Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vlierbloesemwijn voor tripel en saison

Gestart door PeterEngeltje, 29-05-2015 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

PeterEngeltje

Tip betreffende dit mooie bloemetje:
Morgen is het zover. Dan ga ik een wijn maken van de vlierbloesem die je de komende weken (gratis) uit de natuur kunt halen. Wel voor het plukken even aan de bloemetjes ruiken. Ruiken ze naar kattenpis, dan lekker laten staan. Van de welriekende bloemetjes maak ik met rozijnen, suiker, citroenen en champagnegist een lekker wijntje. Dit is een echte aanrader, echt lekker.
De batch wordt dit keer opgesplitst waarbij ik een deel aanzuur tot een voor wijn geschikte zuurgraad. Dit deel wordt later gewoon opgedronken. Het andere deel krijgt minder zuur.
De minder zure variant krijgt extra vlierbloesem voor een sterker aroma. Deze wil ik als essence later toe gaan voegen aan een zelf gebrouwen tripel en saison.

Voor wie het nog niet heeft ervaren. Met de juiste dosering (niet te veel en niet te weinig) smaakt een tripel fantastisch. Bij saison zal minder vlierbloesem nodig zijn. Als je dit achteraf met wijn doet kun je heel mooi eerst de juiste verhouding uittesten voordat je de totale batch bier met de wijn behandelt.

Wolter

Leuk idee. Ik denk alleen wel dat beter een vlierbloesemsiroop kan maken of gedroogde bloesem kan gebruiken. In de vlierbloesemwijn zit namelijk ontzettend veel citroen en die mik je dan ook in het brouwsel.

Jacques

Citaat van: Wolter op 29-05-2015  20:37 uIn de vlierbloesemwijn zit namelijk ontzettend veel citroen en die mik je dan ook in het brouwsel.
Citroenzuur komt van nature ook voor in bier. Op zich kan dat niet zo veel kwaad.

PeterEngeltje

Aan vlierbloesemsiroop heb ik ook gedacht. Let wel op, in veel recepten gebruiken ze daar (voor de conservering) ook behoorlijk wat citroenzuur. Wel een mooi idee om met deze siroop, als je precies het suikergehalte weet, het bier te laten hergisting op de fles.
Ik ga het met de wijn proberen, het deel van de batch dat ik minder zuur maak en sterker aroma door extra bloemen. Zodoende kun je minder wijn toevoegen.

Wolter

Citaat van: Jacques op 29-05-2015  22:00 uCitroenzuur komt van nature ook voor in bier. Op zich kan dat niet zo veel kwaad.

Het gaat er wat mijn opmerking betreft niet om dat citroen wel/niet kwaad kan maar om het aroma en de smaak. Met veel citroen doet het meer afbreuk aan het aroma en de smaak van de vlierbloesem. Het zal ook vast niet vies zijn met meer citroen maar dan kun je het beter Radler met een vleug vlierbloesem noemen.  ;)

PeterEngeltje

Dag Wolter,

Wat de smaak en aroma betreft valt de invloed van de citroen uit vlierbloesemwijn wel mee. Ik gebruik alleen het sap van de citroen, niet de schil. En vlierbloesem heeft een aroma dat alle andere ingrediƫnten van deze wijn de baas is.

Denk ook een aan een Belgisch witbiertje met een schijfje citroen. Gaat toch prima?
Ook daar zou een vleugje vlierbloesem heel goed in kunnen passen.

Wolter

Ik vind in mijn vlierbloesemwijn de citroen wel duidelijk aanwezig. Waarschijnlijk kwestie van receptuur waar bij mij wellicht wat meer citroen gebruikt is dan bij jou.
Als je de vlierbloesem echt de hoofdrol wilt laten spelen is het gebruik van meer of minder citroen wel iets wat daar invloed op kan hebben. Natuurlijk is het ook gewoon een kwestie van persoonlijke smaak. (gelukkig maar  ;)) Hoe dan ook zal het een mooi resultaat worden. Ik heb zelf nog geen vlierbloesem in bier gebuikt maar ben het zeker van plan omdat ik de geur en smaak heel mooi vind. Vorig jaar bezig geweest met de wijn en dit jaar wil ik ook proberen een siroop te maken die ik later kan gebruiken bij een bierbrouwsel.

Vind persoonlijk citroen in witbier een misdaad.  :D

PeterEngeltje

Ik heb de bloesem begin deze middag geplukt en ben nu de wijn aan het maken.

Hoeveel citroenen heb jij aan je wijn toegevoegd?
Ik heb voor 15 liter wijn het sap van 10 citroenen gebruikt.
Overige ingredienten: 0,8 liter vlierbloesem (van de schermen afgeknipt), 1,25 kg rozijnen, 4 liter appelsap uit pak, water en suiker tot 12% alcohol.

Het is niet de bedoeling om deze wijn 1 op 1 met bier te gaan mengen.
Hoeveel wel? Dat ga ik proefondervindelijk in een glas Tripel vaststellen. Als de test niet goed uitpakt en het een soort bierwijn wordt gaat het feest niet door.

Wat het citroen in witbier betreft heb je eigenlijk wel een beetje gelijk. Een goed witbier heeft geen extra citroen nodig. Toch zitten er zomers aardig wat misdadigers op het terras die dit wel lekker vinden. 🍋😜.

Wolter

Ik had voor 16 liter,
- sap van 10 citroenen
- de bloesem van +/- 30 vlierbloesem kronen
- 4 eetlepels witte wijnazijn
- 2kg suiker
- zakje champagnegist

Bij mij is er heel weinig alcohol ontstaan. Het is meer een frisse vlierbloesem/citroen limonade geworden met een klein beetje alcohol en tintelende bubbels. Iedereen vond het gelukkig wel erg lekker.

Bij mij is de vlierbloesem net aan het bloeien. Ik wacht nog even voor ik het pluk want de kronen zijn nog erg klein.

Vorig jaar heb ik de kronen een nacht in opgeblazen en dichtgeknoopte vuilniszakken gedaan. Volgende dag valt de bloesem er dan zo vanaf. (Misschien pas je deze techniek al toe maar ik wilde jou deze tip niet onthouden)

Succes.

beermenke

Ik heb vlierbloesemsiroop gemaakt en deze gebruikt als bottelsuiker in mijn witbier!
Heerlijk! Een aanrader
Helaas heb ik het maar bij 5 liter gedaan om te proberen. Volgende batch doe ik er alles mee in witbier althans.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.