Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveel liter pan

Gestart door Dante, 29-05-2015 17:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Dante

Voor alsnog heb ik pas 1 keer met een blik gebrouwen, maar wil volgende keer het met verse mout e.d. gaan proberen.
De grootse pan die ik kon vinden  om zo meteen het wort in te gaan bereiden, is er een van 5 liter.
Gezien de recepten, begrijp ik dat het vaak handig is wat groter te hebben.
Hoe grote pan zou ik het beste kunnen aanschaffen? Ik zal waarschijnlijk rond max. 20l bier willen kunnen brouwen.
 Zou ik dan al rond de 20 liter pan nodig hebben?

Robin K

Ik zou zelf voor een kookpan van minimaal 30 liter gaan.

Oscar

dutch food geek

Nee... 20 liter is te klein voor 20 liter wort...

Dus groter.
Ik zou minimaal een 35 liter pakken, anders loop je een groot risico op overkoken en kom je echt in de problemen.
Hou er rekening mee dat om uiteindelijk 20 liter wort in je vat te krijgen je met behoorlijk meer water moet starten om het voor elkaar te krijgen.
Je verliest immers water aan de absorptie van granen, verdamping, absorptie door hop, filterverliezen enz enz...

Om je een idee te geven, als ik twaalf liter in mijn gistvat wil krijgen moet ik beginnen met bijna 17 liter water.

Dante

Bedankt voor de adviezen. Even googelen leverde al een prima betaalbaar pannetje op http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan33liter
  Nog niet bekend met deze site, dus eerst nog even uitzoeken wat de ervaringen zijn  ;)

Brouwers

Citaat van: Dante op 29-05-2015  18:52 uBedankt voor de adviezen. Even googelen leverde al een prima betaalbaar pannetje op http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan33liter
  Nog niet bekend met deze site, dus eerst nog even uitzoeken wat de ervaringen zijn  ;)
Zoek op menno pan op dit forum

Marcel_k

Inderdaad, Menno is de (m)(p)an :-)
http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen

Ik heb die van 21. Is voor mij groot zat, die van 33 zou dan iets voor jou moeten zijn.

RienP

Ik gebruik de 33L pan. Ik kan er tot 23/24 liter bier mee brouwen. Al maisch ik niet in de pan, maar in een koelbox. Dus dat geeft een wat vertekend beeld.

Dante

Citaat van: RienP op 29-05-2015  20:24 uIk gebruik de 33L pan. Ik kan er tot 23/24 liter bier mee brouwen. Al maisch ik niet in de pan, maar in een koelbox. Dus dat geeft een wat vertekend beeld.
Die begrijp ik niet helemaal, als ik lees op http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html#Beslag_maken_en_maischen dan begrijp ik toch dat je tijdens het maishen de boel moet opwarmen (wat niet kan in een koelbox) ?

Of lees/begrijp ik het nu verkeerd vanuit de cursus site ?

Herman

Je kunt in een koelbox prima eenstaps maischschema's toepassen. Je kan echter ook met een dikke maisch beginnen (zodat er nog ruimte in de koelbox is) en de volgende temperatuur halen door het doorroeren van toegevoegd kokend water. Dat is een kwestie van rekenen met hoeveel je mag beginnen en hoeveel voor de temperatuurverhoging.

Brouwsoftware kan dat voor je berekenen.

Filmpje: Brouwtv12

Jacques

Citaat van: Dante op 29-05-2015  17:39 uVoor alsnog heb ik pas 1 keer met een blik gebrouwen, maar wil volgende keer het met verse mout e.d. gaan proberen.
De grootse pan die ik kon vinden  om zo meteen het wort in te gaan bereiden, is er een van 5 liter.
Gezien de recepten, begrijp ik dat het vaak handig is wat groter te hebben.
Hoe grote pan zou ik het beste kunnen aanschaffen? Ik zal waarschijnlijk rond max. 20l bier willen kunnen brouwen.
 Zou ik dan al rond de 20 liter pan nodig hebben?

Even een heel andere insteek dan de vorige reacties.

Wat je ook zou kunnen doen is een brouwpakket bij de Hema gaan halen. Je kunt met zo'n moutpakket met een pan van 5 liter brouwen. Vandaag gedaan en het ging.
Wel zul je wat moeten verzinnen voor het filteren. Een huishoudzeef is niet het meest ideale filter...
Zie maandag om 18:15 uur EditieNL bij RTL4 als er niets tussen komt.

RienP

Citaat van: Dante op 29-05-2015  20:35 uDie begrijp ik niet helemaal, als ik lees op http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html#Beslag_maken_en_maischen dan begrijp ik toch dat je tijdens het maishen de boel moet opwarmen (wat niet kan in een koelbox) ?

Of lees/begrijp ik het nu verkeerd vanuit de cursus site ?

Zoals Herman aangeeft maisch je in een koelbox meestal in 1 stap. Dat doe je door eerst water te verwarmen in je pan. Dit giet je in de koelbox en dan gaat de mout erbij. Het geeft wat beperkingen in je maischschema`s, maar voor mij persoonlijk werkt het heel prettig.

Oscar

Citaat van: Marcel_k op 29-05-2015  19:25 uIk heb die van 21. Is voor mij groot zat, die van 33 zou dan iets voor jou moeten zijn.

Voor die paar euries meer zou ik voor 50 liter gaan... Daar kun je ook 20 liter in brouwen. En wedden dat je in de toekomst een keer (om wat voor reden dan ook) meer bier wilt brouwen... :brouwen:

Dante

Citaat van: Oscar op 29-05-2015  23:43 uVoor die paar euries meer zou ik voor 50 liter gaan... Daar kun je ook 20 liter in brouwen. En wedden dat je in de toekomst een keer (om wat voor reden dan ook) meer bier wilt brouwen... :brouwen:
Maar dan is op termijn die van 50 ook te klein, je wil toch altijd groter >:D

Roelof

Citaat van: Dante op 29-05-2015  18:52 uhttp://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan33liter
Dit is een zeer betrouwbare website en Menno is altijd bereidt om mee te denken.
Hij heeft mij goed geholpen met een compensatorkraan. :)

Brouwers

Citaat van: Dante op 30-05-2015  09:35 uMaar dan is op termijn die van 50 ook te klein, je wil toch altijd groter >:D
Totdat je die voorraad moet bottelen >:D
Ik heb zelf een 55 liter pan waarin ik 15 liter brouw. Voorheen deed ik dat in een 21 liter pan. Nou ik zal je zeggen dat het een stuk relaxter is. Geen geknoei meer en over koken van de pan.
Met zo'n 33 liter pan kan je maximaal 25 liter brouwen. Stel dat je eens iets meer nodig hebt dan zit je met een 33 liter pan vrij snel aan je limiet.

foz

Citaat van: Brouwers op 30-05-2015  16:59 uMet zo' 33 liter pan kan je maximaal 25 liter brouwen. Stel dat je eens iets meer nodig hebt dan zit je met een 33 liter pan vrij snel aan je limiet.

Een zwaarder bier brouwen en dan aanlengen? Iedere keuze kent zijn grenzen. Als je daarmee kan leven prima toch? Ben verder dik tevreden met mijn 33 liter Menno pan waar ik ondertussen in maisch en kook. Zeker nadat ik er een Blichmann thermometer op heb gemonteerd. Binnenkort ga ik er zelfs een tweede bij kopen.

EvdBroek

Citaat van: Dante op 30-05-2015  09:35 uMaar dan is op termijn die van 50 ook te klein, je wil toch altijd groter >:D

Ik zou eerst laagdrempelig beginnen. Je kunt altijd nog uitbouwen afhankelijk van je budget, je zou ook eens kunnen kijken naar weckpannen, al of niet elektrisch.
En kijk eens alle afleveringen van BrouwTV, dan krijg je misschien zelf een idee welke kant je op wil...

Neetje

Net naar het Amerikaantje geweest en heb een 40 liter pan aangeschaft. Prima pan met dikke bodem.
Bewust gekozen voor een dikke bodem ter voorkoming van krom trekken omdat ik een elektrische brouwer ben.
Zou ik op gas werken, dan had ik mogelijk gekozen voor een pan van Menno gezien de prijs.

Dante

Zit nog even te twijfelen of ik voor deze   http://www.Brouwmarkt.nl/inmaak-brouwketel-voor-gas-elektra-inhoud-30-liter.html
Of voor deze zou moeten gaan: http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpan33liter

Inhoud is bij beiden nagenoeg hetzelfde, net als de prijs.
Zijn er verder nog voor en nadelen als je deze met elkaar vergelijkt voor wanneer ik hem als brouwketel ga gebruiken?

Neetje

Laat hem maar eens vallen. Bj de ene spring de glazuur eraf en ontstaat roest. Dat wil je niet.
Zou zeker voor de rvs gaan,

VinMor

Wat zijn de voordelen van een weckpan? Dat je temperatuur en tijd in kan stellen en dus geen gas nodig hebt en volledig elektrisch gaat?
Ik zit ook over die 33 L of 50 L pan te twijfelen op de hobbybrouwshop website, maar zie ook altijd mensen voorbij komen met weckpan.
Kunnen jullie mij vertellen wat jullie zouden doen en wat de voordelen en nadelen zijn van deze 2 pannen?

hansHalberstadt

In mijn 27 liter weckketel kan ik maximaal 19 liter bier brouwen zonder overkoken. Reken dus maar grofweg met een factor 1.4 a 1.5 x de maximale hoeveelheid bier die je wilt maken. komt ook overeen met wat de anderen al hebben aangeven: 33/25=1.3, 33/23=1.4. Zelf heb ik nu een 100 liter kookketel en 70 liter beslagketel en brouw daar meestal 40 liter bier mee omdat mijn gistvat van 50 liter de bottleneck was. ook die moet eigenlijk minstens 1.3 x je biervolume zijn anders komt het schuim eruit tijdens de hoofdgisting. Ik ben nu over gegaan op een 70 liter menno pan voor de gisting, dus dan kan ik ca 50 liter maken. Als ik meer maak gebruik ik een blowoff op het gistingsvat. Houdt er ook nog rekening mee dat het bij het bottelen erg handig is als je het bier kunt overhevelen in een bottelvat en daar bottelsuiker bij kunt mengen. Het bottelvat moet dan ook iets groter zijn dan je biervolume.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 29-05-2015  23:43 uVoor die paar euries meer zou ik voor 50 liter gaan... Daar kun je ook 20 liter in brouwen. En wedden dat je in de toekomst een keer (om wat voor reden dan ook) meer bier wilt brouwen... :brouwen:
50 liter is leuk, maar vergeet niet te vertellen dat je dan al snel problemen krijgt met het verplaatsen, bv bij bottelen wil je je vat hoger hebben staan dan je kratjes en je bier tijdens de gisting staat meestal op de grond en lager dan je brouwketel. Zo heb je al snel pompen nodig of takels.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 10-10-2015  09:03 ubv bij bottelen .....

bottelen doe je niet uit je pan...... :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.