Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept Bipa: geen idee welke hop

Gestart door Lutz, 20-10-2015 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Dag heren

Ik ben aan het denken om een hoppig Belgisch bier te brouwen.

Voor de mout dacht ik aan pilsmout en misschien wat blonde basterdsuiker.

Gist: iets a la corsendonk of herkenrode. Wat denken jullie?

Het grootste probleem vormt de hopgift. Ik zou wel een fruitig, hoppig bier willen maken maar ik denk dat Amerikaanse hoppen zullen vloeken met de Belgische gist. Het moet ook niet zo extreem worden als de echte apa's.

Anderzijds lijken de klassieke Europese hoppen (Tettnanger, Spalt, styrian goldings, ...)wat te robuust voor een frisse Bipa. Engelse hoppen zijn dan weer veel te aards.

Wat denken jullie?

Groeten

Bart

RienP

Ik kan Saphir wel aanraden. Deze is wat fruitiger.

Sjaak_Deventer

Ik heb mijn Belgische Blonde, met Chimaygist, gehopt met Centennial..

Niet te extreem en dan gaat dat prima. Zelfs Cascade zou moeten kunnen.

Lutz

Dank!

Ik'dacht Hallertau mittelfruh in de basis te nemen en een van volgende erbij: simcoe, bramling cross, sladek, citra of aramis.

Zou dat gaan om een Europese klassieker te combineren met een Amerikaanse hop? Het mag wel wat fruitiger maar het mag absoluut niet zoet worden.

Hoe kiezen jullie je hop? Ik vind dat veruit het moeilijkste. Ik ben ook wat angstig om niet klassieke niet nobele hoppen te gebruiken. Ik vind dat dat vaak een wat te exotische smaak geeft. Ik blijf graag binnen de klassieke Belgische bierstijlen met hier en daar wat variatie.

RienP

Ik heb nu een Saison met Bramling Cross in het gistvat (laatste dagen voor bottelen). Heerlijk  aroma. Kan denk ik ook heel goed in een Belgische blonde.

Vergelijkbare Topics (7)

4516

Reacties: 10
Gelezen: 5091

17117

Reacties: 9
Gelezen: 4922

28716

Reacties: 4
Gelezen: 1878

44744

Reacties: 4
Gelezen: 1037

27505

Reacties: 27
Gelezen: 13171

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.