Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept Black IPA (tweede verfijning)

Gestart door lennart0r, 08-01-2016 13:30 u

Vorige topic - Volgende topic

lennart0r

Als vervolg op de vorige twee hoppige brouwsels, gaan we nu een Black IPA brouwen.

De vorige twee brouwsels zijn te vinden in deze topics: Verfijning Belgisch IPA-recept en Donker Belgisch IPA-recept

Aanpassingen ten opzichte van het laatste brouwsel:
  • Minder Belgisch, meer IPA: dat gaan we doen door US-05-gist te gebruiken en meer te hoppen met Amerikaanse hopsoorten
  • Oud voorraadje zwarte moutsoorten opmaken: dus het wordt een black IPA
  • Iets hoger in alcohol: ongeveer 8 %vol
  • Stevigere mout-basis: relatief minder suiker en meer cara-mout: 3 kg EBC 70 in plaats van 1,5-2 kg EBC 50

Hieronder het recept:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptVerfijning 2
Brouwdatum28-01-2016
BiertypeAmerikaanse IPA/Black IPA
Volume54,5
Begin SG1,080 SG
Eind SG1,021 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,6%
Alcoholgehalte7,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)67 EBC
Berekende bitterheid (Rager)64 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
45,00 lWater uit de Achterhoek33,12 lSpoelwater aangezuurd met melkzuur tot pH: 5,2

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
11,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC56,1 %
3,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC15,3 %
3,000 kgCara-amberWeyermann70 EBC15,3 %
1,000 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,1 %
0,350 kgCarafa Special III ontbitterdWeyermann1400 EBC1,8 %
0,250 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC1,3 %
1,000 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust69,0 °C1 min.60 min.2,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C20 min.1 min.2,4 l/kg

Eénstapsmaischschema, maischpan voorverwarmd op 70-71 degC.

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100,0 gSimcoepellets12,2%40 min.48,1 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%5 min.10,4 IBU
100,0 gCascadepellets5,5%5 min.4,8 IBU
100,0 gSimcoepellets12,2%koudhop0,0 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU

De grote uitdaging wordt het verkrijgen van de hoppen, Simcoe en Citra zijn uitverkocht op de Nederlandse webshops.

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterSafale American (US-05)bovengist

24 uur beluchte starter

Bottelen met 6-8 g/l bottelsuiker

homoeccentricus

Naar mijn onbescheiden mening te weinig IBU's voor een imperial IPA.
En simcoe & citra zal je voorlopig nergens vinden in BE/NL.

RGeraads

Citaat van: homoeccentricus op 08-01-2016  13:49 uNaar mijn onbescheiden mening te weinig IBU's voor een imperial IPA.
En simcoe & citra zal je voorlopig nergens vinden in BE/NL.

Beiden momenteel online verkrijgbaar bij Brouwmarkt!

BVeenema

Ik heb deze week nog zowel Citra als Simcoe hop besteld bij Brouwmarkt. Die zijn inderdaad gewoon op voorraad daar.

lennart0r

Citaat van: homoeccentricus op 08-01-2016  13:49 uNaar mijn onbescheiden mening te weinig IBU's voor een imperial IPA.

Voor mij maakt een bescheiden of onbescheiding mening geen verschil ik ben in ieder geval blij dat je de moeite neemt hem te delen met mij.

De IBU's zijn makkelijk te verhogen of verlagen door de Simcoe langer of korter mee te koken. In de vorige biertjes zaten we met zestig IBU wel goed, alleen nu wordt het bier donkerder en moutiger, dus ik kan me vinden in jouw mening. Ik zal op internet nog wat nazoeken op hoeveel ik moet mikken.

Bedankt voor de tips over de hoppen!!

homoeccentricus

Citaat van: lennart0r op 08-01-2016  18:01 uVoor mij maakt een bescheiden of onbescheiding mening geen verschil ik ben in ieder geval blij dat je de moeite neemt hem te delen met mij.

De IBU's zijn makkelijk te verhogen of verlagen door de Simcoe langer of korter mee te koken. In de vorige biertjes zaten we met zestig IBU wel goed, alleen nu wordt het bier donkerder en moutiger, dus ik kan me vinden in jouw mening. Ik zal op internet nog wat nazoeken op hoeveel ik moet mikken.

Bedankt voor de tips over de hoppen!!

Het is natuurlijk maar een suggestie, maar je kan inspiratie opdoen dmv dit soort van tabel: http://www.tc.umn.edu/~rohw0009/homebrewing/calculator/bvchart.jpg.JPG - drukt de verhouding uit tussen IBU en "gravity units". Voor een Imperial IPA kom je aan een verhouding > 1 dwz dat in jouw geval het aantal IBUs groter zou kunnen zijn dan de (1.0)80 gravity.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 08-01-2016  18:31 uHet is natuurlijk maar een suggestie, maar je kan inspiratie opdoen dmv dit soort van tabel:

Wat in balans is, is afhankelijk van de weegschaal!
Laat je vooral leiden door je eigen smaak! Het leuke van het zelf bierbrouwen is dat je een bier kunt brouwen geheel naar eigen smaak. Meer of minder bitterheid? Je bepaalt het zelf!

homoeccentricus

Je kan ook inspiratie opdoen door op de schouders van reuzen te gaan staan en goed te kijken naar wat anderen al hebben gedaan!

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 10-01-2016  21:41 uJe kan ook inspiratie opdoen door op de schouders van reuzen te gaan staan en goed te kijken naar wat anderen al hebben gedaan!

Door op de grond te blijven staan, sta je steviger.  :) Daarnaast zie je alles in het perspectief zoals je dat gebruikelijk ziet.

Met ander woorden laat je vooral leiden door je eigen smaak en ervaringen.

homoeccentricus

En zeker niet door het advies van anderen, dus.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 10-01-2016  23:13 uEn zeker niet door het advies van anderen, dus.

Wat een advies waard is weet je altijd pas achteraf...

In regels als net zo veel EBU als SG waarden geloof ik niet. Het is te generalistisch en houdt geen rekening met de signatuur van een brouwerij.
Neemt niet weg dat het wel een mooi overzicht is van gemiddelde verhouding tussen begin SG en bittereenheden bij verschillende biertypen.

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 10-01-2016  23:27 uregels als net zo veel EBU als SG waarden

Waar haal je dat? Staat in ieder geval niet in de BU/GU tabel.  En waar haal je dat het om "regels" gaat? Dat staat toch ook nergens? In veel bierstijlen zit ook een interne logica. Het is niet zomaar dat een lambiek niet bitter is, en het is niet zomaar dat een imperial IPA een hoog ibu-gehalte heeft.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 10-01-2016  23:39 uWaar haal je dat? Staat in ieder geval niet in de BU/GU tabel.  En waar haal je dat het om "regels" gaat? Dat staat toch ook nergens? In veel bierstijlen zit ook een interne logica. Het is niet zomaar dat een lambiek niet bitter is, en het is niet zomaar dat een imperial IPA een hoog ibu-gehalte heeft.

Het staat er inderdaad niet direct. Maar het suggereert des te meer dat relatie is die je in gaten moet houden.
Interne logica? Volgens mij meer een kwestie van definiëren en traditie. Zo zijn er bijvoorbeeld tegenwoordig witbieren met een behoorlijke bitterheid en een echt hoparoma. Biertypes staan niet vast, ze bewegen constant.

lennart0r

Ik laat de ibu's voor wat het is, ik denk dat er best een kans is dat de 5 minuten hopgift voor aardig wat bitterheid kan zorgen aangezien de formule geen rekening houdt met de periode na vlamuit wanneer er nog steeds isomerisatie van alfazuren optreedt terwijl er volgens BrouwHulp 0 BU's bijkomen.

klan85

Ik heb eens een black ipa gebrouwen, was erg lekker!
70 IBU, 7%, EBC 89
10% caramunich II
3% special B
3% carafa special III
3% pale chocolate

Vooral de geroosterde combinatie van koffie, chocolade en caramel was erg goed.
IBU had van mij nog wel iets hoger mogen liggen, was nu mild... maar dat werd door andere juist weer gewaardeerd

lennart0r

Die is wel wat donkerder! Ik ben niet heel erg thuis in de donkere moutsoorten en wat er nu in de moutstort zit is wat weer nog hebben liggen. Als ik jouw bericht zo lees, denk ik dat er nog wel wat meer in mag. Welke zal ik dan nemen, special B of pale chocolate? Ik hou best van een koffiesmaakje.

Kwa bitterheid wil ik niet te extreem want hij moet voor een breed publiek geschikt zijn.

klan85

Als je special B toevoegt zou ik wat van je cara-amber afhalen. Maar zo als je het hebt kan ook.
Voor wat meer koffie en kleur zou je het totale van de Carafa III naar 5% kunnen verhogen.

Black ipa mag wmb ook mooi zwart zijn en niet donker bruin ;)

homoeccentricus

Je moet voor jezelf beslissen of je iets wil brouwen dat echt de eigenschappen heeft van een Black IPA, dan wel iets anders, wat dat dan ook moge zijn. Als het iets anders is, dan weet ik het ook niet, maar als het een Black IPA is dan wil je min of meer de volgende kwaliteiten in je bier:

- de smaak en het aroma Amerikaanse hopsoorten
- de zachte smaak van donker graan, zonder overdreven astringentie of geroosterde smaak
- een droog bier (combinatie van redelijk sterke uitgisting en minimum aan karamelmouten).

Een black ipa moet goed doordrinkbaar zijn, geen zoete porter of imperial stout. Het spel tussen Amerikaanse hop en relatief neutrale mout is daarbij belangrijk.

lennart0r

Maar welke donkere moutsoorten geven die milde smaak? En welke zijn intenser?

Jacques

Citaat van: lennart0r op 14-01-2016  19:17 uMaar welke donkere moutsoorten geven die milde smaak? En welke zijn intenser?

De hele donkere moutsoorten met een EBU-waarde boven de 1000 geven een intensere smaak. Verder geeft geroosterde mout waarbij de kafdeeltjes zijn verwijderd (dehusked) een mildere smaak. Zie ook https://byo.com/bock/item/1671-debittered-black-malt

lennart0r

De ingrediënten zijn besteld. Op basis van verkrijgbaarheid van mout en hop zal het recept op de brouwdag nog wat worden verfijnd.

Onder andere wat Dingemans Mroost 900 EBC en Gold Swaen Dark Munich 130-160 EBC zodat we verse gebrande mout hebben voor de smaak. Onze zwarte mouten uit oude voorraad zijn al twee jaar oud, wel of niet gebruiken?

Hop:
100 g Simcoe - bitterhop
100 g Cascade - 5 min / flame out
100 g Nelson Sauvin - 5 min / flame out
100 g Citra - koudhop
100 g Sorachi Ace - koudhop
100 g Simcoe - koudhop

Paard

Gewoon gebruiken, wel even vooraf proeven, als het niet muf smaakt is het goed, verder zou ik de amber verlagen naar tussen vijf a tien procent, dan krijg je een wat minder vol goed doordrinkbaar bier met een lichte toets van de gebrande mout.

Verder weet ik niet of de Citra en Simcoe in gelijke delen met de Sorachi,  de Sorachi overstemmen, maar het is wel een interessant idee. Ben wel benieuwd hoe dit uitpakt.

Succes

lennart0r

Ik heb in de afgelopen maanden veel black IPA's geproefd. Daar zit veel verschil in: sommige zijn vooral black (porter met een subtiele hoppigheid), sommige vooral IPA (hopbommen met een zwarte kleur) en sommige zitten er daadwerkelijk tussenin.

Een van de lekkerste was de Brewdow Liberty Black Ale, heerlijk fruitig hoppig! Nu kwam ik er zojuist achter dat de Brewdog recepten gewoon op internet staan, dus ik heb het recept er eens bijgepakt. Surprise, surprise: deze zit propvol met Simcoe-hop, mijn favoriete hopsoort!

Brewdog gebruikt ruim 10 g/l drooghop (ik op 6 g/l) waarvan de bulk bestaat uit Simcoe, aangevuld met een beetje Mosaic (duvel tripel hop 2014 hmmmm), en wat Cascade. Vlamuithop is maar 2 g/l (ik op 4g/l). Daarnaast bevelen zij ook specifiek Carafa aan vanwege de milde smaak en zit de kleur op 150 EBC. Ze gebruiken ook minder caramout, ongeveer 8%.

Met Sorachi heb ik eigenlijk helemaal geen ervaring, ik weet dat het een aromahop is die gebruikt wordt voor drooghoppen, dus ik heb deze een beetje op de gok besteld.

lennart0r

Gisteren hebben we hem gebrouwen, met nog een aantal last minute aanpassingen. We hebben nu ongeveer 60 liter in het vergistingsvat waar nu een heerlijke hopgeur uitkomt!

De vlamuit-hoppen (Citra en Nelson Sauvin) hebben we toegevoegd na het overgieten van de gekookte wort naar het filtervat. Hier dit hebben we ongeveer 20 minuten laten staan met regelmatig roeren. De temperatuur was rond de 90 graden, dus er is wel wat isomerisatie geweest, de IBU-berekening van BrouwHulp kan hier niet zoveel mee, dus ik ben benieuwd naar de bitterheid straks. Kwa hopgeur zit het in ieder geval helemaal goed!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk5
Naam receptBlack IPA zoals gebrouwen
Brouwdatum16-04-2016
BiertypeAmerikaanse IPA (black IPA)
Volume60,0
Begin SG1,079 SG
Eind SG1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,6%
Alcoholgehalte7,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)78 EBC
Berekende bitterheid (Rager)77 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
45,00 lWater uit Zutphen8,00 mlMelkzuur40,05 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
14,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC71,3 %
2,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC12,3 %
1,500 kgDark MunichGold Swaen190 EBC7,4 %
1,000 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC4,9 %
0,350 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC1,7 %
0,250 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC1,2 %
0,250 kgMroost 900 MDDingemans900 EBC1,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1-staps68,0 °C1 min.75 min.2,2 l/kg
uitmaischen78,0 °C15 min.1 min.2,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100,0 gSimcoebloemen12,2%45 min.52,8 IBU
100,0 gNelson Sauvinbloemen12,0%vlamuit.11,6 IBU
100,0 gCitrapellets12,0%vlamuit9,7 IBU
100,0 gSimcoebloemen12,2%koudhop0,0 IBU
100,0 gSorachi Acebloemen12,0%koudhop0,0 IBU
100,0 gCascadebloemen5,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,5 l + 1,5 l getrapte starterSafale American (US-05)bovengist

RienP

Voor vlamuit zet ik de gift in de software meestal op 1 of 2 minuten van het einde . Dan wordt er toch wat bitterheid aan toegekend (rekenkundig). Het blijft een benadering, dat wel.

Vergelijkbare Topics (7)

32370

Reacties: 24
Gelezen: 8581

25666

Reacties: 5
Gelezen: 4404

44793

Reacties: 31
Gelezen: 2992

39087

Reacties: 34
Gelezen: 6220

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.