Geen koolzuur aanwezig! Mangrove Jack's Bierpakket

Gestart door Richard Schouw, 12-03-2016 18:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Richard Schouw

Hallo iedereen!

Ik heb voor mijn verjaardag een complete startset gekregen en een zak Mangrove Jack's pilsner. Echt supertof want ik wilde beginnen met het thuisbrouwen! Snel alles schoongemaakt en gesteriliseerd en begonnen met brouwen. Ik heb alles gedaan zoals op de zak beschreven stond:

21 januari begonnen!
Zak leeggieten in de emmer, kokend water erbij en afvullen met koud water..

Temperatuur gecheckt en bij 20 graden de twee zakjes gist eraan toegevoegd. Goed doorgeroerd en deksel erop en waterslot erop! Begin SG gemeten: 1041 a 1042

Gedurende een paar dagen borrelde het slotje goed dus dat was allemaal prima! Op 1 februari totaal geen borrels meer en toen heb ik het eind SG gemeten. (1004)

Flesjes allemaal met kokend water goed schoongemaakt en alles gebotteld op 2 februari. Deze kratten heb ik in de garage koud weggezet en gisteravond (na 4 weken dus) een flesje opengetrokken.

Tot mijn grote schrik zat er dus totaal geen koolzuur in! Een mini mini minimale sis hoorde ik wel bij het openen van de kroonkurk maar daar bleef het dan ook bij. Het smaakt wel naar gewoon goeie pils..
Ik zit dus met de volgende vragen:

Had ik suiker moeten toevoegen bij het bottelen?
Had ik het jongbier moeten overhevelen en eerst in de andere emmer moeten laten zitten?
Had ik het gebottelde bier op kamertemperatuur moeten bewaren?

Volgens de aanwijzingen op de zak moest het gewoon gebotteld worden en klaar! Maar ik denk dat die aanwijzingen niet geheel kloppen... Wel vervelend dus!

Hopelijk kunnen jullie me helpen hiermee? Kan ik alsnog (het zit al 4 weken in de fles op koude temperatuur) suiker toevoegen en weer afsluiten?

Alvast bedankt mensen!

Hay

Als ik goed lees heb je 2 foutjes gemaakt.
Ten eerste hergisten op de fles moet bij een temp. van zo rond 20 graden.
En ja je had bottelsuiker toe moeten voegen.
Dus nu zou je de flesjes kunnen openen en wat bottelsuiker toevoegen, zo'n 2 à 3 gram per flesje.
En dan 2 weken warm laten staan.

KingKarel

Zoals hierboven al gezegd. Bottelsuiker is nodig voor koolzuurproductie in de fles.

knookia

Laat je niet uit het veld slaan. Van fouten leer je. Tips van Hay volgen en hopen op een goed eindresultaat. Volgende keer inderdaad bottelsuiker toevoegen en op een graad of 20 laten hervergisten op fles.

Richard Schouw

Bedankt voor de support! Ik laat me ook zeker niet uit het veld slaan want de volgende bierkits zijn al weer onderweg haha!

Ik vind het wel vreemd dat op die zakken van Mangrove Jacks niks opstaat over suiker toevoegen en de temperatuur van het hergisten op fles!

Ik ga alles flesjes openploppen en suiker toevoegen! Mag dat gewoon kristalsuiker zijn die ik ook in mijn koffie doe? En dan ongeveer een theelepeltje per flesje of moet ik echt een aantal gram per fles aanhouden?

Hopelijk gist het dan toch nog! Het heeft 4 weken koud gestaan en het is helder.

bultje76

Bij de versie die ik brouwde werd wel gezegd dat er 'carbonation drops' toegevoegd moesten worden. Welk pakket had je gebrouwen?

Henielma

Gewone kristalsuiker is prima. Ik zou 2 gram per flesje doen. Zoek een niet al te groot theelepeltje uit en meet deze na door bijvoorbeeld 10 maal een volle schep in een kopje te doen. Dit moet dan in totaal ongeveer 20 gram zijn.

Dus
Flesjes openen
Schepje suiker van 2 gram erin doen
Nieuwe dop erop doen
Gist die op de bodem van de flesjes zit even losschudden.
2 weken wegzetten bij 22 ºC
Een flesje testen of die nu wel koolzuur bevat.

Succes!

Jacques

Er is een kleine sis bij het openen van de flessen. Dat betekent dat er koolzuur in de flessen zit. Als je droge kristalsuiker toevoegt kan dat er voor zorgen dat het bier flink gaat schuimen en uit de fles komt.
Carbonation drops werkt daarom beter in zo'n geval.

Wat je ook kunt doen is de bottelsuiker oplossen in een klein beetje water. Vervolgens met een injectiespuitje de suikeroplossing toevoegen. Per flesje hoort er zo'n 2 tot 2,5 gram suiker toegevoegd te worden. Hoeveel ml suikeroplossing je moet toevoegen ligt aan de concentratie van de suikeroplossing. Daarvoor zul je even moeten rekenen.

Richard Schouw

@ Bultje76

Ik had de Mangrove Jacks Traditional Pils

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/complete-bierbrouw-paketten/mangrove-jack-s/mj-trad-series-traditional-pilsner-1-8kg.html

Ik ga overal 2 gram suiker bijdoen en 2 weken op 22 graden bewaren! Hopelijk wordt het nog wat :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.