Iemand ervaring met Mangrove Jack's traditional plisner

Gestart door Slaghopper, 01-11-2015 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Slaghopper

Hallo ik ben een startende "brouwer" en heb om te kijken of ik dit leuk vind een bierkit gekocht en dat dit geen brouwen is weet ik wel.
Maar wel een opstap naar. Ik dus een startkit van Magrove Jack traditional pilsner gekocht en deze gemaakt conform de beschrijving. Deze staat nu ongeveer 10 dagen te gisten en het deksel blijft bol staan met af en toe nog belletjes in het waterslot. Heeft iemand ervaring met de duur van de gisting van dit startkit.  Ik bedoel hoe lang duurt het gisten de verpakking staat 5 tot 10 dagen.

mbroek

Gist kan niet lezen. Het zou zomaar 15 dagen kunnen duren. Zolang het deksel bol staat en er af en toe nog een blub komt lijkt het nog niet klaar te zijn. 10 dagen is ook vrij kort, maar daar hebben die handleidingen wel meer last van om snelle tijden te geven.

Chiel

Slaghopper

Bedankt voor je reactie.

Ik begon me al een beetje zorgen te maken als het wel goed ging. Maar had al gelezen dat brouwen veel geduld eist van de brouwer.
Vanavond wil ik een Tripel van Brewferm klaar maken heb nog een tweede gistingstank staan dus die kan ook mooi vullen met 9 liter van die Tripel.
Ik heb de laatste tijd veel gelezen over een Herms en een Rims ik denk dat ik me hierin verder ga verdiepen.

groet Gerjan

mbroek

Er zijn veel manieren om te brouwen, van simpel met pannen tot herms en rims. Probeer eens bij iemand in jouw buurt te kijken om wat idee├źn op te doen wat je het handigst lijkt. Verder vind je hier heel veel informatie.

Chiel.

Slaghopper

Ik las iets over gisting na hoofdgisting dient hier dan ook nog extra suiker toegevoegd te worden. ik heb bij het begin al het suiker toegevoegd.
Of alleen suiker voor ik ga bottelen. Ik wil nog overhevelen in een ander vat voor scheiden van gist. voor ik ga bottelen.
Wat is wijsheid.

mbroek

Als je bij het begin al suiker hebt toegevoegd, hoeft dat niet meer tijdens de vergisting.

Niet verwarren met suiker voor het bottelen, die voeg je toe vlak voor (tijdens eigenlijk) het bottelen. Dit is normaal 4 tot 8 gram per liter. Overhevelen vlak voor het bottelen doe ik ook, de meesten doen dat. Zo is je bier schoon van gist en ander bezinksel. In die schone emmer doe je het best de bottelsuiker die je even opkookt in water om het op te lossen.

Slaghopper

Beste Chiel

Bedankt voor  je reactie en tips. Gisteren heb ik een Tripel gebrouwen van een Bierkit van Brewferm.
Deze staat al lekker te pruttelen lijkt wel mooi te gisten veel meer leven in het waterslot.
Nu maar hopen dat het lukt  :brouwen:

Slaghopper

IK heb zojuist mijn MJ gemeten voor het over hevelen de dichtheid is nog niet geheel 1010 maar 1012 of 1014.
Ik heb hem overgeheveld en nog even weggezet met een waterslot erop heeft dit wel zin.

groet gerjan

tdp

Citaat van: Slaghopper op 02-11-2015  21:21 uIK heb zojuist mijn MJ gemeten voor het over hevelen de dichtheid is nog niet geheel 1010 maar 1012 of 1014.
Ik heb hem overgeheveld en nog even weggezet met een waterslot erop heeft dit wel zin.

groet gerjan

Zoals al eerder gekscherend aangegeven werd, leest gist de beschrijving op de verpakking niet. Het is aan jou om te bepalen of het gistingsproces tot een einde is gekomen. Ik zou als ik jou was over 3 dagen nogmaals meten. Wanneer het dan nog steeds 1012 of 1014 is, dan kun je wel stellen dat het gistingsproces voorbij is. Je zou dan je bier kunnen bottelen. Je hebt dan nog genoeg gist over om de gisting op fles te volbrengen, dit door bijvoorbeeld 7 gram suiker per liter bier toe te voegen. (Dat de gist niet meer wat doet wil niet zeggen dat het er niet meer is ;))

En als je gaat kijken naar een RIMS / HERMS is het zeker verstandig om je goed te ori├źnteren, wellicht past een andere opstelling wel beter bij je wensen. Slagharen / Rossum is niet direct op de hoek maar je bent een keer welkom om mee te kijken met een brouwdag. Ik brouw met een soort van BIAB methode.

Groet,
de TDP

Slaghopper

Hallo TDP

Bedankt voor je reactie ik heb het jongbier overgeheveld in een schone tank. En nog even weer weggezet. Leek mij ook de beste optie.
Ook heb ik het even geproefd het smaakt naar bier en er zit alcohol in maar erg lekker is dit nog niet haha.
Als ik in de buurt ben wil ik zeker wel een keer kijken waarmee je brouwt.

Ik zag de je brouwerij de Kroezeboom heet van waar die naam. Ik ken de kroezeboom ook wel Kroeseboom geschreven van Fleringen dit is een heel oude eik welke vroeger aangegeven werd als markepunt. Maar goed dit soort bomen kent Nederland wel meer zoals Ruurlo en Vorden.
Eigenlijk dwaal ik een beetje af maar goed. :D

groet Gerjan

tdp

Citaat van: Slaghopper op 03-11-2015  11:44 uHallo TDP

...

Ik zag de je brouwerij de Kroezeboom heet van waar die naam. Ik ken de kroezeboom ook wel Kroeseboom geschreven van Fleringen dit is een heel oude eik welke vroeger aangegeven werd als markepunt. Maar goed dit soort bomen kent Nederland wel meer zoals Ruurlo en Vorden.
Eigenlijk dwaal ik een beetje af maar goed. :D

groet Gerjan

Dat was de enige verbinding tussen het dorp waar ik ben opgegroeid, Fleringen, en het dorp waar ik nu woon ;), aangezien er in Rossum ook een Kroezeboom staat.

Wellicht dat ik zaterdag de ketel wel weer op het vuur zet, moet even kijken qua planning!

Groet,
de TDP

tdp

Vergelijkbare Topics (7)

25322

Reacties: 9
Gelezen: 4104

31963

Reacties: 5
Gelezen: 1818

5269

Reacties: 14
Gelezen: 8733

41694

Gestart door Doc Jo

Reacties: 10
Gelezen: 1433

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.