Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept dubbel

Gestart door BurgerhoutseBrouwers, 09-05-2016 20:13 u

Vorige topic - Volgende topic

BurgerhoutseBrouwers

Hallo allemaal,

Wij zijn sinds enige tijd aan het proberen een lekker biertje te brouwen. We zijn begonnen met twee recepten waar we uiteindelijk 10 liter bier aan over hielden. (een dubbel en een quadrupel). De laatste twee recepten waren voor 23 liter (een weizen en een sterke blonde). Dit zorgt ervoor dat we wat meer over houden aan een dag werk. Nu hebben we dus al een aantal brouwen achter de rug en willen graag weer een dubbel gaan maken. Het enige probleem is dat de weizen wat waterig smaakte. We weten niet of dit aan het recept ligt of dat wij iets fout doen in onze methode.  Dit is het recept wat we de komende brouw willen gaan gebruiken.

Voor de maisch: beslagwater 15 liter.
Maischtijd: 1 uur
Temperatuur 65˚C

Storting:
Belgische pilsmout 5,3kg
Special Bmout 400 gram
Caramunich mout 300 gram

Spoelwater: 27 liter
Kooktijd: 1 uur en 10 minuten.

Hop:
Hallertauer Hersbrucker  3,5% 35 gr   IBU 12,7     Begin van de kook
Tetnang 4,5% 35gr IBU 7,5                                Laatste 15 minuten

Overige:
Ultramoss 1 theelepel
Lichte Belgische kandijsuiker 400gr

Alle hulp, opmerkingen, aanbevelingen en commentaar zijn meer dan welkom.

Alvast hartelijk bedankt,
De Burgerhoutse Brouwers

Tjardo

Ik lees dat je 15 liter maischwater gebruikt en daarna nog spoelt met 27 liter. Dat wordt inderdaad een waterig biertje met slechts 6 kg mout.. Of spoel je tot er 27 liter wort in je ketel zit? Welke gist gaan jullie gebruiken?

BurgerhoutseBrouwers

Nee we spoelen door totdat we 27 liter wort in de ketel zit. Volgens het recept moeten we Wyeast 3944 belgium Witbier gebruiken. Maar ik heb ook nog 3787 Trappist High gravity in de koelkast liggen.

Juindorper

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 09-05-2016  21:17 uNee we spoelen door totdat we 27 liter wort in de ketel zit. Volgens het recept moeten we Wyeast 3944 belgium Witbier gebruiken. Maar ik heb ook nog 3787 Trappist High gravity in de koelkast liggen.
Een witbiergist in een dubbel? Ik zou persoonlijk de High gravity gebruiken.

BurgerhoutseBrouwers

Ja dat denk ik ook. Verder nog iets wat er eventueel niet aan het recept kan kloppen. We kwamen er wel achter dat we de laatste twee keer zijn vergeten uit te maischen. Kan dat ook nog iets te maken hebben met de te waterige smaak. En heeft de snelheid van spoelen bijvoorbeeld ook nog effect op de smaak en kracht van het bier? We doen het voor de rest gewoon heel simpel. We hebben gewoon een pan, wat slangen, een wortkoeler en een filter en wat emmers.

Juindorper

Het recept lijkt me weinig mis mee.
Je zou wat meer beslagwater kunnen gebruiken (ca.20 liter) dan hoef je minder te spoelen.
Uitmaischen doe ik zelf al een tijdje niet meer. Na de 72 ºC stap ga ik filteren en spoel ik met water van 90-95 ºC.
De pH van het spoelwater moet je dan wel verlagen tot rond de 5,5 ter voorkoming van zogeheten kafjessmaak.
En ik zou een kwartiertje langer koken.  Succes!

BurgerhoutseBrouwers

Dank je wel!. Moet je de pH van het spoelwater altijd verlagen naar 5,5? Of alleen als je heel warm spoelt zoals jij doet? We hebben namelijk geen pH meter. Doe je zelf wel een meerstapsmaischschema? Dit recept wekt namelijk de indruk( en dat hebben wij ook gewoon gedaan) dat je enkel 1 uur op 65˚C maischt. Ik lees verschillende meningen over meerstaps- of eenstapsschema's

Juindorper

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 10-05-2016  22:41 uDank je wel!. Moet je de pH van het spoelwater altijd verlagen naar 5,5? Of alleen als je heel warm spoelt zoals jij doet? We hebben namelijk geen pH meter. Doe je zelf wel een meerstapsmaischschema? Dit recept wekt namelijk de indruk( en dat hebben wij ook gewoon gedaan) dat je enkel 1 uur op 65˚C maischt. Ik lees verschillende meningen over meerstaps- of eenstapsschema's
In de meeste gevallen doe ik een 2 staps maisch op 62 en 72 ºC. Tijdens de 62 graden stap zuur ik het beslag aan met melkzuur tot tussen de 5,2 en 5,5. Meten doe ik gewoon met lakmoespapier.
Het spoelwater moet bij uitmaischen en spoelen op 78 ºC ook iets onder de 6 zijn maar ik ben geen professor dus ik weet niet wat precies het effect is als je niet aanzuurt.

RienP

Een tip die ik wil geven: Als jullie het nog niet doen, maak gebruik van brouwsoftware (BrouwHulp is gratis en BrouwVisie heeft een gratis probeerversie). Dit geeft je meer houvast bij het brouwen. Iedereen brouwt en leert op zijn eigen manier, maar brouwsoftware geeft mij meer houvast op het brouwproces: o.a. ook hoeveelheden (water, hop en mout), maar daarnaast nog veel meer van het brouwproces.

Op zich er niks mis met jullie recept. Je zou kunnen maischen op 67 ºC, maar dat maakt geen wereld van verschil. Let wel op dat je voldoende grote giststarter maakt.

Als jullie twijfelen over jullie aanpak, misschien is het een idee om eens bij een collega hobbybrouwer in de buurt een kijkje te nemen.

BurgerhoutseBrouwers

We hebben gewoon een zak Wyeast 3787 Trappist High gravity. Zitten volgens het pakje 100 miljard gistcellen in 8) Dat zal wel genoeg zijn toch?

RienP

Dat hangt af van de zwaarte (SG bij begin vergisting) van het bier af. Hoe zwaarder het bier, des te meer gist je nodig hebt.

Over het algemeen is de verpakking alleen voldoende bij lichte bieren (SG van 1040-1050, uitgaande van 20 liter).

BurgerhoutseBrouwers

Start SG moet volgens het recept 1066 zijn, Met een opbrengst 23 liter. Moeten we dan eigenlijk 2 van die zakjes hebben? Of valt het wel mee? kunnen we misschien beter wat minder spoelen zodat we minder wort hebben?

RienP

Dat is een beetje afhankelijk van hoe vers de verpakking is (hoe verser de gist, des te meer er nog van de 100 miljard in leven zijn). Wat is de datum op de verpakking?

Je kunt het namelijk uitrekenen via:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

BurgerhoutseBrouwers

Hmm we komen er 78 miljard tekort eigenlijk, moeten we dan maar minder water nemen of ligt het aan de hoeveelheid ingrediënten die we gebruiken? Extra vraag. Wort voor het spoelen is sg 1078. Tot welke SG moeten we doorgaan met spoelen? Of is daar geen vaste regel voor?

Jacques

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 14-05-2016  13:14 uHmm we komen er 78 miljard tekort eigenlijk, moeten we dan maar minder water nemen of ligt het aan de hoeveelheid ingrediënten die we gebruiken?

Een tekort aan gist los je op door een giststarter te maken. Daarover is op dit forum heel wat geschreven. Ik raad je aan de zoekfunctie te gebruiken.

BurgerhoutseBrouwers

Ja dat ga ik doen, dank je wel. Ik heb trouwens het recept in BrouwHulp ingevuld, maar BrouwHulp zegt dat ik maar 8,6 liter spoelwater moet gebruiken? Wat wordt er dan bedoeld met die 27 liter. Of doe ik nu iets niet goed in BrouwHulp.

Serge VL

Citaat van: BurgerhoutseBrouwers op 15-05-2016  11:18 uJa dat ga ik doen, dank je wel. Ik heb trouwens het recept in BrouwHulp ingevuld, maar BrouwHulp zegt dat ik maar 8,6 liter spoelwater moet gebruiken? Wat wordt er dan bedoeld met die 27 liter. Of doe ik nu iets niet goed in BrouwHulp.
Je verhouding spoelwater/ maischwater kan je aanpassen in de tab Maischen/Water en daar de water wizard openen.
Als je het zo niet vind kan je ook eerst eens op het vraagteken bovenaan klikken in BrouwHulp, dan wordt de handleiding geopend en daar staat alles (bijna) stap voor stap beschreven hoe je dit moet aanpassen.

Vergelijkbare Topics (7)

37878

Gestart door owee

Reacties: 5
Gelezen: 1147

32239

Reacties: 18
Gelezen: 6008

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.