Kan bier in het vergistingsvat te ver doorvergisten?

Gestart door JBL, 07-06-2015 11:32 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

In het vergistingsvat blijft blijft mijn XX Bitter kloon in wording bubbelen. Gist nog steeds actief, terwijl S-04 de naam heeft een snel uitgewerkt gist te zijn.
Dit is nu al de 6e dag, en nog steeds meer dan één bubbel per minuut. Al wordt het wel wat ongegelmatiger...

Bestaat nu niet het gevaar dat het gist straks bij het bottelen al volkomen is uitgewerkt (en hergisting op de fles niet zal plaatsvinden)?
Ik zag op het Vlaams Hobbybrouw Forum een ervaring dat bier was uitvergist tot 1008, en hergisting op fles niet meer plaatsvond zodat plat bier ontstond.
Dat zou ik natuurlijk niet fijn vinden...

broeder

Hoi,
Ik denk dat de vergisting normaal verloopt, 6 dagen is niet zo afwijkend.
Je blijft voldoende gistjes overhouden voor het hergisten.
Overigens heb je gecontroleerde vergisting? Zo niet kan het opwarmen met deze dagtemperaturen ook activiteit in het waterslot veroorzaken (uitzetten van jongbier en koolzuurgas).
Mocht je toch het gevoel hebben dat het niet goed is, dan het SG controleren.
Groet,
broeder Willem

homoeccentricus

1 bubbel per minuut betekent dat de hoofdvergisting achter de rug is. Dit is nog gewoon rest-CO2 die langzamerhand uit het bier verdwijnt. Alles verloopt prima.  :biersmile:

JBL

Citaat van: broeder op 07-06-2015  13:12 uHoi,
Ik denk dat de vergisting normaal verloopt, 6 dagen is niet zo afwijkend.
Je blijft voldoende gistjes overhouden voor het nagisten.
Overigens heb je gecontroleerde vergisting? Zoniet kan het opwarmen met deze dagtemperaturen ook activiteit in het waterslot veroorzaken (uitzetten van jongbier en koolzuurgas).
Mocht je toch het gevoel hebben dat het niet goed is, dan het SG controleren.
Groet,
broeder Willem

De omgevingstemperatuur is redelijk constant tussen de pakweg 21 en 24 graden C. Het zal dus wel de normale afronding zijn.

Citaat van: homoeccentricus op 07-06-2015  13:52 u1 bubbel per minuut betekent dat de hoofdvergisting achter de rug is. Dit is nog gewoon rest-CO2 die langzamerhand uit het bier verdwijnt. Alles verloopt prima.  :biersmile:

Mooi! Ik ben waarschijnlijk gewoon te ongeduldig. Maar ja: mijn eerste zelf gebrouwen biertje...

broeder

Citaat van: JBL op 07-06-2015  14:42 uIk ben waarschijnlijk gewoon te ongeduldig. Maar ja: mijn eerste zelf gebrouwen biertje...
Tja dan ik de paniek indenken...
Geduld is een groot probleem bij bierbrouwen.
Her is wat anders dan een aardappelpuree uit een pakkie, heet water en effe roeren.
Geduld en nog eens geduld en als je gebotteld hebt is er weer van dat geduld nodig.
Maar wedden dat je eerste biertje goddelijk wordt?
Groet,
broeder Willem

wilbertd

Citaat van: JBL op 07-06-2015  11:32 uIk zag op het Vlaams Hobbybrouw Forum een ervaring dat bier was uitvergist tot 1008, en hergisting op fles niet meer plaatsvond zodat plat bier ontstond.
Dat zou ik natuurlijk niet fijn vinden...

Voegt men in Vlaanderen dan geen bottelsuiker toe?

JBL

Citaat van: broeder op 07-06-2015  15:24 uTja dan ik de paniek indenken...
Geduld is een groot probleem bij bierbrouwen.
Her is wat anders dan een aardappelpuree uit een pakkie, heet water en effe roeren.
Geduld en nog eens geduld en als je gebotteld hebt is er weer van dat geduld nodig.
Maar wedden dat je eerste biertje goddelijk wordt?
Groet,
broeder Willem

Tja, dat eerste biertje...
Tijd hoort zeker bij de belangrijkste ingrediënten, realiseer ik me steeds meer.

Citaat van: wilbertd op 07-06-2015  19:29 uVoegt men in Vlaanderen dan geen bottelsuiker toe?

Volgens mij was daar gewoon bottelsuiker aan toe gevoegd, maar zonder resultaat dus. Bier was echt volkomen uitvergist.

wilbertd

Citaat van: JBL op 07-06-2015  21:00 uVolgens mij was daar gewoon bottelsuiker aan toe gevoegd, maar zonder resultaat dus. Bier was echt volkomen uitvergist.

Ik kan mij voorstellen dat er geen vergistbare suikers meer zitten in een bier met een SG van 1008 en dat het op dat moment volledig was uitgegist.
Maar zodra je bottelsuiker toevoegt is het bier eigenlijk direct 'per definitie' niet uitgegist meer.

Er van uitgaande dat kristalsuiker is gebruikt als bottelsuiker is dit 100% vergistbaar, ik zie niet in waarom het gist dit niet zou kunnen omzetten.
Het heeft hard moeten werken voor die laatste lange suikerketens, dan zou wat bottelsuiker toch eigenlijk een makkie moeten zijn.

homoeccentricus

Dit kan gebeuren wanneer er zoveel alcohol in het bier zit dat de gist zichzelf vergiftigd heeft en niet meer actief wordt wanneer nog suiker wordt toegevoegd.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 07-06-2015  22:10 uDit kan gebeuren wanneer er zoveel alcohol in het bier zit dat de gist zichzelf vergiftigd heeft en niet meer actief wordt wanneer nog suiker wordt toegevoegd.

Dat kan en is afhankelijk van de gebruikte gist. Maar dan heb je het over een hoog alcoholgehalte en niet over te ver uitgisten van een bier.

Overigens is 1008 niet extreem laag. Als er een saisongist wordt gebruikt zijn schijnbare vergistingsgraden van 100% en meer niet vreemd. Die bieren hebben in de regel geen last van dat ze niet willen hergisten.

De Fermentis S-04 zou in ieder geval geen problemen met een alcoholgehalte van 10,5 volgens http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=131984

JBL

Citaat van: homoeccentricus op 07-06-2015  13:52 u1 bubbel per minuut betekent dat de hoofdvergisting achter de rug is. Dit is nog gewoon rest-CO2 die langzamerhand uit het bier verdwijnt. Alles verloopt prima.  :biersmile:

Homoeccentriucs, bedoel je hiermee dat het bier nu is uitvergist en gebotteld kan worden?
Momenteel - exact 7 dagen na start vergisting - is er nog steeds sprake van 1 bubbel per minuut.

homoeccentricus

Vergelijkbare Topics (7)

38351

Gestart door Fons

Reacties: 26
Gelezen: 7348

29804

Reacties: 9
Gelezen: 4914

19918

Reacties: 16
Gelezen: 9348

43339

Reacties: 8
Gelezen: 1358

32484

Reacties: 9
Gelezen: 5949

22707

Gestart door Roberts1987

Reacties: 21
Gelezen: 5990

78

Reacties: 3
Gelezen: 13882

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.