Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zeven van bier

Gestart door matthieum, 31-05-2015 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

matthieum

Dag allemaal,

Mijn vriend en ik zijn bezig met brouwen en we zouden vrijdag bottelen maar we hebben gemerkt dat het nog een beetje troebel is en we zouden het willen zeven. Wat is volgens jullie de effici├źntste opstelling, zonder te veel 02 in contact te laten komen?
(We brouwen nog in plastic ton met kraantje)

Alvast bedankt!

Oscar

Citaat van: matthieum op 31-05-2015  22:22 utroebel is en we zouden het willen zeven.

Niet doen! Gewoon bottelen. Wordt vanzelf helder in de flesjes. :)

Herman

Hevelen in een ander vat helpt ook bij het klaren van bier. Beetje suiker er bij zorgt voor een veilig koolzuurdekentje. Voor de rest, inderdaad niet zeven. Wat versta je daar zelf onder? Filteren?

De Rentmeester

Voordat je gaat bottelen kun je het bier 2 dagen wat kouder terugkoelen naar ca 2 graden. Veel troebel spul zakt naar beneden en zo krijg je een helderder bier.
Bijkomend voordeel is ook dat voor het bottelen een koudere vloeistof (lees bier) minder schuimt en minder zuurstof opneemt: minder kans op oxidatiesmaakjes.

Zedd

Dit zo lezende, ben ik wel benieuwd naar wat jullie vinden van mijn methode.
Op het moment van bottelen laat ik het bier, door een 150 micron filter, in de bottelemmer lopen. Zuurstofopname is hierbij onvermijdelijk, lijkt me maar lijkt mij ook niet zo erg omdat er nog hergisting op fles plaatsvindt.
Het scheelt me wel altijd wat eiwitten en vlokken.

Jullie zeggen niet doen, waarom dan niet?

Polleke

Citaat van: De Rentmeester op 01-06-2015  09:27 uBijkomend voordeel is ook dat voor het bottelen een koudere vloeistof (lees bier) minder schuimt en minder zuurstof opneemt: minder kans op oxidatiesmaakjes.
Volgens mij lost een gas juist makkelijker op in een koude vloeistof.

bastiaanD

Citaat van: Zedd op 01-06-2015  15:20 uJullie zeggen niet doen, waarom dan niet?

Zuurstof zorgt voor oxydatie, oxydatie is minder lekker

Citaat van: De Rentmeester op 01-06-2015  09:27 uVoordat je gaat bottelen kun je het bier 2 dagen wat kouder terugkoelen naar ca 2 graden. Veel troebel spul zakt naar beneden en zo krijg je een helderder bier.

Ik doe het meestal een week op 2 ┬║C en zo krijg je echt kraakheldere biertjes.

Zedd

Voor het hergisten is toch ook zuurstof nodig? Vandaar dat ik deze zuurstofopname altijd genegeerd heb. Oxidatie is minder voor de smaak zegt men maar ik moet eerlijk bekennen dat ik (of anderen) het nog niet geproefd hebben in mijn brouwsels.

Oscar

Citaat van: Zedd op 01-06-2015  19:03 uOxidatie is minder voor de smaak zegt men maar ik moet eerlijk bekennen dat ik (of anderen) het nog niet geproefd hebben in mijn brouwsels.

Dan ben je of niet gevoelig voor deze smaak, of je brouwproces is gewoon goed genoeg dat je geen last hebt van oxidatie... :brouwen:

Zedd

Beide sluit ik niet uit :)

Maar mijn aanname over zuurstof nodig voor vergisten?

Brouwers

Citaat van: Zedd op 01-06-2015  19:10 uBeide sluit ik niet uit :)

Maar mijn aanname over zuurstof nodig voor vergisten?

Gist heeft in dit stadium nauwelijks tot geen zuurstof nodig. Zuurstof is vooral aan het begin belangrijk voor de groei van het aantal gistcellen. Voor de omzetting van suiker in alcohol en koolzuur is geen zuurstof nodig. Tijdens hergisting is de activiteit ook minimaal dus heel veel zuurstof wordt er niet verbruik, suikers zijn denk ik eerder op.
Misschien dat je het niet proeft of je bier is op voordat de oxidatie echt een probleem wordt maar zonder de filter kan je ook helder bier krijgen zonder oxidatie (en infectie?) risico's. Maar als deze werkwijze je bevalt moet je het vooral blijven doen. Je zou als test een keer een deel van je bier kunnen overhevelen in een mandfles en deze koud wegzetten. Andere deel kan je bottelen met filtratie. Na 2 maanden en langer kan je de bieren met elkaar vergelijken. Als je dan nog steeds geen verschil proeft zal het in jouw geval niet zoveel uitmaken

Jacques

Citaat van: Zedd op 01-06-2015  15:20 uDit zo lezende, ben ik wel benieuwd naar wat jullie vinden van mijn methode.
Op het moment van bottelen laat ik het bier, door een 150 micron filter, in de bottelemmer lopen. Zuurstofopname is hierbij onvermijdelijk, lijkt me maar lijkt mij ook niet zo erg omdat er nog hergisting op fles plaatsvindt.
Het scheelt me wel altijd wat eiwitten en vlokken.

Jullie zeggen niet doen, waarom dan niet?

Niet doen. Het is een misvatting dat je door de hergisting alle zuurstof dat in het bier zit na het bottelen kwijt raakt.
De gist heeft geen zuurstof nodig om zich te vermenigvuldigen. Wel gaat het vermenigvuldigen beter in aanwezigheid van zuurstof. Echter je wilt niet te veel gist in je bier (meer autolyse). Daarnaast zijn er minder aminozuren aanwezig in het bier dan in het wort. Hierdoor krijg je eerder last van de vorming van diacetyl.
Oppassen met zuurstofopname tijdens het bottelen dus. Je krijgt er frisser smakend bier meer. Dat je niet meteen een oxidatiesmaak waarneemt wil nog niet zeggen dat je niet over een tijdje daar last van krijgt. Komt nog bij dat veel proevers de smaak niet echt kennen en pas als ze een training hebben gehad het gaan herkennen. Veel bieren zijn daarna een stuk minder smakeijk...

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 02-06-2015  22:32 uKomt nog bij dat veel proevers de smaak niet echt kennen en pas als ze een training hebben gehad het gaan herkennen. Veel bieren zijn daarna een stuk minder smakeijk...

Dan is onwetendheid soms een zegen[emoji1]

Vergelijkbare Topics (7)

13472

Gestart door j3r03nq

Reacties: 35
Gelezen: 13812

43570

Reacties: 8
Gelezen: 896

34113

Reacties: 5
Gelezen: 1750

28416

Gestart door Pizzabakker

Reacties: 5
Gelezen: 4970

4200

Gestart door myheroh

Reacties: 11
Gelezen: 20527

15-04-2006 22:48 u
door myheroh
36165

Reacties: 9
Gelezen: 2379

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.