Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier recept samenstellen bruiloft

Gestart door illsn-z, 01-12-2015 21:27 u

Vorige topic - Volgende topic

illsn-z

Voor mijn bruiloft volgend jaar juni, wil ik graag een bier gaan brouwen om i.p.v. champagne mee te proosten. Nu ben ik zelf pas begonnen met brouwen en heb nog niet zoveel ervaring met een recept samenstellen en het volledig uitvoeren. Wie zou mij kunnen helpen om een recept te maken dat bijzonder genoeg is voor deze gelegenheid maar niet al te moeilijk is om te brouwen? Zelf kom ik niet echt verder dan een soort geuze wat ik er mee zou kunnen vergelijken. Ben voor alles in.
alvast bedankt

Jacques

Een geuze kost veel tijd en de zure smaak spreekt niet iedereen aan.

Ik zou kiezen voor een makkelijk recept, dat wil zeggen niet te moeilijk om te brouwen maar ook makkelijk te drinken en toegankelijk voor veel personen. Dus ook niet-bierliefhebbers. Per slot van rekening wil je dat iedereen (behalve zij die nooit alcohol drinken) het glas heffen en er van drinken.

Ik stel voor witbier met sinaasappel- en citroenschillen (laat de koriander voor de verandering achterwege) dat je vergist met een champagnegist.

illsn-z

Hoe werkt het precies om met kruiden te brouwen. Moet ik verse of gedroogde toevoegen en hoelang moet ik die meekoken?

Jacques

Citaat van: illsn-z op 03-12-2015  17:51 uHoe werkt het precies om met kruiden te brouwen. Moet ik verse of gedroogde toevoegen en hoelang moet ik die meekoken?

Als je sinaasappel- en citroenschillen gaat gebruiken kun je het beste biologische sinaasappel en citroenen kopen in eco-winkels. Die zijn onbespoten en niet voorzien van een waslaagje. Dun schillen (het "wit" geeft een wat wrange smaak. Je kunt ze zowel vers als gedroogd gebruiken.

Oscar

Citaat van: illsn-z op 01-12-2015  21:27 uNu ben ik zelf pas begonnen met brouwen en heb nog niet zoveel ervaring met een recept samenstellen en het volledig uitvoeren.

Leer eerst brouwen, dus ga ermee aan de slag. Je hebt nog tijd zat. Voor een bruiloft zou ik gewoon een simpel blond of amber bier brouwen. Je gasten moeten het wel lekker vinden. Een bier is in ± 4 weken klaar.

Maar voor een bruiloft heb je wel wat liters nodig. Dus aan 10 liter heb je niet veel.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-12-2015  23:52 uLeer eerst brouwen, dus ga ermee aan de slag. Je hebt nog tijd zat. Voor een bruiloft zou ik gewoon een simpel blond of amber bier brouwen. Je gasten moeten het wel lekker vinden. Een bier is in ± 4 weken klaar.

Maar voor een bruiloft heb je wel wat liters nodig. Dus aan 10 liter heb je niet veel.

Het bier moet inderdaad door zo veel mogelijk mensen lekker gevonden worden. Vandaar mijn suggestie.

Bruiloften worden meestal gegeven in horecagelegenheden. Daar kun je wel meestal een proost uitbrengen met een zelfgebrouwen bier maar de hele tijd zelfgebrouwen bier drinken zit er niet in. De horeca-ondernemer zal er op staan dat zo veel mogelijk drank via hem wordt afgenomen. Dat is zijn winst.

illsn-z

Citaat van: Oscar op 03-12-2015  23:52 uLeer eerst brouwen, dus ga ermee aan de slag. Je hebt nog tijd zat. Voor een bruiloft zou ik gewoon een simpel blond of amber bier brouwen. Je gasten moeten het wel lekker vinden. Een bier is in ± 4 weken klaar.

Dat is ook de bedoeling, elke brouwsel wat ik nu ga brouwen is eigenlijk een test daarvoor. Daarom begin ik nu al met ideeën verzamelen.
 :P

illsn-z

Citaat van: Jacques op 03-12-2015  23:57 uHet bier moet inderdaad door zo veel mogelijk mensen lekker gevonden worden. Vandaar mijn suggestie.

Bruiloften worden meestal gegeven in horecagelegenheden. Daar kun je wel meestal een proost uitbrengen met een zelfgebrouwen bier maar de hele tijd zelfgebrouwen bier drinken zit er niet in. De horeca-ondernemer zal er op staan dat zo veel mogelijk drank via hem wordt afgenomen. Dat is zijn winst.

Dat is inderdaad de bedoeling, een glas als proost uitbrengen. Gaat meer om het idee.

tdp

Ik zou net als Jaqcues en Oscar aangeven voor een simpel bier gaan. Kruiden e.d. toevoegen kan hartstikke leuk zijn, maar dan moet je de basis wel onder de knie hebben. Proef enkele commerciële varianten en probeer deze te benaderen, te verbeteren en/of wat aan te passen. De kracht zit hem vaak in de eenvoud!

Succes!

Groet,
de TDP

hetspook

Czech pils maar dan een stuk minder bitter maken?

Battum80

Een milde IPA / APA met een fruitige citrus smaak, maar niet (te) bitter kan bij een breed publiek goed in de smaak vallen.

illsn-z

Bedankt voor alle ideeën. Ga er mee aan de slag.

Vergelijkbare Topics (7)

37605

Reacties: 4
Gelezen: 1467

29804

Reacties: 9
Gelezen: 4939

8302

Gestart door thibolleke

Reacties: 18
Gelezen: 7065

40916

Reacties: 3
Gelezen: 952

32461

Reacties: 24
Gelezen: 8671

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.