Beïnvloedt het %rendement de moutigheid van bier bij gelijk plato?

Gestart door HenkM, 22-11-2015 10:49 u

Vorige topic - Volgende topic

HenkM

Ik heb een vraag over de moutigheid van het bier. Bij mijn nieuwe installatie (Braumeister) is het bier moutiger van smaak is dan bij mijn oude installatie (Gluhweinketel) terwijl de storting in verhouding gelijk is. Het bier is nu wat dikker en gladder (en ook wat donkerder, de kleur kan ik verklaren door minder spoelwater).
Heeft iemand tips of ideeën wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Hieronder in detail:
Bij mijn oude installatie (Gluhweinketel) haalde ik een rendement van ongeveer 54%. Beslagwater was 15 liter (beslagdikte 3.8 L/kg) en hoeveelheid spoelwater circa 10 liter. Voor koken uitgespoeld tot 11 plato.

Bij mijn Braumeister haal ik een rendement van ongeveer 68%. Beslagwater was 23 liter (beslagdikte 5.1L/kg) en hoeveelheid spoelwater 4 liter. Uitgespoeld tot 11 plato.

Enige verschil in het brouwproces is een iets ander maischschema:
Oud: 50/10 67/90 72/10 78/5
Nieuw: 50/10 67/90 78/5
Maar denk niet dat het overslaan van de 72 graden stap bij een éénstaps maischschema veel uitmaakt.

In het bier is 17% van de storting Aromamout 50 ebc. Zou ik deze voor de nieuwe installatie gewoon terug moeten brengen?

Hoor graag een reactie wie hier ook ervaring mee heeft. Bedankt!

Markiej87

Het is best wel logisch dat twee verschillende installaties met twee ver uiteenliggende rendementen twee verschillende bieren oplevert.

Jacques

Gaat het om dezelfde grondstoffen? Om dezelfde batch mout?
Zaten er verschillen in de hopgift?
En was de vergistingstemperatuur verschillend?

Moutigheid wordt door meerdere factoren beïnvloed.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.