Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

American IPA gekopieerd, andere gist?

Gestart door Eelke301, 18-08-2015 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Eelke301

Het onderstaande recept heb ik vertaald van 35L naar 20L.

1). Aan de hoge Alfa zuur percentages te zien, zijn er allemaal bloemen ipv pellets gebruikt als hop? Als ik naar pellets zocht zag ik allemaal veel lagere %. De hoeveelheden in grammen zijn nu allemaal wel heel klein... Probleem?

2). Ik kan zelf via Brouwmarkt niet aan WLP001 komen, is dit dan een goed alternatief?

3). Ik hou wel van IPA's met een lekkere body, die wat dikker in de mond zijn zeg maar, moet ik het recept daar nog op aanpassen?

4). Zelf vind ik een wat lichtere kleur ook wel mooi, zou ik dan wat pilsmout kunnen toevoegen en palemout iets kunnen verlagen of heeft dit te veel invloed op de smaak?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptAmerican IPA 1 - Amm.Col.Summit
Kenmerk'Indiaase Swaan (3)'
Brouwdatum4-9-2015
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters21
Gewenst begin SG1065 (7,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater32,0 liter
Maischdikte3,4 l/kg
Maischwater20,9 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur36 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid70 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC91,0 %5598 gr8 EBC
Caramünch type 24,0 %246 gr110 EBC
Carapils (D)5,0 %308 gr60 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Amarillo10,4 %18 gr75 minuten20 EBU
Columbus16,7 %7 gr75 minuten13 EBU
Summit17,5 %7 gr75 minuten13 EBU
Amarillo10,4 %4 gr14 minuten2 EBU
Columbus16,7 %5 gr14 minuten4 EBU
Summit17,5 %7 gr14 minuten6 EBU
Amarillo10,4 %5 gr7 minuten1 EBU
Columbus16,7 %8 gr7 minuten4 EBU
Summit17,5 %8 gr7 minuten4 EBU
Amarillo10,4 %11 grKoud hop0 EBU
Columbus16,7 %11 grKoud hop0 EBU
Summit17,5 %11 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C45 minuten3,4 l/kg
273°C30 minuten3,4 l/kg
378°C2 minuten3,4 l/kg

homoeccentricus

Citaat van: Eelke301 op 18-08-2015  16:32 uHet onderstaande recept heb ik vertaald van 35L naar 20L.

1). Aan de hoge Alfa zuur percentages te zien, zijn er allemaal bloemen ipv pellets gebruikt als hop? Als ik naar pellets zocht zag ik allemaal veel lagere %. De hoeveelheden in grammen zijn nu allemaal wel heel klein... Probleem?

2). Ik kan zelf via Brouwmarkt niet aan WLP001 komen, is dit dan een goed alternatief?

3). Ik hou wel van IPA's met een lekkere body, die wat dikker in de mond zijn zeg maar, moet ik het recept daar nog op aanpassen?

4). Zelf vind ik een wat lichtere kleur ook wel mooi, zou ik dan wat pilsmout kunnen toevoegen en palemout iets kunnen verlagen of heeft dit te veel invloed op de smaak?

1). Pellets en bloemen hebben hetzelfde @zuurpercentage. Pellets zijn wel iets efficienter in het gebruik. Het is mogelijk dat van batch tot batch het gehalte van 1 soort (bv amarillo) licht anders is dan wat de software aanduidt, maar persoonlijk hou ik mij daar niet mee bezig.
2) Als droog alternatief ok. Indien je vloeibaar wil, Wyeast 1056.
3) Nee, dit ziet er goed uit.
4) Je moet dan een caramout met een wat lagere EBU nemen. Of minder gebruiken. Van palemout afblijven.

Brouwers

- Vanderkooy heeft de WLP001 wel. Maar als ik me niet vergis is WLP001 dezelfde als de Wyeast 1056 en dus ook de US05. Dus je zou ook de korrel kunnen nemen

Eelke301

Citaat van: homoeccentricus op 18-08-2015  17:11 u1). Pellets en bloemen hebben hetzelfde @zuurpercentage. Pellets zijn wel iets efficienter in het gebruik. Het is mogelijk dat van batch tot batch het gehalte van 1 soort (bv amarillo) licht anders is dan wat de software aanduidt, maar persoonlijk hou ik mij daar niet mee bezig.

Als ik op Brouwmarkt kijk, zie ik Columbus bloemen op 16,7 staan en pellets op 6,1 @%. Waar ligt dat dan aan?

Ik zie trouwens dat de rest wel dichter bij elkaar ligt (bij andere hopsoorten), dus wellicht een typefout.
Citaat van: Brouwers op 18-08-2015  17:18 u2). Ik kan zelf via Brouwmarkt niet aan WLP001 komen, is dit dan een goed alternatief?
- Vanderkooy heeft de WLP001 wel. Maar als ik me niet vergis is WLP001 dezelfde als de Wyeast 1056 en dus ook de US05. Dus je zou ook de korrel kunnen nemen

Zijn ze gelijkwaardig qua verzendtijd en prijs? Ik wil graag vrijdag brouwen en bij Brouwmarkt weet ik wel dat ik het vrijdag heb als ik het woensdag bestel. Thanks voor de tip in ieder geval!

homoeccentricus

inderdaad tikfout. Indien de vloeibare gist pas toekomt op de dag dat je gaat brouwen kan je beter de korrelgist bestellen, want je hebt geen tijd meer om een starter te maken.

Biker

CiteerAls ik op Brouwmarkt kijk, zie ik Columbus bloemen op 16,7 staan en pellets op 6,1 @%. Waar ligt dat dan aan?

Let op.
Vandaag een bestelling binnen gekregen van Brouwmarkt en de werkelijke alpha percentages komen totaal niet overeen met wat ze op de site zetten.

Bennemans

Citaat van: Biker op 18-08-2015  22:38 uLet op.
Vandaag een bestelling binnen gekregen van Brouwmarkt en de werkelijke alpha percentages komen totaal niet overeen met wat ze op de site zetten.
Dat klopt, da's normaal.
Altijd je recept baseren op de waarde die staat aangegeven op de verpakking.
En zelfs dan is de waarde de waarde niet door de veroudering van de hop.
Hopveroudering kan je gemakkelijk berekenen in BrouwHulp en BrouwVisie.
Dan weet je in ieder geval dat je de juiste alphawaarde te pakken hebt.

Brouwers

Citaat van: Eelke301 op 18-08-2015  21:34 uAls ik op Brouwmarkt kijk, zie ik Columbus bloemen op 16,7 staan en pellets op 6,1 @%. Waar ligt dat dan aan?

Ik zie trouwens dat de rest wel dichter bij elkaar ligt (bij andere hopsoorten), dus wellicht een typefout.
Zijn ze gelijkwaardig qua verzendtijd en prijs? Ik wil graag vrijdag brouwen en bij Brouwmarkt weet ik wel dat ik het vrijdag heb als ik het woensdag bestel. Thanks voor de tip in ieder geval!
Ja, maar je neemt hoe dan ook een groot risico door 2 dagen van te voren je gist besteld. Maar al te vaak gebeurd dat het niet op tijd aankwam omdat er bij postnl iets mis is gegaan, en wat betreft de Brouwmarkt is daar zelfs een topic aan gewijdt (hoewel de problemen daar nu opgelost lijken te zijn).

Daarnaast is een starter wel aan te raden met de hoeveelheid die je brouwt of je moet 2 buisjes bestellen. Beetje dure aangelegenheid wordt het dan. Gewoon 2 zakjes us05 bestellen

Sjaak_Deventer

Let op bij Summit. Summit kan knoflook / ui-achtige geuren creëren. Ik vind het wel lekker, maar het is niet voor iedereen lekker!

Vergelijkbare Topics (7)

16400

Reacties: 12
Gelezen: 5444

38364

Reacties: 16
Gelezen: 4092

21708

Reacties: 19
Gelezen: 8958

19732

Reacties: 5
Gelezen: 2357

15372

Reacties: 46
Gelezen: 13338

37234

Reacties: 8
Gelezen: 2554

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.