Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat doe je met mout/hop restjes?

Gestart door robinvdb, 16-05-2016 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

robinvdb

Beste brouwers,

Ik zit nu met een hoop verschillende soorten mout en hop die overgebleven zijn van vorige brouwsels.
Ik ben niet zo ervaren dat ik hiermee spontaan een nieuw recept bedenk. Wat doen jullie hiermee?
Hoe ga ik te werk om deze overblijfsels zo optimaal te benutten (ik vind het zonde om weg te gooien)?

Wat gegegevens:
Ik kan zo'n 20 L per keer brouwen.

overblijfsels mout (allemaal van arsegan):
195 gr munich
750 gr pils/lager
578 gr Cara red
811 gr Pale crystal
1014 gr roasted barley
234 gr munich dark
224 gr aroma amber
412 gr  pale
55 gr black
623 gr chocolade

overblijfsels hop:
49 gr amarillo (bloemen)
50 gr Centennial (bloemen)
40 gr Hallertau pellets
200 gr Saaz pellets

William

Ik zie een mooie Stout, RIS, Black IPA of eventueel Porter in wording :), waarschijnlijk eerder een Stout/RIS door de beperkte hoeveelheid amerikaanse hoppen.

Een Stout / RIS doet het vaak goed als je een mooie gelaagdheid aan verschillende donkere mouten kunt creëren. Je hebt ongeveer 1,4 kg basismouten (met voldoende enzymen). Die zouden zo'n 50 tot 60% van de stort moeten zijn. Voor volledig conversie misschien iets langer maischen dan normaal. Je zou totaal op iets van 3 kg mout uitkomen. Daarmee kom je niet op voldoende suikers voor 20 liter. Misschien iets minder maken of nog wat suiker toevoegen om het sg omhoog te krikken.

De roasted barley of chocolademout zul je niet opmaken ;)

marc0871

Zomaar een ideetje, hoor; voor aankomende brouwsels nieuwe mout en hop kopen en dan de oude eerst gebruiken. Aangevuld met de nieuwe.

Specialty mout kan ik boven de 500 gram geen restjes noemen. Zeker de roosts niet.

Met de restjes hop kan je best 1 of 2 20 liter batches van bitter en aroma voorzien.
Het zullen geen hopbommen worden, maar dat hoeft toch ook niet altijd?
Mijn laatste 20 liter brouwsel had in totaal maar 70 gram hop. Niks te veel maar lekker aanwezig.

200 gram Saaz een restje noemen :o

Carlo

Citaat van: robinvdb op 16-05-2016  13:43 uBeste brouwers,

Ik zit nu met een hoop verschillende soorten mout en hop die overgebleven zijn van vorige brouwsels.
Ik ben niet zo ervaren dat ik hiermee spontaan een nieuw recept bedenk. Wat doen jullie hiermee?
Hoe ga ik te werk om deze overblijfsels zo optimaal te benutten (ik vind het zonde om weg te gooien)?

Wat gegegevens:
Ik kan zo'n 20 L per keer brouwen.

overblijfsels mout (allemaal van arsegan):
195 gr munich
750 gr pils/lager
578 gr Cara red
811 gr Pale crystal
1014 gr roasted barley
234 gr munich dark
224 gr aroma amber
412 gr  pale
55 gr black
623 gr chocolade

overblijfsels hop:
49 gr amarillo (bloemen)
50 gr Centennial (bloemen)
40 gr Hallertau pellets
200 gr Saaz pellets

Of gewoon bewaren als je regelmatig brouwen komt het wel op toch?
Bij mij wel ;)

Markiej87

Ik heb gewoon altijd iets van 20 verschillende mouten op voorraad. Koop de basismouten (pils en pale) per 25kg, de mouten die ik vaak gebruik (tarwe, munich, vienna, brown, geroosterde gerst, carapils, special B, caramunich en roggemout) per 5 kg en van mouten die ik een of twee keer gebruik koop ik 1kg. Zo hoef je zelden tot nooit iets weg te gooien, kan je altijd wel een biertje brouwen en ben je ook voordeliger uit ;)

robinvdb

Citaat van: William op 16-05-2016  13:58 uIk zie een mooie Stout, RIS, Black IPA of eventueel Porter in wording :), waarschijnlijk eerder een Stout/RIS door de beperkte hoeveelheid amerikaanse hoppen.

Een Stout / RIS doet het vaak goed als je een mooie gelaagdheid aan verschillende donkere mouten kunt creëren. Je hebt ongeveer 1,4 kg basismouten (met voldoende enzymen). Die zouden zo'n 50 tot 60% van de stort moeten zijn. Voor volledig conversie misschien iets langer maischen dan normaal. Je zou totaal op iets van 3 kg mout uitkomen. Daarmee kom je niet op voldoende suikers voor 20 liter. Misschien iets minder maken of nog wat suiker toevoegen om het sg omhoog te krikken.

De roasted barley of chocolademout zul je niet opmaken ;)

Dat heb je goed gezien. Dit waren ook de restjes van 2 keer een stout (waarvan 1 meer een porter werd) en een red IPA (die dus ook meer bruin/black was  :nut:)
Dus ik brouw nu liever iets anders.. Maar hoe begin je bij het opstellen van een recept met mouten/hoppen die je hebt liggen? waar let je op?

EvdBroek

Je kunt je mout ook gewoon bewaren want die blijft best lang goed... langer dan de THT datum die op het zakje staat

robinvdb

Citaat van: Markiej87 op 16-05-2016  14:27 uIk heb gewoon altijd iets van 20 verschillende mouten op voorraad. Koop de basismouten (pils en pale) per 25kg, de mouten die ik vaak gebruik (tarwe, munich, vienna, brown, geroosterde gerst, carapils, special B, caramunich en roggemout) per 5 kg en van mouten die ik een of twee keer gebruik koop ik 1kg. Zo hoef je zelden tot nooit iets weg te gooien, kan je altijd wel een biertje brouwen en ben je ook voordeliger uit ;)

Ja zo vaak brouw ik niet (en ook geen grote hoeveelheden, max 20L)...
Maar zoals anderen aangeven zijn het niet echt 'restjes' voor een 20L batch. Vandaar dat ik ze graag wil hergebruiken. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik kan toch zeker niet zomaar wat op gevoel de pan in donderen? En ik ben nog te onervaren om te kunnen vertellen wat het effect van een bepaalde hop/mout-soort is op het eindresultaat...

Misschien had ik de vraag wat duidelijker moeten stellen:
Ik heb een lijst met mouten/hoppen. Hoe kan ik (niet super ervaren) hier een recept uit destileren?

marc0871

Je moet in ieder geval voor een basis zorgen; Pils, Pale en/of Munich. Voor 20 liter toch in ieder geval >4Kg voor rond de 5 procent.
Daarna wil je weten of je een blond (licht tot amber), rood of donker bier wil maken.

Voor een lichte doe je er nog wat Pils of Pale bij.
Voor wat donkerder Munich.
Voor een amber kan je Munich Dark nemen.

Voor rood Cara Red of Pale crystal.

Voor donker Chocolate en/of Dark.

Amarilo of Centenial als bitterhop.
Hallertau of Saaz als aroma.

Nou zal ik wel wat fouten maken, want ik ben ook nog maar een beginner, maar zo zou ik tewerk gaan.
Kritiek is welkom. leer ik zelf ook weer van

brouwmus

Zelf heb ik al eens geprobeerd met diverse oudere mouten een soort 'sterke amber' te brouwen maar dat was geen succes - op de kleur na, die was prima zoals bedoeld :)

Dus je plan om niet alles zo maar bij elkaar in de pan te mieteren is zo gek nog niet ;)

Vraag: gebruik je brouwsoftware?

Zo ja, dan kun je daar vaak bestaande recepten in raadplegen om te zien of bepaalde speciaalmouten uit je voorraad gebruikt kunnen worden.

Eerdere reacties lijken me ook erg geldig.

Succes!

Groet,
John

robinvdb

Citaat van: brouwmus op 16-05-2016  17:44 uVraag: gebruik je brouwsoftware?
Nu wel, begonnen met BrouwVisie.

Inmiddels een receptje in elkaar geflanst, op basis van een stout die erg goed gelukt was. (Nee in het brouwproces ging zo'n beetje alles fout, maar het eindresultaat was super). De carared en crystal pale malt bewaar ik wel voor een bokje of amber/rood biertje :)
Dat was 6-7 kg palemout, 400 g amber, 400 g dark munich, 200 g chocolade, 100 g zwarte mout. 200 g styrian goldings.

Het recept hieronder.
Vraag: de hopsoorten kloppen niet echt bij het bier. Ik kan wel 100 gr styrian goldins bijhalen. Is er nog iets van de hop te hergebruiken die ik nu heb?
Vraag2: Kan wat kandijsuiker iets toevoegen?
Vraag3: Is eigenlijk geen vraag. Maar opmerkingen zijn welkom!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept(Russion Imperial) STOUT
Kenmerk
Brouwdatum21-5-2016
BiertypeStout (Imperial Russian)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1080 (8,6 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,6 liter
Maischdikte2,5 l/kg
Maischwater17,8 liter
Spoelwater15,1 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur171 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid75 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC10,4 %750 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC3,1 %224 gr49 EBC
Munchenermout 15 EBC2,7 %195 gr16 EBC
Chocolademout3,5 %250 gr900 EBC
Zwartemout0,8 %55 gr1400 EBC
Pale alemout75,3 %5412 gr6 EBC
Dark munich3,3 %234 gr18 EBC
Geroosterde gerst1,0 %70 gr1000 EBC
Palemout 7 EBC0,0 %1 gr8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Centennial8,9 %50 gr90 minuten49 EBU
Hallertau Hersbrücker2,8 %40 gr90 minuten12 EBU
Amarillo11,0 %20 gr15 minuten11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort2 zakjes MANGROVE JACK'S M03 NEWCASTLE DARK ALE
Gist toegevoegd als
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
153°C10 minuten2,5 l/kg
262°C30 minuten2,5 l/kg
372°C20 minuten2,5 l/kg
478°C5 minuten2,5 l/kg

William

Citaat van: robinvdb op 22-05-2016  12:20 uVraag: de hopsoorten kloppen niet echt bij het bier. Ik kan wel 100 gr styrian goldins bijhalen. Is er nog iets van de hop te hergebruiken die ik nu heb?
Vraag2: Kan wat kandijsuiker iets toevoegen?
Vraag3: Is eigenlijk geen vraag. Maar opmerkingen zijn welkom!

Met in het achterhoofd dat je mouten wilt opmaken lijkt me dit een prima recept.

De hoppen zijn prima en zullen goed uitpakken
Ik zou geen suiker toevoegen. Maak een lekker vol bier. Je hebt nu voldoende pale mout voor een hoog start sg

Vergelijkbare Topics (7)

25783

Reacties: 19
Gelezen: 6836

33199

Reacties: 14
Gelezen: 5424

4905

Reacties: 29
Gelezen: 10226

44528

Gestart door Theo Mol

Reacties: 13
Gelezen: 2021

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.