Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Basilicum als kruid in bier & hoeveelheid

Gestart door Laurent1, 20-05-2015 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Laurent1

Hey Medebrouwers,

Een gek idee, maar wat denken jullie van de combinatie
>basilicum; vanille; limoen; lichte aardse hopsmaak

In een blond bier, wat zou de hoeveelheid basilicum moeten zijn denken jullie?
mvg, Laurent

bert braadslee

:o

Lijkt me op z'n zachts gezegd erg bijzonder. Hoe kom je op dit idee?

rajd

Wellicht nog wat tomaat en oregano toevoegen? :-). Krijg je dit http://www.mammamiapizzabeer.com/main.php

Maar serieus... wellicht kan het wel, maar ik kan me niet echt voorstellen dat deze smaken bij elkaar passen...

GeBaxke

Als je basilicum wilt gebruiken, zeker niet lang meekoken dan is de smaak weg. 2-3 minuten zou ik zeggen max. Of na het uitzetten van de brander (flame-out) en even laten trekken.
De hoeveelheid 15 gram verse basilicum voor 20 liter om mee te beginnen, het heeft een sterke smaak. Bijsturen kun je altijd nog tijdens na de flame-out, het geeft nl heel snel smaak af.
Vanille zou ik weg laten, wel limoen of serehgras, citra hop.

Succes.

Brouwers

Citaat van: GeBaxke op 21-05-2015  11:35 uAls je basilicum wilt gebruiken, zeker niet lang meekoken dan is de smaak weg. 2-3 minuten zou ik zeggen max. Of na het uitzetten van de brander (flame-out) en even laten trekken.
De hoeveelheid 15 gram verse basilicum voor 20 liter om mee te beginnen, het heeft een sterke smaak. Bijsturen kun je altijd nog tijdens na de flame-out, het geeft nl heel snel smaak af.
Vanille zou ik weg laten, wel limoen of serehgras, citra hop.

Succes.

Wat betreft de vanille kan ik het beamen. Mijn ervaring is dat het initieel veel te sterk is qua smaak en dat het na een maand of 3 verdwenen is. Verder zorgt het voor cola schuim. Misschien dat je de vanille tonen uit hout kan halen (jack daniels snippers?)

tdp

In dit rijtje wat je opnoemt, zou ik ook de vanille weglaten.
Basilicum met citroen(gras) lijkt mij wel ene mooie combi in een blond biertje. Wellicht kun je er ter test eerst een soort thee van trekken, inkoken en dit bij een pilsje mikken, om te bepalen of de smaken passen!

Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Groet,
de TDP

hetspook

Mocht het niet lekker zijn heb je een mooi bier om stoofpotjes mee te maken.

klan85

In de Saison van Two chefs: kinky koos, zit basilicum en gember. Best lekker!

Laurent1

Citaat van: bert braadslee op 20-05-2015  23:23 uLijkt me op z'n zachts gezegd erg bijzonder. Hoe kom je op dit idee?

Naar aanleiding van een idee van een vriend + heb iets gelijkaardigs (met basilicum) kunnen proeven op het Zythos bierfestival en het smaakte verbluffend! (Baziel 2015 - De struise brouwers). Me want too!

Citaat van: GeBaxke op 21-05-2015  11:35 uAls je basilicum wilt gebruiken, zeker niet lang meekoken dan is de smaak weg. 2-3 minuten zou ik zeggen max. Of na het uitzetten van de brander (flame-out) en even laten trekken.

Zal dit eens proberen, eerst als 'thee' :)
De vanille zal ik er dan uit laten.

PS. Ik experimenteer wel wat vaker met gekke combinaties. Twee maal een bier gebrouwen met munt, citroen en kokosnoot; dat is echt top!

Kinnie

CiteerPS. Ik experimenteer wel wat vaker met gekke combinaties. Twee maal een bier gebrouwen met munt, citroen en kokosnoot; dat is echt top!

Klinkt lekker! Zou ik ook wel eens willen proberen...
Wil je het recept ergens posten?

Laurent1

Citaat van: Kinnie op 21-10-2015  21:46 uKlinkt lekker! Zou ik ook wel eens willen proberen...
Wil je het recept ergens posten?

Recept voor 10-12 liter:
2.4 kg Pils
0.2 kg Munchener
55°C @10' - 62°C @30' - 72°C @30' - 78°C @15'

10 g Saaz 60'
10 g Cascade 60' + 10 gr 20'

Kokosnoot (gemalen) 100 g 10'
Munt gemalen en gedroogd 10 r 10'
Limoen/citroenschil vers, van bij de marokkaan: 1x 10' + 3 citroenen 10'
Gedroogde citroenbladen (kan je vinden bij Aziatische speciaalzaak) 6 g 10'

kristalsuiker 100 g

Brouwland gist (maar ik zou eerder opteren voor T-58 gist, wat fruitiger is)

Johnny Stardust

Hoi Laurent,

De totale kooktijd van je kokos/munt/limoen/citroen bier..., is dat 60 minuten?

Verder, met 3 citroenen bedoel je het sap van 3 verse citroenen?

Cheers!

tdp

Citaat van: Johnny Stardust op 30-10-2015  14:41 uHoi Laurent,

De totale kooktijd van je kokos/munt/limoen/citroen bier..., is dat 60 minuten?

Verder, met 3 citroenen bedoel je het sap van 3 verse citroenen?

Cheers!
Hij heeft het over limoen en/of citroenschil, kooktijd 10 minuten:

Groet,
de TDP

Johnny Stardust

Ik vroeg naar de totale kooktijd van het bier, niet van de kooktijd van de ingrediënten.

En van de drie citroenen, vroeg ik mij af of daarvan het sap aan het wort wordt toegevoegd.

tdp

Citaat van: Johnny Stardust op 30-10-2015  14:47 uIk vroeg naar de totale kooktijd van het bier, niet van de kooktijd van de ingrediënten.

En van de drie citroenen, vroeg ik mij af of daarvan het sap aan het wort wordt toegevoegd.

Excuses, te snel gelezen. Kooktijd is denk ik wel 60 minuten, maar ik vind de totale kooktijd in deze minder spannend, het gaat erom hoelang je de toevoegingen meekookt. Of het citroensap is wat bedoeld wordt, durf ik niet te zeggen.

Groet,
de TDP

abroeders

Citaat van: tdp op 30-10-2015  15:04 uOf het citroensap is wat bedoeld wordt, durf ik niet te zeggen.
In het recept staat citroenschil, geen sap.
Bij sinaasappel wordt ook altijd schil toegevoegd.
Let wel op. Citrusvruchten in de supermarkt zijn veelal gewaxed om ze een mooie glans te geven. Hier zitten dus giftige stoffen aan de buitenzijde.
Neem biologische citrusvruchten, deze bevatten geen gifstoffen om ze er mooier uit te laten zien (ze zien er dus ook wat fletser uit). Er staat bij de marokaan, wellicht dat bij een marokaanse 'toko' (noemen ze dit ook toko's) deze biologische vruchten wat beter verkrijgbaar zijn.
Rasp de buitenlaag van de schil en neem hierbij zo min mogelijk 'wit' mee. Bij sinaasappel geeft het 'wit' iniedersgeval een hele vieze bittere smaak! Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit bij limoen en citroen ook zo is.

William

Ik drink nu een SpontanBasil, een bier met basilicum en dan nog eens bedoeld licht zuur van smaak ook. Een samenwerking tussen het Belgische Lindemans en het Deens Mikkeller. Erg smakelijk. Het kan dus wel. Ik denk dat de combinatie zuur en basilicum goed werkt. In de geur / smaak zit een zepige noot die ik kenmerkend vind voor basilicum. Ik zou verse basilicum kneuzen en tijdens de lagering toevoegen.

De geur is sterk basilicum, de smaak veel minder. Mooi in balans,

Als ik naar de declaratievolgorde op het etiket kijk zit er meer basilicum dan hop in. Het aantal IBUs schat ik op 20 tot 22. Misschien kun je hier iets uit afleiden voor de hoeveelheid basilicum.

ThomasM

Ik heb de draad niet helemaal doorgelezen, maar ik kan je wel vertellen dat je het echt heel erg met mate moet doen. Ik heb eens een bier gebrouwen met veel kruiden uit mijn kruidenkast, tot gedroogde paddenstoelen, maar dat bier vond ik zelf erg vies.

Brambo

Even offtopic: @william: ik heb ook zo'n fles liggen, vond je ze nu al goed "op dronk" of had je ze nog beter enkele jaren laten liggen?

Johnny Stardust

Citaat van: Laurent1 op 25-10-2015  15:37 uRecept voor 10-12 liter:
2.4 kg Pils
0.2 kg Munchener
55°C @10' - 62°C @30' - 72°C @30' - 78°C @15'

10 g Saaz 60'
10 g Cascade 60' + 10 gr 20'

Kokosnoot (gemalen) 100 g 10'
Munt gemalen en gedroogd 10 r 10'
Gedroogde citroenbladen (kan je vinden bij Aziatische speciaalzaak) 6 g 10'

kristalsuiker 100 g

Brouwland gist (maar ik zou eerder opteren voor T-58 gist, wat fruitiger is)

Bovenstaand bier heb ik in (met een kleine aanpassing) in een schema zodat ik het kan brouwen met mijn installatie. Ik vroeg mij af of ik de toevoeging van de kruiden juist heb. Het lijkt mij wat veel allemaal. Voor een recept van 10-12 liter heb ik de kruidenreceptuur zo overgenomen:

Kokosnoot gemalen --> 100 gram --> kooktijd 10 minuten
Gedroogde Munt gemalen --> 10 gram --> kooktijd 10 minuten
Limoenschil, vers in stukjes gesneden --> schil van 1 limoen --> kooktijd 10 minuten
Citroenschil, vers in stukjes gesneden --> schil van 3 citroenen --> kooktijd 10 minuten
Gedroogde citroenbladeren --> 6 gram --> kooktijd 10 minuten

Kloppen de hoeveelheden op deze manier? Gaan de citroenen en de limoenen en de kokos niet overheersen?

In de bijlage de pdf met het hele recept, als daar nog opmerkingen op zijn hoor ik die ook graag.

klan85

Ik ben wel benieuwd naar een proefnotitie... Hoe smaakt het bier?
Welke kruiden overheersen? Waarschijnlijk veel citroen/limoen en een beetje kokos? Hoe is het schuim? ivm het kokosvet.

William

Citaat van: Brambo op 06-11-2015  16:40 uEven offtopic: @william: ik heb ook zo'n fles liggen, vond je ze nu al goed "op dronk" of had je ze nog beter enkele jaren laten liggen?

Een wat late reactie. Ik vond het bier al mooi in balans en lekker, dus drinkbaar. Ik heb niet zoveel ervaring met dit soort zurige bieren om te zeggen of dit nog veel lekkerder gaat worden.

Vergelijkbare Topics (7)

34740

Reacties: 21
Gelezen: 3880

22316

Reacties: 8
Gelezen: 6174

3798

Reacties: 28
Gelezen: 8446

37898

Reacties: 1
Gelezen: 1467

27419

Reacties: 8
Gelezen: 4538

8622

Gestart door ed

Reacties: 22
Gelezen: 8043

42015

Reacties: 64
Gelezen: 7990

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.