Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het ene flesje uit de batch is de andere niet...

Gestart door JBL, 01-07-2015 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Verleden week - twee weken na het bottelen - een flesje opengetrokken van mijn XX Bitter kloon. Was zeker geen XX Bitter, maar wel heel erg lekker: mooie, plakkende schuimkraag, veel koolzuur, bloemige geur, fris, niet te zoet, eindigend in een aangenaam bitter.
Vandaag weer eentje koud gezet en vol verlangen opengetrokken, maar dat werd een lichte teleurstelling: nagenoeg geen schuim, weinig koolzuur, en daarmee aanzienlijk minder fris en aangenaam van smaak.
Kan het zijn dat ik het geconcentreerde suikerwater dat ik voor het bottelen heb toegevoegd voor de hergisting op fles, onvoldoende heb doorgeroerd? Waardoor ik flesjes met meer extra suiker, en flesjes met minder extra suiker heb? En dus flesjes met veel schuim/koolzuur en flesjes met aanzienlijk minder?
Ik heb het suikerwater zachtjes door het uitgegiste jongbier geroerd.

Of kan dit ook een andere reden hebben? :-\

bert braadslee

Het is verstandig om je gekookte en eventueel afgekoelde suikerwater aan het begin van het hevelen in je bottelvat toe te voegen, zo heeft goed de kans om zich te vermengen en gelijkmatig te verdelen. Als je het suikerwater goed door je versche bier wilt roeren moet je flink roeren, met kans op zuurstofinslag en infectiegevaar (niet zo groot als bij verse wort overigens).
Ik heb dit fenomeen ook wel eens gehad. Het is jammer maar helaas. Sommige flessen zullen over een paar weken misschien schuimen als de h#l en anderen net voldoende koolzuur hebben om het drinkbaar te maken.
Volgende keer beter.
 :brouwen:

JBL

Citaat van: bert braadslee op 01-07-2015  23:48 uHet is verstandig om je gekookte en eventueel afgekoelde suikerwater aan het begin van het hevelen in je bottelvat toe te voegen, zo heeft goed de kans om zich te vermengen en gelijkmatig te verdelen. Als je het suikerwater goed door je versche bier wilt roeren moet je flink roeren, met kans op zuurstofinslag en infectiegevaar (niet zo groot als bij verse wort overigens).

Ik heb het direct na het overhevelen en vlak voor het bottelen toegevoegd en voorzichtig geroerd, juist om zuurstofinslag te voorkomen.

Zou er ook een andere reden kunnen zijn? Bijvoorbeeld het grote temperatuurverschil tussen de ruimte waar het bier nog staat na te gisten (gisteren ruim boven de 25 graden) en de temperatuur in de koelkast (circa 4 graden)?
Of dat het in een flesje met iets teveel kopruimte heeft gezeten (het was zo'n Westmalle flesje, en die zijn met het standaardvulpijpje moeilijk goed vol te krijgen)?

Sander van Dijk

Het kan ook helpen om de bottelsuiker in ruim voldoende water op te lossen, zodat het makkelijk mengt. Ik los de suiker op in 2,5 tot 3x de hoeveelheid water.

Na het koken giet ik het suikerwater in de bottelemmer. Daarna hevel ik het jongbier er overheen. Ik roer daarna niet meer en ik heb nog geen problemen gehad.

Edwarff

Hier het zelde probleem.  Ook ik laat het wort op het suikerwater stromen en roer regelmatig door tijdens het hevelen.

ik vind de opmerkingen van Sander wel zeer interessant.  Ik gebruik inderdaad wel minimaal water om de suiker in op te lossen.  De gedachte om veel water toe te voegen staat mij tegen. 

Volgende keer ga ik toch maar meer water gebruiken,  ik ben benieuwd of het helpt.

Thanks!

JBL

Veel water toevoegen is ook niet het eerste waar ik aan zou denken.

Je kunt er natuurlijk wel rekening mee houden door bij de geplande stort een half litertje minder water te vergisten, zodat je uiteindelijk toch uitkomst op de gewenste hoeveelheid, densiteit en alcohol. Of werkt het niet zo simpel?

Een andere optie is natuurlijk suiker op de fles toevoegen. Die kleine suikerklontjes van drie gram zijn relatief kostbaar en misschien ook wel iets te royaal en risicovol (9 gram per liter is veel!). Heeft iemand hier ervaring mee?

Sander van Dijk

Als je 15 liter bottelt met 7 gram bottelsuiker per liter heb je het over 105 gram bottelsuiker. Als je dan 3 x de hoeveelheid water gebruikt heb je het over 315 ml water. Dit is een te verwaarlozen hoeveelheid water. Als je dit invoert in Brouwsoftware (als extra water in het gistvat) dan zie je ook dat zo´n kleine hoeveelheid water erg weinig invloed heeft. Je zou dit zelfs in je receptplanning kunnen meenemen, maar dat vind ik zelf niet nodig.

Door de bottelsuiker goed te verdunnen voorkom je een hoop problemen.

joosting87

Ik heb het ook wel eens gehad. De suiker in iets te weinig water opgelost. De hergisting kwam dus bij sommige snel en bij andere langzaam. Ik pakte na twee weken een flesje om te testen. Prima op druk en al goed te drinken. De volgende dag pakte ik een andere, veel minder druk en koolzuur. Uiteindelijk na wat langer staan viel het bij mij nog wel mee; de ene had iets meer koolzuur dan de andere maar overal gelukkig genoeg suiker om koolzuur te maken. Maar ik heb er van geleerd, dat beetje water op die hoeveelheid bier valt reuze mee. Ik los vanaf nu gewoon de suiker op in 3x water :-)

JBL

Citaat van: joosting87 op 02-07-2015  10:32 uIk heb het ook wel eens gehad. De suiker in iets te weinig water opgelost. De hergisting kwam dus bij sommige snel en bij andere langzaam. Ik pakte na twee weken een flesje om te testen. Prima op druk en al goed te drinken. De volgende dag pakte ik een andere, veel minder druk en koolzuur. Uiteindelijk na wat langer staan viel het bij mij nog wel mee; de ene had iets meer koolzuur dan de andere maar overal gelukkig genoeg suiker om koolzuur te maken. Maar ik heb er van geleerd, dat beetje water op die hoeveelheid bier valt reuze mee. Ik los vanaf nu gewoon de suiker op in 3x water :-)

Citaat van: Sander van Dijk op 02-07-2015  10:21 uAls je 15 liter bottelt met 7 gram bottelsuiker per liter heb je het over 105 gram bottelsuiker. Als je dan 3 x de hoeveelheid water gebruikt heb je het over 315 ml water. Dit is een te verwaarlozen hoeveelheid water. Als je dit invoert in Brouwsoftware (als extra water in het gistvat) dan zie je ook dat zo´n kleine hoeveelheid water erg weinig invloed heeft. Je zou dit zelfs in je receptplanning kunnen meenemen, maar dat vind ik zelf niet nodig.

Door de bottelsuiker goed te verdunnen voorkom je een hoop problemen.

Tja, jullie overtuigen me... En gaat dit bij jullie beiden als eerste in het bottelvat? Of na het overhevelen over het jongbier?

Sander van Dijk

Citaat van: JBL op 02-07-2015  10:53 uTja, jullie overtuigen me... En gaat dit bij jullie beiden als eerste in het bottelvat? Of na het overhevelen over het jongbier?
De suikeroplossing als eerste! Door het hevelen wordt de suiker en het jongbier gelijk goed gemixt. Ik roer daarna niet meer.

joosting87

Citaat van: JBL op 02-07-2015  10:53 uTja, jullie overtuigen me... En gaat dit bij jullie beiden als eerste in het bottelvat? Of na het overhevelen over het jongbier?
Klopt. Als eerste in het vat en dan leg ik de hevelslang zo dat het bier rustig stroomt door het bottelvat. Dan kan het goed mengen

JBL

Citaat van: joosting87 op 02-07-2015  11:00 uKlopt. Als eerste in het vat en dan leg ik de hevelslang zo dat het bier rustig stroomt door het bottelvat. Dan kan het goed mengen

Klinkt inderdaad logisch. Bedankt beiden!

joosting87

Citaat van: JBL op 02-07-2015  11:06 uKlinkt inderdaad logisch. Bedankt beiden!

Succes  :brouwen:

wilbertd

Ook hier; de suiker in genoeg water oplossen (zeg drie keer meer water dan suiker) en als eerste in het vat gieten om vervolgens het te bottelen bier er al draaiend in te hevelen.

Als je trouwens bang bent voor zuurstofinslag dan kun je eenvoudig met een steelpan wat koolzuur uit je gistvat scheppen en in je bottelvat gieten. Wellicht overbodig omdat het gist in de fles zich waarschijnlijk direct te goed doet aan het zuurstof, maar goed...

En afhankelijk van je bier en hoe lang je het hebt laten 'rusten' na de hoofdvergisting, kan je bier ook onderhevig zijn aan verandering in smaak. Na twee weken in je fles is je bier nog erg jong, het kan zijn dat organisme (gist) nog aan het knagen is aan de ingrediënten in je bier om die om te zetten in iets anders.

Woozl

Vanwege hetzelfde probleem (ongelijke koolzuur) ben ik sinds twee brouwsels overgestapt op suikerwater per flesje met een spuit toevoegen.

Iets meer werk, maar wel heel constant

Markiej87

Ik doe ook altijd 3x suiker aan water, als eerste in het bottelvat en de slang er zo in leggen dat je jongbier "rondjes draait" in je vat.

JBL

Citaat van: Markiej87 op 03-07-2015  12:07 uIk doe ook altijd 3x suiker aan water, als eerste in het bottelvat en de slang er zo in leggen dat je jongbier "rondjes draait" in je vat.

Drie keer suiker aan water, of drie keer water aan suiker? Joosting en Sander mengen suiker met drie keer zoveel water.
Maar doe jij het precies andersom? :weetniet:

Sander van Dijk

Citaat van: Woozl op 02-07-2015  23:01 uVanwege hetzelfde probleem (ongelijke koolzuur) ben ik sinds twee brouwsels overgestapt op suikerwater per flesje met een spuit toevoegen.

Iets meer werk, maar wel heel constant

Volgens mij en veel anderen op dit forum is dit niet nodig als je de suiker voldoende verdund. Bij iedereen bij wie je leest dat ze problemen met het mengen hebben, is er te weinig verdund. Ga maar eens zoeken en lezen :)

Als je het jongbier in het bottelvat hevelt, waarin je eerst de suikeroplossing hebt gedaan, wordt het vanzelf goed gemengd. Als je een redelijk hoogte verschil gebruikt bij het overhevelen krijg je een behoorlijk straal, waardoor het dus vanzelf goed mengt.

Edit: ik bedoel natuurlijk wel dat je het uiteinde van de slang in het bottelvat moet leggen. Er moet natuurlijk niet gekletterd worden. :)

Markiej87

Citaat van: JBL op 03-07-2015  12:17 uDrie keer suiker aan water, of drie keer water aan suiker? Joosting en Sander mengen suiker met drie keer zoveel water.
Maar doe jij het precies andersom? :weetniet:
Ik meng suiker met 3x die hoeveelheid water. Dus, drie keer suiker aan water ;)

joosting87

Citaat van: Markiej87 op 03-07-2015  17:57 uIk meng suiker met 3x die hoeveelheid water. Dus, drie keer suiker aan water ;)

Dus, drie keer water aan suiker ;-)

JBL

Kun je overigens ook zien - visueel waarnemen - welk flesje wél en welke geen koolzuur heeft ontwikkeld?
Ik dat geval zou ik de flesjes zonder koolzuur kunnen selecteren en alsnog een suikergift geven.

Gezien het gegeven dat je apparatuur hebt om koolzuur te meten, vrees ik dat dit wel niet het geval zal zijn.  :huilen:

Henielma

Dopjes eraf halen en naar de sis luisteren is een manier.

JBL

Citaat van: Henielma op 07-07-2015  19:47 uDopjes eraf halen en naar de sis luisteren is een manier.

Maar verlies ik met die 'sis' dan niet juist koolzuur uit de flesjes waarin het wél goed is navergist?

Henielma

Nee dat valt mee. Verreweg het grootste deel van het koolzuur in de fles zit opgelost in het bier. Jaren geleden eens aan gerekend. Wanneer ik het me goed herinner moet je een flesje een aantal malen openen om 0,1 Vol% koolzuur kwijt te raken. De kopruimte in een flesje is maar klein.

JBL

Citaat van: Henielma op 07-07-2015  21:35 uNee dat valt mee. Verreweg het grootste deel van het koolzuur in de fles zit opgelost in het bier. Jaren geleden eens aan gerekend. Wanneer ik het me goed herinner moet je een flesje een aantal malen openen om 0,1 Vol% koolzuur kwijt te raken. De kopruimte in een flesje is maar klein.

Dan ga ik daar zeker wat mee experimenteren. Dank je!

Vergelijkbare Topics (7)

36905

Gestart door THD

Reacties: 22
Gelezen: 7586

16834

Reacties: 8
Gelezen: 3767

35415

Reacties: 18
Gelezen: 12597

27987

Reacties: 9
Gelezen: 4223

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.