Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuw brouwsel na half jaar

Gestart door joosting87, 24-06-2015 14:32 u

Vorige topic - Volgende topic

joosting87

Hoi iedereen,

Na een drukke tijd heb ik weer wat ingrediënten besteld om weer eens te gaan maken. Ik mis toch de charme van een dag lekker druk bezig zijn en het heerlijk resultaat na afloop. Nu ben ik nog een beginnende brouwer en wil weer een IPA brouwen. Voor de ervaren mensen wellicht allemaal gesneden koek, maar hopelijk willen jullie toch even kijken naar onderstaand recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptcitripa
Brouwdatum24-06-2015
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume12,0 l
Begin SG1,077 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Rager)76 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC77,8 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC22,2 %

Maischschema
60 minuten op 68 - 65 graden

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,0 gCitrabellen15,0%first wort hop65,2 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%15 min.5,5 IBU
10,0 gCitrabellen15,0%0 min.5,8 IBU
30,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gSafale American (US-05)bovengist

homoeccentricus

Citaat van: joosting87 op 24-06-2015  14:32 uwil weer een IPA maken. Voor de ervaren mensen wellicht allemaal gesneden koek

Een IPA "brouwen" (niet "maken"!) is helemaal geen gesneden koek. Het aantal top-IPA's gebrouwen "true-to-style" in de Lage Landen kan wellicht op de vingers van een houthakkershand worden geteld.

Voor de rest ziet het recept er goed uit. Persoonlijk zou ik nog veeeeeel meer hop toevoegen op 0' en als koudhop, maar dat is natuurlijk subjectief.

joosting87

Je hebt gelijk. Het is een recept maken en daarna het recept brouwen :-)

homoeccentricus

Citaat van: joosting87 op 24-06-2015  14:48 uJe hebt gelijk. Het is een recept maken en daarna het recept brouwen :-)

Het is maar omdat er op een ander draadje een paar mensen al maan-den aan het doorbomen zijn over "bier brouwen" vs "bier maken"  ;)

joosting87

Citaat van: homoeccentricus op 24-06-2015  14:50 uHet is maar omdat er op een ander draadje een paar mensen al maan-den aan het doorbomen zijn over "bier brouwen" vs "bier maken"  ;)
Hahaha. Ach ja. Bier brouwen zal wel correct zijn. [emoji3] . Bedankt voor je tip met de hop. Wat denk je, passen de soorten wel bij elkaar?

Shaka

Jou recept is een echte American style IPA! Ziet er wel lekker uit, alleen zou iets minder münchener gebruiken en geen Cascade, want dat vind ik naar zeep smaken (maar dat is mijn mening natuurlijk). Amarillo leent zich ook uitstekend voor drooghop volgens mij.

joosting87

Citaat van: Shaka op 24-06-2015  15:04 uJou recept is een echte American style IPA! Ziet er wel lekker uit, alleen zou iets minder münchener gebruiken en geen Cascade, want dat vind ik naar zeep smaken (maar dat is mijn mening natuurlijk). Amarillo leent zich ook uitstekend voor drooghop volgens mij.

Dank je! Ik zal straks thuis eens kijken of ik voldoende amarillo heb om te drooghoppen. daar heb ik vorige keer een heerlijk bier mee gemaakt. Of ik kan eventueel een combinatie maken van Citra en Amarillo mocht ik niet genoeg hebben?

homoeccentricus

Citaat van: Shaka op 24-06-2015  15:04 ugeen Cascade, want dat vind ik naar zeep smaken

Over hop die naar zeep smaakt zijn al heelder forumencyclopedieën volgeschreven. Hop van lage kwaliteit, geoxideerde lipiden, S04 gist, enz. enz. Sommigen zeggen ook Cascade, maar het is helemaal niet zeker dat de hopsoort de oorzaak is.

RienP

Voor meer hop smaak/aroma zou ik een deel van je FWH gift verschuiven naar het einde. Zonde om zoveel hoparoma weg te koken. En vooral meer hop op 0 minuten en in de koudhop. Ik hou altijd minimaal 3-4 g/liter aan.

Shaka

Citaat van: homoeccentricus op 24-06-2015  16:55 uOver hop die naar zeep smaakt zijn al heelder forumencyclopedieën volgeschreven. Hop van lage kwaliteit, geoxideerde lipiden, S04 gist, enz. enz. Sommigen zeggen ook Cascade, maar het is helemaal niet zeker dat de hopsoort de oorzaak is.
Daarom staat er ook ''vind ik''. Kan inderdaad best meerdere oorzaken hebben. Ik heb gisteren een bier gedronken waarin de zeepsmaak weer licht naar voren kwam, daar Citra en Cascade in en dat was voor mij het zoveelste bier met Cascade die het zeepsmaakte had. Daarop is mijn mening over Cascade gebaseerd. Of je aan de hang van die ervaringen een conclusie mag trekken, volgens de boekjes vast niet, maar dit is mijn ervaring.

Verder denk ik, Joost, dat een combinatie van Citra en Amarillo fantastisch is! Inderdaad sowieso 3 of 4 g/L drooghoppen.

joosting87

Allen hartelijk dank voor de reacties. het zeepachtige heb ik nog niet echt ervaren, dat ken ik nog niet. ik heb jullie tips meegenomen en er dit recept van gemaakt:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk7
Naam receptCitripa
Brouwdatum26-03-2015
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume12,0 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)52 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC82,4 %
0,750 kgMünchenermoutDingemans15 EBC17,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gCitrabellen12,0%75 min.36,1 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%15 min.15,4 IBU
20,0 gCitrabellen12,0%0 min.0,0 IBU
20,0 gCitrabellen12,0%koudhop0,0 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,0 gSafale American (US-05)bovengist

Tjardo

Je aangepaste recept ziet er goed uit, misschien iets minder bitter maar zeker véél meer hoparoma dan in het eerste recept! Gewoon brouwen denk ik...  :proost:

Shaka

Brouwen die hap! Bitterheid is persoonlijk, wordt ongetwijfeld lekker!

Jacques

Citaat van: Shaka op 24-06-2015  17:51 uDaarom staat er ook ''vind ik''. Kan inderdaad best meerdere oorzaken hebben. Ik heb gisteren een bier gedronken waarin de zeepsmaak weer licht naar voren kwam, daar Citra en Cascade in en dat was voor mij het zoveelste bier met Cascade die het zeepsmaakte had. Daarop is mijn mening over Cascade gebaseerd. Of je aan de hang van die ervaringen een conclusie mag trekken, volgens de boekjes vast niet, maar dit is mijn ervaring.

Een zeepachtige smaak kan inderdaad vanuit de hop komen. Het gaat dan om hop die niet op een goede manier bewaard is geweest (niet zuurstofvrij...). Ligt dus niet zo zeer aan de gebruikte hopsoort maar eerder aan de leverancier of jouw eigen manier van bewaren. Ik kan iedereen de aanschaf van een goed vacuümapparaat aanschaffen. Kan ook heel nuttig zijn in het huishouden voor het bewaren van vleeswaren en dergelijke.

joosting87

Dank voor de reacties. De brouwdag staat voor morgen gepland. :-) :brouwen: :brouwen:

joosting87

Citaat van: joosting87 op 25-06-2015  10:52 uDank voor de reacties. De brouwdag staat voor morgen gepland. :-) :brouwen: :brouwen:
Ik heb m vandaag gebrouwen. Iets te veel spoelwater gebruikt. Dus had uiteindelijk teveel wort met iets lagere SG. Maar rendement lag op bijna 74%. Best goede score voor mij tot nu toe. Al met al... goede brouwdag [emoji2]

joosting87

Hoi iedereen,

Vandaag overgeheveld naar mandfles SG inmiddels 1016. Ik heb eerst 40 gram hop in de mandfles gedaan (20 citra + 20 amarillo). En daarna het bier erop geheveld.
Het ziet er nu zo uit:

Mijn vraag is nu. het is een best dikke laag hop, niet alles is in contact met het jongbier. Is dit erg?

Jacques

Komt goed! De hop is vochtig.

joosting87

Citaat van: Jacques op 01-07-2015  22:00 uKomt goed! De hop is vochtig.

Dankje Jacques. Mijn vorige IPA had ik overgeheveld in een ander plastic vat. Dit is eerste keer met mandfles. Vandaar... :proost:

Battum80

Waarschijnlijk heb je deze inmiddels al op, maar hoe is ie geworden?

joosting87

Citaat van: Battum80 op 13-10-2015  20:50 uWaarschijnlijk heb je deze inmiddels al op, maar hoe is ie geworden?

Ja die is inmiddels op. Afgelopen week het laatste flesje. Ik vond hem goed gelukt. Goed bitter met lekker hoparoma.  :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

32147

Reacties: 9
Gelezen: 4573

24879

Reacties: 21
Gelezen: 8565

17795

Reacties: 99
Gelezen: 46125

6751

Reacties: 17
Gelezen: 6395

44744

Reacties: 4
Gelezen: 1082

36426

Reacties: 2
Gelezen: 1481

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.