Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het ene flesje uit de batch is de andere niet...

Gestart door JBL, 01-07-2015 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Ik ben nu anderhalve week verder en er lijkt meer aan de hand. Het lijkt er inmiddels op dat geen enkel flesje nog waarneembaar koolzuur heeft. Gisteren acht  flesjes opengetrokken, in schone glazen geschonken en... nagenoeg geen schuimkraag en totaal geen koolzuurbellen. Gelukkig wisten mijn gasten de smaak wel te waarderen, maar toch...
Vreemd, want twee weken geleden had ik naast enkele koolzuurarme flesjes ook flesjes met een mooie forse kraag en verfrissende bellen.
Ik heb nog even opgezocht hoeveel suiker ik heb toegevoegd vóór het bottelen: 130 gram opgelost in 200 ml water en vermengd met ruim 18 liter jongbier. Ruim voldoende dus.

Kan hier nog iets anders aan de hand zijn?
De flesjes hebben na het bottelen (10 juni) tot en met eergisteren - ruim een maand dus - op een warme tot zeer warme kamer gestaan (23 tot 29 ºC). Kan dat van invloed zijn?

Brouwers

Misschien dat je kroonkurken niet goed afsluiten met het gevolg dat ze lekken.

Ik controleer de hergisting op fles meestal door de fles een keer om te schudden en dan te kijken hoeveel schuim er in de fles ontstaat en ook hoe lang het duurt voor het inzakt. Dit is redelijk natte vinger werk, maar geeft wel een indicatie of het goed gaat. Om te controleren of de flessen niet lekken zou je kunnen schudden en luisteren of er iets sisst. Daarnaast zou je kunnen checken of of het sg op fles nu hoger is als tijdens bottelen. Hiermee weet je op zijn minst of er wel hergisting heeft plaatsgevonden

Sander van Dijk

Citaat van: JBL op 13-07-2015  09:31 uIk ben nu anderhalve week verder en er lijkt meer aan de hand. Het lijkt er inmiddels op dat geen enkel flesje nog waarneembaar koolzuur heeft. Gisteren acht  flesjes opengetrokken, in schone glazen geschonken en... nagenoeg geen schuimkraag en totaal geen koolzuurbellen. Gelukkig wisten mijn gasten de smaak wel te waarderen, maar toch...
Vreemd, want twee weken geleden had ik naast enkele koolzuurarme flesjes ook flesjes met een mooie forse kraag en verfrissende bellen.
Ik heb nog even opgezocht hoeveel suiker ik heb toegevoegd vóór het bottelen: 130 gram opgelost in 200 ml water en vermengd met ruim 18 liter jongbier. Ruim voldoende dus.

Kan hier nog iets anders aan de hand zijn?
De flesjes hebben na het bottelen (10 juni) tot en met eergisteren - ruim een maand dus - op een warme tot zeer warme kamer gestaan (23 tot 29 ºC). Kan dat van invloed zijn?

Kan het zijn dat bijvoorbeeld je kroonkurkapparaat niet goed werkt, waardoor de kroonkurken niet goed vast zitten en daardoor koolzuur lekken?

Edit: ik zie dat Brouwers mij voor was :)   Ik had het antwoord al even open staan. Er kwam iets tussen, waardoor ik het pas later geplaatst had.

Ronnie

Beste controle op kroonkurk (door gebruik uitgesleten helm/stempel):

Doe een vodje of doekje over de kroonkurk en hou de fles stevig vast in je ene hand, met andere hand de kroonkurk vastgrijpen en probeer es rond te draaien.
Positief? = versleten stempel = CO2 lek.

Ronnie

Er ook nog even bijvertellen dat de kroonkurken van zo 'n 6 jaar terug dikker van plaat waren.
Dit is nu dunner wegens materiaal besparing, ten voordele van het leefmilieu.
Het gunstige gevolg is dat de stempels nu langer meegaan, waar vroeger die stempels vlugger waren versleten.
Opletten met 2dehands gereedschap dus.
Of : grote voorraad kroonkurken van jaren geleden...

JBL

Citaat van: Ronnie op 13-07-2015  10:37 uBeste controle op kroonkurk (door gebruik uitgesleten helm/stempel):
Doe een vodje of doekje over de kroonkurk en hou de fles stevig vast in je ene hand, met andere hand de kroonkurk vastgrijpen en probeer es rond te draaien.
Positief? = versleten stempel = CO2 lek.

Ik heb geen versleten stempel (nog tamelijk nieuw kroonkurkapparaat), maar bij de proef bij één flesje kon ik vrij eenvoudig ronddraaien. Lek dus.
Het kroonkurkapparaat waarmee ik gebotteld heb is deze (voorheen de Emily):

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bier-bottelen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-26-29mm.html

Zoals ik al zei: nog tamelijk nieuw. Maar dus blijkbaar niet geweldig... :-(

Inmiddels heb ik een betere in huis: de Max.
Wat kan ik het beste doen bij flesjes met een 'ronddraaiende dop'?  Zijn die nog te redden?

Neetje

Citaat van: JBL op 13-07-2015  12:10 u.........................
Wat kan ik het beste doen bij flesjes met een 'ronddraaiende dop'?  Zijn die nog te redden?

Openen en bottelsuiker toevoegen, weer warm zetten enz.

Eric v B

Citaat van: JBL op 13-07-2015  12:10 uIk heb geen versleten stempel (nog tamelijk nieuw kroonkurkapparaat), maar bij de proef bij één flesje kon ik vrij eenvoudig ronddraaien. Lek dus.
Het kroonkurkapparaat waarmee ik gebotteld heb is deze (voorheen de Emily):

http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/bier-bottelen/kroonkurkapparaten/kroonkurkapparaat-luxe-gestanste-koppen-26-29mm.html

Zoals ik al zei: nog tamelijk nieuw. Maar dus blijkbaar niet geweldig... :-(

Inmiddels heb ik een betere in huis: de Max.
Ff max eroverheen.

JBL

Citaat van: Neetje op 13-07-2015  12:19 uOpenen en bottelsuiker toevoegen, weer warm zetten enz.

Citaat van: Eric v B op 13-07-2015  12:44 uFf max eroverheen.

Sommige flesjes gaven na draaien een sis, dus die hadden waarschijnlijk toch wel behoorlijk wat koolzuur.
Ik heb alle flesjes met draaiende dop eruitgehaald en ontkurkt. Diegene die een duidelijke sis gaven, direct een nieuwe kroonkurk gegeven met de MAX.
Degene die geen sis gaven, of een hele flauwe, heb ik nog wat geconcentreerd suikerwater toegevoegd. Heel precies werken lukt niet met zo weinig flesjes, dus ik hoop dat ik niet teveel heb toegevoegd (en ook niet te weinig).
Probleem hierbij is wellicht dat ieder flesje eigenlijk zijn eigen behandeling verdient: hoeveel suiker vergist? Hoeveel koolzuur verloren? Hoeveel actief gist nog aanwezig? Maar dat wordt heel erg lastig.
De tijd zal het uitwijzen...  :proost:

Bedankt voor de reacties.
De tip van het ronddraaien was een zeer waardevolle, Ronnie!

designinglives

Citaat van: Brouwers op 13-07-2015  10:09 uIk controleer de hergisting op fles meestal door de fles een keer om te schudden en dan te kijken hoeveel schuim er in de fles ontstaat en ook hoe lang het duurt voor het inzakt. Dit is redelijk natte vinger werk, maar geeft wel een indicatie of het goed gaat.

Wat zijn zoal je bevindingen hierover? Time je dat echt en hoe lang blijft de schuim staan ongeveer zodra hij min of meer ok is? Ik doe nu hetzelfde met mijn flesjes maar heb er nog niet zoveel feeling mee dus het is bij mij vooral gissen en opschrijven  wanneer ik een flesje wel goed vind en hoe lang dat schuim erop blijft staan, samen met de hoogte van de kraag en dergelijke... :-)

Vergelijkbare Topics (7)

36905

Gestart door THD

Reacties: 22
Gelezen: 7586

16834

Reacties: 8
Gelezen: 3767

35415

Reacties: 18
Gelezen: 12597

27987

Reacties: 9
Gelezen: 4223

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.