Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp gevraagd bij het bierbrouwen..

Gestart door hanstudenten, 14-09-2005 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

hanstudenten

Wij, 5 studenten van de HLO Nijmegen, moeten voor onze opleiding bierbrouwen. Nu hebben wij een recept van jullie site gehaald. Nu staat er dat je 'hop uit eigen tuin'  nodig hebt. Nu hebben we dit wel maar we weten niet hoe we dit moeten gebruiken (vers of gedroogd) en hoeveel we nodig hebben om uiteindelijk 50gr over te houden. Of kunnen we eventueel een andere hop gebruiken?

Alvast bedankt!   :biersmile: :beersmiley:

Sanne, Max, Kristel

Adrie

Hé, wat is dat nu? Het is niet de bedoeling om vragen op het forum te stellen en ze ook nog eens als persoonlijk bericht rond te sturen. Foei! Mijn antwoord hebben jullie ondertussen gekregen.

Gerb

Hallo mensen,

Misschien is het handig als jullie de link naar het recept of het recept zelf posten. Dat maakt het een stuk makkelijker er iets over te zeggen.

Hop uit eigen tuin is natuurlijk gewoon te vergelijken met commerciele hop, alleen zal het doorgaans wat minder alfa-zuur bevatten. Dit is het werkzame bestanddeel van hop. 50 gram hop zegt dus niet zoveel, het gaat om het percentage alfa-zuur.

Gerb

MO

Een eerste recept zou ik nooit met onbekende tuin hop gaan brouwen. Gebruik maar gewoon hop uit de winkel, dan weet je welke soort het is en hoe bitter de hop is. Of hadden jullie dit advies ook van A3 gehad?

hanstudenten

Dit is het recept..

Bierrecepten - Barley Wine

Paul Langenberg

Ingrediënten voor 10 liter:

3000 gram   pilsmout
1000 gram   ambermout
  50 gram   zwarte mout
 500 gram   gele basterdsuiker
 400 gram   rietsuiker
  25 gram   Hallertauer bloemen
  25 gram   hop uit eigen tuin

Maischschema

temperatuur         48C   52C   62C   72C         
tijd (in minuten)   15    15    20    45

Maischwater: 10 liter
Spoelwater: 6 liter
Kooktijd: 90 minuten. Alle hop is in één keer toegevoegd.
Gist: Chimay
Begin SG: 1100
Eind SG: 1012

Bedankt..

MO

als je niet aan hop uit eigen tuin kunt komen, zou ik 40 g Hallertau gebruiken. Hoe gaan jullie het aanpakken met de Chimay gist? Opkweken of WYeast1214 aankopen?
De 48 grC maischstap is met de moderne mouten niet meer nodig, deze rust is al uitgevoerd door de mouterij. Ik zou de 62 grC stap verlengen tot 30 of misschien wel 40 min, een beetje afhankelijk van jullie opwarmtijden.

SiriS

Typische fout die beginnende hobbybrouwers maken is om een zo´n zwaar mogelijk bier te willen brouwen. Daarnaast is dit recept met 5 kg stort per 10 liter (waarvan 1 kg suiker?!) en "maar" een OG van 1100 g/l niet betrouwbaar. Waarom niet beginnen met een blonde; pilsmout, munchnermout, hallartauer hersbruckner hop (bloemen of pellets) en bv Safbrew S-33 korrelgist?

Groet, SiriS

MO

4 kg MOUT per 10 L is 1:2.5 en nog net roerbaar. Moet kunnen. Ik snap het wel: een zwaar bier maakt het meeste indruk. Net als een grote auto of een grote vul-zelf-maar-in.

Christiaan

Zeg HAN studenten,
ik word hier wel nieuwsgierig van, vertel eens wat meer over jullie opdracht. Hoe gaan jullie het brouwen zelf aanpakken? Hebben jullie een installatie ter beschikking? En waarom kiezen jullie voor een Barley Wine? Ik moet SiriS toch wel gelijk geven, zelf zou ik voor een weizen gaan, dan hoef je ook niet zo lang te wachten. Maar goed ik ben zelf nog een te grote beginner om belerend te gaan doen.
Alvast veel succes gewenst,
Christiaan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.