Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA onder- en bovengisten

Gestart door Jerome, 29-07-2015 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Jerome

Ik weet niet of deze vraag hier hoort of onder Grondstoffen.

Ik ben van plan een Mosaic/Simcoe IPA te brouwen, begin SG 1068, 62 IBU en na koken op te splitsen in twee batches. Eentje vergisten met US-05 (boven), en eentje met S-23 (onder).

Ik dacht dat als er minder esters en andere smaakstofjes gevormd worden tijdens de ondergisting, dan komt het hopprofiel nog meer naar voren. Heeft iemand dit al eens eerder gedaan, en hoe vergeleken de bieren met elkaar?

En, 1068 moet wel lukken met S-23? Mr. Malty denkt van wel, maar is het wel een goed idee om dit te laten ondergisten, met het SG niet wat lager zijn hiervoor?

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum (Dld)14.5 %5 gr60 minuten16 EBU
Hallertau Mittelfrüh3.6 %10 gr30 minuten5 EBU
Mosaic13.5 %7 gr20 minuten13 EBU
Simcoe®11.9 %5 gr20 minuten8 EBU
Mosaic13.5 %3 gr15 minuten4 EBU
Simcoe®11.9 %1 gr15 minuten1 EBU
Mosaic13.5 %9 gr10 minuten10 EBU
Simcoe®11.9 %7 gr10 minuten7 EBU
Mosaic13.5 %5 gr5 minuten3 EBU
Simcoe®11.9 %3 gr5 minuten2 EBU
Mosaic13.5 %4 gr0 minuten0 EBU
Simcoe®11.9 %2 gr0 minuten0 EBU
Mosaic13.5 %2 grKoud hop0 EBU
Simcoe®11.9 %4 grKoud hop0 EBU

seed7

Twee maal heb ik een hoppig bier met een ondergister vergist, nooit naast een bovengister. Mijn indruk is inderdaad dat de hoparoma veel beter naar voren komen, echter ook de moutigheid. Dat laatste is iets waar je in de receptuur misschien rekening moet houden.

Bij de koude gisting worden minder nevenprodukten gevormd, maar ook minder hoparoma's uit het jongbier gedreven door de traag lopende gisting en ook minder snel "afgebroken" door de lagere temperatuur.

Ingo

leendert

Hallo
Ik wil het zelfde proberen, ondergistend en bovengistend.

Maar ben benieuwd naar jouw ervaring hier mee? ???

Hoor graag van je.

gr leen

leendert

En hoe is het geworden? daar ben ik nieuwsgierig naar?

Bij mij is het nog niet gebeurd... het ondergistend.

gr leen :proost:

William

Citaat van: seed7 op 29-07-2015  12:19 uTwee maal heb ik een hoppig bier met een ondergister vergist, nooit naast een bovengister. Mijn indruk is inderdaad dat de hoparoma veel beter naar voren komen, echter ook de moutigheid. Dat laatste is iets waar je in de receptuur misschien rekening moet houden.

Ik denk dat ik daarom zo van de stijl Imperial Pilsner hou met de Christofel Nobel als archetype omdat de hop er zo mooi in blijft. Om dezelfde reden zijn ondergisters ook erg geschikt voor fruitbieren ;)

Paard

Ik brouw ook regelmatig ondergistende bieren die qua recept op een ipa lijken, zelf vind ik dat het een erg lekker en verfrissend bier oplevert, de hoparoma's lijken iets frisser, echter mis ik soms wel juist dat estertje wat de fruitigheid in een IPA zo kan benadrukken. Ben dus wel benieuwd naar je bevindingen.

William

Citaat van: Paard op 10-05-2016  21:44 uIk brouw ook regelmatig ondergistende bieren die qua recept op een ipa lijken, zelf vind ik dat het een erg lekker en verfrissend bier oplevert, de hoparoma's lijken iets frisser, echter mis ik soms wel juist dat estertje wat de fruitigheid in een IPA zo kan benadrukken. Ben dus wel benieuwd naar je bevindingen.

Je zou kunnen proberen bij de laatste 10% svg de temperatuur op bovengistende temperaturen te brengen - zeg maar een soort van partieel stoombier. Dan geeft zelfs een ondergister een gistprofiel.

Jerome

Citaat van: leendert op 09-05-2016  11:13 uEn hoe is het geworden? daar ben ik nieuwsgierig naar?

Bij mij is het nog niet gebeurd... het ondergistend.

gr leen :proost:

Eerste prijs met dit bier gewonnen op het OBBK 2015 in klasse A. Persoonlijk vond ik het ook een heel geslaagd bier. Ik wil binnenkort een IPA laten ondergisten. Kan niet wachten!

Herman

Citaat van: Jerome op 10-05-2016  22:11 uIk wil binnenkort een IPA laten ondergisten. Kan niet wachten!
Ofwel een IPL brouwen :)

Jerome

Paard

CiteerJe zou kunnen proberen bij de laatste 10% svg de temperatuur op bovengistende temperaturen te brengen - zeg maar een soort van partieel stoombier. Dan geeft zelfs een ondergister een gistprofiel.

Dank dat ga ik eens proberen!

Biertje1985

Citaat van: Jerome op 10-05-2016  22:11 uEerste prijs met dit bier gewonnen op het OBBK 2015 in klasse A. Persoonlijk vond ik het ook een heel geslaagd bier. Ik wil binnenkort een IPA laten ondergisten. Kan niet wachten!
Wil je het uiteindelijke recept posten? Dit lijkt mij een heel geslaagde combi. :groots:

Jerome

Staat bij bij Bewezen Recepten.

Vergelijkbare Topics (7)

35110

Reacties: 13
Gelezen: 3837

27835

Gestart door Paulk

Reacties: 1
Gelezen: 1408

15716

Reacties: 15
Gelezen: 5537

38623

Reacties: 11
Gelezen: 2685

30201

Reacties: 12
Gelezen: 4269

20780

Reacties: 36
Gelezen: 11085

41003

Reacties: 45
Gelezen: 6895

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.