Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen

Gestart door Kokkebil, 25-05-2016 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Wat is de ideale vergistingstemperatuur voor Wyeast 3068 Weizenbier?
Probeer een Weizenstephaner te klonen.
Sinaasappel/citroenschillen gebruiken?

Dugraph

Bedoel je een Weihenstephaner? Volgens Brouwmarkt.nl:

3068 Weihenstephan Wheat
Unieke bovengist welke het unieke en kruidige WEIZEN-karakter maakt, rijk met kruidnagel, vanille en banaan. Het beste resultaat wordt verkregen bij vergistingtemperaturen rond 20°C.
Lage uitvlokking
Vergistingstemperatuur 18°-24°C
Vergistingsgraad 73% - 77%
Alcohol Tolerance: approximately 10% ABV

Verder kenmerkt een Weizen zich niet zozeer door een citrussmaak maar juist kruidnagel/banaan (voortkomend uit de gist). Maar experimenteren staat vrij! Ik heb van het weekend een Weizen gebrouwen met 10gr koriander 5 minuten voor vlam uit. Ook niet echt traditioneel...

Kokkebil

Ik vond een oude posting over kiwi in weizenbier.

Dit lijkt me een leuk experiment.

Iemand enig idee mb.t. de hoeveelheid kiwi?

DirkB

Ik heb goede resultaten behaald met 2 weken op 17 graden vergisten. Lager dan zou moeten kunnen volgens de fabrikant, maar prima. Heb ik overigens niet zelf verzonnen hoor. Het halve internet staat vol met discussies over de ideale vergistingstemperatuur van de 3068. Hier en daar was men nogal stellig over de 17 graden, dus dat heb ik maar geprobeerd. Prima resultaat. Subtiele banaan, vleug kruidnagel, precies goed (als je het mij vraagt).

Succes!

Kokkebil

17 graden niet erg laag?
En de kiwi?

DirkB

Citaat van: Kokkebil op 25-05-2016  22:22 u17 graden niet erg laag?
En de kiwi?

Volgens de specificaties wel, maar volgens de praktijk niet... Ik maak wel een goede starter. Google anders even op 3068 fermentation, dan vind je veel Engelse forumtopics hierover. Zoals boven al gezegd, ik heb het niet zelf verzonnen. Ik zet net 15 minuten geleden een Weizen met 3068 op 17 graden weg...

Wat betreft de kiwi: geen idee, geen ervaring mee.

SanderH

Heb zelf eens een deel van mijn weizen (4 liter) na de hoofdvergisting apart in een fles gedaan met kiwi's, een stuk of 10. Eerst de kiwi's geschild, in stukken gesneden, beetje water erbij en gekookt.

De weizen met de kiwi's was lager uit vergist dan de weizen zonder. Geen over duidelijke kiwi smaak, maar wel aanwezig.

Wellicht moet er nog meer kiwi in om de smaak beter aanwezig te krijgen. Voor mij niet nodig, de smaak was prima naar mijn mening.

Kokkebil

Citaat van: SanderH op 26-05-2016  08:33 uHeb zelf eens een deel van mijn weizen (4 liter) na de hoofdvergisting apart in een fles gedaan met kiwi's, een stuk of 10. Eerst de kiwi's geschild, in stukken gesneden, beetje water erbij en gekookt.

De weizen met de kiwi's was lager uit vergist dan de weizen zonder. Geen over duidelijke kiwi smaak, maar wel aanwezig.

Wellicht moet er nog meer kiwi in om de smaak beter aanwezig te krijgen. Voor mij niet nodig, de smaak was prima naar mijn mening.

Bedankt!

Kokkebil

Vandaag gebrouwen.
30 litertjes in de kast op 18 ºC.
SG 1052

Ik las volgens mij ergens dat iemand een weizen na 14 dagen gisten direct heeft gebotteld, klopt dat?
En moet er dan nog bottelsuiker bij?
Hoe lang moet het staan voordat het kan worden gedronken?

Henielma

Voor het bottelen moet ook een Weizen goed uitvergist zijn. Na de twee weken hergisting op fles kan een Weizen direct gedronken worden. Tarwebieren kan je beter jong drinken want na een half jaar zijn deze duidelijk over hun top heen.

Kokkebil

Citaat van: Henielma op 29-05-2016  17:44 uVoor het bottelen moet ook een Weizen goed uitvergist zijn. Na de twee weken hergisting op fles kan een Weizen direct gedronken worden. Tarwebieren kan je beter jong drinken want na een half jaar zijn deze duidelijk over hun top heen.

Bedankt.

DirkB

Gewoon SG meten, als die constant blijft en rond de verwachte eindwaarde is, kan ie de fles in. Mijn vorige weizen heeft 11 dagen in het gistvat gezeten voordat het de fles in ging. Eind SG was 1,011. Na een goede week op de fles voldoende koolzuur en meteen lekker.

Kokkebil

Citaat van: DirkB op 29-05-2016  20:44 uGewoon SG meten, als die constant blijft en rond de verwachte eindwaarde is, kan ie de fles in. Mijn vorige weizen heeft 11 dagen in het gistvat gezeten voordat het de fles in ging. Eind SG was 1,011. Na een goede week op de fles voldoende koolzuur en meteen lekker.

Dus geen suiker meer toevoegen?

DirkB

Citaat van: Kokkebil op 30-05-2016  10:03 uDus geen suiker meer toevoegen?

Zeker wel bottelsuiker toevoegen, ik gebruik 7,5 gram per liter. Ik los de suiker op in ongeveer 3 keer de hoeveelheid water, 5 minuutjes laten koken en toevoegen aan het bottelvat. Even roeren en bottelen maar.

Kokkebil

Citaat van: DirkB op 30-05-2016  10:59 uZeker wel bottelsuiker toevoegen, ik gebruik 7,5 gram per liter. Ik los de suiker op in ongeveer 3 keer de hoeveelheid water, 5 minuutjes laten koken en toevoegen aan het bottelvat. Even roeren en bottelen maar.

Bedankt! Ik los de suiker ook op, maar dan in een paar liter jongbier, die ik licht verwarm, zodat de suiker beter oplost.

Markiej87

Citaat van: Kokkebil op 30-05-2016  12:40 uBedankt! Ik los de suiker ook op, maar dan in een paar liter jongbier, die ik licht verwarm, zodat de suiker beter oplost.
In water oplossen is veel sneller en makkelijker :)

Adbrouwt

Citaat van: Markiej87 op 01-06-2016  22:39 uIn water oplossen is veel sneller en makkelijker :)
En Adri schreef het al, je veranderd water in bier [emoji106]

Vergelijkbare Topics (7)

24209

Gestart door Tomm89

Reacties: 8
Gelezen: 3925

11556

Reacties: 16
Gelezen: 5978

45039

Reacties: 19
Gelezen: 1487

33945

Reacties: 2
Gelezen: 1710

25671

Gestart door wimwo

Reacties: 10
Gelezen: 2924

22668

Reacties: 25
Gelezen: 7897

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.