema aanhoudt en zo ja wat is voor dit recept het beste schema.

We hebben nu 23 liter water als startwater gekozen trouwens. Het staat nu op te warmen. Alle tips zijn nog welkom:)

Jacques

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 01-10-2016  11:35 uOk bedankt. Dan rest alleen nog de vraag het maischschema. De een zegt 67 is prima de andere zweert bij een meerstapsmaischschema. Ga je echt een heel ander bier proeven als je een ander schema aanhoudt en zo ja wat is voor dit recept het beste schema.

We hebben nu 23 liter water als startwater gekozen trouwens. Het staat nu op te warmen. Alle tips zijn nog welkom:)

Eenstaps werkt prima. Maischschema's zijn veel minder belangrijk dan wel eens gedacht wordt. De gistkeuze is veel belangrijker als het gaat om de vergistingsgraad en het karakter van je bier.

BurgerhoutseBrouwers

Ok eenstaps it is. Dan moeten we ook nog eens de vergistingsgraad in de gaten gaan houden. Is dat gewoon te doen door het SG aan het begin en eind te meten of moeten we dan nog meer aparte dingen doen?

BurgerhoutseBrouwers

En wat moet het SG van je wort zijn voor koken?

Rich

Misschien heb je er precies op dit moment niets aan maar als je je recepten inklopt in brouwsoftware zoals BrouwHulp kom je al dat soort waardes te weten.

BurgerhoutseBrouwers

Daar heb ik wel eens naar gekeken, maar dat werkt allemaal onder windows. En laat ik nu net apple hebben.

Rich

Ja, hetzelfde hier. Ik gebruik Beersmith.

Ik heb voor de aardigheid dit recept ingevoerd en afgesteld op mijn apparatuur. Hier is dan het SG voor koken 1.043, dit is dus nog zonder de toevoeging van de kandijsuiker.

BurgerhoutseBrouwers

Ok top! Dus dit betekent dus dat we moeten spoelen tot de meter 1043 aangeeft van onze wort. Welke software heb je hiervoor gebruikt overigens? Ik heb nog ergens een oude laptop liggen dus misschien krijg ik het daarmee ook wel aan de praat.

Serge VL

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 01-10-2016  13:07 uDaar heb ik wel eens naar gekeken, maar dat werkt allemaal onder windows. En laat ik nu net Apple hebben.
WineHQ kan een oplossing zijn  https://www.winehq.org/

BurgerhoutseBrouwers

Hoi,

We zijn inmiddels een paar dagen verder. Het bier is van 1065 naar 1016 gegaan van 01-10-2016 tot 05-10-2016. Ik heb hem nu overgeheveld in een glazen fles. Is het de bedoeling dat ik hem nu nog een tijdje bij kamertemperatuur hou of kan ik hem beter in de kelder zetten om te lageren.

JanEric

Op kamertemperatuur laten staan. De gist produceert niet allen alcohol maar moet ook allerlei ongewenste stoffen opruimen.

Vergelijkbare Topics (7)

25552

Reacties: 3
Gelezen: 1579

8874

Reacties: 4
Gelezen: 2370

37409

Reacties: 12
Gelezen: 2436

32810

Gestart door Nerro

Reacties: 10
Gelezen: 4239

27929

Reacties: 6
Gelezen: 2634

42694

Gestart door Sebabje

Reacties: 19
Gelezen: 2344

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.