Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eind SG berekenen met bottelsuiker

Gestart door emiel1, 01-05-2016 10:57 u

Vorige topic - Volgende topic

emiel1

Geen brouwsel zonder dat er iets fout gaat  :proost:

Zojuist een imperial IPA gebotteld. netjes een beetje afgetapt in een maatbeker voordat ik de bottelsuiker toevoegde en de maatbeker aan de kant gezet om later het eind SG af te lezen. Maar handig als ik ben stootte ik vlak nadat ik de bottelsuiker had toegevoegd de maatbeker om, waardoor ik nu dus geen bier meer heb zonder bottelsuiker. Dan nu mijn vraag: weet iemand of en hoe ik kan berekenen wat mijn eind SG is aan de hand van bier met toegevoegd bottelsuiker?

Begin SG: 1087
Bottelsuiker: 7 g/l
Eind SG met bottelsuiker: 1007

mbroek

Ik denk dat als je dat monster meteen genomen hebt (tijdens het bottelen dus) je SG vrijwel hetzelfde is als zonder de suiker. Dat wil zeggen, als je een hydrometer hebt gebruikt. Een refractometer wordt wel beïnvloed door de bottelsuiker.
Anders kun je het over een paar weken opnieuw meten, de suiker is dan omgezet en zou je het terug kunnen berekenen.

William

Citaat van: emiel1 op 01-05-2016  10:57 uGeen brouwsel zonder dat er iets fout gaat  :proost:

Zojuist een imperial IPA gebotteld. netjes een beetje afgetapt in een maatbeker voordat ik de bottelsuiker toevoegde en de maatbeker aan de kant gezet om later het eind SG af te lezen. Maar handig als ik ben stootte ik vlak nadat ik de bottelsuiker had toegevoegd de maatbeker om, waardoor ik nu dus geen bier meer heb zonder bottelsuiker. Dan nu mijn vraag: weet iemand of en hoe ik kan berekenen wat mijn eind SG is aan de hand van bier met toegevoegd bottelsuiker?

Begin SG: 1087
Bottelsuiker: 7 g/l
Eind SG met bottelsuiker: 1007

Bij de refractometer mag je er vanuit gaan dat bij 7 gram/l suiker - 0,7% - de brixwaarde met 0,7 is toegenomen.

Voor het aantal sg punten neem ik altijd aan dat deze grofweg 2 tot  3 sg punten (gram/liter suiker gedeeld door 4) stijgt.

Dus heb je een eind sg zonder bottelsuiker van 1005 / (Brix=9.1) ofwel een vergistingsgraad van 94%. Dat was vast een IPA met veel suiker!

emiel1

Dank jullie! Ik heb met een hydrometer gemeten, mijn refractometer gebruik ik alleen voor en tijdens de vergisting...

Citaat van: William op 01-05-2016  11:25 uDus heb je een eind sg zonder bottelsuiker van 1005 / (Brix=9.1) ofwel een vergistingsgraad van 94%. Dat was vast een IPA met veel suiker!
Ja, het was een rampzalige brouwdag. Veel te laag rendement, pas om 2 uur 's nachts klaar (en daarna nog schoonmaken) op een zondag terwijl ik moest werken de volgende dag en uiteindelijk uit frustratie/moeheid in plaats van mijn verlies te nemen (en dan maar een gewone IPA te maken ipv een imperial) inderdaad een stuk meer suiker toegevoegd dan de bedoeling was... Ah ja, het was gelukkig geen grote batch ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.