Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe poging MC Chouffe achtige kloon

Gestart door rfrins, 11-12-2015 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

rfrins

Forumleden,

Ik wil het volgende bier gaan brouwen met de kerst.

Tips & Trics zijn welkom!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkR003
Naam receptKoekoek Donker
Brouwdatum26-09-2015
BiertypeScotch Ale (Strong)
Volume20,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Rager)27 IBU
Brouwzaalrendement60,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Zutphen7,59 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,667 kgPilsmout 33 EBC77,2 %
0,567 kgAromamout (Amber 50)49 EBC9,4 %
0,600 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,9 %
0,208 kgDonkere kandijsiroopZelf gemaakt180 EBC3,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
64,0 °C1 min.30 min.3,8 l/kg
Stap 272,0 °C1 min.20 min.3,8 l/kg
Stap 378,0 °C1 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24,1 gFugglebellen5,9%60 min.17,5 IBU
9,9 gSaazbellen4,3%30 min.4,0 IBU
19,4 gSaazbellen4,3%15 min.5,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
16,15 gKorianderspecerijkoken
16,67 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

abroeders

Hoi Ruud,

Zoals ik in Topic: 2 eerste brouwsels... matig gelukt al had aangegeven zou ik je als beginnend brouwer een aantal dingen willen aanraden. Puur ter vereenvoudiging van het recept en de kans op een lekker biertje te vergroten. Het wordt dan misschien iets anders als wat het recept oorspronkelijk zou opleveren, maar het wordt er zeker niet minder lekker om!
Het recept wat je uitgekozen hebt is al vrij eenvoudig, maar zou de volgende stappen nog vereenvoudigen:

1. Bijvoorbeeld Mangrove Jack's Belgian Abbey M47(Is nog niet te verkrijgen, dacht dat hij er al was) of M27(koeler vergisten) te gebruiken ipv de Wyeast vloeibare gist. Je zou volgens recept en mr. Malty net te weinig hebben aan 1 zakje, maar zou het in dit geval wel aandurven. Een Belgisch biertje mag wel iets underpitched worden voor wat extra estervorming. Niet hydrateren, maar gewoon de gist over het wort uitstrooien!

2. De sinaasappel en koriander zou ik in eerste instantie nog even achterwege te laten. Vergis je niet, ook zonder kruiden kunnen de mout, hop en het gistprofiel al voor complexe en kruidige smaken zorgen. Het toevoegen van specerijen is niet altijd nodig. Vaak geld bij brouwen door het toevoegen van specerijen: "more is less". Door deze weg te laten houd je echt nog steeds een lekker biertje! Sinaasappel is sowieso een riskant product waarbij je goed moet weten wat je doet (eco sinaasappels, geen wit meenemen etc.)

3. Gewoon 1 uur maischen op 65-66 graden en de overige stappen nog even vergeten, gewoon om het simpel te houden.

4. De vergistingstemperatuur zou ik wat koeler houden als 22 graden; ik neem aan dat je nog niet temperatuur gecontroleerd vergist, zet het gistvat ergens waar de temperatuur redelijk constant is (Niet naast een verwarming oid! Teveel stralingswarmte) op 20 graden of zo.

Verder gewoon beginnen, ben alert op desinfectie van onderdelen welke na en tijdens het koelen met je wort in aanraking komen.

rfrins

Bedankt Abroeders,

Ik heb de kruiden weggelaten en ik zal jou genoemde maischtemperatuur aanhouden (hoef ik uiteindelijk niet te verhitten naar 78 graden? dacht dat dat gebruikelijk was). Daarnaast zal ik een vergistingstemperatuur van 20 graden aanhouden.
Ik heb inderdaad. nog geen klimaatkast.

M.b.t. de gist, ik heb deze smackpacks al gekocht... Dus ik ga deze er toch bij doen. Wat is volgens jou het grootste probleem hiermee?

abroeders

Citaat van: rfrins op 11-12-2015  12:48 uBedankt Abroeders,

Ik heb de kruiden weggelaten en ik zal jou genoemde maischtemperatuur aanhouden (hoef ik uiteindelijk niet te verhitten naar 78 graden? dacht dat dat gebruikelijk was). Daarnaast zal ik een vergistingstemperatuur van 20 graden aanhouden.
Ik heb inderdaad. nog geen klimaatkast.

M.b.t. de gist, ik heb deze smackpacks al gekocht... Dus ik ga deze er toch bij doen. Wat is volgens jou het grootste probleem hiermee?

Verhitten naar 78 graden dient om de amylase stop te zetten en het wort vloeibaarder te krijgen, maar ook riskeer je hier extra mee dat je mout verbrand. Veel brouwers slaan deze stap over of spoelen met heter spoelwater wat is aangezuurd. Ik zou voor nu even vergeten. Zorg ervoor dat je alles zo eenvoudig mogelijk houd, zodat je een lekker biertje brouwt.

Als je gaat brouwen met vloeibare gist dan moet je eigenlijk een giststarter maken. Zie bijvoorbeeld Topic: Procedure giststarter op magneetroerder met foto's wat ik onlangs geschreven heb.

Nu heb je 2 pakken, maar dit is eigenlijk al te weinig.; weet je de productiedatum?  Gebruik Mr.Malty of YeastCalculator en kijk of je goed zit met het aantal cellen.
In plaats van het 2e pak gist, had je beter een pak moutextract kunnen kopen en een starter maken. Is goedkoper en je kweekt veel meer gist. Ook zonder magneetroerder kun je een starter maken; bijvoorbeeld een colafles en goed schudden. Dit alles levert extra complexiteit op, vandaar mijn advies een korrelgist te gebruiken in het begin.

Stel dat de gistverpakking van 10 november 2015 is, dan heb je nog een vitaliteit van ongeveer 75%; dus geen 200 miljard, maar 150 miljard gistcellen. Volgens de richtlijnen zou je voor jouw brouwsel ongeveer 230 miljard cellen moeten enten. Ik ent liever iets te veel dan iets te weinig.

rfrins

Helder,

Ik kan uiteraard alsnog een giststarter maken. of ik stel mijn volume iets naar beneden bij.

Smackpaks zijn van 1 nov.

Ik denk dat ik misschien beter mijn volume naar beneden kan bijstellen.. Om nu gelijk met een giststarter te beginnen.. klinkt lastig

abroeders

Citaat van: rfrins op 11-12-2015  13:11 uHelder,

Ik kan uiteraard alsnog een giststarter maken. of ik stel mijn volume iets naar beneden bij.

Smackpaks zijn van 1 nov.

Ik denk dat ik misschien beter mijn volume naar beneden kan bijstellen.. Om nu gelijk met een giststarter te beginnen.. klinkt lastig

Een giststarter is niet lastig, het probleem is dat er als beginnende brouwer al veel op je afkomt, waardoor een giststarter het op dat moment extra complex maakt.  Met een colafles, wat wort van 1.040 en schudden kom je al een heel eind.

Vergeet niet je verpakkingen goed te laten opbollen. Dit kan even duren. Met jouw verpakking van 1 november 2015 verwacht ik binnen 1 dag wel een opgebolde verpakking, maar je weet het maar nooit. Lees het giststarter topic maar eens door, ook al maak je geen starter, er staat ook iets over planning omschreven met vloeibare gist. Ik heb wel eens gehad dat de verpakking pas na 3-4 dagen ging opbollen.

hans_nwk

20 l bij een begin SG van 1.062 is op het randje maar met een pak zonder starter zou ik het gewoon doen.
Met twee pakken heb je volgens mij absoluut geen starter nodig, zeker niet niet met > 10% suikerstort.

Groet,
Hans

ciesvandekwis

Smack dat pack al maar, en goed warm leggen, eens 't stevig bol staat, kan je het nog altijd in de koelkast leggen tot op brouwdag.
Als je spoelwater nog niet aanzuurt, zou ik wel uitmaischen op 78° en spoelen met water van 80°. Warmer kan, maar dan best aanzuren of je krijgt teveel kafsmaak.

RayVelcoro

Citaat van: ciesvandekwis op 11-12-2015  13:26 uSmack dat pack al maar, en goed warm leggen, eens 't stevig bol staat, kan je het nog altijd in de koelkast leggen tot op brouwdag.
Als je spoelwater nog niet aanzuurt, zou ik wel uitmaischen op 78° en spoelen met water van 80°. Warmer kan, maar dan best aanzuren of je krijgt teveel kafsmaak.

Hoelang kun je een gesmashte smash-pack nog in de koelkast bewaren?

abroeders

Als je smackpack al meer als 1,5 a 2 weken gesmacked in de koelkast staat zal de gist wel gaan interen op zijn reserves. De vitaliteit zal dus langzaam terug lopen. Gist zal nog steeds bruikbaar zijn, maar zorg dat je iniedersgeval wat gistvoeding toevoegt aan je starter om de gist weer in topconditie te krijgen.
Hoe lang heb je het smackpack al staan?

RayVelcoro

Vanochtend gesmashed, stond al na een paar uurtjes redelijk bol (1388 / nov. 15) maar aangezien mijn herms niet goed werkte werd het beetje kunst en vliegwerk, daarom besloten een andere gist toe te voegen en de Wyeast te bewaren voor een betere gelegenheid.

Vergelijkbare Topics (7)

748

Reacties: 71
Gelezen: 31860

39291

Reacties: 5
Gelezen: 1723

15327

Reacties: 1
Gelezen: 1911

35696

Reacties: 0
Gelezen: 891

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.