Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Samengesteld recept

Gestart door de badkamer, 30-12-2015 19:18 u

Vorige topic - Volgende topic

de badkamer

Beste leden,

Met mijn laatste granen heb ik het onderstaande recept gecreëerd. Van de hop heb ik een zakje van 100 gram.  Ik heb hier veel gelezen over de hop burst, vlam uit hop en dry hoppen. In het recept heb ik deze allemaal toegepast. Mijn vraag is zijn de verhoudingen enigszins ok? Ik begrijp dat ieder zijn eigen smaak heeft maar ik wil voorkomen dat ik volledig de plank mis sla....

Basis
Omschrijving   Waarde
Kenmerk   004
Naam recept   Pacifica Pale Ale
Brouwdatum   31-12-2015
Biertype   Pale Ale (American)
Volume   11,5 l
Begin SG   1,065 SG
Berekende kleur (Morey)   13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)   53 IBU
Brouwzaalrendement   75,0 %
Kooktijd   70 min.

Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid   Naam   Mouterij   Kleur   %
1,840 kg   Pale Ale mout   Dingemans   7 EBC   54,1 %
1,380 kg   Pilsmout   Weyermann   3 EBC   40,5 %
0,184 kg   Cara-pils   Weyermann   4 EBC   5,4 %

Maischschema
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   Beslagdikte
Stap 1   65,0 °C   1 min.   70 min.   1,7 l/kg
Stap 2   78,0 °C   1 min.   2 min.   3,1 l/kg

Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
25,0 g   Pacifica   pellets   5,5%   70 min.   39,5 IBU
12,5 g   Pacifica   pellets   5,5%   10 min.   3,9 IBU
12,5 g   Pacifica   pellets   5,5%   5 min.   3,3 IBU
25,0 g   Pacifica   pellets   5,5%   0 min.   6,6 IBU
25,0 g   Pacifica   pellets   5,5%   koudhop   0,0 IBU

Tjardo

Hier kan je de plank niet volledig mee mis slaan, wordt vast een prima IPA  :brouwen:

RienP

De koudhop is voor een IPA wat aan de lage kant (mag gerust het dubbele zijn), maar verder helemaal niks mis met dit recept. Als je nog een neutrale bitterhop hebt liggen kun je die op 70 minuten gebruiken en de Pacifica die overblijft in je koudhop stoppen. Mocht je die niet hebben dan gewoon lekker gaan brouwen dit recept.

Gerald

Een APA hoeft helemaal niet zo bitter te zijn. Het is geen IPA recept.

ik denk dat ik er 5x 20 gr in had gemaakt, met de eerste op 60 min koken.
(Waar je dan op uit komt is ff na rekenen...)

Lijkt me een prima recept zo.

welke gist ga je gebruiken?

Tjardo

Citaat van: Gerald op 30-12-2015  20:05 uEen APA hoeft helemaal niet zo bitter te zijn. Het is geen IPA recept.
...

Waarom is het geen IPA volgens jou? Begin SG, IBU en alcohol passen beter bij een IPA dan bij een APA...

Citaat

American-Style Pale Ale
American pale ales range from deep golden to copper in color. The style is characterized by fruity, floral and citrus-like
American-variety hop character producing medium to medium-high hop bitterness, flavor, and aroma. Note that the "traditional"
style of this beer has its origins with certain floral, fruity, citrus-like, piney, resinous, or sulfur-like American hop varietals. One or
more of these hop characters is the perceived end, but the perceived hop characters may be a result of the skillful use of hops of
other national origins. American pale ales have medium body and low to medium maltiness. Low karamel character is allowable.
Fruity-ester flavor and aroma should be moderate to strong. Diacetyl should be absent or present at very low levels. Chill haze is
allowable at cold temperatures.
Original Gravity (ºPlato) 1.044-1.050 (11-12.5 ºPlato) ● Apparent Extract/Final Gravity (ºPlato) 1.008-1.014 (2-3.5 ºPlato) ●
Alcohol by Weight (Volume) 3.5-4.3% (4.5-5.6%) ● Bitterness (IBU) 30-42 ● Color SRM (EBC) 6-14 (12-28 EBC)

Citaat

American-Style India Pale Ale
American-style India pale ales are perceived to have medium-high to intense hop bitterness, flavor and aroma with medium-high
alcohol content. The style is further characterized by floral, fruity, citrus-like, piney, resinous, or sulfur-like American-variety hop
character. Note that one or more of these American-variety hop characters is the perceived end, but the hop characters may be a
result of the skillful use of hops of other national origins. The use of water with high mineral content results in a crisp, dry beer.
This pale gold to deep copper-colored ale has a full, flowery hoparoma and may have a strong hop flavor (in addition to the
perception of hop bitterness). India pale ales possess medium maltiness which contributes to a medium body. Fruity-ester flavors
Page 12 of 35
and aromas are moderate to very strong. Diacetyl can be absent or may be perceived at very low levels. Chill and/or hop haze is
allowable at cold temperatures. (English and citrus-like American hops are considered enough of a distinction justifying separate
American-style IPA and English-style IPA categories or subcategories. Hops of other origins may be used for bitterness or
approximating traditional American or English character. See English-style India Pale Ale
Original Gravity (ºPlato) 1.060-1.075 (14.7-18.2 ºPlato) ● Apparent Extract/Final Gravity (ºPlato) 1.012-1.018 (3-4.5 ºPlato) ●
Alcohol by Weight (Volume) 5-6% (6.3-7.5%) ● Bitterness (IBU) 50-70 ● Color SRM (EBC) 6-14 (12-28 EBC)

bron: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=21362.0

de badkamer

Citaat van: Gerald op 30-12-2015  20:05 uEen APA hoeft helemaal niet zo bitter te zijn. Het is geen IPA recept.

ik denk dat ik er 5x 20 gr in had gemaakt, met de eerste op 60 min koken.
(Waar je dan op uit komt is ff na rekenen...)

Lijkt me een prima recept zo.

welke gist ga je gebruiken?

Ik ga de T58 gist gebruiken. Doet prima werk. Er staat nu een IPA met de Mangrove Jack US West Coast te pruttelen. Ging gisteren als een kanon en is nu weer wat rustiger geworden.

de badkamer

Citaat van: RienP op 30-12-2015  19:50 uDe koudhop is voor een IPA wat aan de lage kant (mag gerust het dubbele zijn), maar verder helemaal niks mis met dit recept. Als je nog een neutrale bitterhop hebt liggen kun je die op 70 minuten gebruiken en de Pacifica die overblijft in je koudhop stoppen. Mocht je die niet hebben dan gewoon lekker gaan brouwen dit recept.

Ik heb nog Simcoe pellets liggen valt deze onder een neutrale hop?

David Steeman

Simcoe geeft een stevig hoparoma.. Dus, nee :-)

Met neutrale bitterhop wordt veel alfazuur en weinig smaak/aroma bedoeld. Iets in de aard van Magnum, Nugget etc.

Niets houdt je tegen om de Simcoe alsnog te gebruiken als latere hopgift of koudhop. Je recept is bedoelt voor een hoppig bier, if it is worth doing it's worth overdoing :-)

Gerald

@Tjardo,
waarom geen Ipa? puur omdat het recept op apa staat en niet ipa.

Daarbij  is 5% carapils nu niet direct de cara-backbone die ik graag in een bittere ipa zie.
dus ff omrekenen naar een wat zware apa (dus iets meer water) en de hopgift iets aanpassen (zoals ik in vorige bericht al meldde) en het lijkt me een prima recept. :D

Al past een t58, bij beide stijlen niet echt. ;)...

Maar ja als wechet een hoppig blond noemen... >:D

de badkamer

Citaat van: Gerald op 30-12-2015  20:57 u@Tjardo,

Daarbij  is 5% carapils nu niet direct de cara-backbone die ik graag in een bittere ipa zie.
dus ff omrekenen naar een wat zware apa (dus iets meer water) en de hopgift iets aanpassen (zoals ik in vorige bericht al meldde) en het lijkt me een prima recept. :D

al past een t58, bij beide stijlen niet echt. ;)...

Hoppig blond it is dan... Het hoeft niet een uitgesproken IPA te worden. Hoop op een lekkere drinkbare rakker en met de smaaktinten van de Pacifica.  Heb de hopgiften gelijk verdeeld en ga morgen aan de slag. Ik zal het eindresultaat nog even via dit bericht laten weten. Bedankt voor jullie tips!!

Jamie

lennart0r

Jannie, als je nog simcoe hebt liggen, is het een mooie gelegenheid om die erbij te gooien voor meer hoparoma (meer is meer is beter ;) )

Mijn laatste bier is ook een hoppig bier met T-58-gist en die gist heeft bij dit bier een sterke invloed op de smaak. Verwacht dus niet dat dit een zuivere IPA wordt. Misschien dat je de gistsmaak wat kunt beteugelen als je relatief koud vergist?

Eerste maisschstap op 65 graden zou je eventueel wat kunnen verhogen, heb je dat al goede ervaringen mee?

de badkamer

Citaat van: lennart0r op 31-12-2015  01:07 uJannie, als je nog simcoe hebt liggen, is het een mooie gelegenheid om die erbij te gooien voor meer hoparoma (meer is meer is beter ;) )

Mijn laatste bier is ook een hoppig bier met T-58-gist en die gist heeft bij dit bier een sterke invloed op de smaak. Verwacht dus niet dat dit een zuivere IPA wordt. Misschien dat je de gistsmaak wat kunt beteugelen als je relatief koud vergist?

Eerste maisschstap op 65 graden zou je eventueel wat kunnen verhogen, heb je dat al goede ervaringen mee?

Beste Lennart,

Ik wilde de eerste stap op 68 ºC  doen (was vergeten aan te passen). Bij iedere stap zo een 15 gram Simcoe toevoegen??

de badkamer

Citaat van: Gerald op 30-12-2015  20:57 u@Tjardo,

Al past een t58, bij beide stijlen niet echt. ;)...

Ik kreeg toch een beetje de zenuwen van die T-58 en heb mijn brouwgabber gebeld, hij de brengt mij straks een zakje Saf-Ale US05...

De pan staat inmiddels op!

Vergelijkbare Topics (7)

37946

Reacties: 3
Gelezen: 1885

34205

Gestart door PrinsHeerlijk

Reacties: 6
Gelezen: 1873

29406

Reacties: 15
Gelezen: 7888

39697

Reacties: 1
Gelezen: 1026

41862

Gestart door vanderhoeve

Reacties: 9
Gelezen: 1382

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.