Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Temperatuur oorzaak gusher/bom?

Gestart door Hoppenbrouwers, 30-08-2015 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 02-09-2015  13:19 uBiersteen kan wel zorgen voor gushing, maar niet voor een hogere druk op de flesjes. Als je flesjes ontploft zijn dan is de druk waarschijnlijk wel meer dan 6 BAR geweest. Dan moet er (ondanks de hogere temperatuur) haast wel teveel koolzuur in hebben gezeten. Als alle oorzaken lijken te zijn uitgesloten, dan blijven bacteriën over. Die kunnen wel onvergistbare suiker vergisten dus zou het teveel aan koolzuur kunnen verklaren.   
Zou het mogelijk kunnen zijn dat er in enkele flessen (de ontplofte of hoger druk) een dusdanige hoeveelheid biersteen bevatten dat die de bacteriën ondanks 'effectieve' desinfectie hebben geherbergd? Ik bedoel, een algehele bacterie wat me nog steeds zeer onwaarschijnlijk lijkt zou dit effect op de hele batch (die uit hetzelfde bottelvat komt) moeten hebben gehad. Dit is verre van waar.
Het bier was afgevuld met 7 g/L maar er is door de afwezige +-2 L dus 14 g suiker teveel geweest. Dit kan een iets hogere druk verklaren bij de 'normale' flessen maar niet bij de rest.

hansHalberstadt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-09-2015  13:32 uZou het mogelijk kunnen zijn dat er in enkele flessen (de ontplofte of hoger druk) een dusdanige hoeveelheid biersteen bevatten dat die de bacteriën ondanks 'effectieve' desinfectie hebben geherbergd? Ik bedoel, een algehele bacterie wat me nog steeds zeer onwaarschijnlijk lijkt zou dit effect op de hele batch (die uit hetzelfde bottelvat komt) moeten hebben gehad. Dit is verre van waar.
Het bier was afgevuld met 7 g/L maar er is door de afwezige +-2 L dus 14 g suiker teveel geweest. Dit kan een iets hogere druk verklaren bij de 'normale' flessen maar niet bij de rest.
Dit kun je zien als je meerdere flesjes proeft. als er echte teveel koolzuur inzit krijg je zo'n opgeblazen mond als je een slok neemt. Je ziet dan snel of het om enkele flesje gaat of meer. Kan ook nog zijn dat je bottelsuiker niet homogeen vermengd is geweest.

Hoppenbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 02-09-2015  16:19 uDit kun je zien als je meerdere flesjes proeft. als er echte teveel koolzuur inzit krijg je zo'n opgeblazen mond als je een slok neemt. Je ziet dan snel of het om enkele flesje gaat of meer. Kan ook nog zijn dat je bottelsuiker niet homogeen vermengd is geweest.
Ik heb de indruk dat dit ook een oorzaak zou kunnen zijn.

Heb namelijk net weer een batch gebotteld vanuit mijn lagervat. Dit bier was 2°C. De water/suikeroplossing heb in het bottelvat gegoten en nu zag ik op het moment dat de ijskoude pils erbij kwam dat er een soort film ontstond op de bodem. Het kan ook de afstotende werking van het voedselveilige plastic zijn maar wellicht is dit ook een mogelijkheid. De laatste tijd gaan mijn bieren vaker vanuit ijskoude lagering het bottelvat in.
Mogelijk?

Verder vroeg ik me nog af welk druk verschil er kan optreden door ijskoud bier samen met bottelsuiker te bottelen en daarna te laten hervergisten op een (erg) warme plek. De opgeloste CO2 kan natuurlijk ook voor extra druk zorgen. Maar hoeveel?

hansHalberstadt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-09-2015  16:32 uHeb namelijk net weer een batch gebotteld vanuit mijn lagervat. Dit bier was 2°C. De opgeloste CO2 kan natuurlijk ook voor extra druk zorgen. Maar hoeveel?
Als je de bottelsuiker minder heb verdund dan 1:2 dan wordt de suikeroplossing stroperig als hij koud wordt. Dan heb je zeker een probleem met mengen. Bij 2 ºC heb je ca 0.3gew% koolzuur wat oplost in het bier tegen ca 0.17 bij kamertemperatuur.   Je krijgt dan dus ruim 0.1% meer koolzuur. Ik zou dan met 6 gram per liter bottelen ipv 7.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.