Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fantaseren: brouwerij in huurpand?

Gestart door mhetbrouwertje, 28-02-2016 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

mhetbrouwertje

Beste brouwers,

Zoals wel meerdere doen op dit forum fantaseer ik wel eens over het doortrekken van mijn brouwactiviteiten en niet alleen voor eigen gebruik maar voor verkoop te produceren. Helaas is dit voor mij nog niet haalbaar aangezien ik nog bezig ben met mijn studie.  :biersmile: Maar het ermee bezig zijn en erover te fantaseren beleef ik al veel plezier aan.

Daardoor kwam ik op de volgende vraag: Kan een brouwerij ook in een huurpand (legaal) produceren hier in Nederland?
Zelf had ik namelijk het idee i.v.m. accijns dat je zelf in het bezit moet zijn van een pand. (kopen) Klopt dit?

Was benieuwd of iemand hier het antwoord kon beantwoorden.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet!

JanWillem

mhetbrouwertje

Kort maar krachtig!  ;)
Dan heb ik toch verkeerd ge├»nterpreteerd wat ik las op de  site van de belastingdienst.
Super bedankt voor je reactie!  :groots:

Jacques

Citaat van: JanWillem op 28-02-2016  18:54 uNee, dat klopt niet.

Volgens mij kan dit wel. Een accijnsgoederenplaats hoeft niet je eigendom te zijn. Wel moet je er de zeggenschap over hebben. Dat kan door middel van een huurcontract.

Zie ook het informatieblad http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/informatie_gebruik_vergunning_acc_goederenplaats_acc0901z12fd.pdf

mhetbrouwertje

Citaat van: Jacques op 28-02-2016  23:15 uVolgens mij kan dit wel. Een accijnsgoederenplaats hoeft niet je eigendom te zijn. Wel moet je er de zeggenschap over hebben. Dat kan door middel van een huurcontract.

Zie ook het informatieblad http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/informatie_gebruik_vergunning_acc_goederenplaats_acc0901z12fd.pdf

Bedankt voor je reactie en de bron Jacques! Had dit document ook al gelezen. Ik was in de veronderstelling dat zeggenschap enkel kon hebben wanneer je eigenaar bent van een pand maar dit blijkt dus iets anders in elkaar te steken. Komt voornamelijk door de ervaring met mijn huurwoning.  :groots:

Wat interpretatie toch een verschil kan geven  :biersmile:

klan85

Baxbier start binnenkort in een gehuurd pand.

Succes met dromen!

DeMonnick

Er is al het nodige genoemd over dit onderwerp. Toch even een kleine aanvulling.
Voor een AGP is van belang de bedoelde zeggenschap, daar wordt specifiek mee bedoeld dat er geen derden zijn die de Belastingdienst kunnen beperken in de toegankelijkheid van de brouwerij. Een AGP dienst rechtstreeks toegankelijk te zijn vanaf de openbare weg. Uitzonderingen die toe worden toegestaan zijn bijvoorbeeld een brouwerij in een garage op het erf die buiten het woonhuis om bereikbaar is.

mhetbrouwertje

Citaat van: klan85 op 29-02-2016  19:30 uBaxbier start binnenkort in een gehuurd pand.

Succes met dromen!

Ah dat wist ik nog niet! Dankjewel.  ;)

Citaat van: DeMonnick op 29-02-2016  21:33 uEr is al het nodige genoemd over dit onderwerp. Toch even een kleine aanvulling.
Voor een AGP is van belang de bedoelde zeggenschap, daar wordt specifiek mee bedoeld dat er geen derden zijn die de Belastingdienst kunnen beperken in de toegankelijkheid van de brouwerij. Een AGP dienst rechtstreeks toegankelijk te zijn vanaf de openbare weg. Uitzonderingen die toe worden toegestaan zijn bijvoorbeeld een brouwerij in een garage op het erf die buiten het woonhuis om bereikbaar is.

Super bedankt voor je aanvulling! Het biedt in ieder geval veel meer perspectieven dan ik in eerste instantie had.  :D

Vind het echt super om al de enthousiaste reacties zo te lezen. Voor mij is het nu helemaal duidelijk en mijn vraag is meer dan beantwoord.

JanWillem

Citaat van: Jacques op 28-02-2016  23:15 uVolgens mij kan dit wel. Een accijnsgoederenplaats hoeft niet je eigendom te zijn. Wel moet je er de zeggenschap over hebben. Dat kan door middel van een huurcontract.

En dat klopt wel

JanWillem

Citaat van: DeMonnick op 29-02-2016  21:33 uEr is al het nodige genoemd over dit onderwerp. Toch even een kleine aanvulling.
En dat ook. [emoji6] succes!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.