Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveelheid gist voor cider?

Gestart door breezerx, 19-09-2016 17:47 u

Vorige topic - Volgende topic

breezerx

Sta nu op het punt om mijn giststarter te maken waarmee ik 5 liter cider hoop te gaan maken.

Ik heb een 5 liter gistingsfles en een zakje wijngist sweet cider van 10 gram dat geschikt is voor 10-20 liter.

Moet ik de hoeveelheid gist die ik ga gebruiken voor mijn giststarter ook afstemmen op de hoeveelheid cider die ik ga maken?
Dus dat ik maar 5 gram voor mijn giststarter gebruik ipv het hele zakje?

SanderH

Cider is nog niet tot mijn "rijk der expertise" doorgedrongen, maar ik ga er gemakshalve even van uit dat het hetzelfde werkt als met bier.
Daarbij is, om het gemakkelijk te houden, 11 gram per 20 liter nodig tot een soortelijk gewicht van (zo uit mijn hoofd) 1.055. Hogere SG of liters vergen meer gist cellen en dus meer grammen gist.

Dus ik (herhaal ik) denk dat voor 5 liter je geen starter hoeft te maken als het sg onder de 1.055 is en je maar 5,5 gram hoeft toe te voegen.
Maar ook ik zou graag andere meningen horen, cider is ook een van de dingen die ik graag eens wil uitproberen.

foz

In principe is een halve zakje voldoende. Maar bedenk ook hoe je een geopende zakje gaat bewaren. Na openen tenzij goed bewaard gaat de kwaliteit snel achteruit. Als je voorlopig geen nieuwe cider wilt maken zou ik zelf het hele pakje toevoegen zonder starter. Weet je in ieder geval zeker dat je een vlotte vergisting hebt.

breezerx

Geopende gist kan beter in de  koelkast bewaard worden toch?

RienP

Tenzij je het opnieuw vacuumeert zou ik een geopende verpakking nooit langer dan enkele dagen bewaren. Eenmaal aangebroken weet je niet wat je levensduur en vitaliteit van je gist is.

foz

Citaat van: breezerx op 19-09-2016  20:01 uGeopende gist kan beter in de  koelkast bewaard worden toch?

Droge gist wel. Je moet het in ieder geval koud en droog bewaren. Eerlijkheid gebied mij wel om toe te geven dat ik opengemaakte cidergist wel eens een half jaar samen met andere pakjes in een jampot heb bewaard in de koelkast zonder noemenswaardige impact op de vergisting. Maar echt aanraden doe ik het niet. Zeker omdat het niet bepaald de prijzigste gist is.

Vergelijkbare Topics (7)

3565

Reacties: 3
Gelezen: 3897

22542

Reacties: 10
Gelezen: 4912

30517

Reacties: 4
Gelezen: 2181

38845

Reacties: 3
Gelezen: 1116

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.