Allereerste brouwdag achter de rug: Vraag over ontsmetten en schoonmaken

Gestart door jelle82, 23-11-2015 15:20 u

Vorige topic - Volgende topic

jelle82

Goedendag,

Achtergrond (kun je overslaan)

Misschien had ik eerst dit forum moeten lezen, voordat ik vanmorgen begon met het brouwen van mijn eerste bier. Ik had maar liefst drie gebruiksaanwijzingen: het eerste hoofdstuk van het boek 'How to Brew - John Palmer', de gebruiksaanwijzing van de online shop en de handleiding van de bierkit zelf (Premium Lager van Muntons). Ik heb alles door elkaar gegooid. :) Het mengsel van Moutextract uit blik, suiker, moutextract poeder en de gist staat nu te gisten. Pfoei.

Ik weet nu al wat ik veel beter ga doen voor de volgende keer, maar ik hoop dat ik enigszins alles juist gedaan heb...
Ik heb de Wiki gelezen over het brouwen met een bierkit. De aanwijzingen zijn ook weer anders als ik vandaag gedaan heb. Maar goed, ik zal de volgende keer de Wiki eens volgen.

De Vraag

Waar ik het meeste moeite mee had was het schoonmaken en ontsmetten. Ik heb de emmers, het luchtpijpje, de roerlepel, de maatbeker schoongemaakt met afwasmiddel (met een geurtje, ik had niets anders) en daarna de emmer gevuld met een CHemiPro Caustic oplossing. Daar heb ik de voorgenoemde spullen laten weken voor ca. 10 minuten. Daarna alles goed afgespoeld... en dan... in de keuken op een schon doek gelegd.

1. Afwasmiddel voldoende om de spullen mee schoon te maken of heb ik speciale reinigingsmiddel nodig?

2. Moet ik het ontsmette gereedschap beter beschermen? Of is het voldoende zoals ik het gedaan heb?

Ik heb enkele dingen niet geheel volgens het boekje gedaan en die zal ik de volgende keer beter doen (i.e. de wiki volgen), maar schoonmaken en ontsmetten is een ongrijpbaar ding en ik wil zeker weten dat ik daar niets fouts doe.

ciesvandekwis

1. Is alles visueel schoon, dan is dat voldoende. In de meeste gevallen volstaan heet water en klein beetje detergent en zacht sponsje.
2. ontsmetten kan je eigenlijk beter met chemopro oxi: dat reinigt én ontsmet. Caustic is voor zware verontreinigingen én erg schadelijk voor milieu (chloor). Caustic zeker goed naspoelen. Oxi hoeft niet nagespoeld. Ontsmetten en goed laten drogen. Starsan is ook een degelijk product, kan je bovendien met een plantenspuit sprayen. Voor flesjes kan je met oxi of starsan werken en een avvinatore
http://www.Brouwmarkt.nl/flessenspoelapparaat-avvinatore-tafelmodel.html

Adbrouwt

Spullen  in de ontsmettingsvloeistof laten liggen. Eventueel kort afspoelen en direct gebruiken en zo min mogelijk met blote handen aankomen.

jelle82

Jacques

Alles hoort na het brouwen goed huishoudelijk schoongemaakt te worden. Alle aanslag hoort verwijderd te worden. Er is een speciaal reinigingsmiddel met de naam Five Star PBW dat zeer effectief is.
Het beste bewaar je je brouwspullen droog. Voor gebruik eventueel stof verwijderen. De spullen die je gebruikt na het koken van het wort hoor je te desinfecteren met een adequaat middel zoals Star San.

En verder raad ik je aan de topics die getagd zijn met de tag reinigen/desinfecteren te bekijken. Ontsmetten en schoonmaken is een populair onderwerp op dit forum.

hankdussen

Misschien heeft iemand in dit kader ook een tip voor mij: Ik krijg de slang van mijn siphon niet goed droog en schoon. Ik denk dat de aanslag oxi is, dus geen probleem maar er blijft steeds ook wat vocht achter. Iemand een tip? Ik heb hem al verticaal gehangen. De slang ligt nu op theedoeken op de verwarming.

jelle82

Citaat van: Jacques op 25-11-2015  23:34 uAlles hoort na het brouwen goed huishoudelijk schoongemaakt te worden. Alle aanslag hoort verwijderd te worden. Er is een speciaal reinigingsmiddel met de naam Five Star PBW dat zeer effectief is.
Het beste bewaar je je brouwspullen droog. Voor gebruik eventueel stof verwijderen. De spullen die je gebruikt na het koken van het wort hoor je te desinfecteren met een adequaat middel zoals Star San.

En verder raad ik je aan de topics die getagd zijn met de tag reinigen/desinfecteren te bekijken. Ontsmetten en schoonmaken is een populair onderwerp op dit forum.

Dankjewel Jacques!

tdb

Citaat van: hankdussen op 26-11-2015  07:41 uMisschien heeft iemand in dit kader ook een tip voor mij: Ik krijg de slang van mijn siphon niet goed droog en schoon. Ik denk dat de aanslag oxi is, dus geen probleem maar er blijft steeds ook wat vocht achter. Iemand een tip? Ik heb hem al verticaal gehangen. De slang ligt nu op theedoeken op de verwarming.

Ik zit met dezelfde problematiek. Ik hoor graag jullie tips of oplossingen.

_M_M_

Persoonlijk vind wat water in mijn hevel niet erg...  Alle delen die je droog kunt maken, droog maken en voor elke handeling die wort/jongbier betreft, met heel heet water en oxi door hevelen.

Battum80

Om van de witte waas af te komen kan je je hevel en slang een paar uur laten weken in Caustic met warm water en daarna met water naspoelen. Als je de witte aanslag wil vermijden kan je beter StarSan gebruiken ipv OXI.

hobbybob

Juist sinds Star San gewoon te verkrijgen is hier in Nederland is bij mij oxi verbannen.

abroeders

Citaat van: Battum80 op 27-11-2015  13:18 uOm van de witte waas af te komen kan je je hevel en slang een paar uur laten weken in Caustic met warm water en daarna met water naspoelen. Als je de witte aanslag wil vermijden kan je beter StarSan gebruiken ipv OXI.

Ook enkel Star San via een plantenspuit in je hevelslang spuiten helpt je van een lichte oxi waas af. Het zuur hierin lost de witte waas op. Gewoon erin spuiten en uit laten lekken, daarna met schoon water even naspoelen. Caustic ben ik niet zo'n fan van en gebruik ik als laatste redmiddel alleen bij echt ernstige vervuiling, of bij hele oude bierflesjes om ze te herconditioneren.

abroeders

Citaat van: hobbybob op 27-11-2015  13:27 uJuist sinds starsan gewoon te verkrijgen is hier in NL is bij mij oxi verbannen

Ik zie Oxi meer als reiniger met een licht desinfecterende werking. Star San is volgens mij meer bedoeld als desinfectant om te gebruiken na het schoonmaken.
Ik gebruik ze dus beiden. Na het schoonmaken met oxi spoel ik altijd na met water. En berg de spullen droog op. (slangen worden verticaal opgehangen)
Star San gebruik ik eigenlijk altijd vanuit de plantenspuit, sprayen ter desinfectie, minuutje of 2 laten inwerken vlak voor gebruik. Daarna spoel ik het af. (Ondanks dat het niet hoeft volgens de gebruiksaanwijzing)

Jacques

Citaat van: hobbybob op 27-11-2015  13:27 uJuist sinds Star San gewoon te verkrijgen is hier in Nederland is bij mij oxi verbannen.

Bij mij niet. Zoals abroeders terecht schrijft is oxi vooral een reiniger.

Door mij worden meerdere middelen gebruikt:
- Star San voor desinfecteren;
- oxi voor reinigen en lichte desinfectie;
- PBW voor de aanslag in mijn Braumeister en CCT;
- Chemipro Caustic voor het reinigen van mijn flessen (verwijdert biersteen);
- schoonmaakazijn voor het verwijderen van de witte waas die achterblijft na gebruik van oxi en PBW...

hankdussen

Oxhead

Een hevelslang kan je rondslingeren om het zo droog mogelijk te krijgen. Ik raad wel aan om dit buiten te doen. ;D
Hierna zo verticaal mogelijk ophangen.

jelle82

Zo, ca. 2 weken geleden gebotteld en nu eentje open gedaan. Smaakt prima - geen infectie gelukkig!

Wel een beetje erg zoet/moutig(?) naar mijn smaak. Kan dit liggen aan het feit dat ik er ipv van 1000 gram kristalsuiker, 500 gram kandijsuiker en 500 gram moutextract heb toegevoegd?

Heuvinger brouwerij

Wat was het sg bij bottelen?
Met een SG van meer dan 1020 smaakt alles zoet!

jelle82

SG heb ik gemeten bij het bottelen, maar niet opgeschreven. Zeer laag in ieder geval: lager dan 1010. 1020 niet...

Tjardo

Citaat van: jelle82 op 03-01-2016  20:07 uZo, ca. 2 weken geleden gebotteld en nu eentje open gedaan. Smaakt prima - geen infectie gelukkig..!

Wel een beetje erg zoet/moutig(?) naar mijn smaak. Kan dit liggen aan het feit dat ik er ipv van 1000 gram kristalsuiker, 500 gram kandijsuiker en 500 gram moutextract heb toegevoegd?

Heb geduld... 2 weken na bottelen vind ik erg snel om te consumeren, over 4 weken zal je bier zeker beter smaken!

jelle82

Citaat van: Tjardo op 03-01-2016  20:26 uHeb geduld... 2 weken na bottelen vind ik erg snel om te consumeren, over 4 weken zal je bier zeker beter smaken!

Ok, dank voor de tip. Ik heb ongeveer 18 L gebrouwen, daar ben ik niet zo snel doorheen.  ;) Ik wil ook een paar bewaren voor over een half jaar.

Heuvinger brouwerij

Ach met 100 L bier doe je wel 2x zo zo lang als met 10 L!

j.heesters3

Heb bijna 2 weken geleden mijn eerste bier (thuis) gebrouwen. Nu had ik de uniclean oxi die ik toen heb gebruikt in een ander gistingsvat gedaan en luchtdicht afgesloten. Mijn vraag is kan ik dat nog gebruiken om bij het overheveen alles te oontsmetten of kan ik beter een nieuwe ontsmettingsvloeistof aanmaken?

Ps ik wil straks gaan overhevelen.

Alvast bedankt.

Jos

tdp

Citaat van: j.heesters3 op 29-01-2016  09:11 uHeb bijna 2 weken geleden mijn eerste bier (thuis) gebrouwen. Nu had ik de uniclean oxi die ik toen heb gebruikt in een ander gistingsvat gedaan en luchtdicht afgesloten. Mijn vraag is kan ik dat nog gebruiken om bij het overheveen alles te oontsmetten of kan ik beter een nieuwe ontsmettingsvloeistof aanmaken?

Ps ik wil straks gaan overhevelen.

Alvast bedankt.

Jos

Ik zou dit zelf niet meer gebruiken en gewoon een nieuw 'sopje' aanmaken. Starsan wil ik soms nog wel eens een litertje van aanmaken en deze in een plantenspuit bewaren, Oxi maak ik terplekke aan.

Groet,
de TDP

j.heesters3

Citaat van: tdp op 29-01-2016  09:15 uIk zou dit zelf niet meer gebruiken en gewoon een nieuw 'sopje' aanmaken. Starsan wil ik soms nog wel eens een litertje van aanmaken en deze in een plantenspuit bewaren, Oxi maak ik terplekke aan.

Groet,e
de TDP

Bedankt voor het zeer snelle antwoord. Maak gelijk een paar litertjes aan, loop ik geen risico en het zou zonde zijn dit eerste thuis gebrouwen bier  ( tripel Karmeliet) te verpesten.

Groeten

Jos

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.