Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Snel bedachte/gemaakte bitter, wordt dit nog wat?

Gestart door Haagse Wouter, 11-09-2016 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Haagse Wouter

Gisteren, ging er gebrouwen worden met onze nieuwe 70 L ketel en koelkast om
Ik was er helemaal klaar voor, dag van te voren alles klaargezet en schoongemaakt.
Toen werd ik wakker en bedacht ik me ineens, we hebben helemaal geen recept!

Van wat ik had liggen en mijn recente reis door Engeland kwam ik erop om een bitter te gaan maken.
Helaas ging alles niet zo soepeltjes als we wouden. Ondanks het gebruik van 3 pitten (totaal 6kw) ging het verdampen tergend langzaam. Tevens leken de SG gehaltes niet te kloppen, het was veels te laag. Na wat navragen bij mijn brouwmaat bleek dat hij waarschijnlijk een kilo pale mout te weinig afgewogen had :S. Dat of het rendement is wel heel erg laag (ben van dit geval uitgegaan in het recept hieronder).
En omdat het een bitter is wou ik ook niet een veel zwakker bier accepteren, dan hou je niets meer over.
Uiteindelijk hebben we een extra uur gekookt met de magnum hop.

Zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk werd een heel lang dagje. Na opruimen kijk ik naast het fornuis. Fikse brandplek recht in het keukenkastje (auw). Een zwarte dag in het brouwen dus!
Hopelijk wordt het wel een degelijk bier, anders voelt het wel heel zuur aan.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk5
Naam receptBitter
Brouwdatum10-09-2016
BiertypeBitter
Volume30,0 l
Begin SG1,040 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)34 IBU
Brouwzaalrendement67,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
37,90 lWater uit Rijswijk 2015 (Monster)
4,97 gCaSO4
8,57 mlMelkzuur
4,64 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
77 mg/l9 mg/l52 mg/l181 mg/l51 mg/l119 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,700 kgPale Ale moutDingemans7 EBC92,7 %
0,450 kgCara 120Dingemans120 EBC7,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.6,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,0 gMagnumpellets11,3%120 min.19,9 IBU
30,0 gFugglepellets4,2%20 min.4,7 IBU
32,0 gBramling Crosspellets5,3%15 min.5,0 IBU
42,0 gBramling Crosspellets5,3%10 min.4,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting16,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting16,0 °C

Gemaakt met BIAB, zonder spoelen.
Vlamuit hop is gedaan door eerst terug te koelen naar 70 graden, 15 minuten laten trekken, en vervolgens terug te koelen tot kamertemperatuur zonder het weghalen van de hop.
Vergisting:
20L bij 16 °C en 10 L ongecontroleerd. Om is te kijken wat het effect is.

Fermon

Ik hoop voor jullie dat dit een lekker biertje wordt, en waarom niet: er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Over een paar dingen heb ik zo mijn twijfels, maar voor hetzelfde geld pakt het goed uit.  Een ding heb je nu wel geleerd denk ik: zorgvuldigheid, als je basis niet goed is... waar ben je dan nog.
Dit zou zeker een goed bier kunnen worden, maar ze m hem naderhand nog een keer te brouwen wordt heeeeeeeel moeilijk.

Haagse Wouter

Dank je!
Ik hoop het ook! Heb nog nooit een bitter gemaakt en maar beperkte materialen/tijd om me erin te verdiepen!
Persoonlijk vind ik Adnams Southwold Bitter erg goed, vandaar dat ik een extra dosis fuggle als vlamuit hop heb toegevoegd.

Waar ik zelf wel bang mee ben qua waarom niet is het effect van een uur extra koken. Sowieso is de kleur veels te donker, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Maar ik hoop dat het de smaak niet echt beïnvloed

Tja zorgvoldigheid is key inderaad. Maar ja soms gebeuren dingen die je niet verwacht.

Wat zou jij anders doen? (omdat je er twijfels bij hebt)

Fermon

Citaat van: Haagse Wouter op 11-09-2016  20:34 uDank je!
Ik hoop het ook! Heb nog nooit een bitter gemaakt en maar beperkte materialen/tijd om me erin te verdiepen!
Persoonlijk vind ik Adnams Southwold Bitter erg goed, vandaar dat ik een extra dosis fuggle als vlamuit hop heb toegevoegd.

Waar ik zelf wel bang mee ben qua waarom niet is het effect van een uur extra koken. Sowieso is de kleur veels te donker, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Maar ik hoop dat het de smaak niet echt beïnvloed

Tja zorgvoldigheid is key inderaad. Maar ja soms gebeuren dingen die je niet verwacht.

Wat zou jij anders doen? (omdat je er twijfels bij hebt)

Zorgvuldigheid, nu weet je niet wat er precies is misgegaan, of juist.

Haagse Wouter

Haha ja dat snap ik ^^. Ben blij dat het nog nooit eerder zo is gegaan.

marc0871

Bij mij is een beoogde stout wel eens meer een porter geworden, omdat ik een halve kilo alemout minder had afgewogen.
Ik was het in halve kilo's aan het afwegen en er kwam iets tussendoor.
toen ik weer verder kon, dacht ik dat ik er al meer in had zitten.
Kwam ik pas achter toen ik na het spoelen een monster had genomen; iets boven de 1.050, waar ik rond de 1.060 had verwacht.
Op zich niet erg. Het bier is alsnog lekker geworden.
Kan gebeuren. Volgende keer beter.

Haagse Wouter

Ik heb nog 1.5 g Fuggles per liter toegevoegd als koudhop.
Hij zit nu meer dan een maand op fles en is naar mijn mening goed geslaagd.
Is toch goed gekomen!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.