Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Johan's eerste recept... Saison

Gestart door JohanDeJong, 24-01-2016 16:22 u

Vorige topic - Volgende topic

JohanDeJong

Ik heb er zin in en heb mijn brouwdag gepland. Tussendoor zijn er wat bestellingen binnengedruppeld met de benodigdheden. Het recept...zomaar omdat de kleur mooi is en de hoppen omdat ze lekker zijn.

Het maischen wil ik doen met een enkele stap en naspoelen met water van 78 graden (dit had ik zeker toe kunnen voegen in BrouwHulp...)

Op of aanmerkingen zijn welkom en wellicht heb ik iets over het hoofd gezien of mezelf ergens vreselijk vergist.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNo.2801
Brouwdatum27-12-2015
BiertypeSaison (Sterke)
Volume22,5 l
Begin SG1,066 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
18,80 lSchijndels water12,53 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
46 mg/l7 mg/l29 mg/l11 mg/l12 mg/l1 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,600 kgPilsmoutWeyermann3 EBC70,5 %
1,600 kgVienna moutWeyermann7 EBC24,5 %
0,070 kgSpecial BDingemans350 EBC1,1 %
0,256 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,1 gCascadebellen5,5%60 min.21,4 IBU
13,0 gCitrabellen12,0%30 min.10,3 IBU
10,0 gWillamettebellen5,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)French Saison (3711)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering6,0 °C

homoeccentricus

"Het recept...zomaar omdat de kleur mooi is en de hoppen omdat ze lekker zijn.", daar valt niets aan toe te voegen, nietwaar  ::)

Dat Schijndels waterprofiel klopt dat echt? Wat voor water hebben jullie dan?

JohanDeJong

Citaat van: homoeccentricus op 24-01-2016  19:55 u"Het recept...zomaar omdat de kleur mooi is en de hoppen omdat ze lekker zijn.", daar valt niets aan toe te voegen, nietwaar  ::)

Dat Schijndels waterprofiel klopt dat echt? Wat voor water hebben jullie dan?

Als het klopt...wellicht heb ik 't verkeerd gelezen...

Link Ik heb een paar Schijndelse brouwers gevraagd als ze het water ook behandelen tov het brouwen...nope gewoon zo uit de kraan.

Brambo

Citra in laatste 15 min toevoegen of nog later 10, 5 of 0 ipv 30min. Zo zal je extra aroma's verkrijgen die niet weg gekookt zullen worden. mss ook nog als dryhop.

homoeccentricus

Haha, inderdaad, het was te mooi om waar te zijn. HCO3 is 245 ppm.

JohanDeJong

Ik zal de dosering van de Citra aanpassen om beter te profiteren van de aroma. Over een kleine maand komt er een update over het resultaat.

Dank voor de reacties

Torben

Wacht, Schijndels water?
Ik ben zelf ook een Schijndelaar en ben nu wel erg nieuwsgierig wat ons water zo bijzonder maakt. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Torben op 28-01-2016  20:09 uWacht, Schijndels water?
Ik ben zelf ook een Schijndelaar en ben nu wel erg nieuwsgierig wat ons water zo bijzonder maakt. :brouwen:

Of wel of niet het brouwwater behandeld moet worden is afhankelijk van het brouwwater (weinig bicarbonaten) maar ook van de samenstelling van de storting (bij een stort met veel donkere mouten hoef je minder aan te zuren).

Het beste is na zo'n 10 minuten maischen de pH te controleren en zo nodig deze aan te passen. BrouwHulp kan heel hulpzaam zijn als je de analysegegevens in dit programma invoert.

JohanDeJong

Ik zal hieronder een samenvatting geven van mijn eerste brouwdag/brouwsel

Het was een mooie dag, rustig gestart met het smacken van de de smackpak zodat die rustig wakker kon worden. Vervolgens de pan opgezet en daar water in afgemeten met een 5 liter maatbeker zo'n 19 liter.

Rustig alles afgewogen en geschroot. Wellicht te grof... meen ik nu maar daar later meer over.

Mooi moment is het wanneer je zo al je geschrote mout in je pan kiepert. Man oh man ik heb zitten knoeien om de temperatuur laag te krijgen. Ik was in de veronderstelling dat ik rond mijn streef temperatuur zat van 67 graden bij de stort zat ik zelfs op 65 graden vanwaar dat ie als een dolle er vandoor ging naar 69 graden. Na een half uur was de temperatuur stabiel op 67 graden.

Het filteren ging eigenlijk prima met een filteremmer - rommelig maar prima (verlies wort). Filteremmer om half 2 gevuld en na een half uur gestart met filteren wat zo uiteindelijk 40min geduurd heeft. Totaal gespoeld volgens het voorbedachte schema.

Tijdens het koken van het wort had zat ik mezelf af te vragen hoeveel er in de pan zat... Met BrouwHulp eens gaan kijken en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er 18,85 liter wort in de pan zat. Vreemd.

Na het koken alles af laten koelen gelijk ook met een refractometer gekeken wat de SG was 1.060, gist erbij uit de smackpack welke al mooi opgebold was.

Eind goed al goed.

Na een ruime week heb ik het brouwsel overgeheveld in op een ander vat, super spannend om zo het vat voor het eerst te openen het rook zowaar naar bier.

Ondertussen was ik erachter gekomen dat mijn gebruikte 5 liter maatbeker (super onhandig want 5 liter is tot aan de rand) bij het afvullen van 4 liter in het echt maar 3783ml bedroeg. Oeps...enfin ik had al aangegeven dat de geschrote mout wellicht te grof was en dat ik per ongeluk beter uit was met minder water.

Het nieuwe vat is met een juiste volume maatbeker voorzien van markeringen.

Meten is weten... Zo'n refractometer wat kan daar nu mis mee zijn, kalibreren met demi-water en gebruiken op kamer temperatuur. Voor de meting na het koken zou het prima moeten zijn daarna dien je te corrigeren voor alcohol - zo heb ik 't geleerd.

Na bijna drie weken besloten om het hele spul te gaan bottelen, met de refractometer zag ik een waarde van 1,027 en omdat ik het niet begreep ook maar eens nagemeten met een hydrometer (die had je ook in de kast liggen?)  Even lastig aflezen als je het mij vraagt maar deze gaf een hele andere waarde aan 1.010. Deze waarde heeft mij in ieder geval het idee gegeven dat ik wel op de goeie weg was.

Het bottelen zelf viel niet tegen. Klein beetje paniek toen ik ontdekte dat mijn filteremmer niet goed afsloot terwijl ik aan het overhevelen was - handen tekort en heb ik zeer zeker wat zuurstof inslag veroorzaakt.

Na een week nagisten op kamertemperatuur een eerste brouwsel geproefd - enkel om de smaak evolutie te documenteren. Het rook als een echte saison, perzik, hop - volle hopsmaak. Weinig CO2 en schuim. De afdronk was een beetje zepig. Op dit moment was ik bang dat ik een hele hoop gebottelde zeepsop had. Toevallig afgelopen week een Black IPA van Emilisse geproefd welke ook een zepig afdronk had, vreemd.

En fin na een week in de kelder gestaan te hebben wederom een flesje geopend, iets meer schuim en iets meer CO2 maar niks buitensporige.

Ondertussen mezelf bezig gehouden met het maken van een label, iets eenvoudigs met voorop enkel een alcohol percentage en bitterheid index en achterop geschreven een biertype met een botteldatum. Meer hoeft het van mij niet te zijn, lekker simpel - heb nog geen geschikt koordje gevonden.

Na drie weken rust op de fles is de zepig afdronk verdwenen (misschien was het wel een slecht flesje). De schuimkraag begint te ontwikkelen en de CO2 komt ook...ik denk dat het nooit m'n neus uit zal spuiten. De smaken/geuren zijn ook veranderd, het lijkt wel te ruiken naar cassis of kersen erg prettig. Dus al met al ben ik eigenlijk best tevreden voor een eerste brouwsel en wil ik ditzelfde recept in de toekomst nog eens proberen te brouwen.

Morgen ga ik opnieuw aan de slag, ik ga in ieder geval met de juiste hoeveelheden water afmeten.

Het schroten ga ik fijner doen, de bostel waar ik nog een foto van heb best grof.

Oh ja een SG meten met een hydro- en refractometer - ik hoop bij de laatste te ontdekken hoe het apparaat wel te gebruiken.

tdp

Mooi verslag, het lijkt dus uiteindelijk allemaal goed gekomen :)

Groet,
de TDP

NiekBBQ

Mooi verslag Johan! Plaatjes kijken doe ik graag  ;)

Hay

Je schrijft na een week nagisten(eigenlijk is het hergisten)op kamertemperatuur heb je ze in de kelder gezet.
Nu weet ik niet hoe warm het daar is maar beter is het om ze zeker 2 weken op kamertemperatuur te laten hergisten.
Omdat je schreef dat ze niet overdreven veel koolzuur en schuim hebben, misschien is het hergisten nog niet helemaal klaar.

Flogiston

Mooi verslag, en inderdaad een mooi kleurtje. Het aroma komt niet door via internet, maar dat zit vast wel goed.  ;)

Op die foto van de bostel zie je nog best veel hele korrels zitten, welke natuurlijk niet veel zetmeel hebben gegeven, maar daar was je al achter. Op naar het volgende brouwsel!  :proost:

hans_nwk

Citaat van: JohanDeJong op 15-03-2016  19:22 uOh ja een SG meten met een hydro- en refractometer - ik hoop bij de laatste te ontdekken hoe het apparaat wel te gebruiken.
Het ziet er allemaal goed uit en goed dat je je refractometerwaarde gecontroleerd hebt met een SG meter.
Tijdens de vergisting moet je de refractometerwaarde omrekenen en niet rechtstreeks gebruiken. Als je er naar zoekt vind je veel topics waarin vragen staan van brouwers die dat niet weten en denken dat hun vergisting niet goed loopt. In BrouwHulp (je schrijft dat je dat gebruikt) kun je aan de rechterkant dat laten doen. Zorg er dan voor dat de start SG goed ingevuld staat.
Ik meet aan het einde van de vergisting altijd nog een keer met de hydrometer en zie vaak dat de omgerekende refractometerwaarde vaak een aantal punten afwijkt en gebruik die van de refractometer alleen als indicatie. Anderen doen alles met de refractometer.

Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 16-03-2016  09:38 uIk meet aan het einde van de vergisting altijd nog een keer met de hydrometer en zie vaak dat de omgerekende refractometerwaarde vaak een aantal punten afwijkt en gebruik die van de refractometer alleen als indicatie. Anderen doen alles met de refractometer.

Dat ligt vooral aan de gebruikte rekentool. Vergelijk eens de uitkomsten van verschillende calculators. Ik heb het diverse keren gedaan en gezien dat daar onderling redelijke verschillen zitten.

Biermagneet

Citaat van: JohanDeJong op 24-01-2016  16:22 uOp of aanmerkingen zijn welkom en wellicht heb ik iets over het hoofd gezien of mezelf ergens vreselijk vergist.

Ik kan het niet laten...
Vergisten moet je laten doen, dat is makkelijker... Zeker met wort.  >:D

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 16-03-2016  17:28 uDat ligt vooral aan de gebruikte rekentool. Vergelijk eens de uitkomsten van verschillende calculators. Ik heb het diverse keren gedaan en gezien dat daar onderling redelijke verschillen zitten.
Ik gebruik BrouwHulp. Ik kan wel verschillende calculators proberen maar dan weet ik als ik ook de hydrometer gebruik welke calculator bij het betreffende bier het beste was.
Of dat dan geldt voor alle bieren is ook weer afwachten.

Daarom is mijn werkwijze:
Tijdens brouwen met refractometer, als het wort het gistvat in gaat een monster met de hydrometer.

Als ik tijdens vergisting monsters neem ter indicatie doe ik het met de refractometer, laatste monster voor bottelen altijd met de hydrometer.

De meting met de refractometer wordt door heel veel zaken beïnvloedt lijkt het en die zaken lijken ook niet bij elk bier hetzelfde te zijn.

Met de hydrometer kom ik meestal dicht in de buurt van het door BrouwHulp voorspelde eind-sg en daarom neem ik dat maar aan als waarheid.

Met de refractometer komt het voor dat voorspeld eind-sg = 1.013 en de refractometer komt dan met 1.005.

Groet,
Hans

Vergelijkbare Topics (7)

36696

Reacties: 3
Gelezen: 1500

31061

Reacties: 3
Gelezen: 2270

43727

Reacties: 35
Gelezen: 4431

38046

Reacties: 2
Gelezen: 1024

33447

Reacties: 12
Gelezen: 3503

27434

Reacties: 7
Gelezen: 6304

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.