Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vierde jaar fruitbieren

Gestart door jan le mercier, 17-07-2016 17:06 u

Vorige topic - Volgende topic

jan le mercier

Voilà, zie! Het eerste fruitbier van het jaar zit erin. 6 kilo krieken en 5 kilo rabarber. Vooral voor dat laatste ben ik heel benieuwd.

Ik heb alles hetzelfde gedaan zoals vorig jaar, want toen was ik heel content.

Maisch: 45 min aan 63°; 20 min aan 72° en 5 min aan 78°. 83 minuten koken.

Mout: 3,2 kilo Maris Otter. 1,8 kilo tarwemout. (Ik heb 300 gram van mijn "slecht" mout genomen, sorry: dat kon ik niet laten. (Over dat slecht mout heb ik hier een stukje geschreven.) en de rest tarwemout van The Swaen.

Gist: Safbrew WB-06. .

Voor een Speidel van 20 liter.

Ik heb het bier gekoeld tot 55 graden en dat dan over de bevroren vruchten gegoten.

Nu ga ik nog een paar uur wachten en dan doe ik de gist erbij.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Jacques

Vraagje. Heb je goede pH-meter?

De krieken en rabarber kunnen voor een verlaging van de pH zorgen. Dit kan er toe leiden dat de vergisting geremd wordt. Eventueel kun je met calciumcarbonaat de pH omhoog brengen voordat je start met de vergisting.

jan le mercier

Net de gist bij het bier gedaan. Man, man, man... Dàt rook lekker! Die rabarber had echt een ongelooflijk lekkere geur. Misschien wel de beste tot nu toe.

Ik hoop echt dat ie lukt.

Jan

Mario72

Eergisteren in Gouda in het biercafe de Goudse Eend een biertje van Jopen gedronken met venkel en rabarber. Dit was een heerlijk biertje. Vooral het zuurtje als nasmaak (wat volgens mij de inderdaad de rabarber was) kon mij goed bekoren.
Ik hoop voor je dat deze ook goed lukt. Dit draadje goed in de gate houden. Veel succes

jan le mercier

Voilà! Het tweede fruitbier van het jaar zit erin. Subiet nog wel de gist toevoegen. Het is bier is helemaal hetzelfde als het vorige, alleen het fruit is anders: 8 kilo krieken en 9 kilo blauwe bessen. Dat is 17 kilo fruit: op 1 na mijn bier met het meeste fruit. Dankjewel aan mijn moedertje die die blauwe bessen aan een (redelijk) goedkope prijs heeft kunnen krijgen.

Jammer wel dat de brix deze keer maar 14 was. Voor het eerst had ik de nieuwe filterplaten gebruikt die ik besteld had bij Bac Brewing.

Jan.

jan le mercier

Net de gist toegevoegd. Het rook wel niet zo lekker als de rabarber vorige keer. Dat was echt super.

Ik denk dat ik misschien beter alle blauwe bessen 'ns had doorprikt met een naald, maar ja: dat is natuurlijk wel een hele klus en ik ben er ook niet zeker van.

Wat ik me ook nog afvroeg bij de fruitbieren in het algemeen. (Misschien dat ik hier beter een apart topic voor maak, dat weet ik niet) Ik vraag me af of hygiëne minder belangrijk bij fruitbieren is als bij "gewone" bieren (zeg vb een stout of IPA)? Ik bedoel: dat grote gistingsvat proper krijgen, was nagenoeg onmogelijk. Hier en daar bleven er maar "veegjes" in zitten in die hoekjes en spleten, die ik er niet uit kreeg. Ik denk wel dat dat niet zo heel belangrijk is.

tdp

Mooie projecten Jan, bedankt voor het delen. Ben ook erg benieuwd naar de rabarber variant!

Groet,
de TDP

jan le mercier

Morgen ga ik mijn derde en laatste fruitbier voor dit jaar brouwen. Ik heb nu 9,512 kilo braambessen en 8 kilo krieken. Maakt 17,512 kilo fruit: mijn "zwaarste" fruitbier tot nu toe. Met "zwaar" bedoel ik: met het meeste gewicht aan fruit.

Ik heb hier nu nog een grote rode biet liggen van 700 gram. Zou ik die morgen schillen en er ook aan toevoegen? Geschild zal dat zoiets van een 600 gram zijn, schat ik. Veel smaak zal dat wellicht niet geven, maar misschien wel een mooie, heel rode kleur.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt,

Jan.

jan le mercier

Voor de eerste keer geschroot met de nieuwe wals-schroot-machine. Ik hoop maar dat het lukt en dat ik geen spuiters heb.

Jan.

Jacques

Citaat van: jan le mercier op 21-08-2016  09:04 uVoor de eerste keer geschroot met de nieuwe wals-schroot-machine. Ik hoop maar dat het lukt en dat ik geen spuiters heb.

Jan.

De foto's zijn niet erg scherp. Maar het lijkt er op dat het vrij grof is. En dat is prima.

jan le mercier

Ziezo: het derde en laatste fruitbier voor deze zomer zit erin.

9,512 kilo braambessen
0,654 kilo gekookte rode biet
8 kilo krieken.

Al zeg ik het zelf: dit vind ik heel mooi. Dit is ook de reden waarom ik begonnen ben met brouwen in 2013.

Het schroten ging ook goed: enfin: ik heb geen spuiters gehad, maar de brix was wel maar 14,9. Dat is ongeveer hetzelfde als met het "koffiemolentje".

En als ik het zo bekijk: die drie soorten "fruit": dat is toch net Le rouge et le noir, niet? Mooie naam voor een bier?

Jan.

jan le mercier

Zonet, ongeveer een half uur geleden, de gist toegevoegd en rarara... naar wat rook het bier? Inderdaad: naar de rode biet! Maar ja: die had ik dan ook wel laatst (vanboven dus) toegevoegd.

Hopelijk is ie morgenvroeg aan het ploffen.

Jan.

jan le mercier

Voilà! Mijn eerste fruitbier van 2016 geproefd. Het is nog maar een week geleden gebotteld, maar ik kon me niet bedwingen. 5 kilo rabarber en 6 kilo krieken zitten erin. Heel speciaal, al zeg ik het zelf. Jan.

RienP

Schitterend bier om te zien Jan. Hopelijk smaakt hij net zo goed.

tdp

Ziet er inderdaad schitterend uit! En een bier met rabarber klinkt goed!

Edolem

Jan, deze heeft niet veel schuim. Ik heb meerdere foto's zien langskomen van je fruitbier. Schuim zit er niet meer bij, veelal. Is bij mijn pogingen ook altijd het geval geweest. Vind je dat niet vervelend?

Edolem

Nog een vraagje... Jij voegt het fruit bevroren toe aan je gistvat. Dus tot 50 graden koelen en dan toevoegen, toch? Nooit overwogen na de hoofdgisting toe te voegen?

Ronnie

Bij mijn weten doet Jan z'n diepvries ingrediënten bij het wort als het op 80° of iets lager gekomen is, zoals velen hun kriekbier op deze wijze doen, pas als de T° voldoende gezakt is de gist erbij, dus...

jan le mercier

Ja: dat fruit doe ik erbij zoals Ronnie het zegt. Dat schuim vind ik jammer, maar ja... Ik vrees dat dat nu eenmaal zo is. Je kan er naar het schijnt "schuimstabilizatoren" of zo bij doen. Maïs zeggen sommigen. Maar daar weet ik allemaal niets van. Niet eens hoe je dat woord schrijft.

Jan.

jan le mercier

Gisteren mijn tweede fruitbier van het jaar gebotteld. Er was wel iets gek, waarover ik graag jullie mening zou hebben.

Het eerste fruitbier van 2016 had 11 kilo fruit: 5 kilo rabarber en 6 kilo krieken. Daar werd ongeveer 20 liter bier (een speidel) aan toegevoegd. Toen had ik 27,375 liter bier.

Het tweede fruitbier van 2016 had 17 liter fruit: 9 kilo blauwe bes en 8 kilo kriek. Daar werd ook een Speidel van 20 liter aan toegevoegd, maar toen had ik maar 28,485 liter bier.

Maw: 6 kilo meer fruit leverde maar 1,11 liter meer bier op.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen? Dat de rabarber sneller en efficiënter vocht afgaf?

Had ik beter de blauwe besjes in twee gesneden? Nu heb ik ze enkel in de diepvries gestoken.

Alvast bedankt.

Jan.

RienP

Ik heb nu 2x een fruitbier gebrouwen: Beide keren met 5-6 kg fruit. Beide keren kwam ik ± 26/27 liter uit.

Geen idee waarom je dan maar 1-2 liter extra hebt.

PrinsHeerlijk

Mooi om te zien, Jan. Leuk dat je dit deelt.  :groots:

ceasar

Ik ben benieuwd of de rode biet niet te veel een grond smaak gaat geven. Het lijkt me een zeer zware geur/smaak om in een bier te hebben.
Ik had de bessen misschien ook wel eerst wat geplet voordat ze in het gistvat gingen. Het gaat erom of het sap met het wordt mengt. Hoe kwamen de bessen uit het vat?

Mooie projecten hoor!

jan le mercier

Zonet mijn derde fruitbier van deze zomer gebotteld. Ik had 102 flesjes van 33 cl. Deze keer zat er 9,512 kilo bramen in plus 0,654 kilo rode bier plus 8 kilo krieken, totaal van 18,166 kilo fruit. Ik heb nog nooit een fruitbier gemaakt met zoveel fruit erin. Ook heb ik er, 21 dagen na het brouwen, ongeveer 4,5 liter gekochte Girardinlambiek aan toegevoegd. Uit zo'n bag in box. Ik heb het bier misschien wel een beetje te lang laten staan (134 dagen) want zoals je kan zien, stond er schimmel op. De smaak was wel heel lekker. Er zat een echte lambieksmaak aan. Ik hou jullie zeker op de hoogte. Jan.

Hay

Dat is inderdaad erg veel fruit.
Ik heb toevallig mijn kersen/porter overgeveld vandaag en nu laat ik het een week staan en ga dan bottelen.
Ik had 9 kg krieken op 20 liter porter.
En vond het toch nog een beetje dun geworden en de kriekensmaak overheerste en de gebrande porter smaak zat op de achtergrond.
Nu heb ik de laatste 2 weken nog 6 g/l koffiebonen toegevoegd.
Die smaak zit er mooi in ben benieuwd.

Vergelijkbare Topics (7)

29000

Reacties: 20
Gelezen: 6742

41519

Reacties: 6
Gelezen: 1476

27823

Reacties: 111
Gelezen: 40512

30247

Reacties: 70
Gelezen: 16967

8924

Reacties: 23
Gelezen: 6260

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.