Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA recept op basis van moutextract

Gestart door Rickkert, 15-05-2016 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Rickkert

Beste mensen,

Binnenkort wil ik met mijn vrienden eens een eigen recept proberen. Hiervoor hebben we 2 maal met een kitje gebrouwen wat goed bevallen is.
Inmiddels heb ik het volgende in huis gehaald voor onze eerste zelfgebrouwen IPA: US-05 gist, Pale moutextract 1 kg, Cascade en Citra hop pellets (100 gram).

Ik neem aan dat met deze ingrediƫnten al een lekkere IPA te brouwen valt, echter zit ik zo te twijfelen over de benodigde hoeveelheden van alle ingrediƫnten.
We gaan maximaal 5 liter brouwen (grotere gistfles hebben we niet).

Zou iemand mij kunnen helpen met de benodigde hoeveelheden voor een 5 liter batch? Eventuele tips voor het (hop) koken zijn ook welkom. Ik las namelijk dat je met moutextract helemaal niet lang hoeft te koken. 15 minuten zou al voldoende moeten zijn. Klopt dit, of is het beter om toch wat langer te koken? Ook ivm smaakafgifte van de hop.

Ook vroeg ik me af of het slim is om met beide hopsoorten (Citra en Cascade) te gaan drooghoppen, tevens ook de hoeveelheid en hoelang deze moeten drooghoppen.

Alvast bedankt allemaal!  :biersmile:

Jacques

Hoeveel moutextract je moet oplossen is afhankelijk van het begin SG dat je wilt hebben.
100 g moutextract in 1 liter water geeft een begin SG van 1040. Als je begin SG wilt hebben van 1060 mout je dus 150 * 5 = 750 g moutextract oplossen.

Om een goede omzetting van alfazuren naar iso-alfazuren te krijgen moet je minimaal 60 minuten koken.

Koudhoppen met Citra en Cascade gaat prima. Hiervoor kun je 2 tot 3 gram per liter bier voor gebruiken.

Overigens is veel van deze informatie op het forum te vinden via de zoekfunctie...

Vergelijkbare Topics (7)

22091

Reacties: 36
Gelezen: 14326

4518

Gestart door ikke.debutler

Reacties: 5
Gelezen: 5483

33083

Reacties: 49
Gelezen: 13599

2863

Gestart door Hopmans

Reacties: 110
Gelezen: 31585

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.