Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept voor een rode ale gezocht

Gestart door rajd, 05-02-2016 00:18 u

Vorige topic - Volgende topic

rajd

Hallo allemaal,

Ik ben voornemens om dit weekend een rode ale te gaan brouwen in de Britse / Ierse stijl. Ik denk aan iets in de richting van Bishops Finger of Spitfire. Wat ik wil bereiken is een bier met een lekkere karamel smaak - bij voorkeur net wat  meer prominent aanwezig dan in een Old Speckled Hen of een London Pride.

In de voorraad heb ik (o.a.) pale mout (normaal en Golden promise), Cara-Red, Crystal etc. Hoppen mag geen probleem zijn. Verder heb ik ook nog S-04 en Wyeast British Cask Ale op voorraad. Mijn inschatting zou zijn dat dit moet lukken, maar, ik zoek wel nog een goed recept.

Wie heeft er tips voor me? Alvast bedankt! :)

RienP

Zie de link hieronder voor wat ideeën. Qua gist zou ik voor de British Cask Ale gaan. Qua hop Kent Golding en/of Fuggles.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30745.0.html

rajd

Citaat van: RienP op 05-02-2016  08:44 uZie de link hieronder voor wat ideeën. Qua gist zou ik voor de British Cask Ale gaan. Qua hop Kent Golding en/of Fuggles.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30745.0.html

Jup, die kende ik al :-). Naast de gist heb ik ook (voldoende) EK goldings op voorraad, dus dat zit wel goed :-).

Mijn voornaamste vraag zit in feite bij de stort - gaat het recept zoals beschreven in de link me de karamelsmaak opleveren waar ik naar zoek? Naar ik heb begrepen is de British Cask Ale in elk geval een goede gist om een dergelijke smaak boven water te halen...

RienP

Cara120 of vergelijkbaar geeft (naar mijn idee) een redelijk duidelijke karamelsmaak. Maar de Engelse Crystal mouten staan er ook om bekend dat ze een toffee/karamel achtige smaak geven.

rajd

Citaat van: RienP op 05-02-2016  22:22 uVoor echte Cara120 of vergelijkbaar geeft (naar mijn idee) een redelijk duidelijke karamelsmaak. Maar de Engelse Crystal mouten staan er ook om bekend dat ze een toffee/karamel achtige smaak geven.

Ik heb o.a. een Thomas Fawcett and Sons - Crystal, Thomas Fawcett and Sons - Red crystal, maar ook Cara-Red, Cara Munich II en zelfs Cara-Pils. Wat zal ik nemen? :-)

Oscar

Citaat van: rajd op 05-02-2016  00:18 uIn de voorraad heb ik (o.a.) pale mout (normaal en Golden promise), Cara-Red, Crystal etc. Hoppen mag geen probleem zijn. Verder heb ik ook nog S-04 en Wyeast British Cask Ale op voorraad. Mijn inschatting zou zijn dat dit moet lukken, maar, ik zoek wel nog een goed recept.

Doe zelf eens een poging, zo moeilijk is dat niet. Knikker wat bij elkaar. Wcht mis kan het niet gaan... :brouwen:

rajd

Citaat van: Oscar op 05-02-2016  22:47 uDoe zelf eens een poging, zo moeilijk is dat niet. Knikker wat bij elkaar. Wcht mis kan het niet gaan... :brouwen:

Neuh daar ben ik ook niet zo bang voor. Neemt niet weg dat ik een doel nastreef :-)

RienP

Citaat van: rajd op 05-02-2016  22:35 uIk heb o.a. een Thomas Fawcett and Sons - Crystal, Thomas Fawcett and Sons - Red crystal, maar ook Cara-Red, Cara Munich II en zelfs Cara-Pils. Wat zal ik nemen? :-)

Zowel Caramunich als Carapils vind ik niet echt een uitgesproken karamelsmaak hebben. Dus ik denk dan eerder de TF mouten.

rajd

Ik wil morgen gaan brouwen en ben tot nu toe op dit recept gekomen, wat denken we hiervan?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRobin's Red Ale
Brouwdatum
BiertypeIrish Red Ale
Volume13.0 l
Begin SG1.055 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Garetz)23 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
4.00 lWater uit Landgraaf14.05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.294 kgPilsmoutDingemans3 EBC40.0 %
1.184 kgPale Ale moutDingemans9 EBC36.6 %
0.485 kgCara-redWeyermann50 EBC15.0 %
0.162 kgPale CaramaltThomas Fawcett and Sons13 EBC5.0 %
0.110 kgRed Crystal maltThomas Fawcett and Sons320 EBC3.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C2 min.60 min.1.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25.0 gE.K. Goldingbellen5.2%60 min.20.0 IBU
15.0 gE.K. Goldingbellen5.2%20 min.3.0 IBU
25.0 gSaazpellets3.9%10 min.0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)British Cask Ale (1026)bovengist

Gerald

Is 23% cara mout niet wat veel van het goede?
het style profiel geeft ook niet veel cara aan.

kijk anders eens bij de bewezen recepten.

RienP

Irish red heeft over het algemeen maximaal 15% caramouten en soms een klein beetje geroosterde mout voor de kleur.

Anders gewoon uitproberen en als het niet helemaal is wat je zoekt de volgende keer aanpassen. Heb je in ieder geval al weer een extra excuus om nog eens te brouwen :brouwen:.

Oscar

Citaat van: rajd op 06-02-2016  22:27 uwat denken we hiervan?

GO!  :brouwen:

rajd

Die 23% is inderdaad wellicht wat veel van het goede, ik schroef het wat omlaag. Hoeft overigens niet persé een Ierse rakker te gaan worden, het gaat me meer om die lekkere karamel (en wellicht ook toffee) smaak.

rajd

OK, recept aangepast. Niet Engelse hoppen eruit, wat minder Cara mouten. Wat denken we hiervan? Los van Oscar's keurmerk (het wordt vast een lekker bier :-))

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkRRA1
Naam receptRobin's Red Ale
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume14.0 l
Begin SG1.050 SG
Berekende kleur (Morey)27 EBC
Berekende bitterheid (Garetz)30 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
15.08 lWater uit Landgraaf3.90 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1.318 kgPale Ale moutDingemans9 EBC41.6 %
1.267 kgPilsmoutDingemans3 EBC40.0 %
0.475 kgCara-redWeyermann50 EBC15.0 %
0.108 kgRed Crystal maltThomas Fawcett and Sons320 EBC3.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
69.0 °C2 min.45 min.4.8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
13.0 gAdmiralbellen14.5%60 min.27.0 IBU
16.2 gE.K. Goldingbellen5.2%20 min.3.0 IBU
26.9 gE.K. Goldingbellen5.2%10 min.0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)British Cask Ale (1026)bovengist

rajd

Ohja om de een of de andere reden blijft BrouwHulp volhouden dat ik een Amerikaanse IPA ga brouwen, dat is echter niet zo geselecteerd. Negeer dat dus maar...

RienP

rajd

Citaat van: RienP op 07-02-2016  13:46 uBrouwen maar :brouwen:

Daar wor(d)t al hard aan gewerkt :-)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.