Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Belgian pale ale brouwen met schoonvader

Gestart door remolen, 12-12-2015 09:14 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Rare titel zul je wel denken.

Maar ik ga samen met mijn schoonvader brouwen. Omdat hij dat graag een keer wil doen.
Maar ik ben nogal zenuwachtig dat het niet goed zal gaan.

Hij houdt vooral van pils. Omdat ik geen ruimte heb waar ik condities kan creeeren die vereist zijn moet ik toch een bovengistend bier gaan maken.

Palm vindt hij ook lekker bier.
Ik dacht dus aan een Belgische pale ale.. of iets dergelijks..

Zou dit recept dan iets zijn?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBelgian Pale Ale
Brouwdatum23-11-2015
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume21,0 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)22 EBC
Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,80 lWater uit Zutphen12,96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,033 kgPilsmoutDingemans3 EBC69,5 %
1,467 kgPale Ale moutDingemans7 EBC25,3 %
0,240 kgCara 20Dingemans20 EBC4,1 %
0,063 kgChocolademout ontbitterdDingemans800 EBC1,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
50,0 °C1 min.30 min.2,9 l/kg
67,0 °C1 min.60 min.2,9 l/kg
uitmaischen78,0 °C1 min.5 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
57,8 gSaazpellets3,4%90 min.24,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,50 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 l starterSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Temp. nagisting21,0 °C
Temp. lagering21,0 °C

abroeders

Ik weet niet of je met de S04 een BPA krijgt. Ik zou de nieuwe Mangrove Jack M47 of zo proberen als gist.
Heb je het laatste recept van de 'yonathan' van Adrie ook bekeken? De versie met biscuitmout levert een hele mooie BPA. Hij hoort eigenlijk met de schelde ale gist, maar je zou ook de M47 of een andere gist met 'Belgisch pale ale' profiel kunnen gebruiken.

remolen

Citaat van: abroeders op 12-12-2015  09:28 uIk weet niet of je met de S04 een BPA krijgt. Ik zou de nieuwe Mangrove Jack M47 of zo proberen als gist.
Heb je het laatste recept van de 'yonathan' van Adrie ook bekeken? De versie met biscuitmout levert een hele mooie BPA. Hij hoort eigenlijk met de schelde ale gist, maar je zou ook de M47 of een andere gist met 'Belgisch pale ale' profiel kunnen gebruiken.

Dank u..

Hoe vind ik dat recept? Heb er al naar gezocht maar kennelijk is mijn zoekvermogen niet al te best op de zaterdagochten.
Kan ook de Mangrove Jack M47 niet vinden bij de bekende webshops.

abroeders

Citaat van: remolen op 12-12-2015  09:32 uDank u...

Hoe vind ik dat recept? Heb er al naar gezocht maar kennelijk is mijn zoekvermogen niet al te best op de zaterdagochten.
Doorzoek het hele forum op yonathan (rechtsbovenin) ik zit nu op mijn mobiel met tapatalk en kan geen links posten.

Er staan verschillende versies in de draad van de yonathan, de laatste versie met biscuitmout is echt een lekkere bpa

Brouwers

50 graden stap kan je gewoon overslaan, moderne mouten hebben die niet meer nodig. Verder zou ik een hopgift op 10-20 minuten einde koken toevoegen en dan de 90 minuten gift wat verlagen zodat je op dezelfde bitterheid uitkomt.

lennart0r

Citaat van: Brouwers op 12-12-2015  09:36 u50 graden stap kan je gewoon overslaan, moderne mouten hebben die niet meer nodig. Verder zou ik een hopgift op 10-20 minuten einde koken toevoegen en dan de 90 minuten gift wat verlagen zodat je op dezelfde bitterheid uitkomt.

Precies dit dacht ik ook. Als je 100 gram hop hebt, kun je bijvoorbeeld 40-50 gram toevoegen aan het begin van de kooktijd en de rest 5-10 minuten voor het einde.

Je zou nog een halve kilo suiker mee kunnen koken en evt waar minder mout, dat verlaagt de moutigheid, verhoogt de doordrinkbaarheid, het is typisch Belgisch en je vader zal er blij mee zijn.

Dan heb je een heerlijke biertje!

Brouwers

Citaat van: remolen op 12-12-2015  09:32 uDank u..

Kan ook de Mangrove Jack M47 niet vinden bij de bekende webshops.

Komt omdat hij nog niet beschikbaar is in Nederland. Het is de verkeerde gist voor een BPA. De gist is prima voor een Belgische blonde waar je een fruitig en kruidig karakter wilt die je krijgt volgens de omschrijving.

In dit topic wordt gesproken over het gebruiken van s04 of s33
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7514.0.html

rringenoldus

Als gist heeft Wyeast twee mooie opties:
De Leuven Pale Ale en de Schelde Ale

De laatste is dacht ik dezelfde als De Koninck gebruikt...

S04 is ook aardig alternatief maar benaderd minder Palm of Koninck

Ik gebruik zelf vaak meer Pale mout in mijn BPA's.
Geeft, naar mijn idee, meer het moutige van de Pale Ale
Chocolade mout zou ik achterwege laten

Ronnie

Citaat van: remolen op 12-12-2015  09:14 uRare titel zul je wel denken.

Helemaal geen rare titel!
Zou ik ook nog leuk gevonden hebben, jammer genoeg heeft ie te vroeg de pijp aan maarten doorgegeven.
Enne... beter met schoonpa dan schoonma  ;)

remolen

Bedankt voor al jullie feedback... Dit is een leuk forum!

Krijg 2 adviezen die elkaar tegen spreken. Of in elk geval een andere kant op gaan. Leuk. ik ben imker en als je 2 imkers om advies vraagt krijg je 2 verschillende antwoorden! haha.

Wat betreft de moutigheid van het bier ik denk dat ik het zo laat omdat het ook lekker doordrinkbaar mag zijn...
lennart0r schrijft minder mout en halve kilo suiker verhoogt de doordrinkbaarheid,
En rringenoldus schrijft :"Ik gebruik zelf vaak meer Pale mout in mijn BPA's.
Geeft, naar mijn idee, meer het moutige van de Pale Ale"

Ik denk dat ik dus gewoon het recept ongewijzigd laat.

Wat betreft de chocolade mout rringenoldus kan je precies uitleggen waarom dat er uit zou moeten? Daar twijfel ik nu nog over..

Groet Rene

RayVelcoro

Citaat van: remolen op 12-12-2015  19:30 uBedankt voor al jullie feedback... Dit is een leuk forum!

Krijg 2 adviezen die elkaar tegen spreken. Of in elk geval een andere kant op gaan. Leuk. ik ben imker en als je 2 imkers om advies vraagt krijg je 2 verschillende antwoorden! haha.

Wat betreft de moutigheid van het bier ik denk dat ik het zo laat omdat het ook lekker doordrinkbaar mag zijn...
lennart0r schrijft minder mout en halve kilo suiker verhoogt de doordrinkbaarheid,
En rringenoldus schrijft :"Ik gebruik zelf vaak meer Pale mout in mijn BPA's.
Geeft, naar mijn idee, meer het moutige van de Pale Ale"

Ik denk dat ik dus gewoon het recept ongewijzigd laat.

Wat betreft de chocolade mout rringenoldus kan je precies uitleggen waarom dat er uit zou moeten? Daar twijfel ik nu nog over..

Groet Rene

Hier is het niet anders. Er zijn vele wegen die tot Rome leiden en niet alles is even goed meetbaar. Resultaat: quot homines tot sententiae.

rringenoldus

Persoonlijk:

Als ik meer pala Ale mout gebruik (30-50 %) heb ik de kleur van de chocomout niet nodig.

mbroek

Citaat van: rringenoldus op 12-12-2015  20:30 uAls ik meer pala Ale mout gebruik (30-50 %) heb ik de kleur van de chocomout niet nodig.

In mijn derde BPA versie zit dat ook niet meer, verschillende mouten met Cara in de naam (CaraBelge, CaraAroma) kleuren ook donker. Kleur moet niet het doel zijn, lekker bier wel.
En mocht je toch nog bedenken dat er suiker in kan, gebruik dan donkere kandijsuiker, 2 tot 4 % is genoeg om het makkelijker drinkbaar te maken zoals diverse commerciële BPA's.

remolen

Nog maar pas bezig en druk aan het rekenen wat mijn brouwzaalrendement is en zo. Om in de toekomst beter te kunnen brouwen. Ik vind het nog wel flink ingewikkeld. .Wat zijn goede uitkomsten. Welk rendement is normaal om te halen ?
Heb het idee dat het Maischrendement wat laag is ? 79,8%

Zou iemand het logboek eens willen lezen (pdf bestand) en mij feedback kunnen geven?

http://www.rvdmolen.com/bier/logboek.pdf

remolen

Denk ook te grof geschroot. Vrij veel hele korrels als ik het bekijk.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.