Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Jammer maar helaas mislukt bier

Gestart door tdb, 14-12-2015 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

tdb

De eerste keer brouwen met graan en dadelijk een infectie (zurige, verdufte smaak). Hopelijk ook de laatste keer!
Ik heb wel steeds mijn brouwmateriaal goed gereinigd en vervolgens gedesinfecteerd met chemipro oxi. Hiervoor had ik  een bierkit gemaakt en een extractbrouwsel. Bij beide bieren had ik geen infectie opgelopen.

Hier enkele stappen waarvan ik zelf twijfel of dit wel een verstandige werkwijze is:
- na het maiscchen heb ik het (bijna) kokende wort overgeschept in een plastieken bottelemmer met kraantje met onderin een rooster met plastieken filterplaat erop. Daarna rechtstreeks water uit waterkoker waterkoker verder gespoeld. Aangezien ik hier een eenstapsmaisch van 65°C gevolgd.  Het wort heb ik via kraantje afgetapt in een grote maatbeker en terug in mijn (uitgespoelde) kookketel gedaan door een zeef om laatste graandeeltjes tegen te houden. Aangezien ik hierna nog moest koken, heb ik kookketel niet gedesinfecteerd.
- Vervolgens kookproces gedaan met toevoeging van hop in het begin en bij vlamuit. Ook laatste kwartier theelepeltje ultramoss toegevoegd.
- Na kookproces het wort koelen. Vermits ik geen koeler heb, vul ik een plastieken bak met water en voeg ijsblokken toe. In die bak plaats ik mijn kookketel. Ik heb een aantal keer stevig geroerd in het wort om zo whirlpool effect te krijgen. Op dit moment hangt ook een elektrische thermometer in het wort om temperatuur op de voet te volgen. Er was geen deksel op de kookpot op moment van koelen. Na zo'n 45 minuten had het wort de vereiste temperatuur (ongeveer 25 °C).
- Dan heb ik gekoelde wort vanuit overgekapt vanuit kookpot door een zeef (om hopbloemen op te vangen ) in mijn gedesinfecteerd gistingsvat. Gevaarlijk voor oxidatie?
- Pakje korrelgist (verpakking in chemipro oxi) en opengedaan met gedesinfecteerde schaar. Vervolgens waterslot gevuld met water vermengd met chemipro oxi. Vermoedelijk was dit niet mijn beste zet? Ik dacht zo blijft het zeker gedesinfecteerd. Tijdens vergistingsproces af en toe eens voorzichtig bewogen met gistvat. Kan het dat hierdoor wat oxi oplossing in gistvat is gekomen en hierdoor infectie/oxidatie is opgetreden?

Graag alle opmerkingen/verbeteringen welkom om dit in de toekomst te vermijden?

_M_M_

Waarschijnlijk heb je met het koelen zonder deksel je infectie te pakken gekregen.  Onder de 60°C zijn de andere bacteriën heel gelukkig en omdat je dan nog geen gist hebt geënt kunnen ze in je bier zijn gekomen en de overhand hebben gekregen. Ik zou toch investeren in een dompel/platenkoeler zodat je zsm je wort kunt koelen en een actief gist (starter vloeibaar of gehydrateert korrel)  kunt enten zodat andere organismen geen kans krijgen

wilbertd

Hoelang duurde het voordat de vergisting op gang kwam?
En wat drijft (dreef) er op je bier?
Als je denkt een infectie te hebben opgelopen zegt een foto vaak boekdelen.

Ik zou je inderdaad aanraden een (dompel)koeler aan te schaffen, snel koelen is essentieel. Hoewel ik 45 minuten toch nog best snel vindt en het zou me eigenlijk een beetje verbazen dat je zo snel daardoor een infectie te pakken hebt. Met mijn eerste eigengemaakt koeler duurde het zeker ook zo lang maar dat heeft eigenlijk nooit een infectie opgeleverd.

Zuurstofinslag vlak voordat je gist toevoegt is zelfs wenselijk, dus in principe is je wort door een vergiet gieten geen enkel probleem.
(was je vergiet wel goed schoon?)
De verpakking van de gist en de schaar met chemipro oxi behandelen is niet echt nodig, evenals je waterslot vullen met chemipro oxi.
In principe als je je waterslot niet te ver vult kan je er ook geen water door aanzuigen.

tdb

Citaat van: wilbertd op 14-12-2015  11:19 uHoelang duurde het voordat de vergisting op gang kwam?
En wat drijft (dreef) er op je bier?
Als je denkt een infectie te hebben opgelopen zegt een foto vaak boekdelen.

Ik zou je inderdaad aanraden een (dompel)koeler aan te schaffen, snel koelen is essentieel. Hoewel ik 45 minuten toch nog best snel vindt en het zou me eigenlijk een beetje verbazen dat je zo snel daardoor een infectie te pakken hebt. Met mijn eerste eigengemaakt koeler duurde het zeker ook zo lang maar dat heeft eigenlijk nooit een infectie opgeleverd.

Zuurstofinslag vlak voordat je gist toevoegt is zelfs wenselijk, dus in principe is je wort door een vergiet gieten geen enkel probleem.
(was je vergiet wel goed schoon?)
De verpakking van de gist en de schaar met chemipro oxi behandelen is niet echt nodig, evenals je waterslot vullen met chemipro oxi.
In principe als je je waterslot niet te ver vult kan je er ook geen water door aanzuigen.

Bedankt al voor de snelle feedback!
Ik weet niet zo goed meer hoe snel de vergisting gestart is. Zeker binnen de 24 uur was er activiteit. Maar het was wel niet echt een stevige vergisting.
Hoe werkt zo'n dompelkoeler juist? Ergens een duidelijk instructiefilmpje te vinden? Hoe kuis je dat na gebruik? Is dit geen groot gevaar voor besmetting bij toekomstige brouwsels?
Ik dacht dat desinfecteren van gistzakje en schaar ook heel belangrijk was.

wilbertd

Citaat van: tdb op 14-12-2015  11:37 uIk weet niet zo goed meer hoe snel de vergisting gestart is. Zeker binnen de 24 uur was er activiteit.
Binnen 24 uur is prima.

CiteerHoe werkt zo'n dompelkoeler juist? Ergens een duidelijk instructiefilmpje te vinden? Hoe kuis je dat na gebruik? Is dit geen groot gevaar voor besmetting bij toekomstige brouwsels?

Een dompelkoeler is een spiraal die je in de kokend wort hangt, het ene einde sluit je aan op het koud water.
Zelf spoel ik de koeler na gebruik af en hang hem op een droge plek. Als je hem een paar minuten in de kokende wort hangt is hij gelijk gedesinfecteerd :)

CiteerIk dacht dat desinfecteren van gistzakje en schaar ook heel belangrijk was.

Er zal best wel iemand zijn die dit heel belangrijk vindt en het kan natuurlijk nooit kwaad. Tot nu toe heb ik bij alle 100 keren dat ik gebrouwen heb het zakje met de tanden open getrokken.

Maar zag je nu wat op het bier drijven (een witte schimmel-achtige laag), weet je zeker dat het een infectie was en lag het niet aan je recept?

tdb

Ik zag niet echt iets "drijven" op wort of zo.

1kg lagermout
 1kg tarwemout
 0.3 kg carapils
 1 staps maisch 65°C gedurende 60minuten
 -------------------------
 9 gr citra 70 minuten (begin kook)
 11gr citra vlam uit
 ----------------------
 8,5 gr fermentis WB 06 gist
 -----------------------
 batch 9l
 normaal had ik op een OG 1.059 moeten uitkomen, maar ik kwam maar op 1.046
 voor botttelen kwam ik op 1.010 uit

Bij het bottelen had het al een zurige, verdufte smaak.
 Nu na 1 week hergisting op fles. Bij openen van het flesje kwam er schuim uit flesje naar boven. Wilde gist?

Battum80

Hou er rekening mee dat een infectie ook kan ontstaan bij het afvullen of in de fles zitten. Zijn alle flessen niet goed?

tdb

Citaat van: Battum80 op 14-12-2015  12:00 uHou er rekening mee dat een infectie ook kan ontstaan bij het afvullen of in de fles zitten. Zijn alle flessen niet goed?

Ik vermoed niet dat probleem bij de flesjes ligt aangezien bij het bottelen al ietwat zurige smaak waar te nemen was.

wilbertd

Citaat van: tdb op 14-12-2015  12:00 uBij het bottelen had het al een zurige, verdufte smaak.

Aha, dat kan natuurlijk ook aan de WB-06 liggen.
Dit gist (wit/hefeweizen) produceert een uitgesproken zurige smaak (en een putlucht geur tijdens de fermentatie).

CiteerNu na 1 week hergisting op fles. Bij openen van het flesje kwam er schuim uit flesje naar boven. Wilde gist?

Dit is schuim (bier) waarschijnlijk.
Hoeveel bottelsuiker had je toegevoegd?
P.s. 1 week is een beetje te vroeg om al de smaak van je bier te beoordelen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je helemaal geen infectie hebt opgelopen.

tdb

Citaat van: wilbertd op 14-12-2015  12:14 uAha, dat kan natuurlijk ook aan de WB-06 liggen.
Dit gist (wit/heffeweizen) produceert een uitgesproken zurige smaak (en een putlucht geur tijdens de fermentatie).

Dit is schuim (bier) waarschijnlijk.
Hoeveel bottelsuiker had je toegevoegd?
P.s. 1 week is een beetje te vroeg om al de smaak van je bier te beoordelen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je helemaal geen infectie hebt opgelopen.

7 g/l dus 63 g in totaal.
Na het openen van flesje kwam bier dadelijk omhoog en liep ongeveer voor de helft leeg :-(
Ik weet niet of het een goed idee is om bier nog langer te laten staan?

_M_M_

Dat noemen ze een gusher.
Dat kan inderdaad duiden op infecties, biersteen in je flessen, gebotteld op te hoog eind SG en nog wat andere zaken.  Maar ik zou het bier vooral nog een week of 4 laten staan om het dan nogmaals te proeven.  Mocht het dan alleen maar zuurder zijn geworden, weet je voldoende.

rfrins

Hier precies hetzelfde probleem. Bier gushed eruit en het wordt met de week zuurder.

ejet

Citaat van: tdb op 14-12-2015  09:49 u- na het maiscchen heb ik het (bijna) kokende wort overgeschept in een plastieken bottelemmer met kraantje met onderin een rooster met plastieken filterplaat erop. [...]
Plastic 'lekt' giftige stoffen boven de 50a60 graden zoals BPA (bisfenol A) en phtalaten. Geen aanrader, volgende keer via andere pan van rvs of aluminium oid overhevelen.

Na het koken moet alles gedesinfecteerd zijn met een desinfectiemiddel (bijvoorbeeld starsan), geen reinigingsmiddel zoals oxi. Zowel je zeef, je vat met kraantje en deksel, je waterslot inclusief de vulling daarvan en de eventuele slangen en koppelingen die je gebruikt.

Zit nu toch te denken of het niet aan je waterslot ligt. Lijkt mij de enige redelijk logische mogelijkheid aangezien daar geen desinfectiemiddel inzat. Misschien is er water uit je waterslot in je bier gekomen door drukverschillen of temperatuurverschillen (kouder wordend bier krimpt en trekt water uit je waterslot). De laatste mogelijkheid kan gebeuren nadat de vergisting voltooid is.

Lonnes

Citaat van: ejet op 14-12-2015  16:26 uNa het koken moet alles gedesinfecteerd zijn met een desinfectiemiddel (bijvoorbeeld starsan), geen reinigingsmiddel zoals oxi. Zowel je zeef, je vat met kraantje en deksel, je waterslot inclusief de vulling daarvan en de eventuele slangen en koppelingen die je gebruikt.
Hih, chemipro oxi is toch wel een desinfecteermiddel? Ik heb nog nooit iets anders gebruikt...

ejet

Citaat van: Lonnes op 14-12-2015  16:51 uHih, chemipro oxi is toch wel een desinfecteermiddel? Ik heb nog nooit iets anders gebruikt...
Heb er zelf eigenlijk nooit naar gekeken, ik gebruik het enkel om te reinigen. Heb net even snel gegoogled: ik lees wel over sanitisen van flesjes (wel laten drogen) maar erg weinig/niks over watersloten. Wat ik vooral lees gaat over reinigen. Ook vind ik de begeleidende tekst nogal verwarrend:
CiteerDe milieuvriendelijke reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen. Hoeft NIET te woden nagespoeld!
Dankzij de actieve zuurstof is een hygiënische reiniging mogelijk in één behandeling met een korte contacttijd.
Dosering: 4 g per liter warm tot heet water.
Contacttijd: 3 - 5 minuten.

wilbertd

Citaat van: tdb op 14-12-2015  13:53 u7gr/l dus 63g in totaal.
Na het openen van flesje kwam bier dadelijk omhoog en liep ongeveer voor de helft leeg :-(
Ik weet niet of het een goed idee is om bier nog langer te laten staan?

Waar het bierflesjes betreft is alleen hygienisch reinigen niet genoeg, met name lichte vervuiling kan voor 'gushers' zorgen is mijn ervaring.
Houd het even goed in de gaten, wordt het erger dan zou ik inderdaad maatregelen treffen.

Ik heb ook een keer met die WB06 gebrouwen en vrienden dachten trouwens ook dat er was mis was. Heb je wel eens een Hefeweizen gedronken?

Een standaard brouw/gistemmer is overigens gemaakt van polipropyleen, dus ook geschikt voor hete vloeistoffen (tot 100°C).

edensan

Mijn eerste bier was veel zoeter dan de laatste 4
Ook ik denk dat ik die laatste 4 brouwsels op een of andere manier zuur zijn meer pilsachtig
terwijl ze  fris zoet fruitig zouden moeten smaken (zoals het eerste bier).
Als ik hevel zuig ik met mijn mond de slang vol zou hier enige besmetting optreden?
Of zou een graad meer of minder tijdens het maischen dit probleem kunnen veroorzaken?

wilbertd

Citaat van: edensan op 14-12-2015  18:01 uMijn eerste bier was veel zoeter dan de laatste 4
Ook ik denk dat ik die laatste 4 brouwsels op een of andere manier zuur zijn meer pilsachtig
terwijl ze  fris zoet fruitig zouden moeten smaken (zoals het eerste bier).
Als ik hevel zuig ik met mijn mond de slang vol zou hier enige besmetting optreden?
Of zou een graad meer of minder tijdens het maischen dit probleem kunnen veroorzaken?

Ik heb een klein poosje een automatische hevel gebruikt, maar die ging al snel stuk. Aanzuigen heb ik sindsdien ook altijd met de mond gedaan.
Domme vraag wellicht; maar gebruikte je exact hetzelfde recept/brouwwijze?

edensan

Citaat van: wilbertd op 14-12-2015  18:13 uIk heb een klein poosje een automatische hevel gebruikt, maar die ging al snel stuk. Aanzuigen heb ik sindsdien ook altijd met de mond gedaan.
Domme vraag wellicht; maar gebruikte je exact hetzelfde recept/brouwwijze?

Ja hetzelfde recept / schema
Wel van 20 naar 25 liter gegaan (via BrouwHulp)

wilbertd

Citaat van: edensan op 14-12-2015  18:22 uJa hetzelfde recept / schema
Wel van 20 naar 25 liter gegaan (via BrouwHulp)

Okay, maar we wijken hier wel een beetje van het onderwerp af.
Zelf vind ik het erg lastig 'exact' hetzelfde bier te brouwen. Bieren met een duidelijk uitgesproken smaak zijn wat eenvoudiger omdat kleine smaak afwijkingen moeilijker waar te nemen zijn.

Maar de temperatuur tijdens het maischen schommelt altijd een beetje, soms roer ik heel fanatiek, de andere keer ben ik wat lui, het koelen gaat de ene keer wat sneller of langzamer, het spoelen met name is elke keer net even wat anders (duur en temperatuur), de vergisting start de ene keer wat sneller of langzamer, de vergistingstemperatuur wijkt hier en daar soms af, etc..
Al die factoren zijn uiteindelijk van invloed op de smaak.
Ook het opschalen van een recept kan invloed hebben op de smaak; de temperatuur stijgt bijvoorbeeld minder snel en het koelen en filteren duurt langer.

Mocht je trouwens bang zijn voor een infectie; een infectie herken je duidelijk, je bier is niet slechts wat minder fris, het is niet meer te zuipen.  :)

ejet

Citaat van: wilbertd op 14-12-2015  17:06 u[...]
Een standaard brouw/gistemmer is overigens gemaakt van polipropyleen, dus ook geschikt voor hete vloeistoffen (tot 100°C).
Brouwmarkt: De temperatuur van de vloeistof in de brouwemmer mag nooit hoger zijn dan 65ºC.
Van der Kooy: Voorzien van speciale verstevigde bovenrand. In wit polipropyleen, dus ook geschikt voor hete vloeistoffen (tot 100°C).
Weet niet wat voor emmer je hebt maar ze zijn dus niet allemaal standaard geschikt.

Heeft iemand nog een update wat betreft oxi en sanitizen?

EvdBroek

Ik heb jaren alleen oxi gebruikt en nooit een mislukt bier gehad. Overigens is star san nog niet zo heel lang verkrijgbaar....

wilbertd

Citaat van: ejet op 14-12-2015  19:18 uWeet niet wat voor emmer je hebt maar ze zijn dus niet allemaal standaard geschikt.

Goed dat je dat opmerkt, ik dacht dat die dingen allemaal van polipropyleen waren.

P.s. Chemipro oxi reinigt, het desinfecteert niet.
Het reinigt echter 'hygienisch schoon', maar het mag geen disinfectant genoemd worden.

https://www.Brouwland.com/en/cleaning-or-disinfecting

Rich

Kan ook zijn dat het te grof schroten + te koud maischen + te hoog pH = teveel tannine-extractie is; ik had laatst ook een te waterig, niet lekker bier. Ik omschreef het als zurig/ijzerachtig in de afdronk, iemand anders opperde tannines.
Laatst (bij een ander bier) ook een infectie gehad, de geur en het vlies waren niet te missen.

Neetje

Citaat van: ejet op 14-12-2015  19:18 uBrouwmarkt: De temperatuur van de vloeistof in de brouwemmer mag nooit hoger zijn dan 65ºC.
Van der Kooy: Voorzien van speciale verstevigde bovenrand. In wit polipropyleen, dus ook geschikt voor hete vloeistoffen (tot 100°C).
Weet niet wat voor emmer je hebt maar ze zijn dus niet allemaal standaard geschikt.

In een emmer voor voedsel gebruik staat een tekentje en altijd veilig. Denk dat het verschil van max. temperaturen ligt aan de mechanische vervorming bij hogere temperaturen icm gewicht.
PP en HDPE zonder toevoeging is voedselveilig. Witte inkleuring idem.

Vergelijkbare Topics (7)

43858

Gestart door DC31

Reacties: 15
Gelezen: 1680

3991

Gestart door raymund

Reacties: 7
Gelezen: 5186

38102

Reacties: 5
Gelezen: 1408

29804

Reacties: 9
Gelezen: 4891

20939

Reacties: 4
Gelezen: 1563

8476

Reacties: 26
Gelezen: 12082

41172

Reacties: 39
Gelezen: 4729

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.