Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier voor vrienden

Gestart door Flogiston, 29-08-2015 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Flogiston

Graag jullie mening en/of tips over het onderstaande recept.  :groots:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
Omschrijving   Waarde
Kenmerk   02
Naam recept   Vriendschapsbier
Brouwdatum   11-06-2015
Biertype   Tripel
Volume   17 l
Begin SG   1,091 SG
Berekende kleur (Morey)   25 EBC
Berekende bitterheid (Rager)   40 IBU
Brouwzaalrendement   80,0 %
Kooktijd   65 min.

Water en brouwzouten
Hoeveelheid   Ingrediënt
15,00 l   Water uit Arnhem Ir.Sijmons
4,20 ml   Melkzuur
6,03 l   Spoelwater

Waterprofiel behandeld water
Ca       Mg       Na       HCO3        Cl        SO4
73 mg/l   9 mg/l   15 mg/l   218 mg/l   28 mg/l   23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid   Naam           Mouterij       Kleur    %
3,764 kg     Pilsner            Swaen       3 EBC    84,0 %
0,471 kg     Aroma 50         Dingemans       50 EBC 10,5 %
0,246 kg     Cara-amber    Weyermann    70 EBC 5,5 %

Maischschema
Omschrijving   Temperatuur   Stap tijd   Rust tijd   Beslagdikte
Eiwitrust      53,0 °C   1 min.   20 min.   2,7 l/kg
Beta-amylase   63,0 °C   20 min.   30 min.   2,7 l/kg
Alfa-amylase   72,0 °C   15 min.   30 min.   2,7 l/kg
Uitmaischen   78,0 °C   10 min.   5 min.   2,7 l/kg

Hop
Hoeveelheid   Naam   Type   % alfazuur   Kooktijd/toevoeging   IBU
12,2 g   Galena   bloemen   12,5%   60 min.   36,6 IBU
5,0 g   Citra           bloemen   12,0%   15 min.   3,8 IBU

Overige ingrediënten
Hoeveelheid   Naam                            Type     Gebruik
1,00 stk      Kardemom                  kruid     koken
2,36 g         Korianderzaad             specerij   koken
7,08 g         Sinaasappelschil, zoet   specerij   koken

Gist
Hoeveelheid   Naam   Type
2,0 pak(ken)   Belgian Ardennes (3522)   bovengist

Brambo

5 g aromahop op 15 min van het einde vind ik echt veel te weinig voor 17 liter bier. Of is het de bedoeling dat de kruiden/specerijen de overhand nemen?
Beter is wat minder hop toevoegen in het begin (bitterhop) en compenseren met extra hop op het einde (aromahop): 10 min / 5 min voor einde en zelf bij vlamuit.

hans_nwk

Ik zou een deel van de pilsmout vervangen door suiker zodat je op min 10% suiker uitkomt.
Anders wordt het een zware boterham (nier ver uitgegist, erg zoet) en geen tripel.

Eens met de hop opmerking.

groet,
Hans

Brouwers

10% suiker toevoegen, 53 graden stap overslaan en half uur op 63 graden doen. Hierdoor krijg meer vergistbare suikers en kan de gist meer esters maken. Vergist het bier verder niet te warm(19-20 graden) en probeer niet teveel gist te enten (75-100% van aanbevolen mrmalty hoeveelheid. Hierdoor krijg je bij de meeste gisten de ldkkere esters en niet de oplosmiddelen. Koudhop max 1 gr/l anders gaat de koudhop de gistesters overheersen. Tenzij je dit wil natuurlijk

Flogiston

Citaat van: Brambo op 29-08-2015  13:00 u5 g aromahop op 15 min van het einde vind ik echt veel te weinig voor 17 liter bier. Of is het de bedoeling dat de kruiden/specerijen de overhand nemen?
Beter is wat minder hop toevoegen in het begin (bitterhop) en compenseren met extra hop op het einde (aromahop): 10 min / 5 min voor einde en zelf bij vlamuit.

Dat was inderdaad mijn bedoeling, om de kruiden wat naar voren te laten komen. In gedachte had ik een Karmeliet/Chouffe tripel, maar dan nóg beter (wat natuurlijk een grove beginnersfout is, maar al doende leert men  :brouwen:)

Flogiston

Citaat van: hans_nwk op 29-08-2015  13:07 uIk zou een deel van de pilsmout vervangen door suiker zodat je op min 10% suiker uitkomt.
Anders wordt het een zware boterham (nier ver uitgegist, erg zoet) en geen tripel.

Allereerst allen dank voor de tips, welke zeker bij een volgend brouwsel ter harte genomen zal worden. Één van de beginnersfouten die ik heb gemaakt, is zelf een recept verzinnen, en niet de kennis van het forum hierover raadplegen. Ik dacht het wel te weten  ::) Wel BrouwHulp gebruikt voor het samenstellen van het recept, en deze ook netjes gevolgd.

Alles verliep prima, en het vergisten ging als een trein (geen gistkast, dus alles bij kamertemperatuur), te zien in dit filmpje van het waterslot:

Na een dag of 4 was de fut er een beetje uit, en heb het SG gemeten op 1045. Nog een week laten staan, maar lager dan 1030 kwam het niet. Heb het uiteraard geproefd, en de smaak was goed, maar erg droog. Niets zoets meer te bekennen. De geur is heerlijk, lekker kruidig, maar ook een beste alcoholgeur zit er bij.

Ik heb het nu overgeheveld, en een stuk koeler gezet, maar voor het bottelen heb ik nog twijfel over de te nemen stappen. Moet ik hier nog suiker aan toevoegen? Moet ik gist met een hoge alcoholtolerantie toevoegen, en zien of er nog iets wordt omgezet? Moet ik water toevoegen tot een lager SG, en dan bottelen? Moet ik alleen gist toevoegen, en dan hopen dat er nog iets omgezet wordt in CO2?

Overigens heb ik enkel een refractometer, en geen 'dobber', dus mogelijk zit ik qua metingen ergens naast. Ik heb zoveel mogelijk de tips en trucks van het forum gevolgd, en veel gezocht op het stokken van de vergisting, maar nergens een duidend antwoord kunnen vinden. Gelukkig is brouwen volgens Jacques ook geen exacte wetenschap, dus ook van deze 'problemen'zullen we weer verder groeien.  :biersmile:

_M_M_

Welke waarde gaf je refractometer aan? Het is namelijk niet dezelfde manier van rekenen als met begin waarde.. Op deze site kun je je eind waarde uitrekenen. 
http://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Flogiston

Na het maischen kwamen we op een waarde van 1085, iets lager dan wat BrouwHulp aangaf. Onze aanname was, dat het goed was. Maar de praktijk zal het leren.  >:D

Robin K

Heb je bij het bepalen van de SG = 1030 wel rekening gehouden dat je nu alcohol er in hebt zitten en dat je dus
een tooltje zoals van Hans Halberstadt moet gebruiken?

Flogiston

Citaat van: Robin K op 29-08-2015  20:34 uHeb je bij het bepalen van de SG = 1030 wel rekening gehouden dat je nu alcohol er in hebt zitten en dat je dus
een tooltje zoals van Hans Halberstadt moet gebruiken?

:-[ Nee dus. Al lezend over het forum zag ik overal topics over de vergisting, en dat ze van "SG 1054 naar 1015" waren gegaan, en ik nam daarom aan dat ik dat met een refractometer ook zou moeten halen. Ik wist wel dat de alcohol van invloed was, maar niet in zo'n grote mate.
Enfin: Nadat ik mijn gemeten Brix-waarden in het appje van Hans had gezet, werd een SG van 1019 berekend. Dit doet me deugd, wetende dat ik alleen meetfouten heb gemaakt, en dat het jongbier gezond is.

Nu de volgende stap: suiker.

Kan ik het beste wat suiker toevoegen aan een klein beetje jongbier, en kijken of deze op druk komt, of kan ik er vanuit gaan dat er wel gist aanwezig is? Of moet ik nog gist toevoegen?

Robin K

Citaat van: Flogiston op 30-08-2015  14:01 uKan ik het beste wat suiker toevoegen aan een klein beetje jongbier, en kijken of deze op druk komt, of kan ik er vanuit gaan dat er wel gist aanwezig is? Of moet ik nog gist toevoegen?

Ik zou zeggen gewoon bottelen met 7 gram/liter bottelsuiker, gist zit er nog wel in hoor  :proost:

Flogiston

Citaat van: Robin K op 30-08-2015  15:53 uIk zou zeggen gewoon bottelen met 7 gram/liter bottelsuiker, gist zit er nog wel in hoor  :proost:

Heb een klein petflesje gevuld met het jongbier, en er naar verhouding 8 g/l suiker aan toegevoegd, en deze warm weggezet, maar bespeur na een dag of 4 nog geen enkele activiteit/druk.  :huilen:

Wat te doen: wachten? Of toch suiker en gist toevoegen? En welke gist?

Jacques

Citaat van: Flogiston op 01-09-2015  12:19 uHeb een klein petflesje gevuld met het jongbier, en er naar verhouding 8 g/l suiker aan toegevoegd, en deze warm weggezet, maar bespeur na een dag of 4 nog geen enkele activiteit/druk.  :huilen:

Wat te doen: wachten? Of toch suiker en gist toevoegen? En welke gist?

Geduld, geduld en geduld!

Flogiston

Citaat van: Jacques op 01-09-2015  22:17 uGeduld, geduld en geduld!

Dat vermoeden had ik al. Hoe lang zal ik wachten? Denk wel dat ik moet gaan bottelen, lijkt me.

Jacques

Citaat van: Flogiston op 01-09-2015  22:53 uDat vermoeden had ik al. Hoe lang zal ik wachten? Denk wel dat ik moet gaan bottelen, lijkt me.

Gewoon gaan bottelen. Gist toevoegen is normaal gesproken niet noodzakelijk.

Hoelang het duurt voordat je koolzuur krijgt kan erg verschillen. Meestal heb je na 2 tot 3 weken wel redelijk wat koolzuur. Hoe langer je wacht met bottelen des te langer het duurt. Heeft alles te maken met de afnemende vitaliteit van de gist.

Flogiston

Bedankt voor je snelle reactie Jacques. Moet nog wel tot het weekend wachten voor het bottelen.

Flogiston

Even voor de medebrouwers die twijfelen aan het verloop van het proces; na een week is het petflesje aardig op druk gekomen, met wat bezinksel op de bodem. Dus zoals de meesterbrouwers op dit forum al aangeven: geduld hebben, dan komt alles goed!  :proost:

Brouwers

Citaat van: Flogiston op 03-09-2015  20:42 uEven voor de medebrouwers die twijfelen aan het verloop van het proces; na een week is het petflesje aardig op druk gekomen, met wat bezinksel op de bodem. Dus zoals de meesterbrouwers op dit forum al aangeven: geduld hebben, dan komt alles goed!  :proost:
Zoals wel vaker op het forum is er maar één brouwer die daar aan twijfelde :biersmile:

Nu geduld op weten te brengen en over een week of 3-4 eentje proberen, dan kan je vanaf een week of 6 echt genieten met je vrienden.

Flogiston

Poging nummer twee, rekening houdend met de tips hierboven. Mocht ik nog wat gemist hebben, hoor ik het graag.  :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptVriendschapsbier 2.0
Brouwdatum7-2-2016
BiertypeOverige bieren
Volume10,5 l
Begin SG1,079 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Rager)46 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd65 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
10,20 lWater uit Arnhem Ir.Sijmons7,68 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
73 mg/l9 mg/l15 mg/l234 mg/l28 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,500 kgPilsmoutDingemans3 EBC72,5 %
0,400 kgAroma 50Dingemans50 EBC11,6 %
0,200 kgCara-amberWeyermann70 EBC5,8 %
0,350 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,0 gGalenabellen12,5%60 min.32,0 IBU
15,0 gCitrabellen12,0%15 min.13,7 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
1,00 gKardemomkruidkoken
2,00 gKorianderzaadspecerijkoken
6,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist

Herman

Als beginner zou ik kruiden zo veel mogelijk weglaten. Je gebruikt al snel te veel en echt nodig is het niet. Eerlijk gezegd gebruik ik ze bijna niet meer, waar ik als beginner bijna altijd kruiden gebruikte... Alleen met hop kun je al mooie kruidige smaken in je bier krijgen.

Maar goed, je geeft zelf al Karmeliet en Chouffe als voorbeeld, daar zit inderdaad wel het e.e.a. aan kruiden in. Je gebruikt ook niet te veel zo te lezen. Brouw ze, recept ziet er verder ok uit. Maischschema is wel wat typisch, wat is je gedachte daarbij? Je kunt ook voor een eenstapsmaisch gaan.

Flogiston

Het maischschema komt uit BrouwHulp; drie stappen met een volle body. Had eerlijk gezegd niet naar de bijbehorende tijden gekeken.  :-[ Enige tips voor een beter schema?

Oxhead

30 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden. Niet uitmaischen. :brouwen:

Eric v B

Citaat van: Oxhead op 06-02-2016  11:54 u30 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden. Niet uitmaischen. :brouwen:
Beetje off topic: Gebruik je dit maischschema voor ieder bier of is er een bepaalde reden dat je dit schema voor dit bier adviseert?

Oscar

Citaat van: Eric v B op 06-02-2016  12:57 uBeetje off topic: Gebruik je dit maischschema voor ieder bier

Ja. :brouwen: Behalve als je tarwe gebruikt, dan kun je wat lager beginnen... :)

Flogiston

Citaat van: Oscar op 06-02-2016  13:32 uJa. :brouwen: Behalve als je tarwe gebruikt, dan kun je wat lager beginnen... :)
En voor elk soort bier (behalve dan met tarwe erin) geeft dit een gewenst resultaat? Zo ja, waarom zouden we ons sowieso druk maken over tijd en temperatuur?  :P

Vergelijkbare Topics (7)

16479

Gestart door Tsjerk

Reacties: 18
Gelezen: 7427

36590

Gestart door MikeG

Reacties: 6
Gelezen: 1823

23149

Reacties: 3
Gelezen: 2086

4392

Gestart door BuBS

Reacties: 12
Gelezen: 4905

40271

Gestart door Joreb

Reacties: 15
Gelezen: 2346

28472

Reacties: 14
Gelezen: 6686

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.