Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IIpa met Wakatu hop

Gestart door _M_M_, 22-08-2016 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

_M_M_

Goede dag,
Ik heb dit recept opgemaakt met materialen die ik nog heb en welke eigenlijk een keertje op mogen/moeten :)
ik denk zelf dat het nog wel een lekkere ipa gaat worden maar laat er graag de gevorderde brouwdames en heren een oordeel over vellen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIIPA
Brouwdatum
BiertypeImperial IPA
Volume10,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)112 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lWater uit Vlierden
5,11 mlMelkzuur
8,65 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
55 mg/l11 mg/l31 mg/l212 mg/l27 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,250 kgPale Ale moutDingemans7 EBC71,8 %
1,000 kgVienna moutWeyermann7 EBC22,1 %
0,275 kgPilsmoutDingemans3 EBC6,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.2,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,5 gAdmiralbellen14,8%60 min.75,0 IBU
15,0 gSimcoebellen12,2%20 min.21,2 IBU
25,0 gWakatubellen6,5%15 min.15,4 IBU
50,0 gWakatubellen6,5%koudhop0,0 IBU
10,0 gWakatubellen6,5%whirlpool0,0 IBU
5,0 gSimcoebellen12,2%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

_M_M_

RienP

Meer hop! Zowel de vlamuit/whirlpool als de koudhop verdubbelen. Vooral in zo`n zwaar bier.
Ik zou dan alleen wel je eerste hopgift wat verminderen. Vlamuit geeft ook nog bitterheid. Ik zou mikken op +/-90 IBU in totaal.

Veel plezier met brouwen.

strokkie

Ik zou zelf het begin SG wat lager zetten, daarmee haal je ook al meer uit de hop.
Je geeft aan dat je ingrediënten gebruikt die op moeten. Ik weet dus niet of er nog meer "is" in de voorraad.
Maar iets meer hop aan einde van het maischen kan met zo'n zwaar bier geen kwaad.

Overigens verwacht ik niet dat het echt veel uitmaakt of je nu in 1x op 20 minuten hop bijvoegd of een deel op 20 en een deel op 15 minuten. Kan me haast niet voorstellen dat de effecten daarvan merkbaar zijn. Daarbij denk ik dat 10 gram hop bij de whirlpool aan de lage kant is...

Laatste wat me opvalt; beslag dikte is wel heul dik met 2.2 kg/l. Denk dat je daar met moeite doorheen komt met de roerstok?

_M_M_

Hartelijk dank voor de input, ga dr zeker meer hop in knallen dan...  En strokkie, ik heb geen roerstok nodig,  heb een weckpan met pompje

EBC

Normaal reageer ik niet op receptvragen, maar ik heb even tijd dus vooruit ik zal je coachen.

Ik zou jouw recept nooit brouwen.

Ik mis caramout in je IPA. Een IPA zonder cara is geen IPA maar een wrang droog drankje. Hop heeft body nodig. Zeker als je tot 1,100 gaat met 100+ IBU, wat ik overigens nooit zou doen voor geen enkel bier. Als je zoveel extract nodig hebt om een smaakvol bier te maken, dan is je recept niet ok. Ik heb nooit meer nodig dan 1,080

100+ IBU is theorie, je krijgt het niet in je bier, en niemand vindt het echt lekker. Het gaat om smaak, niet om IBUs.

Als je hopsmaak wil, dan gebruik je vlamuit en dryhop. Meekoken verdampt aromas.

Ik zou het melkzuur weglaten, de gebruikte mouten hebben geen pH correctie nodig. Je beïnvloedt de natuurlijke smaak van je bier.

Doe er 10 % cara (Red) bij.

Verlaag IBUs naar 60-80.

Hou je vergistingstemperatuur onder de 20 ºC, waarom staat de vergistingstemperatuur niet in je recept? Dit is een van de belangrijkste parameters!

Waarom kook je 90 min? 60 is genoeg en levert minder verdamping

Ik zou het water ook niet behandelen. Als ik dat ooit zou doen, dan pas nadat ik een bier al meerdere keren gebrouwen had, en echt vond dat er iets aan scheelde. Zoek het eerst in alle andere parameters, en pas op het allerlaatst in je water.

Wat is het verschil tussen 0 min en whirlpool?

Je beslag is veel te dik, dat geeft een hoge einddensiteit die je toch al krijgt met 1,100.

Biertje1985

Citaat van: EBC op 25-08-2016  22:50 uNormaal reageer ik niet op receptvragen, maar ik heb even tijd dus vooruit ik zal je coachen.

Ik zou jouw recept nooit brouwen.

Ik mis caramout in je IPA. Een IPA zonder cara is geen IPA maar een wrang droog drankje. Hop heeft body nodig. Zeker als je tot 1,100 gaat met 100+ IBU, wat ik overigens nooit zou doen voor geen enkel bier. Als je zoveel extract nodig hebt om een smaakvol bier te maken, dan is je recept niet ok. Ik heb nooit meer nodig dan 1,080

100+ IBU is theorie, je krijgt het niet in je bier, en niemand vindt het echt lekker. Het gaat om smaak, niet om IBUs.

Als je hopsmaak wil, dan gebruik je vlamuit en dryhop. Meekoken verdampt aromas.

Ik zou het melkzuur weglaten, de gebruikte mouten hebben geen pH correctie nodig. Je beïnvloedt de natuurlijke smaak van je bier.

Doe er 10 % cara (Red) bij.

Verlaag IBUs naar 60-80.

Hou je vergistingstemperatuur onder de 20 ºC, waarom staat de vergistingstemperatuur niet in je recept? Dit is een van de belangrijkste parameters!

Waarom kook je 90 min? 60 is genoeg en levert minder verdamping

Ik zou het water ook niet behandelen. Als ik dat ooit zou doen, dan pas nadat ik een bier al meerdere keren gebrouwen had, en echt vond dat er iets aan scheelde. Zoek het eerst in alle andere parameters, en pas op het allerlaatst in je water.

Wat is het verschil tussen 0 min en whirlpool?

Je beslag is veel te dik, dat geeft een hoge einddensiteit die je toch al krijgt met 1,100.
Een ongecensureerd advies, boordevol bruikbare info. :biersmile: :proost:

Jacques

Citaat van: EBC op 25-08-2016  22:50 uIk mis caramout in je IPA. Een IPA zonder cara is geen IPA maar een wrang droog drankje.

Ik ken anders wel prijswinnende IPA's met alleen pale mout...

Rudy Nordhausen is er zelfs Algemeen kampioen mee geworden van het ONK in 2011.

Oscar

Citaat van: EBC op 25-08-2016  22:50 uAls je zoveel extract nodig hebt om een smaakvol bier te maken, dan is je recept niet ok.

:neenee: :neenee: :neenee: Niet waar !

_M_M_

Heren wederom hartelijk dank voor de input.
Ik heb de verschillende adviezen (enigzins) ter harte genomen en het recept wat aangepast.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptIIPA
Brouwdatum25-08-2016
BiertypeImperial IPA
Volume15,0 l
Begin SG1,071 SG
Berekende kleur (Morey)27 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)86 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Vlierden
5,11 mlMelkzuur
10,65 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
55 mg/l11 mg/l31 mg/l214 mg/l27 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,250 kgPale Ale moutDingemans7 EBC66,6 %
1,000 kgVienna moutWeyermann7 EBC20,5 %
0,379 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC7,8 %
0,250 kgPilsmoutDingemans3 EBC5,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.2,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
26,0 gAdmiralbellen14,8%60 min.53,9 IBU
20,0 gSimcoebellen12,2%20 min.20,7 IBU
25,0 gWakatubellen6,5%15 min.11,3 IBU
55,0 gWakatubellen6,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gWakatubellen6,5%whirlpool0,0 IBU
15,0 gSimcoebellen12,2%0 min.0,0 IBU
15,0 gSimcoebellen12,2%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

ik denk dat ik hiermee wel een leuk biertje kan maken en ik houd jullie op de hoogte wat ervan geworden is.. Nogmaals bedankt!

strokkie

Succes! Ken eerlijk gezegd de Wakatu hop zelf (nog) niet, maar ik zie een aardige bak hop in de koudhop  :D
Wanneer en hoe lang ben je van plan te koudhoppen?

PS. Persoonlijk vind ik je beslag nog steeds wel erg dik, maar ik zou zeggen; ga ervoor!

_M_M_

Na de vergisting, tijdens de cold crash.  En dan wilde ik het er een 5 á 7 dagen in laten zitten voordat het in de fust gaat

Lonnes

Citaat van: EBC op 25-08-2016  22:50 uIk mis caramout in je IPA. Een IPA zonder cara is geen IPA maar een wrang droog drankje. Hop heeft body nodig.
Ik vind caramout in een IPA jammer en niet nodig. Voor meer body kun je net zo goed münchener of biscuit gebruiken.

RienP

Citaat van: Lonnes op 30-08-2016  08:11 uIk vind caramout in een IPA jammer en niet nodig. Voor meer body kun je net zo goed münchener of biscuit gebruiken.

Daar ben ik het niet mee eens. Je kan (vind ik) tegenwoordig een IPA in 3 categorieën indelen:

1) Enkel palemout en soms zelfs nog een deel suiker om de vergisting ver door te laten gaan. Voor mij is dit hopwater en vind ik niet in balans, maar ieder zijn smaak.
2) Palemout in combinatie met munchener of dergelijke. Voor mensen die niet van de smaak van caramout in hun IPA houden, maar wel wat meer body zoeken als balans tegen de bitterheid en de hopsmaak.
3) Palemout in combinatie met carmout. Eigenlijk dezelfde functie als optie 2). Echter je moet caramout in een IPA met mate gebruiken. 3-5% is echt genoeg voor body en een lichte caramout toets. Meer haalt naar mijn smaak de balans uit het bier (ook een IPA heeft balans  ;D)

Optie 2 en 3 kunnen qua body zo goed als aan elkaar gelijk zijn. Wat dan overblijft is persoonlijk smaak en wat je zoekt in een IPA. Voor mij persoonlijk hoort caramout in een IPA, maar ik heb ook hele lekkere IPA`s gedronken zonder caramouten. Kwestie van brouwen en uitproberen van wat je zoekt in een IPA (zoals met alle biersoorten).

Vergelijkbare Topics (7)

14900

Reacties: 16
Gelezen: 5082

20360

Reacties: 8
Gelezen: 3929

39033

Reacties: 29
Gelezen: 5200

25296

Reacties: 3
Gelezen: 2003

6357

Reacties: 9
Gelezen: 4644

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.