Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

4.000 jaar oud recept proberen: Sumerisch bier

Gestart door Leidsche_Brouwer, 01-03-2016 10:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Leidsche_Brouwer

Hoi,
Geïnspireerd door mijn schoonvader die in Spanje de oudste tot nu toe ontdekte bierbrouwerij in Europa heeft gevonden (en het bier heeft nagebrouwen, zie: http://www.ub.edu/web/ub/en/menu_eines/noticies/2014/09/044.html) ben ik van plan hem te verrassen met zelfgemaakt Sumerisch bier.
Achtergrond:  het oudste bier "recept" (eerder een ode aan de brouwer met daarin een soort van recept als je goed leest) is zo'n 4.000 jaar oud en kan hier gevonden worden: http://www.openculture.com/2015/03/the-oldest-beer-recipe-in-history.html

De jongens van BYO hebben er een recept va op de site staan, dat me min of meer uitvoerbaar lijkt.
Maar voordat ik twee dagen bezig ga zijn met een mogelijk ondrinkbaar bier te brouwen, vroeg ik me af of iemand er al eens een gooi naar gedaan heeft.

Het recept (schrik niet :D):
Really Old Style
(Ancient Sumerian Beer)

(5 gallons/19 L)
OG = 1.062 FG = 1.009 ABV = 6.9%
Ingredients

4.5 lbs. (2.0 kg) Weyermann rauchmalz (smoked malt)
    3.5 lbs. (1.6 kg) bappir ("beer bread")
    1.5 lbs. (0.68 kg) rice hulls
    1.5 lbs. (0.68 kg) honey
    1 gallon (3.8 L) date wine

Step by Step

Make the date wine (see below), then bake the bappir (see below) one or two days later. Let bappir cool overnight. The next day, add crushed malt and crumbled bread to your kettle. Mash in to 131 °F (55 °C) with 3.0 gallons (11 L) of water. Immediately begin slowly heating the mash to 156 °F (69 °C), stirring constantly, then rest at 156 °F (69 °C) for 45 minutes. Heat mash to 170 °F (77 °C) and transfer it to your lauter tun. Stir in rice hulls. Let sit for 5 minutes, then recirculate briefly and run off wort to kettle. Collect 4.0 gallons (15 L) total. Boil for 15 minutes, then cool to 70 °F
(21 °C). Remove bag of date skins from fermenter. (If you can get a friend to hold the bag, you can use two cookie sheets to gently press the pulp and yield a bit more juice.) Combine fermenting date wine with your fresh wort, then stir in honey. Add water to make
5 gallons (19 L), aerate and let ferment at 70–80 °F (21–27 °C) until fermentation subsides. Keg or bottle.

Date Wine

(1.0 gallon/3.8 L, fruit wine)
OG = 1.092
Ingredients

3.5 lbs. (1.6 kg) dates

Step by Step

Pit dates and place them in a large nylon grain bag. Put fruit bag in the bottom of a sanitized bucket fermenter and crush the fruit with a potato masher (or your feet). Add water to make 1 gallon (3.8 L). Let the wild yeast on the fruit begin to ferment the juice.

Bappir (Beer Bread)
Ingredients

3.0 lbs. (1.4 kg) Weyermann rauchmalz (smoked malt)
    1.0 lb. (0.45 kg) unbleached (wheat) flour
    1.25 lbs. (0.57 kg) honey

Step by Step

Grind barley malt into flour. Combine dry ingredients in a large mixing bowl. Fold in honey. Slowly add water and knead dough until it is roughly the consistency of cookie dough. Form dough into large, flat loaves about one inch (2.5 cm) thick. Bake at 350 °F (176 °C) on a pizza stone until outside browns. Remove from oven and let cool. Cut cooled bread into "logs" about 1.5 inches (3.8 cm) thick (think biscotti). Rebake at 350 °F (176 °C) until bread just hardens. Let cool overnight.

Zou super zijn als iemand hier al ervaring mee heeft en me kan vertellen of dit te doen is, en of het eindproduct een beetje ergens naar smaakt.

homoeccentricus

Interessant! Hier is een ander recept: http://archive.maltosefalcons.com/recipes/20051002.php zonder de beangstigende hoeveelheid rookmout. Ik heb zelf wel wat contact met Drew Beechum op een ander forum. Als je wil kan ik hem wel vragen of dat spul marginaal drinkbaar was.

seed7

Al die rookmout geloof ik niet zo in. Op die plek is het warm en relatief droog dus luchtgedroogde mout is makkelijk te maken.

Kijk eens naar de diverse Afrikaans "bieren" als gowé, tchoukoutou, ogi, mawè, het Turkse / Bulgaarse Boza en het Russische Shchi. Allemaal 'primitieve' bieren vaak met ook melkzure gisting die heel vers, nog gistend en vaak warm gedronken worden.

Broodbier heb ik wel eens gebrouwen, geeft een mooie plaktoestand in je ketel.

Ingo

Leidsche_Brouwer

Super, dank voor de tips.
Ik was inderdaad een beetje bang dat ik weer zou moeten gaan roken om het binnen te kunnen houden :D

chm

Een 4000 jaar oud bier van  meer dan 6%. Lijkt mij sterk.

Tjardo

Hoi Nigel,

Wat een leuk project! Ik twijfel wel of je dit in twee dagen kunt brouwen (de 'date wine' alleen al gaat enkele dagen duren?) én of het drinkbaar wordt. Naast de rookmout bestaat ook het 'beer bread' voor het grootste deel uit rookmout. Heb je wel eens een biertje met rookmout gedronken? Ik vind het niet te zuipen, zelfs als er maar 5% rookmout in zit maar er zijn forumleden die het wel waarderen...
Laat me weten of je hulp nodig hebt bij het brouwen van dit recept, dan kom ik zeker even langs  :proost2:

Rijsthulzen worden vaak gebruikt in Nieuw Zeeland en Australië maar hier ben ik ze nog nooit tegengekomen, heeft iemand een idee waar deze te koop zijn in Nederland?

Leidsche_Brouwer

De twee dagen is inderdaad een totaal, verspreid over een week of zo.
Moet met de betere helft nog eens kijken wanneer dat schikt, babysit credits opbouwen en zo ;)
Maar ik laat het je zeker weten en heb je er erg graag bij!

Leuk man!

Ik ga nog een keer puzzelen op het recept, er een mildere variant van maken. Het zal een hybride tussen de link van HE en mijn recept worden denk ik. Het recept van HE doet de dadels in het bierbrood, mij lijkt die dadelwijn nou juist zo leuk :D

U hoort hier nog van!

illsn-z

Ben wel benieuwd naar hoe dit zich uitpakt. Wel een keer leuk om te proberen.

Leidsche_Brouwer

Hmm... reactie thuis was niet enorm positief :D
Mijn credits staan blijkbaar vrij erg in het rood na de laatste paar weekenden en een weekje ziek.
Dit gaat nog even op zich laten wachten ben ik bang :(

Op de gok, ergens in juni denk ik. Past misschien ook goed met de dadels :D

Wallie

Ooit nog aan toe gekomen om te brouwen?

goom

Citaat van: Leidsche_Brouwer op 01-03-2016  10:41 uHoi,
Geïnspireerd door mijn schoonvader die in Spanje de oudste tot nu toe ontdekte bierbrouwerij in Europa heeft gevonden (en het bier heeft nagebrouwen, zie: http://www.ub.edu/web/ub/en/menu_eines/noticies/2014/09/044.html) ben ik van plan hem te verrassen met zelfgemaakt Sumerisch bier.
Achtergrond:  het oudste bier "recept" (eerder een ode aan de brouwer met daarin een soort van recept als je goed leest) is zo'n 4.000 jaar oud en kan hier gevonden worden: http://www.openculture.com/2015/03/the-oldest-beer-recipe-in-history.html

Hou er rekening mee dat de Catalaanse geschiedschrijving bijzonder vervormd is naar de eigen regio toe.

Vergelijkbare Topics (7)

13715

Gestart door leen123

Reacties: 24
Gelezen: 8445

37223

Gestart door rick1989

Reacties: 7
Gelezen: 2337

22309

Reacties: 7
Gelezen: 2522

2866

Gestart door Jokke

Reacties: 6
Gelezen: 2854

41769

Reacties: 107
Gelezen: 12462

28306

Reacties: 18
Gelezen: 8262

7493

Reacties: 20
Gelezen: 5631

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.