Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Is er een standaard recept per biertype?

Gestart door Dugraph, 13-05-2016 11:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Dugraph

Als beginnende brouwer ben ik benieuwd of er zoiets bestaat als een standaard receptuur voor verschillende biertypes? En dan voornamelijk wat betreft de aandelen mout.

Bijvoorbeeld
Tripel: 65% pilsmout, 25% tarwemout en 10% kristalsuiker

Ik zou graag een overzicht hebben als leidraad voor mijn volgende brouwsels. En dan naar hartenlust gaan variëren natuurlijk.

Zowel op dit forum als elders kan ik duizenden recepten vinden maar geen 'basislijst'.

Adrie

Dat bestaat ook niet. Dat komt omdat bierstijlen niet in steen gebeiteld staan, maar continu evolueren. Dat is afhankelijk van beschikbare ingrediënten (er komen bijvoorbeeld jaarlijks hopsoorten bij), smaak van het publiek en variaties in recepten van commerciële brouwerijen. Soms zijn er wel richtlijnen, bijvoorbeeld dat je voor een bockbier Münchenermout als basismout gebruikt. Maar wat je voor speciale mouten daarbij gebruikt staat volledig open.

seed7

Voor heel wat stylen kun je wel op zoek gaan naar het archetype en kijken of je dat kunt minimaliseren, bijvoorbeeld een (Westmalle?) Dubbel zou dan bestaan uit pilsmout en kandijsiroop plus een Belgische gist die een profiel heeft vergelijkbaar met...

Wat ook nog wel eens wil werken is op zoek gaan naar een goed gedefinieerde historische versie van de stijl, die zijn vaak veel minimalistischer dan we ze nu maken, Porter: Pale + Black, of Pale + Brown + Black. De oerversie, 100% Brown mout, is in dit geval onpraktisch.

Andersom kan ook, neem voor ca. 12 Plato 100% lichte mout (pils of pale) 35 IBU en een handvol late "nobele" hop en kijk hoeveel stijlen je kunt maken door alleen proces, de late hopsoort en gist te variëren.

Ingo

DLB

Wij zijn begonnen met het zoeken naar recepten per biertype en hebben omdat we net pas begonnen waren gekozen voor de relatief eenvoudige (lees: niet veel verschillende ingrediënten) recepten om mee te beginnen. Die kan je dan zelf naar hartelust aanpassen (al dan niet noodgedwongen doordat ingrediënten niet op voorraad zijn). Werkt prima!

DJ

Begin dacht ik dat ook vanuit een basisrecept werken, zoals met koken, dan die steeds veranderen.
Maar dat werkt niet, je zou dan een recept die ergens staat als basis moeten nemen die perfectioneren.
Brouwen doe je net zoals koken met gevoel en een schriftje waarin je alles opschrijft.
Zo kun jij je eigen recept maken, rekening houdend dat al het mis gaat je wel een batch kwijt bent en dat kost je ook weer een paar centen.
Als ik jullie was zou ik een recept nemen en die trachten te perfectioneren naar jullie smaak, of van jullie omgeving.

Vergelijkbare Topics (7)

18653

Reacties: 4
Gelezen: 1930

42321

Gestart door Fractus

Reacties: 12
Gelezen: 1883

5643

Gestart door Walter

Reacties: 22
Gelezen: 8067

32958

Reacties: 12
Gelezen: 3146

12815

Reacties: 0
Gelezen: 1956

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.